Kontrollrummet

Forumets microtonalitetstråd :)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det finns ju egentligen INGET naturligt när det gäller musik, matematiken brister i musikteorin, naturtonsserien klingar "falskt" osv. Allt bygger på tradition och vana. Bara för att något känns ovant behöver det ju inte innebära att det är tillkonstlat.

Jag kan inte mycket om kvartstoner o dyl men tycker det kan vara fantastiskt uttrycksfullt och vackert i viss musik, framförallt österifrån. Spänningen mellan det skeva eller dissonanta och det rena, assonanta är ju något som återkommer inom nästan all musik även om definitionerna varierar rätt mycket.

Men hur är det? Jag inbillar mig att man lirar som vanligt men alternerar vissa intervall högre eller lägre. Isåfall blir det ju inte ett annat (större) tonförråd på det sättet utan snarare att man kryddar de toner som finns lite annorlunda..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


freddy

  • Gäst
Men hur är det? Jag inbillar mig att man lirar som vanligt men alternerar vissa intervall högre eller lägre. Isåfall blir det ju inte ett annat (större) tonförråd på det sättet utan snarare att man kryddar de toner som finns lite annorlunda..?

Ja, men då använder du ändå traditionell teori som din grund. Att traditionella toner är grunden och dom andra "mellantonerna" vara är variationer av dessa toner. Alternativet är att du ger alla toner lika mycket värde, så borde det väl vara för att verkligen uppnå detta?

Sen ligger skillnaden i varför man använder detta, gör man det för att man tycker det tillför det man önskar, så finns det ingen som kan säga annat. Gör man det BARA för att det sticker ut och är annorlunda så tycker jag att man någonstans missar poängen. Men det är min högst personliga åsikt och det är endast tonsättaren som kan säga vilket av fallen hans/hennes musik tillhör :D

Ungefär som vissa stycken som använder sig av tolvtonstekniken som man hörde under konstmusik-lektionerna. När musiken övergår till något som låter som att man satt en arg två-årig unge vid pianot så känns det som värdet är borta för mig.

Det jag säger är att jag inte tänker vara en av societetsdamerna som står med ett glas vitt och betraktar någon minimalistisk tavla och säger "ååå vilken otroligt fin tavla", när det ser ut som något som randomungen på dagis har gjort på fikarasten. Bara för att liksom. Det ska ju fan vara bra också :)

Men det finns inget rätt eller fel i detta. Musik är frihet, inget är förbestämt.
« Senast ändrad: 17.11.2008, 03:09:28 by freddy »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, det är ju lite kombinationen av "frihet" och "regler" som gör musik vackert. Det är olika från person till person hur mycket frihet (20%? 50% 99%?) man uppskattar i sin "konst"/musik/osv..
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Jo, det är ju lite kombinationen av "frihet" och "regler" som gör musik vackert. Det är olika från person till person hur mycket frihet (20%? 50% 99%?) man uppskattar i sin "konst"/musik/osv..

Ja, precis. Visst är det härligt :D


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har missat tråden innan, men det är väldigt intressant.
Jag kan ingen teori alls om detta, så det är lite av en gåta för mig hur jag själv reagerar...

Jag har inte absolut gehör, men antagligen väldigt känsligt relativt gehör. Jag är nämligen extremt känslig för falskspel/sång - för det är väldigt ofta jag studsar till och undrar hur 17 de kunde släppa ut vissa fel på skiva, både när det gäller kör och leadsång. Det känns som om de slarvar igenom inspelningen i stället för att köra några tagningar till för att få det riktigt bra - eller kanske att vokalisterna inte kan göra bättre ifrån sig trots ett stort antal omtagningar... Det kan vara så att det riktigt skär i öronen, medan många andra knappt reagerar. HH och liknande ska man bara inte prata om - för då blir det nästan sår i öronen på mig. Bli också irriterad när jag själv inte lyckas träffa precis rätt när jag sjunger (på testsiten har det fått duga ändå, eftersom jag inte vill manipulera filerna där och eftersom jag inte har hur mycket tid eller ork som helst till omtagningar...).

Om jag däremot lyssnar på kinesisk, thailändsk, indisk och liknande musik där man använder andra skalor, så hör jag "falskheten" jämfört med den invanda skalan, men jag reagerar inte alls på samma sätt där, eftersom alla instrumenten ju har samma "falskhet" och stämmer inbördes, så det kan vara trevligt att lyssna på.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Det finns ju egentligen INGET naturligt när det gäller musik, matematiken brister i musikteorin, naturtonsserien klingar "falskt" osv. Allt bygger på tradition och vana. Bara för att något känns ovant behöver det ju inte innebära att det är tillkonstlat.
Jag vill inte invända utan snarare ställa en genuin fråga. Finns det verkligen inget som är objektivt rent? Finns det någon kultur någonstans som tycker att en oktav eller en kvint klingar falskt? Jag har väldigt svårt att tänka mig att t.ex. kvinten valdes helt slumpmässigt och att det vi kallar kvint lika gärna kunde ha hamnat x antal cent upp eller ner. Verkar det inte som att vissa intervall helt enkelt är "hardwired" i vårt medvetande? Eller är det bara konventioner allting? Jag kan tänka mig att vissa mer udda intervall (kvartstoner, jazzackord osv) kräver en viss träning/invänjning. Men gäller detta även kvinten, oktaven och kvarten?

