Kontrollrummet

Precis beställt ett Mackie Onyx Satellite, men... funkar den i verkligheten oxå?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
På Thoman säljes mackie´n med Tracktion2 (fullversion) för 275 Euro. Alldeles för bra pris för att låta bli. Bara T2 kostar 130 Evro att köpa.När den här burken kom kostade den 500 Evro.

Nu är jag hemskt nyfiken på om det finns några användare av detta terminator stålbygge  av FW 2 I/O kanalskort här ?

Funkar bra ?

http://www.mackie.com/home/showimage.html?u=/products/satellite/images/ZOOMED_Satellite.jpg

Men visst verkar den grym för priset ? Gillar dockningen som dessutom har full kontroll över lyssningen. Och Talkback !  :o
Mackie lovar att de använt mickpreampar från onyxmixer serien.
« Senast ändrad: 10.03.2007, 18:06:19 by Kill That Autotuner »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej,
Jag har kikat på detta också..verkar inte så dumt..Du kanske vet om det klarar det jag frågade om i min tråd?
Kollade också på det andra ONYX 400F..Kanske lite onödigt många mickförstärkare..


Mvh
Micael


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Hej,
Jag har kikat på detta också..verkar inte så dumt..Du kanske vet om det klarar det jag frågade om i min tråd?
Kollade också på det andra ONYX 400F..Kanske lite onödigt många mickförstärkare..


Mvh
Micael

Kollade in Onyx 400F också. Det konstiga är att den kostar på thoman över 6000 , men Luthman vill ha 4500 .
satelitten kostar 3500 hos luthman och 2500 hos thoman  :wacko:



Med 400 F har du som sagt 4 mickingångar , samt att den klarar 192 Khz samplingsfrekvens ( 96 Khz för satelliten)
Men då kan man inte docka loss.

Med satelliten kan man inte spela in mer än 2 kanaler år gången, den har visserligen 8 ingångar på baksidan , men det är främst till för att smidigt kunna välja mick/line på frontpanelen utan att dra om sladdar. Här en bild på baksidan :

 http://mackie.com/home/showimage.html?u=/products/satellite/images/EYE_baseMed.jpg


Entligen var jag bara ute efter Tracktion. Så blev det en helt nytt koncept på köpet. Hoppas det fungerar nu också  ^_^
« Senast ändrad: 13.03.2007, 22:22:57 by Kill That Autotuner »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag blir lite betänksam när jag ser vad som följer med till vissa kort.En del av dom har ju riktigt intressant medföljande mjukvara.Ställer man det i proportion till vad de kostar samt kortets pris,då blir man ju riktigt förvirrad..

Jag satsar nog på ett med mindre medföljande mjukvara,får liksom för mig att jag får mer ljudkort för pengarna då..
Du hinner nog få ditt kort och har installerat det innan jag beställer mitt,det blir väldigt intressant att höra vad du tycker om det.Du får väldigt gärna pm:a mig när du fått igång det.
Det verkar som om ingen av alla dom andra har just det kortet."Mikke" har ett Mackie av en annan modell,han var mycket nöjd med det..Han rekommenderade också ett annat kort från Mackie..RME..Jag ska kolla upp det lite senare..
Tänk om man fick prova korten innan man bestämmer sig..det hade varit nånting..

Mvh
Micael


Utloggad Baktakt

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
Men om man köper "stealth plug" från IK Multimedia för 995 spänn på www.musikcentralen.se får man ju med Tracktion.....
De e billigt de!

Frågan är ju bara om det är full versionen av Tracktion...

Tjohopp!


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Man får mycket för penagrna mao. Nu behöver jag ett litet ljudkort med preamps.

Men jag kollade pluggen.
"Med StealthPlug får du:

AmpliTube 2 Live - IK Multimedias fantastiska gitarr/bas rack.
SpeedTrainer - En mediaspelare med full kontroll på pitch
och ton.
Tracktion 2.1 - Mackie´s multitrack Audio/Midi sequencer
med stöd för VST plugins.
SampleTank 2 SE - En sampler för uppspelning av
multisamplade ljud.
T-RackS EQ - En otroligt bra EQ plugin från IK Multimedia.
500 MB Ljud - Ett bra ljudbibliotek från Sonic Reality."

Snacka om bang for the bucks  :P

Men om man köper "stealth plug" från IK Multimedia för 995 spänn på www.musikcentralen.se får man ju med Tracktion.....
De e billigt de!

Frågan är ju bara om det är full versionen av Tracktion...

Tjohopp!



