Kontrollrummet

Installera en liten hemmastudio?...

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej alla glada musikmakare! Jag hoppas att ni inte är chockade över mängden text här till att börja med och att ni inte har läs skräck. Jag har försökt disponera texten bra för att göra den överskådlig och lättläst. Så här ligger det till. Jag har tänkt bygga en någorlunda fungerande musikhörna hemma för att spela in musik och allmänt pyssla lite med ljud. Så jag tänkte höra mig för vad ni som skapar musik tycker och tänker, samt få råd och hjälp för att välja rätt i musik djungeln. Vilken är den bästa tekniska lösningen för att skapa musik? Är datorbaserade system bättre än annan form av system så som digitala portor och liknande? Det verkar ju som att alla går över till datorbaserade system. Törs jag fråga ens varför det är så? ... vad tycker ni? Det kanske får bli en diskussion för sig om Program vs. Hårdvara, någon annan gång.

Till att börja med, vad har ni själva för system och konfiguration? Berätta gärna lite mera detaljerat om vilka instrument ni har, vilka programvaror (om ni använder dator), ja ni vet... allt det vanliga som brukar ingå i en studio. Det kan vara kul att veta också var ni har placerat allting, i hemmet, i ett specialbyggt rum... kör ni mobilt med ett par hörlurar, klaviatur och dator kanske? Om ni har bilder så är det uppskattat, men inte nödvändigt.

Kort om min erfarenhet och nuläget
Jag har egentligen inte någon större erfarenhet just av att spela in musiken jag spelar, så jag saknar väl lite de tekniska kunskaperna om inspelning, mastering och mera avancerad ljudutrustning rent allmänt. Jag har provat på att spela in lite i Windows 98 miljö, då i form av E-Jay, Magix MM, Cubasis och liknande. Det var för några år sedan och det har oftast bara gått ut på att leka runt lite, det har mest varit en lek för mig (inte undra på att man hittar E-Jay på GameShop). Jag tror att det började precis i den ordningen och sedan satte jag en fot in i Cubase. Jag har även sett och provat en rad olika musikprogram, bl.a. Fruity Loops, Reason, Bias (vet inte vilket) och en del andra program. Senast var det nog Ableton som jag testade och kände lite på. Sedan har jag haft en period av någon form av dvala eller vad man vill kalla det, jag har varit ointresserad av det här med musikskapande och jag hade inte mycket tid till det heller.

Nu börjar jag komma tillbaka lite sakta och jag vill börja producera musik nu igen på ett större allvar. Det första steget är väl då att skaffa rätt verktyg till att börja med. Jag förstår att det har hänt ganska mycket de senaste tre, fyra åren eller så och därför behöver jag också lite er expertis. Jag har försökt hänga med lite i den utvecklingen genom Studio fram till början av förra året.

Mina musikkunskaper är väl ganska hyfsade. Jag har spelat piano i musikskolan i ca 2 år (har spelat keyboard/synt länge) och kan en del om harmoni, komposition, improvisera kan jag och allt vad det heter. Jag kan dock fortfarande inte läsa noter, inte flytande i alla fall. Men vi lever ju på 21'a århundradet så det behövs ju inte, man kan spela in saker idag! Men bra kunskaper i musik har jag, och jag spelar ju annars keyboard hemma lite då och då. Det jag skrev om att jag saknar teknisk kunskap om ljudutrustning och det stämmer inte riktigt för att jag vet ju en del om ljud och akustik, jag har bl.a. skrivit ett projekt om olika ljudsynteser och jag spelar också synt. Så helt novis är jag ju inte, men det känns som att man skulle kunna bli bättre faktiskt, det finns alltid utrymme för förbättringar.

Systemet - musikdatorn
Jag är annars väldigt intresserad av teknik och jag är väldigt duktig på datorer och därför känns det mest naturligt för mig att satsa på en datorbaserad studio. Eftersom jag tänker använda samma grundläggande system rätt länge så vill jag ha ett så flexibelt system som möjligt så att man kan expandera det i framtiden. Av allt det jag vet om datorer så känns det som att det är det bästa valet, och därför lutar jag mest åt ett datorbaserat system idag. Så jag kommer här att utgår från det.

