Kontrollrummet

stajo - sommaren

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
LÅTNAMN: Sommaren
ARTIST/GRUPP: Sommaren
GENRE:pop
LÅTLÄNGD:2.40
KOMPOSITÖR:Staffan Jonsson
PRODUCENT:Staffan Jonsson
MEDVERKANDE: egghuvud spelar trummor på vers... fast det vet han inte om själv, snodde från en annan låt han spelat till :) annars så är det ez.
INSPELNINGSÅR:2007
FORMAT: mp3

Jo tänkte att det passade med en sommarlåt för att lätta upp stämningen. Eller kanske man blir mer deprimerad eller vad vet jag. Mina sånginsatser verkar ju dock inte gå framåt, kanske är det att den går för lågt? Ville ju ha stämmor på refrängen och jag har ju inget spektra direkt.

Vad tror någon om en tonartshöjning på sista refrängen  B).

Tyck till.

UPPDATERAT - KR EXCLUSIVE - med anledning av morgonpasset...




« Senast ändrad: 01.05.2007, 22:37:11 by stajo »
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan Stajo

Generellt en fin låt o nu förtillfället är det refrängen som funkar bäst :).
Jag skulle dock hjärna känna lite mer glädje inför denna sommar-väntan, mer entusiasm.

Introns piano-tongångar lite för mycket på ytan, upp med melodiguitarren.

Och varför inte en tonartshöjning på sista refrängen, men dra igång den med mera dramatik än den där rising cymbal som du har där nu, fast ett rejält serie med pukorna?

En akustiskt guitarr skulle heller inte skada låten, den liksom hör till sommaren :)(tycker jag)

Testa en tonart upp på hela låten, för din röst, kunde bli stabilare,

Låten har potential att gå långt, men kräver jobb :)


h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Skön låt lite små rockigt drag i denna.Helt klart så skulle en tonarts höjning på slutet höja låten ett par snäpp.
Samtidigt undrar jag om du inte har lagt låten i fel tonart.Tycker mig höra nån stämma där under som låter riktigt bra där du tar i lite..I övrigt så låter det bra tycker jag..

Men vad vet en Norrlänning som inte sett våren än..Här är det Nordanvind och snöstorm nu..
Men din låt ger mig löfte om sommaren,perrens.

Jag tar en mera kritisk lyssning på arret å mixen när jag har det lite lugnare,ska på fest i kväll - förbereder för fullt för det..

Cheers mate!

Mvh
Micael


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jag har alltid tyckt om dina troskyldiga harmonier och texter, det här är inget undantag, fräscht och trovärdigt som alltid.
Gillar skarpt bl a elgurafiguren ibörjan och från andra refr 01:43. Bra att du inte gick i fällan med en tonartshöjning på slutet. Måste lyssna lite nogrannare drar till Värmland nu  ;). Återkommer!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hejssan Stajo

Generellt en fin låt o nu förtillfället är det refrängen som funkar bäst :).
Jag skulle dock hjärna känna lite mer glädje inför denna sommar-väntan, mer entusiasm.

Introns piano-tongångar lite för mycket på ytan, upp med melodiguitarren.

Och varför inte en tonartshöjning på sista refrängen, men dra igång den med mera dramatik än den där rising cymbal som du har där nu, fast ett rejält serie med pukorna?

En akustiskt guitarr skulle heller inte skada låten, den liksom hör till sommaren :)(tycker jag)

Testa en tonart upp på hela låten, för din röst, kunde bli stabilare,

Låten har potential att gå långt, men kräver jobb :)


h.   mahan


Tjena
Jo versen känns lite darrig nu, antingen får jag väl höja den som du säger eller så testar jag imorgon igen för ikväll blir det ju lite vin och sådant brukar påverka rösten lite ... B). Problemet med höjning är ju att man får spela om all gitarr..
Hehe håller med att lite mer glädje och känsla i rösten hade gjort sitt. Får absolut sjunga om.

Jag som gillar symbalen och just att det är tyst innan den kommer, tyckte det var raffinerade. Kanske skall jag hitta en snyggare symbal då?

