Kontrollrummet

Ovetenskaplig test av tre mic-preamp's

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Hejsan!

Var idag och testade köra DPA's HMA5000 direkt in i FF 800, sen provade jag att ställa HMA5000 på 0 DB och köra
Apogee MiniME eller MiniMP via den och på det sättet komma åt mer fininställning av gain. HMA5000 har bara
-20 -10 0db 10db 20db 30db, så det blir ganska stora kliv.

Nåja, här är en LÄNK till fyra filer som är inspelade med dessa preamp's, jag kommer naturligtvis att berätta
vilket som är vad så småning om, vill bara få en liten fundering på vad ni hör för skillnad på dessa inspelningar.

Jag kopplade in varje preamp efter som, osså spelade Wargen en ny version av detta Bach stycke. Nu har han precis
tagit upp detta stycke igen, så han hade bara hunnit öva en timme typ innan jag dök upp med mina prylar.

Sista stycket är en improvisation, då testade jag att ha mikrofonerna i princip mitt i kyrkan, det gick ju det oxå.
« Senast ändrad: 14.11.2008, 00:13:15 by JanneL »
-------------------------------

//Janne


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Eh? Jag är nog inte riktigt med. Du har en preamp som sedan sitter framför tre olika ljudkort?


Utloggad JanneL

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
Alltså, jag har DPA's HMA5000 preamp kopplade till mickarna för att kunna använda 130v matningen.
Sen så är HMA:n även en mic-förstärkare, men den har så långa steg mellan nivåerna 10,20,30db,
= 10db steg. Men nu kan man ställa den på 0db och köra den via en annan preamp, i detta fallet
mina två apogee, då kan jag fin inställa gainen på dessa preamp i stället. hängde du med ?

Min fundering är vilken version ny tycker låter "bäst".
« Senast ändrad: 14.11.2008, 12:24:56 by JanneL »
-------------------------------

//Janne