Kontrollrummet

Let's head South - beta demo låt

gäst · 19 · 2786

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

lnetzel

  • Gäst
Låtnamn: inte funderat på det än.. arbetsnamnet är hh11 just nu
Artsit: Let's Head South
Text/Kompositör/Produktion: Lars Netzel
Medverkande: Sonen (http://www.myspace.com/sonen76) extra bas.

Detta har jag funderat på länge om jag skall lägga upp här men nu är jag tvungen jag har kört fast i mixningen totalt! Ville att detta skulle vara totalt producerat och av mig och bara mig men jag har nog tagit mig vatten över huvudet här.  Jag är ingen bra mixare helt enkelt.

Är nöjd med energin men vill feta till ljudbilden avsevärt. Ligger all magi i mixningen tro eller saknas det något som borde spelas  in eller vad tror ni? Om jag skulle lämna detta till en mastringskille, skulle han då säga.. "Kasst mixat, gör om gör rätt"?... eller går det att lösa i mastringen?

Ni får gärna kommentera vad ni vill med det är mest tips på hur jag skall få ljudbilden "STÖRRE" och mer käftsmäll som är anledningen till att jag postar den. Men jag hoppas självklart att ni gillar låten också:)

Tanka ned här:
(Länk bottagen 2009-05-31)
« Senast ändrad: 31.05.2009, 21:33:36 by lnetzel »


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag är ingen bra mixare helt enkelt.
Välkommen i klubben  :)
Jag kan tyvärr inte hjälpa Dig med mixen - men jag tycker att låten svänger skönt..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmmm Svårt att säga exakt vad det handlar om. Jag tror att det finns en del saker att göra. Trummorna är lite mjuka. Skulle nog testa att lägga på mer compressor plus lite mer botten kanske. Möjligen skull en större stereobild göra att gitarrerna blev lite tyngre. Vet inte hur många gitarrer du lägger på, men man skulle kunna tänka sig ett par gitarrer allra längst ut i ljudbilden som drar i sär mixen lite om du fattar vad jag menar. Sången borde kanske lyftas fram lite, bli lite tydligare i övre mellanregister.
Tycker att det saknas lite "sparkle" i diskanteregister. Antingen via eq eller någon form av exciterplugg typ. Det är svårt att höra exakt var problemen ligger eftersom det är en så tajt mix, men man kan ju alltid ge sig på klassiskerna typ reverben som kan bli för stora eller för små och göra att det grötar ihop sig. Speciellt om man för många olika sorters reverb på olika instrument. Men det stämmer inte riktigt det heller.
Jag får känslan av att det handlar om frekvensområden så mitt råd är nog att försöka kolla med ett analysverktyg och se vad som sticker ut och vad som inte gör det.
mastring är ju ett kapitel för sig. En dålig mix kan aldrig bli bra i en mastring tror jag. Det skall låta bra som det är och mastring skall egentligen bara lägga till lite mer dynamik och glitter, så ser jag på det.
Jag tycker att det redan nu låter väldigt fett och med lite mer pillande så skulle jag nog känna det som att det blir lite av en käftsmäll. Riktigt bra låt var det också och sången är otroligt bra.  :)


freddy

  • Gäst
Kul att få höra lite av din metal.

Det känns som att gitarrerna äter upp allt annat. Jag vet hur det är, man vill ha ett fett gitarrljud och rattar till det. Men det brukar falla när man ser till helheten sen. Som egghuvudet var inne på, prova att dra bort lite bas på gurorna och försök hitta en aning mer attack/anslag med hjälp av EQ, alternativt hitta ett ljud som sätter sig bättre i ljudbilden. Ett mindre ljud kan göra så att helheten blir större och mer av en käftsmäll.

Trummorna är EZ hör jag. Inget fan alls. Det låter lite klent och virveln låter plastig. Addictive Drums skulle nog vara något för dig framöver, ett bättre trumljud skulle göra mycket. Men nu känns det som trummorna även blir lite "Uppätna" av gitarrerna.

Sången är riktigt imponerande. Bästa growl-sången jag hört på något demoforum, kul!

Jag tycker musiken är intressant med. Ljudet är inte jättedåligt, men det saknas en punch som du säger, och lite klarhet/separation.

Ser fram emot att höra uppdateringar och mer musik från dig. Snyggt jobbat!


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Tungt!  :D

Kul att det börjar smyga sig in en del metal på forumet. Minns att du sökte tips i en tråd fär länge sedan om att börja growla/skriksjunga. Tycker du blivit rikigt bra!

