Kontrollrummet

Tokai - Descend

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
LÅTNAMN: Descend
ARTIST/GRUPP: Tokai
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:3
KOMPOSITÖR: Tokai
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Jag
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

I brist på annat - håller på med några låtar där text saknas (tom i huvudet) - gjorde jag en nyinspelning av en låt som varit uppe för flera år sen (i ett annat forum). Men jag gillar låten. Emellertid tyckte jag att jag inte gjorde den bra då. Det lite intressanta med den här låten är att jag försökt spegla texten melodiskt. Nu finns låten också på svenska och heter Gå ner.
Lägger nog upp den sen - efter att jag fått, förhoppningsvis, lite behövlig kritik. Så kör hårt!
Blev lite fel med mp3 filen där. Fixat.

Texten:
On a high-board of love
what you see from above
looks hard and cold
disheartness unfold
knees shaking - descend

It should be soft and nice
listen to this advice
it´s easier to reach
the water from the beach
get lower - descend

One step higher to get to the top
two steps higher don´t you drop
three steps higher you skrink a lot
four steps higher and you look like a dot

Descend
Or you will never find a friend
I know it´s hard to transcend
but you can always descend.

If you´re closer to
whats´s in front of you
you´ll be embraced
you´ll get the taste
of nearness - descend


[Edit: Tog bort några onödiga rader här]
« Senast ändrad: 15.11.2008, 15:23:19 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Coolt sound. Det brukar du få till. :)

Bra låt! Låter välproducerat och välgjort på alla sätt..

Det enda jag stör mig på är att det är på engelska, men det gör jag alltid :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad martinm

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 684
  • What you hear is what you get
    • Visa profil
  • Soundcloud: osbreborn
Du har fått till ett bra och tydligt ljud genom hela låten.
Skulle gärna vilja se texten.
Tycker att gitarren till höger sticker ut lite och tar fokus från det övriga.
Annars riktigt bra!
 :P
Mina projekt 'the fat martin' och 'Herr Hundhufvud Metal Orchestra' kan man hitta på Spotify, Youtube o typ alla andra streamingtjänster. Var unik o lyssna idag - nästan ingen annan gör det.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Fin låt, jättesnygg gitarr, du sjunger bra, instämmer med ovan skriftställare :)

Kan nog bli väldigt bra på svenska oxå ;)

Bra jobbat!!

/Marr
« Senast ändrad: 14.11.2008, 07:14:13 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


asti

  • Gäst
Fin, lågmäld poplåt som för tankarna till Ron Sexsmith. Sköna gitarrer! Tycker sången är lite för låg, bortsett från ett par ställen. Ser fram emot att höra den med svensk text!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin känsla i sång och instrument. Väldigt luftig och skön ljudbild!
Gitarren vid 154 sek och framåt har ett skönt sug i tonerna!

Gillar!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Tokai!

Riktigt snyggt alster detta, snyggt lirade guror, lite Knoppfler vibbar sticker opp!
Allt ryms snyggt in i ljudbilden, störs kankse lite av att gitarrerna stundom jobbar på mer i det andra örat, en liten balansfråga.
Sen kunde jag tänka mig lite reverb på virvelkaggen, samma som du använder på sången.
Härlig röst, lite svajigt men tycker bara att det gör sången mer personlig.
Och nån sa redan att sången stundom är för låg i nivån, så det ska du kolla upp!

Snyggt svarvat detta! GILLAS! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Schyyst laidbacked sound med nära gitarrer (gillas), tycker du ska jobba mer med sången som behöver lite mer för att hålla för låten...några omtagningar på vissa ställen bara... som sagt skönt feel i denna...vad kör du med för grejor?
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt fick lite beatlesvibbar här o var. Tycker nog som de andra (utom Karl) att höger och mittens plockgura är lite höga utom i slutet där den (i mitten) passar jättebra. Och så kunde gärna rösten komma fram något snäpp mer - juste dim-avslut där.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack för alla svar! Kul att ni gillar låten! Tycker själv efter senare lyssningar att gitarrena ibland krockar med varann. Har rättat till det, samt fixat till panoreringen i höger kanal, som mahan, martinm och Eko påpekade. Har nu gjort en svensk text, vet inte om den är så bra, svårt att översätta sig själv från engelskan, det blir en slags tolkning. Testade det nyss och det lät förjävligt. Får nog jobba på det.
Jo, karl, sången kan nog blir bättre. La på sången mest som en slask för att ha något att gå efter, men tyckte till slut att den var rätt ok. Du frågar efter mina grejor. Är det för att du tycker det låter bättre om mina låter nu än tidigare? Det är det vanliga: saffire le ljudkort, studio C1 mik, Joemeek VC1Qcs preamp, Focusrite LiquidMix och Variax guran.Variaxen spelar 1. Tele 2. Gibson Les Paul och 3. Akustisk: Martin. Har på senare tid fattat att man kan ratta lite på Joemeeken för att få bättre sångljud. Sen har jag lärt mig att vara mer noggrann med ljuden innan jag spelar in och inte skruva så mycket efteråt. Sen handlar det mycket om arr o så. Att instrumenten inte spelar samma toner o att det är en växelverkan mellan sång och instrument - såna saker gör att en del tycker sig finna en luftig ljudbild i mina låtar på senare tid. Man lär sig på ålderns höst.
Den svenska versionen får vänta. Har fixat panorering å sånt, kommer med när The Swedish edition of Descend lanseras, hö-hö!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt gitarrlir och skön röst...ja den här gillar jag... :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Cool låt med en del överaskande harmonier. Bra gitarrkomp t o m jäkligt bra i sista versen. På nåt ställe låter det otajt men det finns en charm i detta som jag gillar. Trumspelet annars levande och följsamt. Gillar maj7 som slutackord.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Trumspelet annars levande och följsamt. Gillar maj7 som slutackord.
Trumspelet är nog bland det enklaste jag gjort. Finns knappt några fills alls. Tajtade till virvel o baskagge i volym å takt men inte stenhårt, lät hihat spela fritt. Ofta är enkelhet det bästa receptet.

Tack Clemens och equality för lyssning!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp nu har du fått till mixen riktigt bra - inga invändningar alls. Är det ett Maj eller Dim i slutet alla undrar....
Hur nu denna låt skulle kunna göras på svenska med någon rättvisa är en stor undran för mig - tycker den är helt genuin och framförs likaså. Blev tvungen att slå upp descend för att se vad det betyder - jag trodde faktiskt motsatsen - något som i o f s inte rimmar med you can allways descend - för det är ju lite svårare.
Bra jobbat, om du mixar nåt mer får du gärna höja rösten något det skulle inte skada.

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vill ha högre volym på sången. Om det här är en slasktext eller slasktagning av sången, ser jag fram mot ett senare sångpålägg med högre volym.

Det är sköna gitarrljud och skönt arr på låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hej! Har lagt upp en ny mix med fix i stereobilden + högre sång. Eko var nog lite före alla andra med kommentar, he-he <_<. Vet du också nästa lottorad? :P


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är gôtt att höra din sång tillsammans med ditt spel. Bra volym på sången här!

Det där liret på gitarren som börjar visa sig vid 85 sek ger ett shysst sug i spelet.
Gitarren vid "One step higher..." skulle inte Beatles kunnat göra bättre.

Åsså det sista ackordet!  :wub:

Skönt cool låt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Bra låt, sång och gitarrer. Trummorna sänker betyget, de passar inte riktigt in riktigt.. Behövs samma inlevelse som finns där i de jättemysiga gitarrerna, och liksom lite mindre av det där klassiska rockkompet. Svårt att få till såklart, när man programmerar dem och inte är trummis =)

Ett tag tänkte jag att den skulle göra sig jättebra med bara en akustisk plockgitarr och lite mer shuffligt tempo, skulle kunna bli en sjukt bra singer/songwriter-låt.
blargh


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Hej! Har lagt upp en ny mix med fix i stereobilden + högre sång. Eko var nog lite före alla andra med kommentar, he-he <_<. Vet du också nästa lottorad? :P

Jepp där satt den Tokai - sparat.
Nästa lottorad hm.. nä men här kommer hästarna i V-75 jag spelat på i dag.

Avd  Ordinarie hästar (Res.)
1  1, 7, 9, 10, 12
2  2, 3
3  3
4  2, 6, 7, 8, 12
5  3, 7
6  1, 2, 5
7  4, 7

Kanske får tur där med :D

Bra jobbat Tokai ser fram emot nästa
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se