Att vissa intervall klingar objektivt rent verkar vara en förutsättning för en objektiv värdeteori inom estetiken. Här borde väl det finnas utrymme för empiriska studier tycker man.


freddy

  • Gäst
Det finns ju egentligen INGET naturligt när det gäller musik, matematiken brister i musikteorin, naturtonsserien klingar "falskt" osv. Allt bygger på tradition och vana. Bara för att något känns ovant behöver det ju inte innebära att det är tillkonstlat.
Jag vill inte invända utan snarare ställa en genuin fråga. Finns det verkligen inget som är objektivt rent? Finns det någon kultur någonstans som tycker att en oktav eller en kvint klingar falskt? Jag har väldigt svårt att tänka mig att t.ex. kvinten valdes helt slumpmässigt och att det vi kallar kvint lika gärna kunde ha hamnat x antal cent upp eller ner. Verkar det inte som att vissa intervall helt enkelt är "hardwired" i vårt medvetande? Eller är det bara konventioner allting? Jag kan tänka mig att vissa mer udda intervall (kvartstoner, jazzackord osv) kräver en viss träning/invänjning. Men gäller detta även kvinten, oktaven och kvarten?

Att vissa intervall klingar objektivt rent verkar vara en förutsättning för en objektiv värdeteori inom estetiken. Här borde väl det finnas utrymme för empiriska studier tycker man.

Du är inne på något här, det är självklart relaterat till vad vi människor uppfattar som bra och rätt på något vis. Även om mycket är inövade mönster som vi lär oss tycka om. Alltså jag tror inte det är en "slump" att det har blivit som vi har det nu i traditionell musik.

En körledare berättade en observation för mig en gång, att om man ber en fullstor kör ta en valfri ton samtidigt. Alltså att alla bara sjunger en ton, så rättar sig alla relativt till varandra och uppnår ett C-dur gång på gång.

Aldrig provat själv, men han var högst allvarlig och seriös, vi hade honom som körlärare här i Uppsala under musikundervisningen. Så jag tror väl på honom. Någon mer som hört detta "fenomen"?

Sen kan man fundera vad detta beror på. Skalorna brukar utgå från ett C-dur med. Kanske är det naturligt för oss på något vis? Eller så är det så vi lärt oss?

Blev lite OT här då, men det kanske är okej.

« Senast ändrad: 17.11.2008, 15:15:29 by freddy »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En körledare berättade en observation för mig en gång, att om man ber en fullstor kör ta en valfri ton samtidigt. Alltså att alla bara sjunger en ton, så rättar sig alla relativt till varandra och uppnår ett C-dur gång på gång.
Aldrig provat själv, men han var högst allvarlig och seriös, vi hade honom som körlärare här i Uppsala under musikundervisningen. Så jag tror väl på honom. Någon mer som hört detta "fenomen"?

Allmänt upprop. Körsångare!!!

Åsa? Är inte du med i en kör? Nån annan.

Hade ju varit jätteball att få bekräftat.


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil


Här är en def. på hur en skala på C kan seut  :)
« Senast ändrad: 18.11.2008, 00:48:03 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
"strypkvart" var ett intressant ordval. :)

Sen reagerade jag över att du kallar det "tonika" eller vem det är som har skrivit detta. Tonika trodde jag var grundackordet i funktionsanalys. I vanlig notteori så kallas den första tonen för "prim".

Kan du förklara varför det inte finns några variationer på "oktav" och "kvint" t.ex?




Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
"strypkvart" var ett intressant ordval. :)
Steiner får svara :
« dette er personlig benevnelse, som jag har brukt for min egen del i mange år. Grunnen til utrycket er det som skjer på fela når man griper et såkalt strypetak, dvs. setter 1. finger på to strenger samtidig, f.eks D- A-strengen.
Når man samtidigt plasser 3.e finger på D-strengen(G), får man en tone som er litt høyere enn tempereret G, fordi man gjerne søker en ren moll-ters med utganspunkt i strypetaket. Strypetakets plassering (2.trinn / sekund ) er jo allerede 4 cent over temperert, og med en moll-ters på toppen ac den skapes en tone som er 20 cent over temperert G. Det høres ! Også denne tonplasseringen kan lett bli oppfattet som noe «skeiv» og «midt i mellom», mens den egentlig bare er en ren moll-ters bygd på 2.trinn »

Sen reagerade jag över att du kallar det "tonika" eller vem det är som har skrivit detta. Tonika trodde jag var grundackordet i funktionsanalys. I vanlig notteori så kallas den första tonen för "prim".
Det är en snubbe ( som bla. undervisar i tonalitet ) som har skrivit detta i ett kompedium jag fick :)
Steinar Ofsdal

Tror begreppet tonica kommer från att det heter Tonic i anglosaksiska världen :), men det ör Prim ja !