Det finns faktiskt två akustiska gitarrer, de är iofs linade. Testade först utan att lina men blev så mycket plektrum. Kanske dränks de för mycket av elgitarren också. Skall tittas över.

Tack för lyssning o bra feedback
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej.
Skön låt lite små rockigt drag i denna.Helt klart så skulle en tonarts höjning på slutet höja låten ett par snäpp.
Samtidigt undrar jag om du inte har lagt låten i fel tonart.Tycker mig höra nån stämma där under som låter riktigt bra där du tar i lite..I övrigt så låter det bra tycker jag..

Men vad vet en Norrlänning som inte sett våren än..Här är det Nordanvind och snöstorm nu..
Men din låt ger mig löfte om sommaren,perrens.

Jag tar en mera kritisk lyssning på arret å mixen när jag har det lite lugnare,ska på fest i kväll - förbereder för fullt för det..

Cheers mate!

Mvh
Micael



Jo men oftast får man den ärliga kritiken efter en fest  :D.
Har faktiskt höjt den ett par tonarter sedan jag började... men visst jag hör ju nu att det är darrigt som sagt.

Denna vintern har man ju nästan glömt bort hur snön ser ut. Här är så härlig vår!
Ha det trevligt och vi hörs.
Tack för lyssning and komments.
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag har alltid tyckt om dina troskyldiga harmonier och texter, det här är inget undantag, fräscht och trovärdigt som alltid.
Gillar skarpt bl a elgurafiguren ibörjan och från andra refr 01:43. Bra att du inte gick i fällan med en tonartshöjning på slutet. Måste lyssna lite nogrannare drar till Värmland nu  ;). Återkommer!

Drar du uppåt när våren kommer  ;)

Jo gitarren blev ganska bra. Den är dubblad med en vstgitarr för att få lite volym.

Kul att du tycker att den håller stajomått

vi hörs
Trevlig påsk
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan Stajo

Generellt en fin låt o nu förtillfället är det refrängen som funkar bäst :).
Jag skulle dock hjärna känna lite mer glädje inför denna sommar-väntan, mer entusiasm.

Introns piano-tongångar lite för mycket på ytan, upp med melodiguitarren.

Och varför inte en tonartshöjning på sista refrängen, men dra igång den med mera dramatik än den där rising cymbal som du har där nu, fast ett rejält serie med pukorna?

En akustiskt guitarr skulle heller inte skada låten, den liksom hör till sommaren :)(tycker jag)

Testa en tonart upp på hela låten, för din röst, kunde bli stabilare,

Låten har potential att gå långt, men kräver jobb :)


h.   mahan


Tjena
Jo versen känns lite darrig nu, antingen får jag väl höja den som du säger eller så testar jag imorgon igen för ikväll blir det ju lite vin och sådant brukar påverka rösten lite ... B). Problemet med höjning är ju att man får spela om all gitarr..
Hehe håller med att lite mer glädje och känsla i rösten hade gjort sitt. Får absolut sjunga om.

Jag som gillar symbalen och just att det är tyst innan den kommer, tyckte det var raffinerade. Kanske skall jag hitta en snyggare symbal då?

Det finns faktiskt två akustiska gitarrer, de är iofs linade. Testade först utan att lina men blev så mycket plektrum. Kanske dränks de för mycket av elgitarren också. Skall tittas över.

Tack för lyssning o bra feedback
/Staffan


Cymbal e okei, visserligen, vad jag menar är att det måste liksom kännas ordentligt :) Man stiger ju från våren in i sommarns glädje just där, och ska ske men "pomppa o ståt" :D

Men inmundiga du ditt vin i o annan läsk i lugn o ro, vi återkommer
Good Work!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Låten växer under tiden man lyssnar och mynnar ut i kort sagt skitbra Stajo. En del meckeri återstår med musiken i verserna men det vet du nog redan i övrigt så sitter den som en keps eller som små lätta moln och en glass :D. Man blev lite glad och dans sugen så där. Ha det bra
Göran


Burnin Sven

  • Gäst
Sommaren hehe är pån igen skitbra Stajo o där kommer det igen Sommaren Sommaren Gessle pöjken kan slänga sig i väggen. Fan måste lyssna igen  :D
Göran


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kollega :)


jahapp. pianot drar igång....kunde varit själv utan gitarr någon vända till känns det som.

sedan kommer trummorna...för fort spontant. men gott ändå...pianot bör nog tonas ner lite, eller lite mer gitarr på, annars blir det lite lattjo tillsammans med trummorna.

