Kontrollrummet

Hur nöjda är ni som har en Liquid Mix?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
hallå

tänkte köpa mig en Liquid Mix i veckan......har faktiskt inte ens lyssnat på den utan baserar det endast på tester samt att den förhoppningsvis kommer att innebära en stor avlastning för min dator då alla mixar jag gör tenderar att utnyttja maximalt med cpu kraft

är det någon som är missnöjd med sin?

tack

petri


Utloggad dominion

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag köpte min LM på 4sound när de hade rea senast..
Ren tur då köpet (liksom ditt) var planerat!  :)

Men jag är jättenöjd, kör det på Cubase Studio 4 och det funkar som en dröm.
Det sköna är att man kan välja på så många olika EQ:s och kompressorer beroende
på vad man vill åstadkomma och vilket ljud som ska processas.
Jag luskade fram bilder på all hardware som emuleras för att få en bättre bild av det jag
faktiskt använder.. Blir på nåt sätt lättare då.

Men den förändrar ljudet på ett väldigt musikaliskt sätt. Jag har ju inte kommit nära prylarna
som emuleras (bara läst om dem) så jag kan ju inte jämföra, men det låter jäääävligt bra!

Jag rekommenderar LM starkt!
+ för:
tar ingen CPU-kraft
musikaliskt
låter "professionellt"
enkel att hantera (att kunna styra allt med controllern är SUPER)

-för:
audio mix down måste ske i realtid för att LM ska kunna processa spåren som mixas ned

Ett klart köp!
I won’t argue your stupidity, you’ll just drag me down to your level and beat me with experience!


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag kör LM med Cubase Studio 4 och PT LE 7.3 utan problem.

Låter svinbra, lätt att använda.

+ Väldigt många plugins för priset
+ Låter jättebra, men jag kan inte uttala mig om hur lika emuleringarna är hårdvaran
+ Kontrollenhet!

- Du måste välja vilken kanal du ska justera manuellt på kontrollenheten (om du inte vill använda musen). Detta är fixat i Version 2 (??) som kommer om några dagar.
- Drivisarna kan krångla när du öppnar och stänger flera projekt. Fixat i V2??

Jag köpte min för bara 5800 faktiskt!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil

Men jag är jättenöjd, kör det på Cubase Studio 4 och det funkar som en dröm.
Det sköna är att man kan välja på så många olika EQ:s och kompressorer beroende
på vad man vill åstadkomma och vilket ljud som ska processas.
Jag luskade fram bilder på all hardware som emuleras för att få en bättre bild av det jag
faktiskt använder.. Blir på nåt sätt lättare då.



jag inbillar mig att avsaknaden av fina bilder på hårdvaran är ett plus.....jag tror att jag nu sitter och mixar alldeles för mkt med ögonen :rolleyes:


Utloggad dominion

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Så sant, så sant!  :)

Jag borde egentligen testa att slumpmässigt välja en kompressor eller eq, blunda och sen skruva
på kontrollerenheten tills jag hittar en inställning som låter bra.
If it sounds good, it is good!

Btw, blev det nån LM?
I won’t argue your stupidity, you’ll just drag me down to your level and beat me with experience!


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag måste bara tillägga att jag tycker Liquidmixen gav en en enorm insikt i hur otroligt stor ljudmässig skillnad det är på olika kompressorer! En del kunde fullkomligt döda en kagge men lyfta en sång medan det var helt tvärtom med andra.

Så:
+ stor skillnad på kompressorerna.
« Senast ändrad: 04.04.2007, 12:10:42 by Torwald »
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad tsmalmbe

Är "för stor skillnad" alltså ett plus eller ett minus i protokollet?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Är "för stor skillnad" alltså ett plus eller ett minus i protokollet?