Kan du förklara varför det inte finns några variationer på "oktav" och "kvint" t.ex?

För att de intervallen jag nämt ovan är de som oftast varieras :)

Men visst förekommer orena oktaver , inte allför sällan ;)
skeva kvinter kan jag inte dra mig tillminnes att jag träffat på, men kan inte svära på att de alltid är ovarierade  ^_^


« Senast ändrad: 18.11.2008, 01:36:14 by david.roennlund »
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Intressant ämne även om jag inte kan bidraga med så mycket.

Har däremot en fråga - jag har för läänge sedan läst någonstans om ett specialpiano med grå tangenter mellan de vanliga, och att dessa grå tangenter var respektive kvartston. Med denna utökade tangentkombination kunde man (enligt artikeln)uppnå kombinationer som gav mycket vackrare ackord än på ett vanligt klaviatur.

Jag har aldrig sett ett sådant piano eller hört några sådana ackord... Har jag drömt detta eller...? :huh:
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En liten strypkvint måste ju vara hårdrock :D

Death Metal grabben,  Death Metal!!!  :P


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En liten strypkvint måste ju vara hårdrock :D

Death Metal grabben,  Death Metal!!!  :P

Slipknot, kanske?  :ph34r:
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Slipknot är ju för bövelen core av nåt slag, inte death :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Strypkvintens härjningar <- nån borde göra en låt med det namnet,,
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Strypkvintens härjningar <- nån borde göra en låt med det namnet,,

...eller så kanske det funkar som bandnamn...? :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Skall vi starta ett band, claes? ;) Intressant kombo på nåt vis.  :lol:
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Slipknot är ju för bövelen core av nåt slag, inte death :D

Var det så långsökt? Slipknot är ju nästan slipsknut, och det stryper ju!  :P

Jaha,

och klaviaturet med svarta, vita och grå tangenter (kan det ha varit 19 toner inalles per oktav...?) Fortfarande ingen som hört talas om ett sådant?


Har däremot en fråga - jag har för läänge sedan läst någonstans om ett specialpiano med grå tangenter mellan de vanliga, och att dessa grå tangenter var respektive kvartston. Med denna utökade tangentkombination kunde man (enligt artikeln)uppnå kombinationer som gav mycket vackrare ackord än på ett vanligt klaviatur.

Jag har aldrig sett ett sådant piano eller hört några sådana ackord... Har jag drömt detta eller...? :huh:
DON'T PANIC


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
och klaviaturet med svarta, vita och grå tangenter (kan det ha varit 19 toner inalles per oktav...?) Fortfarande ingen som hört talas om ett sådant?


Har däremot en fråga - jag har för läänge sedan läst någonstans om ett specialpiano med grå tangenter mellan de vanliga, och att dessa grå tangenter var respektive kvartston. Med denna utökade tangentkombination kunde man (enligt artikeln)uppnå kombinationer som gav mycket vackrare ackord än på ett vanligt klaviatur.

Jag har aldrig sett ett sådant piano eller hört några sådana ackord... Har jag drömt detta eller...? :huh:

Det låter ju inte otroligt :)
Jag tror inte du har drömt, men kan inte hitta nått på nätet om det...tyvärr :( skulle gärna se/höra lite :)


fast med sånna kvatstons knappar, kan man ju bara få tonenen exakt mitt imellan( eller, jag det beror ju på hur man vill stämma ja :D), men man kan ju inte variera den , så vet inte om det skulle va så kul eg :D :)
Grejen är ju att det bara skulle funka i en "tonart", eftersom man gärna intonerar kvartstonerna olika beroende på vilket skalasteg de ligger på..

men heöt klart en "kul grej" med extra knappar på pianot !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Den som som fan söker skola finna! ^_^
Visst var det 19 toner per oktav, och det finns gott om sådan musik, sökordet är 19TET!

Jag hittar inga bilder på ett fysiskt piano, bara detta schematiska

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:19ToneKbdConcepts.jpg

Idén verkar vara gammal, finns tydligen cembalos från 1500-talet med 19 toner per oktav. Nu verkar det vara gitarrer man skall bygga i 19TET, finns många träffar på det.

Hittade en kompositör som gör microtonal musik som inte låter så skumt:

http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=244048080

Lyssna på "the Juggler", det är 19-tonsmusik.

DON'T PANIC