Sedan tänker jag på lundell :) sådär öppet och enkelt.


lite småallergisk mot "åsså höjjer vi ett halvt, -det har vi ju alltid gjort" ;)

fast det kan ju vara pampigt.

Snygga melodier och så annars!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag har nog mest negativt att säga, tyvärr. Jag gillar inte trummorna, de kör lite egna rytmer som jag inte tycker funkar. Cymbalslagen till vänster känns väldigt ensamma och fel. Och Ez' grundinställning börjar man bli less på.

Slutet låter abrupt och lite corny. Ett outro liknande introt hade nog passat bättre.

Sången låter klen och ostadig på långa toner, du borde prova att dra upp låten ett helt tonsteg eller mer för att få stake i rösten. Och så tycker jag du blandar dialekter lite, låter både stockholmska och bohusländska ("fösöker föstå").

Men låten i sig är trevlig och trallvänlig. Pianot spelar fint och påminner om en regnskur i tömda punschglas från igår. Inspelat och mixat väldigt nice!

Förstör den inte med Schlagerhöjning på slutet!  :ph34r: Däremot gärna någon typ av uppbyggnad på refrängerna eftersom, de låter identiska. Kanske lite stråkar på sista refrängen?  ;)
DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Helt ok Stajo!

Sången behöver stämmas lite här å där, men det är en väldigt skön låt och sommaren är nära!

Om du kan få till lite mer "allsång" på refrängen är detta en given hit!!

Lite mindre "virtual guitarist"-känsla är oxo positivt...


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
idag är man inte pigg...

Tack för bra respons, jag återkommer med kommentarer när jag återhämtat mig :P

Uppskattar verkligen att ni tar er tid och lyssnar grabbar!
www.myspace.com/staffanjonsson


Burnin Sven

  • Gäst
Den här är riktigt bra Stajo det ska absolut inte ändras nåt i arret men byta ljud på guran, fixa trumliret i versen och dit med en riktig bas är nåt att fundera på. Skulle vara riktigt skoj att få försöka göra en mix i mina nya monitorer, lira på basen och kanske testa lite på guran. Förvånar mig en del att folk fortfarande pratar om sången men det kanske är folk som inte hängde så mycket på Studios forum. Alla borde ju ha hört vid det här laget vilken enorm utveckling du fixat ang. sången både när det gäller själva sjungandet sång soundet i dina mixar. Själv är jag heltorsk på din sång nu för tiden den bara måste vara med i dina låtar. I den här låten är det bara nån ton eller så att fixa till i övrigt så sitter det som en keps och speglar och förstärker på ett oerhört fint sätt själva känslan man får av låten. Ha det bra
Göran


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ny version ... se on the top.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ällöu Stajo

Försökt lyssna på skillnaden mellen versionerna, pianot lite svagare än guitarren = OK.
Vågade inte ändra tonarten? :P Eller lattjo!

Och väntade förtfarande på lite mer dramatik vid "cymbalen"!  :)

Men ok, om du e nöjd så, respekt man! :)

h.   Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Det var ju en glad sommarlåt!  :) Här kommer lite som jag funderat på: Har svårt med breaket som kommer direkt efter låten kommit igång. Det stoppar upp en gång till. Funderar på om det inte hade varit bättre att börja direkt med versen.  
Skippa alla dessa cymbalslag inne i första versen, känns inte som dom tillför något.
Låt kören sjunga mer legato under refrängen. Nu är det...Somm   a  ren. Bind ihop frasen istället.  Introt som kommer sen på slutet igen hade funkat bättre om det varit första gången man hört det.
När det gäller sången finns det kanske mycket att säga men Burnin Sven pekade ju på en utveckling så då är du ju på gång.  :) Om du ska sjunga i denna tonarten så försök att leta efter din klang så att du bottnar. (Lätt att säga eller hur? :))
När jag hör låten kommer jag att tänka på Giunnar Danielssons "Som sommaren". Och den är ju enkel och kul.
Men du..detta är bara vad jag tycker. En del säger ju att man inte ska ha åsikter om genrar man inte lyssnar på så du får väl ta mina tankar med en nypa salt.
Mvh
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hejssan Stajo

Generellt en fin låt o nu förtillfället är det refrängen som funkar bäst :).
Jag skulle dock hjärna känna lite mer glädje inför denna sommar-väntan, mer entusiasm.

