Kontrollrummet

Rattlesnake feat Plinka- Fifty years from now

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En låt som har väntat länge på att komma upp till ytan. Texten är helt surrealistisk där fonetiken har fått väga tyngst, och handlar om ett diffust framtidsland.

LÅTNAMN: Fifty years from now
ARTIST/GRUPP: Rattlesnake
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 3:11
KOMPOSITÖR: Rattlesnake
PRODUCENT: D:o
ÖV. MEDVERKANDE: Plinka på körsång, max på gitarrsolo
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Ja, ordet är fritt! Kommentera och tyck till, speciellt på vad som kan göras bättre.
« Senast ändrad: 09.11.2008, 00:33:46 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja. som jag hörde i mixandet av körlåten så passar era räster SÅ klockrent ihop. 

Intryck efter ett par varj.

Lite triolande eller liknande på diverse (?) instrument (främst piano) i början gör att det låter lite otakt. Lugnt efter ett par vändor, men störde mig i början.

Din röst är *aningen* svajig på nåt ställe. det gör det hela mer personligt, men aningen mindre proffsigt. petitess utan des like dock.

delayet på din röst skulle jag välja att automatisera: lägg det endast på ett fåtal ord, kanske kan du skicka sista ordet via en bus till delayet..kanske skruva till lite vintage bandekosound, kanske överdrivet smal strandradioljudbild...för att skruva till det lite.


annars är det detta riktigt bra gjort. Snyggt inspelat, alla instrument ligger perfekt. sång kanske upp en db, eller lite hårdare komprimering och lite högre...


samtliga av mina åsikter är riktiga petitesser. underbart att få chansen att hacka på skitsaker på samma sätt som man dissar en låt som släppts på skiva.

bugar mig :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Emu,
Jag lyssnade på uppladdningen för att höra att den var OK, och reagerade på precis samma saker som du gör - det låter lite otajt i introt, och min sång är falsk på vissa ord, främst på första versen. Hade inte hört det i mina bra lurar, men mina billigare datorlurar avslöjar det. Sången skall jag inte bortförklara, men jag tror något har hänt med synkroniseringen av MIDI:t i början av låten. Jag har varit med om detta förut, och när en dödskvantiserad inräkning låter otajt så har man problem... Jag har nog inte lagt tillräckligt med blanktakter innan låtens början.

Att jag valde att inte automatiserade delayet är främst för att jag är lat, men ekona bygger också upp en hel del kropp på låten.

Lyfter på hatten.  :)
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Vacker, catchy melodi och snygg sång. Påminner mig något om Lettlands sprudlande bidrag i ESC 2000 (Brainstorm - My Star).  Mixen är helt ok, kanske väl mycket delay på sången? En smaksak. Snyggt lirat och fina körer av Plinka. Nåt för radion i sommar!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hej Emu,
Jag lyssnade på uppladdningen för att höra att den var OK, och reagerade på precis samma saker som du gör - det låter lite otajt i introt, och min sång är falsk på vissa ord, främst på första versen. Hade inte hört det i mina bra lurar, men mina billigare datorlurar avslöjar det. Sången skall jag inte bortförklara, men jag tror något har hänt med synkroniseringen av MIDI:t i början av låten. Jag har varit med om detta förut, och när en dödskvantiserad inräkning låter otajt så har man problem... Jag har nog inte lagt tillräckligt med blanktakter innan låtens början.

Att jag valde att inte automatiserade delayet är främst för att jag är lat, men ekona bygger också upp en hel del kropp på låten.

Lyfter på hatten.  :)


Visst bygger den kropp :) men testa på en snutt att dra ner, och klipp ut några ord och lägg dem på ett annat spår med lite mer utspejsat delay. tror det skulle funka kalas. eller så struntar du i det  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena Rattlet.
Lyssnar utan att ha läst vad som skrivits för att inte färgas av dom andras synpunkter..