Whoops  :lol:
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
nu har jag precis handlat en liquid mix och de första jag stöter på är att den inte hanterar bufferstorlekar över 1024......

mina mixar e så tyngda att jag ofta måste köra på 100ms latency för att dom ska rulla (vid mix vilket ju inte stör....såvida jag inte ska lägga ngt extrapålägg) men när jag måste sänka till 20ms för att LM ska funka går ju prestandavinsten förlorad.....

kollade på focusrites hemsida och det står att i version 2 kommer den att hantera stora bufferstorlekar......är det ngn som vet hur stora?


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
nu har jag precis handlat en liquid mix och de första jag stöter på är att den inte hanterar bufferstorlekar över 1024......

mina mixar e så tyngda att jag ofta måste köra på 100ms latency för att dom ska rulla (vid mix vilket ju inte stör....såvida jag inte ska lägga ngt extrapålägg) men när jag måste sänka till 20ms för att LM ska funka går ju prestandavinsten förlorad.....

kollade på focusrites hemsida och det står att i version 2 kommer den att hantera stora bufferstorlekar......är det ngn som vet hur stora?
Vet inte hur stora, men V2 släpps ju om någon dag så det lär du väl snart få reda på.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad dominion

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Så när v2 släpps så borde du kunna ha större buffertstorlekar..

Har du kunnat testa den?

Vad tycker du om ljudet?
I won’t argue your stupidity, you’ll just drag me down to your level and beat me with experience!


Utloggad suprapappa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
har bara hunnit testa väldigt sporadiskt men jag tycker det låter bra..........hoppas på gigantiska bufferstorlekar bara.....måste nog köpa ett UAD kort OXÅ  <_<


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Vad kör ni för sequencer när ni har såna där enorma buffers? Jag kör mest PTLE och det går inte ens att välja större än 1024 samples tror jag? Vet inte hur det ser ut i cubase 4 (jag har studio 4) men jag har nog aldrig använt större än 1024 ändå. Vad gör ni med era projekt egentlige?  :lol:
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad BozoB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
nu har jag precis handlat en liquid mix och de första jag stöter på är att den inte hanterar bufferstorlekar över 1024......

mina mixar e så tyngda att jag ofta måste köra på 100ms latency för att dom ska rulla (vid mix vilket ju inte stör....såvida jag inte ska lägga ngt extrapålägg) men när jag måste sänka till 20ms för att LM ska funka går ju prestandavinsten förlorad.....

kollade på focusrites hemsida och det står att i version 2 kommer den att hantera stora bufferstorlekar......är det ngn som vet hur stora?

ah, shit..
Jag som tänkte köpa denna apparat.. men jag mixar ofta med 2048 mot slutet av mixen... hm... om någon vet hur det utvecklade sig med den nya versionen LM så upplys gärna.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Jag vet inte om det tillför så mycket, men såhär säger Focusrite just nu om buffer size och V2:

Citera
For users struggling with buffer issues, Liquid Mix v2.0 offers variable buffer size as well as supporting large DAW buffer sizes, helping to ensure lower latency operation across all sequencers, and provide compatibility with software packages such as Wavelab, SoundForge and Audition.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad dominion

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Vad kör ni för sequencer när ni har såna där enorma buffers? Jag kör mest PTLE och det går inte ens att välja större än 1024 samples tror jag? Vet inte hur det ser ut i cubase 4 (jag har studio 4) men jag har nog aldrig använt större än 1024 ändå. Vad gör ni med era projekt egentlige?  :lol:

Jag kör Cubase Studio 4 med hyfsat kraftfull dator och E-MU 1212m..
Några få ms latency när jag komponerar och 1024 samples när jag mixar.
Har aldrig nått taket.
Trots projekt med sends/inserts-effekter, automation och en massa wavspår som rullar.

BLir ju iofs en annan femma om man låter mjukvarusynthar ligga kvar i mixen, då blir ju allting vääääldigt segt.. <_<
Men när jag är klar för mix så bouncar jag ner allt till wavspår och lägger effekter, LM mm på dem.
Då blir det superbra!  :)
I won’t argue your stupidity, you’ll just drag me down to your level and beat me with experience!


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
http://www.macmusic.org/news/view.php/lang/en/id/5171/

tänkte att den kunde passa den här tråden..  :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se