För datorn, dvs. själva stommen i systemet, där ska ingå själva datorn med alla komponenter och ljudkort eller motsvarande för att kunna ansluta instrument till och så. Allt det får kosta högst 15000 till 20000 kronor. Eftersom jag har tänkt sätta ihop datorn själv så kommer jag komma undan lite billigare än annars om man köper märkesdator. Jag kommer att dela skärm med min befintliga dator, men senare ska jag köpa en ny och större skärm till musikdatorn. Ni får gärna tipsa om lämpliga datorkomponenter för musik om ni har erfarenhet av sådant. Datorchassi och ljuddämpning är kanske det viktigaste där, viktigare än t.ex. val av processor tror jag.
 
Värdprogrammet - spindeln i nätet
Det kanske viktigaste av allt... frågornas fråga: valet av program. Det här är den viktigaste frågan för mig eftersom det är där man spenderar den mesta av tiden när man jobbar med det. Efter alla program som jag har testat så har jag förstått att det finns i huvudsak två olika former av program för datormusik, det ena är DAW som Cubase och Logic och det andra är "softsynt-studio" som det kallas, så som Reason. Vilket är det bästa valet om man inte har mycket fysiska instrument att koppla in och inte tänker sjunga i mikrofon och liknande? Jag kan tycka att det är mest logiskt att välja en "softsynt-studio" men jag har fått den uppfattningen att "softsynt-studio" är tunga program som käkar mycket processorkraft och minne i onödan, samtidigt som de oftast saknar möjligheten att manipulera ljudupptagning/inspelning utan de spelar envist bara efter noterna känns det som… ja, en sequencer i princip. Vad skulle ni föredra i det här valet? DAW eller syntstudio?

Varför anklagas Cubase för att vara "mainstream", varför är det så? Är det som att välja mellan äpple (Apple) och morot eller är skillnaden mera nyanserad? Vilket program har bäst stöd för pluggar och instrument? Och vilket program levereras med flest pluggar/instrument? Jag vill inte lägga ner tid på att lära mig ett program som inte fungerar i längden. Jag har idag Cubase SL 2.0 (helt laglig kopia) som står och samlar damm i princip. Borde jag blåsa av dammet och uppdatera den eller byta till något helt annat, bättre?

Jag vill gärna ha respons från både Cubase användare, ProTools användare, Logic användare, Sonar användare m.fl. för att svaret ska bli så rättvisande som möjligt med både argument och motargument. Ni vet själva vad som händer om bara en viss grupp användare svarar. Även om ni bara har testat de andra programmen, säg vad ni tyckte om det. Och slutligen, vilket program har flest marknadsandelar idag? Finns det någon statistik på det? Finns det egentligen något program som dominerar eller är alla likvärdiga?

Övrig utrustning
Jag behöver inte ha med sång, inte i dagsläget i alla fall. Men det får gärna finnas den möjligheten att koppla in minst en mikrofon så att man slipper den extra kostnaden att köpa nytt senare. Jag kan tänka mig att ha med möjligheten för ljudupptagning även om det inte kommer bli någon sång i musiken. Likadant är det med gitarr, det behövs inte i dagsläget men det är inte fel om det finns ut i fall det behövs någon gång så att säga. Jag har tittat på några externa ljudkort, och vad jag förstår så är det endast externa ljudkort som har de här anslutningsmöjligheterna. Det tycker jag inte om, för jag vill inte att det ska ta för stor plats när man bygger en datorbaserad studio. Då ska man kanske hellre satsa på hårdvara rakt av. Så jag prioriterar att allt går att baka in i datorn om möjligt. Jag vill kunna spela in keyboard och synt, gitarr och mikrofon, men det senare är mindre viktigt. Att kunna MIDI koppla synt och keyboard är väl givet, sedan tillkommer också någon form av kontrollenhet också för softsyntar, att pilla med musen är det sista jag vill. Det lät lite snuskigt där! ;) hehe

Jag har idag ett Logitech 2.1 högtalarsystem kopplat till min vanliga dator, tror ni att jag kan behöva/dra nytta av ett par riktiga studiomonitorer om de placeras i vardagsrummet? Hur bra är de jag har på en skala från 1 till 10? De heter Z-2300 och finnns här: http://www.logitech.com/index.cfm/products...,CONTENTID=9372
Om jag ska behöva köpa det så vill jag inte lägga mer än 3000 - 4000 kronor på det, jag vill lägga mera pengar på kontrollenhet, högst 2000 dock. Sedan hur mycket jag vill lägga på program beror väl helt på vilket program jag väljer, så det vet jag inte än. Totalt landar prislappen på 20'000 till 26'000 kronor.