Ljudbilden låter lite grötig som sagt så jag tycker tipsen ovan låter bra. Sången bör fram lite.
Men fet låt, låter proffsigt! Kör på bara!

/M
« Senast ändrad: 08.05.2009, 15:35:36 by Memphis »


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Bra låt--  Inte min typ av musik men jag gillade den här..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Nä mixen föll mig inte smaken alls, men ni hade några riktigt tunga riff och sången var det fanimej inget fel på hehe:D
Kommer bli grymt om ni får i ordning på det.
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt--  Inte min typ av musik men jag gillade den här..
Jag lånar Mixuz ord här riktigt bra growlat måste jag säga även om det är ett gäng mil från min bag - lite impad faktiskt :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Lyxvarianten

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 406
    • Visa profil
Måte ju säga att jag gilla introt och 1:40 som fasen. Ööööööööööööööööööööööööööööö aahhhhhhhhhh!!!!!!!1!!!ett
_____________________________ ___
www.myspace.com/Lyxvarianten


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Väl rutet!

Tror Freddy sätter fingret på det hela...det är lite "sissligt" om cymbalerna tycker jag...men annars kan det bli hur fett som helst!

-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


lnetzel

  • Gäst
Tack för alla kommentarer, lite förvånad faktiskt över alla positiva rader. Blir riktigt glad över både mixningstipsen och kommentarerna på growlet/skriken. Jag kommer ju från synthhållet och har slussats in i metal svängen lite på ett bananskal och vet inte riktigt hur något går till av vare sig inspelning, spelande eller sång så jag har labbat ihop det själv med inspiration av Strapping Young Lad, Meshuggah och Nine Inch Nails och försökt blanda med mina egna 15 år inom amatörsynth. Så att läsa så många positiva kommentarer om min "sång" känns kul men abstrakt:)... men jag lovar att det kommer mer!

När det gäller mixningen skall jag försöka ta till mig det ni tipsat om och försöka få ordning på det. Trummorna låter definitivt veka och resten grötar ihop. Jag skall sätta mig precis i skrivande stund!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
riktigt tungt o bra inget o klaga på från min öron ...

tony
att leva är att dö


lnetzel

  • Gäst
hade tänkte uppdatera med ny mix idag men efter en natts sömn och sedan lyssnat i lurarna på jobbet är det bara att konstatera att det blev sämre än första versionen så jag laddar inte upp något idag, däremot har jag en fråga..

-> Egghuvud och freddy..

Analysverktyg: Jag har Waves och har tidigare anvävänt mig av PAZ Analyzer och jag försökte använda detta igår för att få ordning på låten men den ligger ju alltid och peakar på 60-70 Hz och jag tycker inte att EQ inställningarna verkar påverka så mycket. OK Hi Hat spåret ser annorlunda ut, det ligger högre upp.

Läste i en annan tråd på ett annat forum att man bör börja med att mixa Kaggen och Basen för att sedan gå vidare till gitarrer och resterande prylar, att helt enkelt sätta basen först för annars är man ute och cyklar. Så jag försökte med att mutade Kicken och Basen växelvis och kollade i PAZ Analyzer men det var ju ingen skilland som jag fick ut något av. Det lät lite annorlunda när jag meckade med EQn men jag fick det aldrig till att låta som något som "satt".

Så... analysverktyg, tips tack?




freddy

  • Gäst
Hm..

Alltså att man börjar med bas och baskagge är en klassiker. Men jag har även läst om väldigt många andra sätt att börja på, inget är skrivet i sten. Du gör som du själv vill och vad som passar dig. Vissa börjar med alla spår påslagna och på samma volym, sen jobbar dom vidare med det.

Analysverktyg har jag själv ingen vidare koll på, men det kan nog hjälpa dig en bit på vägen. Logic har en inbyggd analysator på sin EQ som jag brukar titta lite på när jag beskär. Men du verkar ha lite problem med basen.

För det första, hur ser panoreringen ut egentligen? Du behöver lägga ut gitarrerna rätt hårt åt vänster och höger så det finns plats i mitten.

Sen kan du beskära basen lite i botten med EQ, rulla av den någonstans runt 60-70 hz kanske, lämna plats för baskaggen. Beskär även gitarrerna på samma sätt sen fast lite högre upp i frekvenserna. På så sätt tar du bort alla slagg-frekvenser som ligger i botten och grötar, som egentligen inte tillför något. Högpass-filter med andra ord.