Introns piano-tongångar lite för mycket på ytan, upp med melodiguitarren.

Och varför inte en tonartshöjning på sista refrängen, men dra igång den med mera dramatik än den där rising cymbal som du har där nu, fast ett rejält serie med pukorna?

En akustiskt guitarr skulle heller inte skada låten, den liksom hör till sommaren :)(tycker jag)

Testa en tonart upp på hela låten, för din röst, kunde bli stabilare,

Låten har potential att gå långt, men kräver jobb :)


h.   mahan


Tjena
Jo versen känns lite darrig nu, antingen får jag väl höja den som du säger eller så testar jag imorgon igen för ikväll blir det ju lite vin och sådant brukar påverka rösten lite ... B). Problemet med höjning är ju att man får spela om all gitarr..
Hehe håller med att lite mer glädje och känsla i rösten hade gjort sitt. Får absolut sjunga om.

Jag som gillar symbalen och just att det är tyst innan den kommer, tyckte det var raffinerade. Kanske skall jag hitta en snyggare symbal då?

Det finns faktiskt två akustiska gitarrer, de är iofs linade. Testade först utan att lina men blev så mycket plektrum. Kanske dränks de för mycket av elgitarren också. Skall tittas över.

Tack för lyssning o bra feedback
/Staffan


Cymbal e okei, visserligen, vad jag menar är att det måste liksom kännas ordentligt :) Man stiger ju från våren in i sommarns glädje just där, och ska ske men "pomppa o ståt" :D

Men inmundiga du ditt vin i o annan läsk i lugn o ro, vi återkommer
Good Work!

h.  Johan

Haha du har tolkat låten bättre än jag... :), men jag kan köpa det rakt av. Då skulle versen vara höst/vintern och sedan kommer våren/sommaren i refrängen.
Jo håller med om att man skulle kunna tänka sig att det skall kännas ordentligt, kan dock vända på det och säga att helt plötsligt är våren/sommaren här det går över en natt därav tystnaden och sedan full fart. Jag var ute efter lite variation på övergångar faktiskt, övergången till andra refrängen där har jag lite trummor innan men inte efter breaket.
inmundigade gjorde jag :)

Jo johan jag funderar på att byta tonart men var lite lat idag bara. Jag tror också att det blir bättre när jag får ta i lite, de ljusa tonerna sitter lite bättre. Vi får se längre  fram i veckan, nu måste man ju fokusera lite på Emulators och min forumfestivallåt  :rolleyes:. Jag kommer dock att dramatiser lite mer efterhand på vissa ställen...
Hat gott
Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Den här är riktigt bra Stajo det ska absolut inte ändras nåt i arret men byta ljud på guran, fixa trumliret i versen och dit med en riktig bas är nåt att fundera på. Skulle vara riktigt skoj att få försöka göra en mix i mina nya monitorer, lira på basen och kanske testa lite på guran. Förvånar mig en del att folk fortfarande pratar om sången men det kanske är folk som inte hängde så mycket på Studios forum. Alla borde ju ha hört vid det här laget vilken enorm utveckling du fixat ang. sången både när det gäller själva sjungandet sång soundet i dina mixar. Själv är jag heltorsk på din sång nu för tiden den bara måste vara med i dina låtar. I den här låten är det bara nån ton eller så att fixa till i övrigt så sitter det som en keps och speglar och förstärker på ett oerhört fint sätt själva känslan man får av låten. Ha det bra
Göran

Gott Göran du har vant dig vid min röst och då kan man inte vara utan den de andra kommer att förstå efterhand ;) .
Dina ord värmer alltid lika gott. Du får gärna mixa om du har lust, gitarr är ju inte riktigt mitt gebit, tror att man kan göra mycket mera av basen i versen.
Hör av dig när du har tid över så kan vi se hur vi skickar filer och så, hade varit kanonkul att se vad du skulle kunna hitta på. Om du kikar på gitarren så skulle man ju passa på samtidigt att höja den något tonsteg.