Sammanfattning
För att sammanfatta nu: vilken typ av program ska jag välja, soft-studio eller ett DAW? Ska jag välja Cubase, ProTools, Logic, Sonar eller något annat? (tänk på att det ska vara PC kompatibelt) Vilken kontrollpanel ska jag välja för MIDI? Jag kan ju använda syntens eller keyboardens tangenter men jag vill helst ha något speciellt för att ratta alla mjukvarosyntar och parametrar. Vilka högtalare? Hörlurar kanske? ... vad gäller VST instrument och liknande kan jag ta upp då det blir mera aktuellt när jag ska skaffa det.

Jag tror att jag fick med precis allting nu! Hehe, jag är ledsen att det blev så långt men jag tror att det är nödvändigt att skriva rätt redan från början vad man vill ha. Jag kommer vara evigt tacksam för alla svar och råd. Notera att jag skriver ”råd”. Jag kan handplocka allt det som har nämnts alldeles själv, men jag vill veta vad som är bra och vad som fungerar bra med vad och därför behöver jag er respons på det. Dessutom tänkte jag beställa det mesta från Internet så det blir ganska svårt att ställa frågor till någon säljare. Och det är ganska kört om man ska behöva returnera och jävlas med den biten när något inte passar, men det räknar jag med ändå.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 01:56:30 by Monocerotis »


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Här kan du se hur jag har det! :) Jag kan tänka mig att du sitter i samma situation som jag gjorde för inte alltför länge sedan. För något halvår sedan visste jag inte mycket om studios och allt det där tekniska som hör till. Numera vill jag nog påstå att jag är ganska påläst och har trätt in i en annan värld, i vilken jag faktiskt har en liten hemmastudio och gör låtar som jag faktiskt är nöjd med. Detta har ju naturligtvis inte kommit gratis. Så, hur gick jag tillväga? Ja för det första hade jag redan med mig i bagaget att jag komponerat musik och skrivit texter så länge jag kan minnas. Men förutom det har det handlat väldigt mycket om att LÄSA PÅ. Jag hängde på forum som detta. Jag läste ALLT. Alla trådar i alla avdelningar. Sög in allt jag kunde från duktiga hjälpsamma människor. Parallellt med detta skaffade jag mig en bra överblick över marknaden, avseende utrustning. Jag beställde hem tonvis med produktkataloger, läste recensioner på nätet, lyssnade på andra vad de rekommenderade osv. På kort tid var man hyfsat up-to-date och först då kunde man börja bilda sig en uppfattning om vad JAG behöver. Kunskap är ett bra vapen, så läs mycket.

Jag tänker nog inte gå in så mycket på det konkreta i detta inlägg, för jag vet att andra kommer kunna ge dig kompetentare svar än jag på den fronten. Men så mycket kan jag säga, att för oss som bara har en liten hörna till förfogande för vårt skapande så vinner man mycket fysisk plats då man arbetar med datorn som primärt instrument. Den dag då jag har ett eget rum för mina grejer så kommer jag säkert skaffa mer hårdvara (inte för att det nödvändigtvis behöver gagna mina ändamål bättre, utan mer för att jag tycker hårdvara är coolt).

Du skriver att du har en schysst dator, det är bra. Vad är det för specifikationer på den? (RAM-minne osv) Tror att nästa steg för dig är ett ljudkort. Men därefter beror det nog lite på vad för slags musik du har tänkt skapa. Kommer du endast arbeta med mjukvaruinstrument? Börja med gratisplugins tills du har lärt dig hur saker och ting funkar. Återigen så är det bra att ha läst på lite innan man lägger ut en massa pengar på saker som kanske inte är helt rätt för en. Jag har en hel uppsjö med gratisinstrument och effekter, så hör av dig om du är intresserad så kan jag zippa ihop ett trevligt gratispaket åt dig. :)

Har du kollat Wikin förresten? Där har vi en (visserligen inte helt komplett) nybörjarguide.