Ta inte mina ord som någon exakt kunskap, utan mer riktlinjer, lyssna och ratta. När du hör att gitarrerna börjar tunnas ur för mycket så har du gått för långt liksom.

Sen som alltid så är det lättare att hitta och peka på felen än att veta exakt hur man ska fixa det. Men om du jobbar med panorering och EQ på detta sätt så kommer mixen bli tydligare och klarare.


lnetzel

  • Gäst
Okej

Nu har jag suttit och försökt göra en bättre mix samt meckat lite med sången mot slutet.

(Länk bottagen 2009-05-31)

Hur låter det nu?
« Senast ändrad: 31.05.2009, 21:34:02 by lnetzel »


freddy

  • Gäst
Lyssnade lite snabbt nu och jag måste säga att det är en stor skillnad, till det positiva. Mer tryck i allt och en helt annan klarhet upplever jag. Finner inget att klaga på. Berätta gärna hur du jobbat med låten.




lnetzel

  • Gäst
TACK freddy,  jag tar det som ett bra betyg när det kommer från dig!

I den första försöket att förbättra (som jag inte postade) fokuserade jag för mycket på kicken och basen och satt enbart med dessa kanaler för att "sätta basen" för jag tänkte att det var det som saknades. Jag använde EQn i Cubase sx3 samt de analysverktyg som följde med Waves. Det slutade med att jag klockan 1 på natten tyckte allt lät bra... kom till jobbet dagen efter och lyssnade och blev smått förskräckt över hur mycket sämre det lät så luften gick ur mig och jag lät låten ligga tills igår kväll.

Igår gick jag tillbaka till första versionen (rekomenderas att spara olika projekt filer för olika stadier) och hade en annan approach. Gav fan i EQn och fokuserade på volymerna istället. Så jag försökte helt enkelt bara få en bra balans mellan alla kanaler. Lyssnade både i mina Audiophile monitorer (BX5 eller nåt... typ billigaste man kan ha) varvat med mina Sennheiser HD 280 pro lurar. Det handlade mest om att sänka gitarrerna och basen lite samt höja kicken. När det var klart började jag plocka bort basfrekvenser på gitarrerna tills det blev tunt (som Freddy tipsade om tidigare i tråden) så egentligen EQade jag bara bort saker som jag ändå inte hörde.

Sedan var det dags att höja volymen lite på master regeln (dvs lite snabbmastring) och jag tog hjälp av Waves L3 MultiMaximizer och satt och valde lite olika kombinationer av presets och skruvande på måfå och plötsligt hittade jag något som gav ett rejält tryck. Växlade lite med ByPass knappen och konstaterade att det lät ju faktiskt ganska fett så jag körde på det. Jag gillar mixen mer och mer och funderar på om min första industri/metal låt kanske till och med är helt färdig. Det är ju i så fall en milstolpe!

Tackar allihopa för tipsen, det hjälpte!
« Senast ändrad: 28.05.2009, 21:23:33 by lnetzel »


freddy

  • Gäst
Kul, du verkar gå från klarhet till klarhet.

Lyssnade i bättre högtalare nu, tycker det låter mycket bättre och tydligare som jag konstaterade förut. Några småsaker jag tänkte på nu. Har du något rum(reverb) på mastern nu? Det låter inte så, trummorna känns lite utanför resten av bandet. Testa att slänga ett varmt reverb och dra ner mixen på det tills du inte hör reverbsvansarna tydligt, alltså ganska lite. Men du kommer märka ett helt annat djup och att det blir "tomt" när du provar att slå på bypass sen. Jag brukar tycka att det håller samman allt snyggt. Värt att prova iaf. Upplever det hela lite torrt nu och platt, som att det nu är 2D och med lite reverb så blir det 3D :) Djupet kommer in. 

Sen tycker jag nog synten som kommer in på första versen - "stråkljudet", är lite högt, stör sången lite.

Gött detta iaf. Gillar låten.
« Senast ändrad: 28.05.2009, 21:43:09 by freddy »


lnetzel

  • Gäst
tack, jag lade på lite granna reverb, jag hörde ingen skilland men jag har ju skräphögtalare så. Stråkarna vill jag faktiskt inte sänka, tycker personligen det är bra som det är.

men men... Nu är låten färdig, den fick heta och därmed är min första metal låt klar och live på www.myspace.com/letsheadsouth! Dags att gå på nästa:)

(Jag tar även bort de versionerna som länkats till från denna tråd)

Tack för mig, så länge!