Kontrollrummet

1up-Theme 2007!

1up · 14 · 14870

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ibland är vi egoister allihopa, eller hur? :) Den här låten är mitt tema för 2007! Tänk dig "1up" på en bioduk i snygg 3D-grafik kanske gjort i Blender eller varför inte Werkkzeug?, sen den här låten i bakgrunden. Mmmmm! Grafiker där ute sugen på att bidra?

Jo, jobbat med den från scratch, kanske 10 timmar idag. Tänkte bjuda på arbetsgången så ni får en inblick i hur man kan jobba upp en sån här låt. (Säkert väldigt ineffektivt, men funkar för mig :))

1. Fick en idé att göra något kul med ackord jag normalt inte använder.

2. Fram med Cubase och "Chorder" som inserteffekt på ett synthspår. Pillar runt en massa. Verkligen en massa! Kan inget om ackord direkt så prövade mig fram. Jag hade precis innan läst om "tension" och "release", dvs. att skapa dissonanser t.ex. och sedan gå till konsonans för att skapa intresse i ett stycke. Så jag gjorde så. Skapade en grundfras, som sedan repeterades, sedan dissonans, sedan förlösande konsonans!

3. Det tog några timmar, men sen hade jag ackorden. Grejen var bara att de fanns i "Chorder" och bara som enskilda noter i MIDI. Så jag fick vackert översätta ackorden till ett MIDI-spår, för ville kunna använda de olika "stämmorna" som ackorden utgjorde till olika instrument. Max används 5 noter i grundackorden-slingan jag skapade.

4. Slängde upp EWQL (orkesterbibliotek) och pular några timmar. Synthen låter för tam ensam, så fram med trumpet, trombon, klarinett, flöjt, bakgrundssynth för ambiens, trumvirvel, cymbal, dubbelbas och så!

5. Nu börjar det låta riktigt gott. Men lite för mycket kompression på synthen i förhållande till orkesterljuden, så slänger på lite lätt kompression på alla orkesterljud utom trumma och cymbal.

6. Voila! Resultatet ni hör. På ett ungefär så kom det till. :) Inspiration? Ljudbildmässigt John Williams producerat och musikmässigt från amerikanska inbördeskriget (någon sa visst jazz), vi talar 1860-tal, men glöm direkt att jag ens hört hur sådana här små teman kan låta, en viss engelsk RÄV speciellt.

7. Tack för mig och hoppas det var något matnyttigt och inte bara inåtvänt svammel!


Så... Är temat något att hänga i påskriset?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamen!
De var kort o konsist. :)

Väntar sig en behaglig röst som börjar: "Once upon a time there was a little...."
Glad blir man ju så fortsätt på verket, sex sekunder på väg redan :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jajjamen!
De var kort o konsist. :)

Väntar sig en behaglig röst som börjar: "Once upon a time there was a little...."
Glad blir man ju så fortsätt på verket, sex sekunder på väg redan :)


h.  Johan

Jaså, du, du vill ha en utökad version :P Säger som Monet när han målade av de förtjusande badande flickorna och stranden vid någon flod där ute på landsbygden när han från Bezell fick en ödmjuk undran om han inte skulle färdigställa verket: "Det är komplett." :)

Ja vad trevligt att höra :) Fasen vad segt. Skulle ta mig en månad att skriva några minuter musik. :P Nåväl. :D

Hur ligger mixen?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jajjamen!
De var kort o konsist. :)

Väntar sig en behaglig röst som börjar: "Once upon a time there was a little...."
Glad blir man ju så fortsätt på verket, sex sekunder på väg redan :)


h.  Johan

Jaså, du, du vill ha en utökad version :P Säger som Monet när han målade av de förtjusande badande flickorna och stranden vid någon flod där ute på landsbygden när han från Bezell fick en ödmjuk undran om han inte skulle färdigställa verket: "Det är komplett." :)

Ja vad trevligt att höra :) Fasen vad segt. Skulle ta mig en månad att skriva några minuter musik. :P Nåväl. :D

Hur ligger mixen?