Lycka till, vi ser fram emot demopostningar sen när du fått ordning på grejerna!


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Tack för svaret ChromaWoods, jag ska kolla in eran Wiki sida. :) Jag gillar själv också hårdvara, men inte så mycket för coolhetsfaktorn utan bara för att det är så himla härligt att kunna pilla på alla rattar och reglage! :P Jag tänker också avsätta ett speciellt rum för musik när möjligheten finns, som jag kommer att proppa full med hårdvarosyntar och annan hårdvara. Men det kommer nog alltid att finnas plats för en dator även då, det känns som att datorn som musikmakares bästa vän är här för att stanna.

Kan någon ge mig de konkreta svaren på vad jag ska välja för ljudkort, kontroll enhet, högtalare och eventuellt datorkomponenter? Och sist men inte minst, vilket program?? Jag vill att så många som möjligt svarar på program frågan eftersom det är så viktigt kugghjul i hela systemet. Jag vill gärna ha respons från både Cubase användare, ProTools användare, Logic angändare, Sonar användare m.fl. för att det ska bli så rättvisande som möjligt med både argument och motargument. Ni vet själva vad som händer om bara en viss grupp användare svarar! ;) Även om du bara har testat de andra programen, säg vad du tyckte om det. Och slutligen, vilket program har flest marknadsandelar idag? Finns det någon statistik på det?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Jag kör med Pro Tools, Recycle och Reason!!! tycker det är riktigt skön setup!!
Pro tools har styrkan att det är inte så jävla mkt dravel som grafiska lösningar o sånt, utan stilrent o lättjobbat.. dessutom är det så pass många större studior som kör med HD, och LE är kompatibelt rakt av med det, så när jag får mixar inspalde i HD startar jag bara filen och slipper sitta o importera småfiler för att kunna jobba.. :)
när jag jobbar med synthar o samplers etc. kör jag reason, för där slipper man tänka på att systemet kan bli överbelastat!!
recycle är ju till för att importera loopar o liknande i reason!! najs som fan.. på så sätt spelar jag in tex. en trumloop i pro tools, rexar upp den i recycle och sen leker med den i reason..
om du vill höra vad jag gör för ngt, kan du kolla in:
idfproductions.se/sfan
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
jag har en garderob man kan gå in i vägg i vägg med sovrummet..
så därför har jag planer på att flytta ut sovrummet i vardags rummet.
därefter flytta in musik produktions grejjorna i sovrummet,men inte datorn den ska in i garderoben,där det ska borras ett hål genom väggen så jag kan dra in tangent bord samt skärmar i sovrummet!!

det känns som att det är en strålande ide..iom att jag kan sitta & använda datorn & bara spela in rakt av med mick utan att dator brus kommer med på inspelningarna!

sedan när ekonomin tillåter blir det ljudisolerings plattor över väggar & tak,samt mattor över hela golvet,för att eliminera rums klangen..

så är mina planer för hemstudion..hoppas det är något du kan ha nytta av med!!
har man det så, är jag övertygad om att man smidigt & enkelt kan göra rena & bra inspelningar med mick!!

 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag har en garderob man kan gå in i vägg i vägg med sovrummet..
så därför har jag planer på att flytta ut sovrummet i vardags rummet.
därefter flytta in musik produktions grejjorna i sovrummet,men inte datorn den ska in i garderoben,där det ska borras ett hål genom väggen så jag kan dra in tangent bord samt skärmar i sovrummet!!

det känns som att det är en strålande ide..iom att jag kan sitta & använda datorn & bara spela in rakt av med mick utan att dator brus kommer med på inspelningarna!

sedan när ekonomin tillåter blir det ljudisolerings plattor över väggar & tak,samt mattor över hela golvet,för att eliminera rums klangen..

så är mina planer för hemstudion..hoppas det är något du kan ha nytta av med!!
har man det så, är jag övertygad om att man smidigt & enkelt kan göra rena & bra inspelningar med mick!!

