Kontrollrummet

Fick äntligen tummen ur att köpa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Efter att efter en tid helt slutat använda Cubase och bara köra på Reaper så insåg jag att jag verkligen borde betala för det. Nu var det gjort och det känns jäkligt bra. Känns jäkligt bra att betala för grejerna man använder faktiskt.

Jag tycker att Reaper känns mycket bättre än Cubase på många sätt. Då kostar Cubase ändå nästan 20 gånger mer än Reaper. Märkligt..
Jag älskar att man i Reaper är så fri att koppla olika kanaler till varandra; att man kan flytta runt plugins hur som helst (drag n drop); att det bara finns en typ av spår som används till midi, audio, sends, grupper mm; att man kan göra "stem render", dvs rendering av varje spår för sig på samma gång (hur många gånger har man inte önskat att Cubase hade det); att de medföljande effekterna faktiskt är bra.
Reaper känns för mig på min dator mycket stabilare än Cubase vad gäller krashar och så. Då skall det tilläggas att jag jämför med crackat Cubase SX 3 (inget jag är stolt över men men). Det kanske är bättre med Cubase 4.

Det känns som att Reaper ofta nämns som ett reservalternativ för att det är gratis/billigt. Det tycker jag är synd. Jag tycker det är bra oavsett vad det kostar. Bra grejer!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
att man kan göra "stem render", dvs rendering av varje spår för sig på samma gång (hur många gånger har man inte önskat att Cubase hade det

Kan du utveckla detta, åtm jag hänger inte med vad du menar!  :)
DON'T PANIC


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Låt säga att jag har 16 st audiospår i sequensern. Så vill jag kanske åka till en stor studio för att mixa detta projekt. Studion där kör t.ex. med Protools och är inte kompatibel. Då vill jag ha ut alla mina 16 spår som audiospår. I Cubase måste jag då sätta mig och göra audio mixdown 16 gånger för att få ned alla spåren som enskilda audiofiler som går från projektets start till dess slut. I Reaper så väljer jag bara stem render och mixar ner en gång så kommer alla valda spår att mixas ner som separata spår. Perfekt också om man har en kompis/bandmedlem som förvisso har Reaper men kanske inte har alla ens VST/VSTi. Då gör jag en stem render och drar in alla ljudfilerna i projektet igen. Då kan kompisen själv mixa/muta osv när han skall spela in men kan utan problem höra samma mix som jag trots att han inte har samma effekter (jag har ju redan bränt in effekterna i filerna).


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter bra tycker jag. Jag uppskattar också att det finns (enklare eller mer avancerade) alteranativ till de stora.
Wavosaur t.ex. är en wave-editor jag tycker är bra. Audacity har vissa saker som Wavosaur saknar men Wavosaur hanterar en hel del, som som Audacity är sämre på. Gjorde tidigare en filmsnutt där jag visar saker som går snabbt att göra i Wavosaur.

« Senast ändrad: 11.11.2008, 16:29:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Kan tala lite för inhandlat Cubase 4.

Rocksolid, i mina ögon. Inga som heldst problem med stabilitet.

Drag n drop plugins installerat.

Gillar upplägget och oändligheten(i förhållande till t.ex. Protools), med fullt latencyfritt stöd för extern processering, hur många spår som heldst, av vad som heldst(i förhållande till 32 voices i Protools LE)

Sen ska man säkert inte jämföra Protools LE med Cubase 4, iochmed att man får med ett ljudinterface+programvara för ungefär samma pengar, men jag har aldrig provat någon annan sequencer tillräckligt för att jämföra.

Sen är jag skitnöjd med de nya inkluderade VST3 pluggarna, Channel EQ'n är bland de mest förlåtande och bästa jag använt, av alla jag provat.

Känns väldigt komplett, utöver att det är mjukvaruprocessering då B)(Jag rekommenderar ingen med bristfällig ekonomi att ens prova på hårdvaruprocessering, det skapar enormt habegär)

Sen kan jag tänka mig att det handlar väldigt mycket om vad man är van vid att använda.

Cubase känns i vissa avseenden för oändlig, iochmed att man sällan använder mer än 5% av alla funktioner...

Grymt kul att du är nöjd! Det är huvudsaken, oavsett vad ;).


Utloggad McGreen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Jag kan bara hålla med Stollen som startade detta inlägg. Sedan jag läst i en artikel i Studio om att det fanns ett kompetent sharewareprogram för inspelning så laddade jag hem det och testade. Efter en par kvällars lek och test, så bestämde jag mig för att registrera. Drygt 500:- kostar det. Jag har nu även installerat det på en ganska klen PC som står i vår replokal. AMD 1,3GHz med 1 G RAM ett PCI Firewirekort med Texaskretsar kopplat till en billig Phonic Firewiremixer. Här snackar vi lågbudget rakt igenom, bara kinesmickar dessutom. Men, till pudelns kärna, det tog ungefär tio minuter att installera programmet på den datorn inkl drivisarna till mixern. Sedan var det bara att aktivera och köra inspelning på upp till 16 kanaler unisont. När jag spelat in drar jag över allt på ett USB minne och importerar projektet i den lite snabbare dator som jag nu sitter vid. Sätter igång direkt och mixar och så,  hokuspokus,  så har man en replokalsdemo!!!! Hå och hej med farbror Frej.
Sedan manualen, inte alldeles pedagogisk, men skriv ut den och läs ett kapitel varje kväll, så går det mycket smidigare sedan när du sitter och spelar in/mixar.
« Senast ändrad: 24.11.2008, 23:30:16 by McGreen »