Jaadu..
Dom sex sekunderna sitter proffsigt,
börjar litet, slutar stort, spelandet går som smort :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Kort och gott....och det är väl utvecklingsbart så alla bäckar små..blir en hel å!
Men även som en fristående liten jingel/signatur..till nåt! kan funka!

Inte dumt alls!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jajjamen!
De var kort o konsist. :)

Väntar sig en behaglig röst som börjar: "Once upon a time there was a little...."
Glad blir man ju så fortsätt på verket, sex sekunder på väg redan :)


h.  Johan

Jaså, du, du vill ha en utökad version :P Säger som Monet när han målade av de förtjusande badande flickorna och stranden vid någon flod där ute på landsbygden när han från Bezell fick en ödmjuk undran om han inte skulle färdigställa verket: "Det är komplett." :)

Ja vad trevligt att höra :) Fasen vad segt. Skulle ta mig en månad att skriva några minuter musik. :P Nåväl. :D

Hur ligger mixen?


Jaadu..
Dom sex sekunderna sitter proffsigt,
börjar litet, slutar stort, spelandet går som smort :)


h.  Johan

Tack för det! Värmer!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kort och gott....och det är väl utvecklingsbart så alla bäckar små..blir en hel å!
Men även som en fristående liten jingel/signatur..till nåt! kan funka!

Inte dumt alls!

Visst är det kort! :D Jovisst är det så, trägen och envis och uthållig vinner - men inte alltid jag. ;)

Ja, jag tror den kan funka fristående faktiskt. Den lyckas ju inte bygga upp någon stämning som en 6-minuterssymfoni, men som en signatur var den tänkt. :)

Tack, tack. :) Hoppas påsken din varit trevlig och att godiset och maten smakat fågel. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fint. Lite som en ljudlogga. Du vet - THX, the Ms sound, Intel inside etc.etc.etc....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
wernborg satte tankar på mina ord. fast tvärtom ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fint. Lite som en ljudlogga. Du vet - THX, the Ms sound, Intel inside etc.etc.etc....

Tack, tack! :D Ja, precis. :)

THX-ljudet rular för övrigt! Så enkelt men ändå så härligt och sen den djupa baaasen. <3 Intel Inside är lite värre, ingen dunderhit kanske?


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Fint. Lite som en ljudlogga. Du vet - THX, the Ms sound, Intel inside etc.etc.etc....

Tack, tack! :D Ja, precis. :)

THX-ljudet rular för övrigt! Så enkelt men ändå så härligt och sen den djupa baaasen. <3 Intel Inside är lite värre, ingen dunderhit kanske?

Om du eq'ar rätt så kan du sälja detta till THX,, eller någon annan som håller på med samma sak. Lägg det hela i 5.1, eller 8.1 så blir du rik!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
mycket dramatiskt och fint tema! sista ackordet ber om lyssnarens uppmärksamhet på ett mycket subtilt sätt.... :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Fint. Lite som en ljudlogga. Du vet - THX, the Ms sound, Intel inside etc.etc.etc....

Tack, tack! :D Ja, precis. :)

THX-ljudet rular för övrigt! Så enkelt men ändå så härligt och sen den djupa baaasen. <3 Intel Inside är lite värre, ingen dunderhit kanske?

Om du eq'ar rätt så kan du sälja detta till THX,, eller någon annan som håller på med samma sak. Lägg det hela i 5.1, eller 8.1 så blir du rik!

Oj, k-k-k-kära nån! Säger du de! Kan ju försöka i alla fall!

Jag som inte har ett 5.1-system. Men brorsan har ju iofs. Lovar att försöka släppa en 5.1:a mix, wav förstås ;) inom några dagar så vore det jättebussigt om ni som har 5.1-system kan säga hur det låter. :D


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
mycket dramatiskt och fint tema! sista ackordet ber om lyssnarens uppmärksamhet på ett mycket subtilt sätt.... :D

Dramatiken kommer såhär på nattsnåret, du vet ;) 00:58 här. Ja, det är nog så! Det pockar på något sätt på uppmärksamheten. Vem kan motstå trumpet och trombon i FF?