Kontrollrummet

mahan - Vart Försvann Du Då

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjohejssan!

En sån här sak denna gång. Detta är en hörlur-mix och behöver en snabb respons på instrumentbalans etc.

LÅTNAMN:    Vart Försvann Du Då
ARTIST/GRUPP:   Johan Malmberg (Doctor Music)
GENRE:  pop/rock
LÅTLÄNGD:  3:09
KOMPOSITÖR:   Johan Malmberg /Manelius
PRODUCENT:   Johan Malmberg
EV. MEDVERKANDE:  husflugan
INSPELNINGSÅR:  2007
FORMAT: mp3


Låten e gjord  hmm.. tidigt åttiotal. Vårt dåvarnde dansband DOCTOR MUSIC deltog med denna låt i en av finska rundradions ordnande tävling "tidens melodi". Kommer int ihåg hur det slutade men här e låten i lite modernare tappning och aningen naiv text på finlandssvenska :)


FLYTTAD TILL FÅRDIGA DEMON 8.4.2007

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1402.0

h.  Johan
« Senast ändrad: 09.04.2007, 14:57:30 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Låter väl helt OK som råmix. När det blir mer färdigt fixar du väl till så att lite basmuller försvinner, och lite mer briljans överlag. Trummorna låter iofs OK eq-mässigt tycker jag.

Saknar stereobredd, och lite dimension i djupled, allt känns lite långt bak. Men det kanske du inte är så intresserad av att höra just nu... :)

Instrumentbalans känns lite svårt att bedöma när inte låten är färdig, men jag hittar inget direkt att anmärka på. Tycker mig dock höra nån gitarr som spelar dur där andra spelar moll på något ställe.

Gillar sologitarren, låter som en gura inspelad ca 1969 med P90-mick. B)
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Låter väl helt OK som råmix. När det blir mer färdigt fixar du väl till så att lite basmuller försvinner, och lite mer briljans överlag. Trummorna låter iofs OK eq-mässigt tycker jag.

Saknar stereobredd, och lite dimension i djupled, allt känns lite långt bak. Men det kanske du inte är så intresserad av att höra just nu... :)

Instrumentbalans känns lite svårt att bedöma när inte låten är färdig, men jag hittar inget direkt att anmärka på. Tycker mig dock höra nån gitarr som spelar dur där andra spelar moll på något ställe.

Gillar sologitarren, låter som en gura inspelad ca 1969 med P90-mick. B)

Ett stort tack för det RS! :)

Justa va jag behövde för att fortsätta, man blir faan liksom blind på örat att sitta o mixa i lurar så här mitt i natten. :D
Kollar mullret, och all kontruktiv kritik tas emot,
o soolot jaaa..Sku ju förstås önska att man kunde få till stånd ett bättre utförande :unsure:
Guitarren i fråga är Hagstöm Super Swede med Custom 58 mikk..


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
instämmer med föreg¨ående. lite platt ljudbild, fast nivåer är bra. kompgitarren bör komma närmre högtalaren.

Ananrs ligger den och sologitarren bra mot varandra. syntarna ligger där dom ska i denna genre, lite bakom och bidrar med mest känslan.

Trummorna ligger bra, men lite låda hihats och cymbaler, en försiktig höjning där skulle sitta bra.

bra drag generellt. sammanfattnign:

kapa lite bas, det mullrar lite.
Öka trummor liiiite, men inte pukorna.
hihats upp någon decibel.
mindre reverb på gitarrerna, mer närvaro.
sologitarren panoreras ut?
basen kanske skulle ökas lite i diskanten för att få med lite attackljud och strängslammer (även om det råkar vara samplingar så funkar det) testa vrid på lite högt upp :)

:)


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
instämmer med föreg¨ående. lite platt ljudbild, fast nivåer är bra. kompgitarren bör komma närmre högtalaren.

Ananrs ligger den och sologitarren bra mot varandra. syntarna ligger där dom ska i denna genre, lite bakom och bidrar med mest känslan.

Trummorna ligger bra, men lite låda hihats och cymbaler, en försiktig höjning där skulle sitta bra.

bra drag generellt. sammanfattnign:

kapa lite bas, det mullrar lite.
Öka trummor liiiite, men inte pukorna.
hihats upp någon decibel.
mindre reverb på gitarrerna, mer närvaro.
sologitarren panoreras ut?
basen kanske skulle ökas lite i diskanten för att få med lite attackljud och strängslammer (även om det råkar vara samplingar så funkar det) testa vrid på lite högt upp :)

:)





Gratias EMU!

Goda råd e dyra, va e jag skyldig :D
Seriöst så hamnar jag spela in basson på nytt. Testade med min lilla billiga basguitarr, men ska nog ta ESP LTD i famnen o dra hela skitet på nytt :)
Detaljerna som du gav måst jag printa ut åt mig.
Fanken att jag alltid hakar på för mycket verb, hällerväl på att bli döv :angry:

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Å BUMP faderallanlei på er!

Satt in en version med sång, kolla den o kommentz

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Johan.
Helt ok med sång,bra sjunget och bra text..Mixen låter bra.Möjligen hade jag dragit upp virveln lite.Jag gillar när pulsen liksom biter sig fast i huvudet.Typ som en baksmälla..av den värre sorten som jag haft idag : <_<

Tar en lyssning i lurarna oxå...Möjligen är komp guran lite hög.Varva den lite i volym,lite lägre under solo delen samt på nån del av sång partierna. För att åstakomma lite dynamikskiftning i låten.Härligt sväng i denna!

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hej Johan.
Helt ok med sång,bra sjunget och bra text..Mixen låter bra.Möjligen hade jag dragit upp virveln lite.Jag gillar när pulsen liksom biter sig fast i huvudet.Typ som en baksmälla..av den värre sorten som jag haft idag : <_<

Tar en lyssning i lurarna oxå...Möjligen är komp guran lite hög.Varva den lite i volym,lite lägre under solo delen samt på nån del av sång partierna. För att åstakomma lite dynamikskiftning i låten.Härligt sväng i denna!

Mvh
Micael


Takkar Micael!

HAr Tåårnevådkan lagt sig! :P
Seriöst, skall kolla dynamiten och virveln


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
en sak som slår mig är att sången blir bättre o bättre ju längre in i låten man kommer.

första sången vid 00:15 har lite lustigheter vid första ordet i varje mening, det "distar lite " för dig och det blir lite grötigt.

Efter första reffen (och i första reffen) låter det bättre. Det är ju klart att finlandssvenskar artikulerar mycket trevligare än vi infödingar som grurglar ur oss "r-en" :lol:

kommenterar bara sången denna gång.


sammanfattning: lägg om första versen, sen är det hemma! kan gå att köra små "fades" nån tiondelssekung in på varje ord som jag nämnde för att tona ner effekten lite.


bra melodi!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Dankke sjöön
Måste grundligt gå genom responden vid kviknat tillfälle :D

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............