/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
kollega :)


jahapp. pianot drar igång....kunde varit själv utan gitarr någon vända till känns det som.

sedan kommer trummorna...för fort spontant. men gott ändå...pianot bör nog tonas ner lite, eller lite mer gitarr på, annars blir det lite lattjo tillsammans med trummorna.

Sedan tänker jag på lundell :) sådär öppet och enkelt.


lite småallergisk mot "åsså höjjer vi ett halvt, -det har vi ju alltid gjort" ;)

fast det kan ju vara pampigt.

Snygga melodier och så annars!

Kära kollega... B)

Visst kommer trummorna lite snabbt, kanske skulle man ha något upptaktsslag eller något? Tonade ner pianot lite i versionen som ligger här nu, har även sjungit om verserna men som nämnts tidigare går jag i tankar kring att höja något snäpp..

Det är enkelheten som gör det. Tror jag hamnat ganska rätt då? Jag menar en sommarlåt skall ju vara sådär lättsmält.

Tack för komments :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Låter som t y p i s k svensk pop i svensk tappning, bakad på svenska ingredienser. Det är inget fel på det men lite no-no för mig men jag tänker inte heller kommentera låten i sig själv.

Tycker det låter ok överlag, jag har ju inte lyssnat särskilt mycket på sånt här tidigare. Lite otight på ett par ställen. Svårt att sätta fingret på, det hänger bara inte som det skall riktigt så där. Breaken känns lite "hastig och lustigt". Det är inte så konstigt för det blir så ibland när man sitter själv o gör musik, när man inte repat in strukturen med ett band. Eller... det blir så för mig ibland i alla fall. Jag kan ju inte prata för andra eller för dig! Tycker att trummorna skulle ha lite mindre "rum" över sig. Annars är det en ok demo men jag skulle se på detta just som en demo och inte en färdig produkt redo att släppas.

Det är min kritiska syn på hur det låter. Man skall inte ursäkta sina åsikter men jag brukar göra det när jag "sågar" något jag lyssnat på. Du har kämpat med det här och vågat lägga ut det för allmän lyssning - bravissimo! Du bad även om kritik och jag min syn på det, hoppas inte du tar illa upp och jag hoppas att jag lyckades vara någotsånär konstruktiv!


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Jag har nog mest negativt att säga, tyvärr. Jag gillar inte trummorna, de kör lite egna rytmer som jag inte tycker funkar. Cymbalslagen till vänster känns väldigt ensamma och fel. Och Ez' grundinställning börjar man bli less på.

Slutet låter abrupt och lite corny. Ett outro liknande introt hade nog passat bättre.

Sången låter klen och ostadig på långa toner, du borde prova att dra upp låten ett helt tonsteg eller mer för att få stake i rösten. Och så tycker jag du blandar dialekter lite, låter både stockholmska och bohusländska ("fösöker föstå").

Men låten i sig är trevlig och trallvänlig. Pianot spelar fint och påminner om en regnskur i tömda punschglas från igår. Inspelat och mixat väldigt nice!

Förstör den inte med Schlagerhöjning på slutet!  :ph34r: Däremot gärna någon typ av uppbyggnad på refrängerna eftersom, de låter identiska. Kanske lite stråkar på sista refrängen?  ;)

Ja om du kallar det negativt... jag kallar det konstruktiv kritik :)

Verstrummorna är ju som jag nämnt tagen från en annan låt och jag testade av lathet, det är något jag måste titta över, kanske rentav skall pm'a egghuvud. Jepp många använder ju ez och när man inte skruvar alls som jag då, hm då håller jag med.

Jo kanske ett outro.. men kan inget lova, lite var tanken att sommaren skulle hänga kvar i skallen lixom och därför det abrupta slutet..

