Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1063728

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hackeman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 172
  • Jag har dålig karma.
    • Visa profil
    • mera.hacke.nu
Ljudkort köptes för några veckor sen:


Sånt där har jag liggandes här hemma, kunde du fått för en billig peng.  :rolleyes:
http://mera.hacke.nu


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ljudkort köptes för några veckor sen:


Sånt där har jag liggandes här hemma, kunde du fått för en billig peng.  :rolleyes:

Kanske inte vore så tokigt att lägga till en köp/sälj-avdelning här på forumet... ;)


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Har precis beställt två kalyukas, ryska övertonsflöjter!


http://eed.udm.ru/nadishana/Rus/Kalyuka.htm

De senaste inhandlade prylarna av mer teknisk sort är:

och

Zoomen är förvånansvärt bra för priset! I första hand inhandlad för att snabbt kunna spela in bebisens ljud/talutveckling (tjejen är blivande logoped...) men kommer också att komma väl till hands i mer musikaliska sammanhang...


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Ah, najs! Vi klurar lite på att skaffa en Zoom H4 för ha nåt snabbt tillgängligt att spela in låtidéer och sånt på... -Är den lätthanterlig, eller krävs 43 knapptryckningar innan man kan börja spela in?


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Ah, najs! Vi klurar lite på att skaffa en Zoom H4 för ha nåt snabbt tillgängligt att spela in låtidéer och sånt på... -Är den lätthanterlig, eller krävs 43 knapptryckningar innan man kan börja spela in?

Med vanlig stereoinspelning är det väldigt lätt. När man väl har ställt in format och så så behövs det bara två knapptryckningar - REC så börjar den blinka, och REC igen så spelar den in. Däremot har jag ingen koll på multikanalsfunktionen än.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Citat från: Silkwood
Med vanlig stereoinspelning är det väldigt lätt. När man väl har ställt in format och så så behövs det bara två knapptryckningar - REC så börjar den blinka, och REC igen så spelar den in. Däremot har jag ingen koll på multikanalsfunktionen än.
Ok, tackar. Det låter lovande... :)


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Den där ZOOMen verkar ju vara en finurlig pryl. Undrar om man kan motivera pengarna bara för att ha något att spela in skisser i replokalen...


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
                         :D
:D :D
                         :D
« Senast ändrad: 05.03.2007, 20:52:04 by djonas »
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Kunde inte hålla mig så idag köpte jag Addictive Drums, trots att jag egentligen inte hade råd.  :unsure: Bäst att inte säga något till tjejen om det kanske... men visst är det en pryl? Eller tja. Nästan i alla fall.  :D


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Kunde inte hålla mig så idag köpte jag Addictive Drums, trots att jag egentligen inte hade råd.  :unsure: Bäst att inte säga något till tjejen om det kanske... men visst är det en pryl? Eller tja. Nästan i alla fall.  :D

Såklart att det är!  :D

En riktigt bra pryl dessutom.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad lavrell

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 113
  • Hallå hela pressen
    • Visa profil
http://www.simonandpatrick.com/showcaseflamemaple.htm

Ett stycke ny Akustisk gitarr i form av en Simon & Patrick Flame Maple ur showcase-serien :)
Låter kalas!
"www.hallahelapressen.se"

- Mitt schlagercoverband -


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida

Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com


kosta mig 13.70 dollars efter en heldel rabbatkuponger... gillar den som fasiken..
att leva är att dö


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida


MyBook250GB

1800:-

Stabil som fan!
http://web.me.com/julle128


Florian le Sage

  • Gäst

Seeburg s-100

Nu är det bara att leta gamla godingar på 45 varv (singlar för er som inte är födda i vinylens tecken)
 B)


Utloggad tsmalmbe



kosta mig 13.70 dollars efter en heldel rabbatkuponger... gillar den som fasiken..

Den jäveln äter resurser som fan. Men den är bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson

Seeburg s-100

Nu är det bara att leta gamla godingar på 45 varv (singlar för er som inte är födda i vinylens tecken)
 B)
Sweeeeet! Vill ha. Om jag bara hade haft pengar och en större lägenhet.

Jag ägde ett fint gammalt flipperspel för 10 år sen, det var tider det...


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Seeburg s-100

Nu är det bara att leta gamla godingar på 45 varv (singlar för er som inte är födda i vinylens tecken)
 B)

Vajert, Stickan! Hur härligt som helst!

Vilken tidsepok av 45or är du främst intresserad av? (Är i samma ålder som du så jag är lite 70 o 80-tals skadad vad det gäller 45or, men har lite skojiga kontakter. Äsch, skicka ett PM...)