 :)
glöm inte usb, fw, ethernet osv.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik

glöm inte usb, fw, ethernet osv.. :)
[/quote]

givetvis..har jag tänkt på det,och det blir bättre en hur jag har det nu
iom att internet uttaget är närmmare garderoben,plus att det redan är en skena
i tröskeln in i garderoben,som gjort för att dra sladdar!!
 :)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens

glöm inte usb, fw, ethernet osv.. :)
Citera
givetvis..har jag tänkt på det,och det blir bättre en hur jag har det nu
iom att internet uttaget är närmmare garderoben,plus att det redan är en skena
i tröskeln in i garderoben,som gjort för att dra sladdar!!
 :)
fantastisch.. :P
själv köpte jag på mig en 3 m VGA-kabel som gjorde att jag kunde flytta min dator avsevärt mkt.. har den nu i racket, och där ligger den lite i press, så att en del ljud minskas!! skönt blev det iaf! o snyggt..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
man kan se det på denna bild!!

Citera
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
ooops!! för många bilder.. min browser laggade!!  ^_^
« Senast ändrad: 10.04.2007, 20:55:33 by idf »
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Tjena,

Jag kan rekomendera Reason 3 som är en verktygslåda utan like. Sedan kör jag med Sonar 6 PE, som jag kan rekomendera.
Har även Cubase 4, som jag tycker har varit en besvikelse. 3:an var mycket bättre, men där kan man glömma maintenace patchar osv. Annars skaffa ett ljudkort med flera ut/in om du vill kunna köra gitarrer mm. Monitorer är också en sak man bör prioritera. Du skriver att du spelar klaviatur, skaffa minst ett med 61 vägda tangenter.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hej mono!

Eftersom du är teknikintresserad och vill bygga datorn själv är ju PC det självklara. Mycket prestanda för lite pengar! Basera på en Intel Core 2 Duo, 2GB ram, ett par Seagate-diskar, och ett fläktlöst grafikkort (gärna med dubbla utgångar). (7.000-15.000:-)
EDIT1: Som chassi gillar många här Antec P180.

Om du inte ska spela in en massa instrument så räcker ett ljudkort med 2 in & 2 ut. Interna PCI är problemfria och prisvärda. Kolla in t ex Terratec Phase 22, EMU 0404 och M-Audio Delta Audiophile. (1000-2000:-)

Köp till en masterkeyboard med usb-anslutning. (1000-3000:-)
EDIT2: Du hade en synt redan va? Då kopplar du in den till datorn via midi.

Eftersom du redan har Cubase SL så uppgraderar du den till Cubase SE3 (795:-), Cubase Studio 4 (1595:-) eller Cubase 4 (5195:-) beroende på vad du känner att du behöver.

Då har du en stabil och uppgraderingsbar DAW med VST- och VSTi-stöd, vilket ger dig möjlighet att ladda hem tusentals fria instrument- och effektplugins.

Lycka till!  :)

/Linkowich

EDIT: Prisuppgifterna kommer från:
Webhallen
Thomann
MI7


« Senast ändrad: 11.04.2007, 12:18:30 by Linkowich »


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Tjena,

Jag kan rekomendera Reason 3 som är en verktygslåda utan like. Sedan kör jag med Sonar 6 PE, som jag kan rekomendera.
Har även Cubase 4, som jag tycker har varit en besvikelse. 3:an var mycket bättre, men där kan man glömma maintenace patchar osv. Annars skaffa ett ljudkort med flera ut/in om du vill kunna köra gitarrer mm. Monitorer är också en sak man bör prioritera. Du skriver att du spelar klaviatur, skaffa minst ett med 61 vägda tangenter.

Reason är kung !  ^_^
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Tjena,

Jag kan rekomendera Reason 3 som är en verktygslåda utan like. Sedan kör jag med Sonar 6 PE, som jag kan rekomendera.
Har även Cubase 4, som jag tycker har varit en besvikelse. 3:an var mycket bättre, men där kan man glömma maintenace patchar osv. Annars skaffa ett ljudkort med flera ut/in om du vill kunna köra gitarrer mm. Monitorer är också en sak man bör prioritera. Du skriver att du spelar klaviatur, skaffa minst ett med 61 vägda tangenter.