Visst en höjning lutar det nog åt.

Vad gäller dialekter så har jag flyttat runt en del i min ungdom. Mest har jag dock bott i blekinge, borde höras lite av den också ;). Det är nog mycket ärren som gör det, vi i blekinge kväver ju bort våra rrr. Tex korv blir kov och så vidare, så varför sjunger jag inte så då... just kanske för ärren låter så räligt om jag skulle ta de där djupa halsärren. Samtidigt är jag ju allergisk mot stockholmska så nu blir jag ju verkligen ambivalent.. hm

Ok lovar dig att vi lägger ner det där med tonartshöjning på slutet... :)
Hittade rätt med enkelheten i låten tolkar jag det som.

Tack för kommentarer
/Staffan
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
hmm det håller ju inte att göra en ny post för varje svar.... :D

Light Head

Kanske någon mer dubbning då, hm kanske... kanske... ja det skall ju kännas som det är riktigt tryck.

sång och sång, kanske mer skrål ;)

Det där med virtualguitarist tar jag som en komplimang :)

Tack för lyssningen och kul att du tror den har något!

Toby
Det är knappt jag själv lyssnar på den här genren men av någon anledning så hamnar jag här ändå... klart man kan kommentera, det uppskattas oavsett vad man har för bakgrund.

Ville ju göra introt lite annorlunda inte det vanliga tjatet, lite att det skulle sticka ut och ge en hint om vart låten kommer att ta vägen längre fram... lite reklam liksom ;)

cymbalerna ligger ovanpå ett trumtrack så de känns nog inte så helgjutna nä.

Skall ha fraseringen i bakhuvudet vid omtagning när den höjs.

Tack för lyssning och din tid:), så den låter lite glad, även att min röst inte är så entuastisk kanske.. kul


Hellpig

Kallar du det sågning, då har du aldrig sett en sågning, eller är det jag som inte förstår vad som döljer sig mellan orden eller något ;)
Jag tycker all kritik är positiv i den bemärkelsen att man ju på något sätt får en bild av hur det uppfattas och även en möjlighet att utvecklas vidare.
Sedan får man ju också vara medveten om att alla inte tycker samma sak. Det gäller att lita på sig själv och plocka de bitar man tycker för en framåt. Naturligtvis måste man vara självkritisk. Jag lägger ju ut musiken för att folk skall tycka till och är då beredd på både ris och ros. Så jag ser fram emot många sågningar från dig framöver!
Tycker du ofta har mkt bra kommentarer och verkar veta vad du pratar om så jag är bara glad om jag kan stjäla lite av din kunskap och kompetens.

Nä det är ju en demo. Allt mitt är demos. Min starka sida är inte alltid framförandet, det jag fokuserar på är melodierna, att hitta enkla, sköna melodier som sätter sig. Ibland lyckas man mer eller mindre bra. Sedan är det ett sätt att knyta kontakter lära känna nya människor och utvecklas vidare. Det är alltid roligt när någon tex vill lägga ner tid på att sjunga ens låt eller något. Just denna låten kanske inte är någon som kommer att gå till historien men jag hade rätt kul när jag gjorde den och även eftersnacket.
Tack för din tid och kommentarer!
/Staffan


www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Citera
Tycker du ofta har mkt bra kommentarer och verkar veta vad du pratar om så jag är bara glad om jag kan stjäla lite av din kunskap och kompetens.

Tackar för det. Gör vad jag kan, vi är ju här för att hjälpa varandra att bli bättre (eller? ;)). Har hållt på med musik ganska länge men inte med inspelning/mix/produktion förrän för c:a 2 år sedan när jag plockade upp gitarren igen efter ett alldeles för långt uppehåll - räknar mig själv som nybörjare vad det gäller inspelning. Satt visserligen med en porta under  80/90-tal men de inspelningarna var väl så där. I bästa fall! :) Kört hårt - det är enda sättet att bli bättre och så skall man inte glömma att ha kul under tiden, det är det enda som räknas. Nästan i alla fall!  :lol:


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hoppas att inte mitt inlägg är anledning till "sågnings"-misstankar!!!