Nu såg jag nånting som kommer att göra både dig och mig ledsna . Enligt den här charten kommer nästan ingenting av original Tracktion med i bundlen :

     http://www.mackie.com/products/tracktion2/VSTPlugins/index.html

Alltså : T2 köpt fristående till "Full Pris" är något helt annat än bundlen med ljudkorten, enligt deras sätt att se. Tji Amplitube , Ik , och hela sviter av vsti som annars följer med. Final Mix följer med i.a.f.  <_<

Man kan ju alltid hoppas att det följer med en rabattkupong för kommande Tracktion 3 som är alldeles förestående i utgivning.  :blink:

Håhåjaja, visste väl att det det fanns en hake..... :angry:

« Senast ändrad: 22.03.2007, 02:45:32 by Kill That Autotuner »


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Ja lite skumt med det dumpade priset på Onyx 400F! Det kostade ju över 10000 när det släpptes... Jag Googlade lite på det och det verkade som det fanns ett visst missnöje med dess omvandlare, kanske var de tvugna att dumpa priset pga detta? Annars har ju ONYX-preamparna fått lysande kritik överallt så kortet verkar ju ändå intressant!
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Jag kan leva utan bundlingarna som följer med köpeversionen.
Kör ändå andra pluggar.
Det viktiga är faktiskt Tracktion.


Håller med.
Bara besviken på att upptäcka detta hastigt och lustigt. Det nämndes inte ett ord på beställningssidan.

jaja, bara att köra igång.  :P


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Ja lite skumt med det dumpade priset på Onyx 400F! Det kostade ju över 10000 när det släpptes... Jag Googlade lite på det och det verkade som det fanns ett visst missnöje med dess omvandlare, kanske var de tvugna att dumpa priset pga detta? Annars har ju ONYX-preamparna fått lysande kritik överallt så kortet verkar ju ändå intressant!

Omvandlarna hm, på Mackieforumet diskuteras mest problem med drivrutiner.
 http://forums.mackie.com/scripts/forum/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=27

Verkar finnas ett problem med Mac. Men det ska finnas en hotfix numera.


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Det var framförallt denna tråd jag tänkte på:

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?threadid=1097071

/Tommy
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Det var framförallt denna tråd jag tänkte på:

http://acapella.harmony-central.com/forums/showthread.php?threadid=1097071

/Tommy

Shit ,

Mackie verkar dessutom ha problem att leverera 48V phantomatning till stormenbranare . Inbyggt strömförjning i en del mixers verkar ge ca. 32V som max ( I ett försök att jämka kretskortsspännig med firewirematning från 6 pinnars matning ur laptops, främst Mac)
Innebär att en del stormembransmickar inte får spänning nog för att drivas genom FW-strömförsörjning, och i sämsta fall inte ens när eliminatorn är inkopplat. Bad news för alla FW mackie kort ?

Hm. Är det därför Mackie har brått att sälja ut sin stock av inkompatibel hårdvara ?



Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Hoppas dom har fixat problemet till denna http://www.mackie.com/products/1200f/splash.html för den vill jag ha och den ska bli min  :D ...Så länge den funkar som den ska vill säga :P
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Nu är den här satelliten. Första intrycket är att det är en löjligt gedigen pjäs. Nästan helt och hållet i bockad aluminium. Inga löjliga fippelknappar och gott om plats på baksidan med en solklar layout utan en massa j-a dubbelfunktionsreglage. ON/OFF knapp på fronten en revolution i användarvänlig teknik, bara det.
Den kan nog tjänstgöra som slägga också förresten. De som ägt ett ljudkort med bara 2 in/ut i äkta plast förstår vad jag menar.

Nu är timmen sen, men återkommer med praktiska test inom snar framtid.


Edit :  Ha ha ha  :(

Den var för billig , den funkar inte. Jag kan inte installera drivrutinerna eftersom programmet påstår att Satelliten inte är inkopplat i datorns FW port. Det funkar heller inte i min stationära , samma sak.

Jätteskoj. Nu får jag skicka tillbaka den och betala postgången . Det blir några 100 lappar till. Vette fan om jag vill ha den utbytt, eller satsa på något annat.

« Senast ändrad: 01.04.2007, 22:18:18 by Kill That Autotuner »


Utloggad tsmalmbe

Den är ganska ful, så du gör nog rätt i att köpa en proper rackmountad lösning istället.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Den är ganska ful, så du gör nog rätt i att köpa en proper rackmountad lösning istället.

:lol: :lol:
just för att den är ful?  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Näää, den e snygg .

Men den blev plötsligt betydligt fulare nu när den inte funkar..... <_<



Utloggad tsmalmbe

Den är ganska ful, så du gör nog rätt i att köpa en proper rackmountad lösning istället.

:lol: :lol:
just för att den är ful?  :lol:

Je, inte hittade  jag några andra  argument heller..

 :lol: :P
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Den är ganska ful, så du gör nog rätt i att köpa en proper rackmountad lösning istället.

:lol: :lol:
just för att den är ful?  :lol:

Je, inte hittade  jag några andra  argument heller..

 :lol: :P
:lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se