Din sång:
Bra,men delayet har jag lite svårare för..Automatisera det lite så att det bara studsar ibland - tycker det förtar lite av din fina sång..Möjligen lite mindre reverb oxå..kanske ordnar det sig om du fixar delayet..

Lite häftigt strängljud från ackeguran..Det låter nästan som om det skulle kunna vara ett egg som rytmiserar med i låten..

Plinkas insats låter bra fast rätt hårt reverberad..

I övrigt så låter det helt ok samt snyggt lirat på alla plan.Orgel åkningarna är lite mariga i lurar men låter snyggt i monitorer..

Låten vill inte riktigt fastna,men det kanske ger sig efter några lyssningar..Gott jobbat.

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Vacker, catchy melodi och snygg sång. Påminner mig något om Lettlands sprudlande bidrag i ESC 2000 (Brainstorm - My Star).  Mixen är helt ok, kanske väl mycket delay på sången? En smaksak. Snyggt lirat och fina körer av Plinka. Nåt för radion i sommar!

Hej Eq,
Mmm, My Star  :wub: Var det någon låt som förtjänat att vinna ESC så var det den. Ja, Plinka har en väldigt speciell röst som ger ett snyggt sound. Delayet är noterat, jag var osäker själv på nivån.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil


Din sång:
Bra,men delayet har jag lite svårare för..Automatisera det lite så att det bara studsar ibland - tycker det förtar lite av din fina sång..Möjligen lite mindre reverb oxå..kanske ordnar det sig om du fixar delayet..

Lite häftigt strängljud från ackeguran..Det låter nästan som om det skulle kunna vara ett egg som rytmiserar med i låten..

Plinkas insats låter bra fast rätt hårt reverberad..

I övrigt så låter det helt ok samt snyggt lirat på alla plan.Orgel åkningarna är lite mariga i lurar men låter snyggt i monitorer..


Hi Mike,
Bra feed! Det lutar åt en ny mix, sångdelayet är nog för högt/mycket. Jag har aldrig automatiserat delay förut, rädd att det blir för...hm...modernt.

Acken ska ses över. Du har säkert rätt. Plinkas sång vill jag nog ha lite på det sättet, men vi får se om det är flera som tycker lika.  :)

Orgeln har du fel om, för det är ingen orgel, utan sång! :D Kört genom leslie dock, så det låter ju orgel... ^_^
DON'T PANIC


freddy

  • Gäst
Vacker, catchy melodi och snygg sång. Påminner mig något om Lettlands sprudlande bidrag i ESC 2000 (Brainstorm - My Star).  Mixen är helt ok, kanske väl mycket delay på sången? En smaksak. Snyggt lirat och fina körer av Plinka. Nåt för radion i sommar!

Precis vad jag tänkte på, det låter Brainstorm om både sång och låt! Skitbra tycker jag eftersom jag gillade detta band. Delay pratar folk om, jag tycker även att det är för mycket reverb överlag.. Dra ner på lite effekter och hitta mer närhet. Slutet kändes väldigt konstigt men det kanske kommer ändras? För snabb fade och fel med fade i denna...

Annars gillar jag detta, bra låt och bra insatser!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hej Freddy,

Det är alltid kul att höra association och referenser till andra artister, åtminstone om det är något bra! Jag har visserligen bara hört My Star med Brainstorm.

Reverb och delay noterat, jag kan hålla med om att det går att minska på båda.

Slutet med phaser-fade var jag väldigt nöjd med, lite längre kunde det vara, men det blev så långt det blev pga att kompet slutar där. Går ju att göra längre mha lite copy-paste såklart, men här sken min bekvämlighet igenom igen... Skall fundera på ett alternativt slut dock. Tack för bra feed.  B)
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här var riktigt bra ju :D

Härligt luftigt sound , skön bakåtlutad leadsång och sköna svävande körer av Plinka, det gillar jag, känns somrigt, typ en låt att lyssna på i bilen och gala med, lite easy-going sådär!

Kanske lite väl mycket reverb på det hela bara.
Faden på slutet passar in på denna, det flyter på...