Absolut ingen sågning från min sida. Och jag vet själv hur det är att bli sågad. Min första låt på gamla studio forat maldes sönder fullständigt på ett par minuter.   :,-(


Sången, alltså känslan är väldigt bra! Men så som jag hör finns det någon ton här och där som behöver poleras lite. Men som demo skulle jag själv fått storhetsvansinne om jag kommit i närheten av allt som du inte spelade in av din sång. (ja du hajjar Stajo?!)


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Har ju lyssnat på många av dina alster och du har har många stilar inom dig...här uttrycker du en annan sida där barnet inom dig har kikat fram!
Jag tycker faktiskt att det här är bra!..med lite förändring på några ord i texten så skulle den här låten funka kanon till ett tv program ungdoms/barnprogram..jag ser ett helt gäng tonåringar/barn som sjunger denna låt med glädje och stoj...jag hoppas att du förstår min mening här det är banne mig inte lätt att skriva en låt för barn..

Även om denna låt inte var tänkt för den målgrupp jag pratar om, så ska du fundera lite över det..

Lycka till..



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte så mycket för renodlad pop, men visst finns det bra låtar. Denna är tyvärr inte jättebra, men känns som den kan "fastna" efter några genomlyssningar. Refrängaren är jättebra.
Öh lite blandad kritik...

Gillar dock sammantaget låten. Blir glad av den. Och det är väl syftet? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Burnin Sven

  • Gäst
Det är bara att kapitulera gubbar det här är en bra Pop låt så är det bara.
Göran


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Ja om du kallar det negativt... jag kallar det konstruktiv kritik :)

 :)




Verstrummorna är ju som jag nämnt tagen från en annan låt och jag testade av lathet, det är något jag måste titta över, kanske rentav skall pm'a egghuvud.

*host host*  Egget är just nu upptagen med annat (hoppas jag) Efter KR-festivalen är över går det bättre.  ;)

En tanke slog mig. Det som känns fel med trummorna är att ljuden är "akustiska", medan spelet är statiskt och programmerat. Testa med något soft maskin-ljud istället.
DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Precis som någon sa,, tänk lite på refrängen,,  kan du få till den så att det blir "allsångsvarning"?? Lägga ett antal spår där med lite olika röster?


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Light Head

Inte en chans :), jepp vi får se vad det blir omde blir någon mer stämma.


valdez

Hehe nä det hade jag ingen tanke på alls när den skrevs :). Ja varför inte, kanske är det de enkla melodierna som gör att man kan tänka sig ett sådant scenario för den.
Det verkar bli en sorts låtar när jag skriver på engelska och en helt annan när jag skriver på svenska.
Tack för komments och kul att du fortsätter att lyssna ;)


Dividend

öh äh är halva låten jättebra då och den andra halvan inte jättebra eller?  :unsure:  :wacko:  ;)

Jepp precis det som en sommarlåt skall göra en! Så då hittade man ju rätt...
Tack för kommentarer.

Burnin Sven
Jepp det är bara att kapitulera, lyssna på Göran! :)


Rattlesnake

Nu blir man nyfiken på vad ni totat ihop...
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Citera
öh äh är halva låten jättebra då och den andra halvan inte jättebra eller?     

 :D  Jag hann lyssna två gånger på den under tiden jag skrev och hann ändra uppfattning, kom på att typ "det här var inte så illa ändå".... :D  Så hade jag glömt bort vad jag först skrev... Tja lite virrig kommentar, men men...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil

Citera
öh äh är halva låten jättebra då och den andra halvan inte jättebra eller?     

 :D  Jag hann lyssna två gånger på den under tiden jag skrev och hann ändra uppfattning, kom på att typ "det här var inte så illa ändå".... :D  Så hade jag glömt bort vad jag först skrev... Tja lite virrig kommentar, men men...

Det är därför jag gör korta låtar, man hinner inte stänga av förrän man är inne på andra rundan ;)
www.myspace.com/staffanjonsson


Burnin Sven

  • Gäst
Bumpar här, nu jävlar blir det ett tag på den här skitbra låt Stajo ooh nu kommer refrängen sooommaaaren  :D helgjuten. Vi ses.
Göran