Reason är kung !  ^_^
^_^ ^_^ lätt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Förlåt för OT :( Men IDF jag måste säga att du är jävligt lik en av mina polare  :lol:  B)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Förlåt för OT :( Men IDF jag måste säga att du är jävligt lik en av mina polare  :lol:  B)
jäså?? vem då är då frågan!!?  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Förlåt för OT :( Men IDF jag måste säga att du är jävligt lik en av mina polare  :lol:  B)
jäså?? vem då är då frågan!!?  ^_^

ska se om jag hittar nån bild  :lol: B)
Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Förlåt för OT :( Men IDF jag måste säga att du är jävligt lik en av mina polare  :lol:  B)
jäså?? vem då är då frågan!!?  ^_^

ska se om jag hittar nån bild  :lol: B)
hehe.. ok.. låter bra!!  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Nu hittade jag bara en ganska gammal bild ;P och varken skägg eller hår har han heller  :lol: Men jag hoppas att alla andra ser likheten  ^_^

Hälsa sa Hellsa


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
haha, njae, sådär likt vare väl!! :D

Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hur har det gått, har du fått alla svar du önskar dig?

Min första setup var:

Ett par lite större PC-högtalare
PC med win xp och Reason 1.0
M-audio Audiophile 24/96 ljudkort
Oxygene 8 keyboard
Crumar Bit-99 synt


Sedan blev det:
Samma högtalare
PC med win xp, Reason 2 och Cubase 2
M-audio Audiophile 24/96 ljudkort
Oxygene 8 Keyboard
Oberheim OB-12


Nu är det
Heybrook HB II  hifi-högtalare för A-B lyssning (drivs av en Proton AM-455)
M-audio OH8 aktiva monitorer (Eller vad tusan de heter)
PC med win xp, Cubase 3, Linplug RM-IV
Frontier Design's Tango24 8 in/out ADAT/lightpipe och ett Wavecenter PCI  (2st midi)
Korg MS-2000
Waldorf Q
Waldorf mQ
Clavia Nordrack 2
Nova II rack
Kawai K3m
Oberheim Matrix6
Sequential Circuits Multitrak
48ch patchbay
Focusrite compressor
JJ-Labs 010C mic
Alesis Midiverb 4
Lexicon MS-200 rev.


Och säkert lite till...  Är jag nöjd? Man blir ALDRIG nöjd!!  ;-)



Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Hur har det gått, har du fått alla svar du önskar dig?

Min första setup var:

Ett par lite större PC-högtalare
PC med win xp och Reason 1.0
M-audio Audiophile 24/96 ljudkort
Oxygene 8 keyboard
Crumar Bit-99 synt


Sedan blev det:
Samma högtalare
PC med win xp, Reason 2 och Cubase 2
M-audio Audiophile 24/96 ljudkort
Oxygene 8 Keyboard
Oberheim OB-12


Nu är det
Heybrook HB II  hifi-högtalare för A-B lyssning (drivs av en Proton AM-455)
M-audio OH8 aktiva monitorer (Eller vad tusan de heter)
PC med win xp, Cubase 3, Linplug RM-IV
Frontier Design's Tango24 8 in/out ADAT/lightpipe och ett Wavecenter PCI  (2st midi)
Korg MS-2000
Waldorf Q
Waldorf mQ
Clavia Nordrack 2
Nova II rack
Kawai K3m
Oberheim Matrix6
Sequential Circuits Multitrak
48ch patchbay
Focusrite compressor
JJ-Labs 010C mic
Alesis Midiverb 4
Lexicon MS-200 rev.


Och säkert lite till...  Är jag nöjd? Man blir ALDRIG nöjd!!  ;-)



har du dissat reason?  :(
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik

[/quote]
fantastisch.. :P
själv köpte jag på mig en 3 m VGA-kabel som gjorde att jag kunde flytta min dator avsevärt mkt.. har den nu i racket, och där ligger den lite i press, så att en del ljud minskas!! skönt blev det iaf! o snyggt..
[/quote]

ja..jag har vart inne på förlänga sladdarna från datorn till skärmarna,men det år max 3m man kan ha
vilket är synd,ser fram emot när tekniken tillåter trådlösa skärmar!!

men din setup ser fin ut,kunde ha funkat för mig med,om jag inte haft det monster chassi jag har!
:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284