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Ormen!

Riktigt snygg låt detta, snyggt lirat o sjunget. Mixen har ju fått några kritiska kommentarer och det får den nog av mig åxå.
Okei, detta är ju kanske 80-tals sound o arr och då skulle allt vara grovt reverberat o delayat. Men tror denna skulle sitta
snyggare om du skruvade ner ordentligt på både delayet o reverbet. Och ändå blir det tillräckligt med botten o fläsk på kroppen kvar.
Sen tycker jag mig känna av en choruseffekt åtmiståne på körsången eller e det kanske på slutmixen? Nånting som får soundet att cirkulera lite obehagligt, det kunde åxå användas lite mer sparsamt.
Tajt eller otajt sång då, spelar ingen roll för mig, tycker det låter snyggt ändå, Plinkas kör kunde lyftas lite upp bara du får styr på dina effekter. :rolleyes:
Så en lite torrare version efterlyses, annars skitbra jobbat, o snyggt samarbete åxå!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kul med så många kommentarer, jag hinner knappt med att svara!

Marr: Tack så mycket! Kör försiktigt bara, vill ju inte att du kör i diket för min skull!

Mahan: Det som låter som chorus är nog att sången är dubbad här och var. Jag kan hålla med om att Plinka är låg i förhållande till min lead, men kan det inte vara den som är något hög...? Svårt detta, det låter så olika beroende på var jag lyssnar.

Båda: Mycket reverb...? Jaja, jag skall göra en ny mix! :P
DON'T PANIC


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det här var en låt som verkligen fastnade i mitt huvud! Jag gillar den, och sommarkänsla-verkligen!
Det var jättekul att få vara med o köra! Kul att det gillas!  :D
Plinkar på en låt...


Aettan

  • Gäst
Får lite Squeze "Later with Joels" wiiibbbar, snygg pop på min ära sånt här gillar jag och Plinka man kommer att höra av sig när det blir kördaxs. Sa jag att jag gillart som F :D minnet  :D.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Plinka - tack själv. Låten känns ungefär 500% mer vital med dina pålägg!

Aettan - Squeeze har jag aldrig hört, får inga träffar på låten heller. Heter den verkligen så? Men "snygg pop" tar jag åt mig av ändå  :wub:

DON'T PANIC


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Lite rörig början
men sen blir det bättre – fin och egen röst
j-ligt bra melodi, luftig - man vill sjunga med
Kanske lyft gitarrerna i mellanspelen  så de får spela huvudrollen – nu tävlar alla instrument med varandra.
Bra kör och hantverket, fin ljudbild - En riktig sommar-pop låt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Hej

Tyckte om denna, skön melodi och arret är bra. Det är något traditionellt, klassiskt över melodin, den fastnar. Något i harmonierna för mina tankar till They don't know med Tracy Ullman, faktiskt även hur körerna är lagda.
Nog om det, denna kommer ta sig ända in på min ipod ;).
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Gillar den här låten, riktigt mycket, föll direkt!
Skön musik, bra sång, snygg kör!

..måste lyssna igen... och spara den!

 :)

http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Cykeln
Tack för lyssningen. Gitarrerna går på samma volym hela tiden, har inte tänkt på att man kan variera volymen. Kommer att testa detta i den nya mixen, tack för tips.  :)

Stajo
Tack, jag känner mig hedrad varje gång någon laddar in ens låt i en ipod. :wub: Ja, visst är det Tracy U över Plinkas röst.

Åsa
Ja, hrm...  :wub:
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hehe. Cool nonsenstext :)

Bra låt! Hittar inget dåligt med denna. Alls.. Skall lyssna ett tag dock ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Hmm,
har jag inte skrivit i detta ämne på 120 dagar...? Vart tar tiden vägen...
 :P
Ja, jag har sent omsider gjort det ni tyckte jag skulle göra. Mindre reverb, och eko bara där det behövs. Elgitarrerna åker upp i mellanspelen. Ändrat nivåerna på lead vs stämmor.

Max har bidragit med ett solo mot slutet, det piggar upp låten!

Har inte lagt om sången, jag tror inte jag fixar att göra den bättre. Möjligtvis i en annan tonart, men det är dags att tänka på det nu... :huh:

Drog ut faden lite, så det fina slutet kom med... ;)
DON'T PANIC


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Det var ett tag sen jag lyssnade på den här, så det blev ett kärt återseende (återhörande). En jäkla bra låt! Så skön, medryckande! Du sjunger kanonbra, dom där sura tonerna du nämner, nej dom går mig förbi  :huh:. Den är skönare att lyssna till nu när det är mindre reverb och eko, det slog mig direkt. Och plinkas kör är så klockren. Dom där ah ah aaahh, körerna är såå snygga!

En sak till. Du har ett sånt där snyggt engelskt uttal!

Det jag inte gillade var slutet.. som du gjort om. Man hör ju att låten tar slut, att den HAR ett slut, jag tyckte det kändes konstigt med en fade-out där.. Nej då gillade jag förra slutet bättre faktiskt  :)
« Senast ändrad: 09.11.2008, 01:27:59 by Åsa »
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön härlig låt skallran. Väldigt bra sångarrat med kör och allt och underfundiga svängar på melodin här och där. Jag har inte hört denna tidigare så vitt jag kommer ihåg men tror ändå att jag håller med Åsa om slutet. (hur jag nu kan göra det utan alternativet jaja) :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Åh, kom den här upp igen, som är så himla gooo!  :D Ja, snygg gitarr, verkligen och snyggt nu oxå med lite mindre delay . Den var ju fadad förut med, men slutade lite tidigare?
Plinkar på en låt...


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
jepp härlig morgonlyssning, skönt relaxande låt :)
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Där kom den tillbaka igen, denna sköna relaxerande (hehe, det där lät det!) låt, måste säja att jag verkligen gillar din stämma, med Plinkas karakteristiska stämmor till blir det kanon :P

Återigen, jag hör aldrig dina påstådda suringar, där är du en riktig petimeter, för jag anser att mitt musiköra är rätt känsligt, forget about it ;)

Sen tycker jag oxå att fade out:en var bättre, om man ska jämföra-och det ska man ju antar jag!!

Tack skall ni ha för härlig musik!

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Oj, det var länge sen man hörde denna. Riktigt bra låt tycker jag, snyggt producerad också :)
Perfekt låt såhär på morgonen (eller förmiddagen :) )
Superkul att jag fick vara med litegrand på en så här bra låt, tackar för det :)

Ha det gott


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Åsa, Eko, Plinka, Stajo, Marre och Max:

Tack mina vänner! Jag tror den nya mixen blev bättre.

Slutet är bara lite förändrat - faden är lagd senare så den nyper inte av innan trummornas utslag. Något riktigt slut har aldrig funnits. :huh: :)

Mja, jag hör fortfarande svajande toner, men de kanske inte är så markanta, då.  :rolleyes: 
DON'T PANIC


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt att höra denna igen. Hade nästan glömt hur bra den är. Bra mix!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kan bara instämma - och varför fick man inte höra denna i Radion i somras  :angry:
Som sagt superfin melodi och bra arr och kör - låter bra som bara den!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Kan bara instämma - och varför fick man inte höra denna i Radion i somras  :angry:

Hmm, kanske för att jag inte ens har försökt fått den spelad...? :unsure:

Men på så vis är ju KR unikt, här finns ju musik man inte kan höra någon annan stans, och samtidigt slipper man "I kissed a girl"! :P

Tack för lyssning och beröm!  :wub:
DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Verkligen en skön, "medryckande" poplåt! Bra sång och körer, gillar speciellt hur kören kommer in någonstans runt 130-140!
Den lite "surrealistiska" texten passar utmärkt till en låt av den här karaktären, tycker jag. Bra mix och produktion!
Den här låten gör mig glad! :) (Betänk att det är Dysterkvist själv som säger detta! :D)