Florian le Sage

  • Gäst
Alltså, 100 låtar ryms i denna jukebox, blir väl 50 singlar och jag vill ha en tidsmässig dominans/nostalgi då maskinen är från 1967 så skall det i alla fall vara till 80% sköna låtar från slutet av 50 och hela 60-talet, sedan ca 15% 70-tal och kanske en och annan kanonlåt från 80-talet!
 B)


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil

Seeburg s-100

Nu är det bara att leta gamla godingar på 45 varv (singlar för er som inte är födda i vinylens tecken)
 B)

UNDERBAR!

Var på väg att köpa en liknande för ett par år sedan (den jag var på väg att köpa var precis exakt likadan som den jag matade pengar i en gång i tiden i slutet av 60- och början av 70-talet) men även om den var ganska fräsch utanpå så var den alldeles för risig tekniskt på insidan, så det blev ingen affär.

Bara att gratulera!
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil


kosta mig 13.70 dollars efter en heldel rabbatkuponger... gillar den som fasiken..

Den är bra. Ett måste till UAD-1.
Ett av mina många pågående projekt för närvarande är att bygga en hårdvarukopia av den. Ska bli riktigt intressant att jämföra mellan hårdvaran och mjukvaruversionen i det här fallet...
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil



Funkar riktigt bra! Men jag måste bara förvarna alla för några få irriterande punkter:
- Den är passiv, så för att kunna använda hörlursförstärkaren måste du såklart ha nätsladden inkopplad. När den inkopplad lyser en blå lysdiod mycket starkt bredvid volymratten, och en grön lyser lite svagare på andra sidan. Du måste dra ur nätsladden för att de ska slockna! Har du en strömförsörjningsenhet i racket är det ju lätt att lösa, men det är irriterande ändå.
- Hörlursförstärkarens är så att säga post fader på mastervolymen. Låg volym i monitorerna ger låg involym till hörlursförstärkaren.
- Hörlursförstärkaren låter väl "sådär" och är för svag.

Men som lyssningskontroll är den kanon och färgar inte ljudet någonting!!
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens



Funkar riktigt bra! Men jag måste bara förvarna alla för några få irriterande punkter:
- Den är passiv, så för att kunna använda hörlursförstärkaren måste du såklart ha nätsladden inkopplad. När den inkopplad lyser en blå lysdiod mycket starkt bredvid volymratten, och en grön lyser lite svagare på andra sidan. Du måste dra ur nätsladden för att de ska slockna! Har du en strömförsörjningsenhet i racket är det ju lätt att lösa, men det är irriterande ändå.
- Hörlursförstärkarens är så att säga post fader på mastervolymen. Låg volym i monitorerna ger låg involym till hörlursförstärkaren.
- Hörlursförstärkaren låter väl "sådär" och är för svag.

Men som lyssningskontroll är den kanon och färgar inte ljudet någonting!!
synd att den bara har två ut.. vore grymt o kunna styra typ 4 högtalarpar med den.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil



Funkar riktigt bra! Men jag måste bara förvarna alla för några få irriterande punkter:
- Den är passiv, så för att kunna använda hörlursförstärkaren måste du såklart ha nätsladden inkopplad. När den inkopplad lyser en blå lysdiod mycket starkt bredvid volymratten, och en grön lyser lite svagare på andra sidan. Du måste dra ur nätsladden för att de ska slockna! Har du en strömförsörjningsenhet i racket är det ju lätt att lösa, men det är irriterande ändå.
- Hörlursförstärkarens är så att säga post fader på mastervolymen. Låg volym i monitorerna ger låg involym till hörlursförstärkaren.
- Hörlursförstärkaren låter väl "sådär" och är för svag.

Men som lyssningskontroll är den kanon och färgar inte ljudet någonting!!
synd att den bara har två ut.. vore grymt o kunna styra typ 4 högtalarpar med den.. :)
Tjaaa, det går ju att ordna om du köper två och har minst 4 utgångar på ditt interface! Det blir såklart inte perfekt smidigt, men det hade ju fungerat! Det går nämligen att ha båda "output selection"-knapparna urtryckta så att inget högtalarpar är valt.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

Florian le Sage

  • Gäst

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens



Funkar riktigt bra! Men jag måste bara förvarna alla för några få irriterande punkter:
- Den är passiv, så för att kunna använda hörlursförstärkaren måste du såklart ha nätsladden inkopplad. När den inkopplad lyser en blå lysdiod mycket starkt bredvid volymratten, och en grön lyser lite svagare på andra sidan. Du måste dra ur nätsladden för att de ska slockna! Har du en strömförsörjningsenhet i racket är det ju lätt att lösa, men det är irriterande ändå.
- Hörlursförstärkarens är så att säga post fader på mastervolymen. Låg volym i monitorerna ger låg involym till hörlursförstärkaren.
- Hörlursförstärkaren låter väl "sådär" och är för svag.

Men som lyssningskontroll är den kanon och färgar inte ljudet någonting!!
synd att den bara har två ut.. vore grymt o kunna styra typ 4 högtalarpar med den.. :)
Tjaaa, det går ju att ordna om du köper två och har minst 4 utgångar på ditt interface! Det blir såklart inte perfekt smidigt, men det hade ju fungerat! Det går nämligen att ha båda "output selection"-knapparna urtryckta så att inget högtalarpar är valt.
ok.. tycker den verkar lite knepig..  ;)
iofs kör jag med monitorsektionen i mitt mixerbord.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Häftig, kan du lira på den?

Nepp! Har aldrig ens sett en i verkligheten! :lol:
Jag tyckte i första hand att den var vacker. Den är begagnad, vet inte ens om det går att spela på den (ropade hem den på auktion). Ska hämta ut den imorrn faktiskt. Om den överhuvudtaget inte går att lira på så sätter jag upp den på väggen som prydnad. B)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil




Den blå lampan är hopplöst stark på vår. Sjukt irriterande att ha i ögonvrån (vi har inte nätsladden i längre), annars är den fruktansvärt smidig och byggkvalitén känns hög. Skönt motstånd i volymratten. Mumsig sak.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Den blå lampan är hopplöst stark på vår. Sjukt irriterande att ha i ögonvrån

En liten tejpbit kanske kunde vara nåt? :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Den blå lampan är hopplöst stark på vår. Sjukt irriterande att ha i ögonvrån

En liten tejpbit kanske kunde vara nåt? :)
Blått är ju snyggt. Passar fint med den blå lysdioden på Benchmark DAC1 också... B)
M-Patch är kanonbra just för att den är passiv och därför inte lägger till eller tar bort något i ljudet - och jämfört med andra liknande burkar, ger den mycket för pengarna. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Snyggt med blått ja. men det är ju som att ha en 100 wattslampa i ögonen mest hela tiden. Är nog okej om man inte har den framför sig hela tiden, och i ögonvrån är nog mer störande än rakt framför.... Tejp har jag funderat på, men vi har kopplat ur strömförsörjningen så då känns det bättre. :P
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Haha, ja ni verkar nästan störa er mer på det än vad jag gör! Jag använder inte hörlursförstärkaren så mycket, eftersom den inte var bättre än den i 002an, så jag har inte nätsladden i så ofta. Jag har den rackmonterad högst upp i racket till vänster om mig, så den är ju inte SÅ störande. När det är nersläckt i sovrumsstudion är det dock desto mer irriterande!

Men som sagt, väldigt mycket för pengarna, och byggkvalitén känns väldigt bra faktiskt med undantag för volymratten till hörlursförstärkaren som känns plastig. Är det bara jag, eller känns det som att de sparat in på hörlursförstärkaren?  :lol:

Jag fick till och med den "nya" verisionen när jag beställde från Thomann, det vill säga den med lite tydligare vita streck på volymratten.

Det som fortfarande är ett litet problem är att förstärkaren (förstärkarna) i Adam A7 är så jeffligt starka! Jag har såklart testat att ställa dem på -10 eller -20dB eller så men jag tycker ljudet blir en nyans otydligare av det. Nåja, det här leder alltså till att jag får vara väldigt försiktig med volymkontrollen och alltid hålla den under klockan 8-halv 9.
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad O-Jay

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 15
  • The wrong guy in the wrong place at the wrong time
    • Visa profil




Den blå lampan är hopplöst stark på vår. Sjukt irriterande att ha i ögonvrån (vi har inte nätsladden i längre), annars är den fruktansvärt smidig och byggkvalitén känns hög. Skönt motstånd i volymratten. Mumsig sak.

En sådan har jag också köpt. Mycket bra burk. Men jag har aldrig kopplat på strömmen och sett det blåa ljuset  :)
Annars har det blåa ljusets positiva effekt på ljud avhandlats flera gånger på forum världen över. Inte minst i min VTB-1 tillför det blåa ljuset en oöverträffad värme  :)
Men skämt åsido, M-Patchen rekommenderas.
Garageband 11 på Macbook Pro
Spelar gitarr och bas


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag genomgår just nu en lite kris när det gäller mitt musikskapande. Jag har tidigare arbetat uteslutande med gamla analogsyntar men dessa har jag nu magasinerat eftersom jag inte hittar någon inspiration hos dem längre :( :unsure:

Jag har iställer snöat in på TRUMMOR och köpte nyligen ett sådant här ...



NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare