Forum > Demolåtar
Mary, mary Egghuvud och Åsa slutgilitig version
egghuvud:
--- Citat från: Guran skrivet 16.11.2008, 23:15:49 ---det här kommer att bli riktigt bra men snälla ta mitt råd.
att.
om du gör om trummorna var lite mer spar smakad en golvpuka/baskagge och tamburin typ
nu låter det som om trummisen lirar med DT eller har rökt på eller något
Längtar efter nästa uppgradering
Kommer bli kanon !
Mvh
--- Slut citat ---
Öh nej som sagt var några nya trummor blir det inte. Det finns inte tid till det eftersom den är tänkt till julskivan. Rökt på förresten....(?) neäääeeeää det har jag inte gjort. Jag spelar bara på känsla... eller nåt :ph34r:
Några tips kring mixen?
egghuvud:
--- Citat från: flabb skrivet 16.11.2008, 23:23:47 ---Låter bra, fin låt, jag tycker dock sången är lite för stark.
--- Slut citat ---
Min eller Åsas? Eller bådas? :)
equality:
Förväntningarna på topp när eggmannen är i farten... Sätt ihop ordet folkmusik med förnamnet Irländsk och många får nåt himmelskt i blicken och så även jag.
Snabbt inser jag att förväntningarna infrias. Här finns en stark, odödlig melodi, få förunnat att få ihop. Det sprudlande kompet med så vitt jag kan höra autentiska instrument
finns där. Låten drar över åt pop med sticket som trots allt ger en välbehövlig omväxling åt verserna som i och för sig är vackra nog att kunna mala på sisådär en femton gånger.
Tonartshöjningen på slutet ger ytterligare slagsida åt populärmusiken (mindre åt folk alltså). Detsamma gäller de "moderna" trummorna. Sång- och instrumentalinsatserna håller
hög klass. Jag gillar verkligen detta och utser den diktatoriskt till Julskivans hitlåt. So far so good förutom ett litet "?" för tonartshöjningen. Mixen måste jobbas med ytterligare. Eggmannens sångstämma ligger långa stunder alldeles för stark i jämförelse med Åsas. Den intensitetshöjning jag ser fram mot när sångaren utbrister vid "c'mon, c'mon Mary now" utebliver nästan helt då whistleflöjten är alldeles för svag för att bära upp det högst emotsedda solot. Eggh röst blir aningen vass emellanåt. En kombination av mix-nivå och intonation? Kanske går att "gröpa ur" de mest besvärande frekvenserna med lämpligt eq-verktyg?
Summa summarum: En jättebra låt som ger mig irländska vibbar a la Kirsty McCall och The Pogues i Fairytails of New York. Fortsatt mixningsarbete skulle ge den ytterligare rättvisa.
egghuvud:
--- Citat från: equality skrivet 16.11.2008, 23:41:44 ---Förväntningarna på topp när eggmannen är i farten... Sätt ihop ordet folkmusik med förnamnet Irländsk och många får nåt himmelskt i blicken och så även jag.
Snabbt inser jag att förväntningarna infrias. Här finns en stark, odödlig melodi, få förunnat att få ihop. Det sprudlande kompet med så vitt jag kan höra autentiska instrument
finns där. Låten drar över åt pop med sticket som trots allt ger en välbehövlig omväxling åt verserna som i och för sig är vackra nog att kunna mala på sisådär en femton gånger.
Tonartshöjningen på slutet ger ytterligare slagsida åt populärmusiken (mindre åt folk alltså). Detsamma gäller de "moderna" trummorna. Sång- och instrumentalinsatserna håller
hög klass. Jag gillar verkligen detta och utser den diktatoriskt till Julskivans hitlåt. So far so good förutom ett litet "?" för tonartshöjningen. Mixen måste jobbas med ytterligare. Eggmannens sångstämma ligger långa stunder alldeles för stark i jämförelse med Åsas. Den intensitetshöjning jag ser fram mot när sångaren utbrister vid "c'mon, c'mon Mary now" utebliver nästan helt då whistleflöjten är alldeles för svag för att bära upp det högst emotsedda solot. Eggh röst blir aningen vass emellanåt. En kombination av mix-nivå och intonation? Kanske går att "gröpa ur" de mest besvärande frekvenserna med lämpligt eq-verktyg?
Summa summarum: En jättebra låt som ger mig irländska vibbar a la Kirsty McCall och The Pogues i Fairytails of New York. Fortsatt mixningsarbete skulle ge den ytterligare rättvisa.
--- Slut citat ---
Tack för konstruktiv kritik och vänliga ord. :)
Jag skulle nog behöva lite mer tid för mix, men deadline är imorgon så då behövs det friska öron. Jag tror att reverbet ställer till det lite. Skall välja något lite snällare. Min röst är lite för dominant det håller jag med om. Skall pressa fram Åsa och tilbaka mig själv. Pushar lite på Tin whistle också.
egg
karl:
har ni rökt på tillsammans ? :) inte mycket till julstämning vilket glädjer mig då jag är lite allergisk mot sånger i den genren...och här har du fått till en härlig medryckande låt som trots jultexten ger en Irländsk livepubfeel ála Pogues...dina spelade trummor ger låten det sväng som gör att det lyfter och bra banjo också...Åsa sjunger som bara den och bra pipa har hon verkligen...skulle vara roligt att höra dina alster utanför tävlingsarenan (eller som nu julstämningen)som du verkar ha fastnat lite i för allt du gör ligger i en klass för sig...
Allt gott / karl
--- Citat från: egghuvud skrivet 16.11.2008, 23:30:59 ---
--- Citat från: flabb skrivet 16.11.2008, 23:23:47 ---Låter bra, fin låt, jag tycker dock sången är lite för stark.
--- Slut citat ---
Min eller Åsas? Eller bådas? :)
--- Slut citat ---
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida