Kontrollrummet

Vad är skilnaden mellan Cubase 4 och Cubase Studio 4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Vad är det för skillnad egentligen mellan dessa två versioner? Vad är det som kommer att irritera skiten ur den som väljer Studio 4 och inte full version??


Det handlar ju rätt mycket om arbetssätt och kanske inte så mycket om man är pro eller inte?! Men kikar man på Steinberg's sajt och andra sajter i ämnet så verkar de säga "Har du en projektstudio, eller är en hemma-hobbymusiker, så skall du köra med Studio4",, Men vad är det som är det mer givande svaret? Vad är det som man beroende på arbetssätt kan komma att sakna om man väljer Studio 4??

Använda VST syntar och effekter
Mixa (automationer m.m.)
Spela upp/in audio (mono/stereo)
Spela upp/in midi
Arrangera

Vad mer gör man?


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Av vad jag minns från listan så är det kontrollrumsfunktionen som jag tror jag skulle saknas. Det finns en detaljerad lista på Steinbergs web.
Om man inte vet precis vad det är man måste ha från stora cubase så behöver man förmodligen inte full versionen. Det finns
dessutom en cubase essential också. Samt en ultralätt cubase le4 där man inte behöver en usb dongle.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Bace,, det var just det svaret jag INTE var ute efter. Men du vet nog tillräckligt för att på ett mer målande sätt beskriva?!


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Gul, grön, gul, brun, blå. Tusan, jag kan inte måla. :lol:

http://www.steinberg.net/en/products/musicproduction/cubaseessential4_product/cubaseessential4_featuredetails0.html

Om man är mer musiker än datanörd så är det nog så att man klarar sig ganska långt på Essentials. Men det är
klart. har du ett ljudkort som har mer än 16 ingångar och absolut vill använda dessa samtidigt så går inte det.
Det är väl självklart att man gör sina mixar i 5.1? Det finns en del karameller för i de större versionerna.
Den största heter för övrigt Nuendo om nu den vanliga cubase inte skulle duga.
Några saker som kan vara värda att fundera på som skilljer dem åt (alla tre)
OMF import/export
Inbyggd mp3 encoder
Timewarp
noter
kontrollrum
Sedan är det mycket mer pluggins med i stora. 
Hurvida det är värt pengarna är väl en högst personlig fråga. Ingvar Kamprad kan nog köpa en full version utan att veta vad ett ackord är
medans en 13 årig gitarrist utan inkomster kanske ska hålla sig till Essential även om han vet precis hur man hanterar timewarp och sidechain plugins.
Det går att byta upp sig, men man får inte pengarna tillbaka för att byta ner sig. Och det är ingen som kommer att höra att du har använt essential...


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Här finns en lite mer överskådlig jämförelese:

http://www.steinbergusers.com/cubase/compchart1.php

Edit. Just det, skulle vara praktiskt utvecklat inlägg!  :P Jag är faktiskt i samma funderingar. Kör med vanlig LE nu och skall skaffa ny burk snart med Quad och då vill jag skaffa ny version för att kunna utnuttja detta. Kan också skaffa SX3 men är intresserad av den nya Channel EQ som finns i Fyran, tycker den nuvarande är så dålig och svårhanterlig. Annars hade jag nog kört på Studio versionen eftersom jag inte behöver deras pluggar, inte mixar i surround eller måste ha manualen tryckt.

Mvh

Memphis
« Senast ändrad: 12.11.2008, 19:02:28 by Memphis »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Bra svar!!

De medföljande pluggarna, vilka är det? Effekter/syntar,,,

Att t.ex. inte Monologue följer med i Studio är ju lite konstigt, eller??


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Bra svar!!

De medföljande pluggarna, vilka är det? Effekter/syntar,,,

Hm.. det stod ju utförligt i den fina listan i länken Bace lade upp...  :rolleyes:


Att t.ex. inte Monologue följer med i Studio är ju lite konstigt, eller??

Jo, det är väl lite konstigt ändå, affärsstrategi kanske..? :D Nä, men jag tycker ljuden i Cubase inte är mycket att hänga i granen iallafall. Men vilka effekter som medföljer kan ju dock vara avgörande i valet mellan versionerna. Beror ju på dina behov antar jag. :)

/Muffhpins