Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1063855

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Blev ett gäng grejer denna gången:

BILD

och

BILD

och

BILD
Vad tycker du om



?

Har inte packat upp min egen ännu å testat i studion, men när jag provade den hos en kompis tyckte jag den var riktigt bra.
Vi jämförde med Rupert Neve Portico 5016 någonting, och de lät riktigt bra bägge två. Men M81:an var nån tusenlapp billigare så därför föll mitt val på den.
Ska försöka hinna testa de ordentligt i helgen kan återkomma då.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Den ballaste julklappen köper man enligt tradition till sig själv. B) I år har jag beställt ett par såna här:



Tapco S8. Plus några kablar dårå (till flickvännens förtret, kan hon inte bara acceptera att kablar hör till var mans identitet?? ;))


Utloggad tsmalmbe

En mutec smart clock. Den övre på bilden. Nu borde jag hitta någonslags adapter  för ½-racksunitsgrejersfastsättningshjälpmedelssystem.


.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
En mutec smart clock. Den övre på bilden. Nu borde jag hitta någonslags adapter  för ½-racksunitsgrejersfastsättningshjälpmedelssystem.

Du köper jämt så coola prylar, men jag vet sällan vad de faktiskt är för något. :lol:


freddy

  • Gäst
DÖD ÅT FOLK MED MASSA PENGAR!! :)

tänk på oss arma studenter... :)


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Om inget annat, så blir den där Lawson-micen ett läckert blickfång... :P


Skämt åsido; Jag har hört mycket gott om Lawson, så det blir säkert ett mycket trevligt tillskott till arsenalen.

Royer R-121 är j-t bra micar - även om jag personligen föredrar både AEA R-84 och Crowley and Tripp Naked Eye före den - men smaken är ju som baken...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Om inget annat, så blir den där Lawson-micen ett läckert blickfång... :P


Skämt åsido; Jag har hört mycket gott om Lawson, så det blir säkert ett mycket trevligt tillskott till arsenalen.

Royer R-121 är j-t bra micar - även om jag personligen föredrar både AEA R-84 och Crowley and Tripp Naked Eye före den - men smaken är ju som baken...

Lawson-micken är ju typ lika stor som en kontrabas.. så ja, den är väldigt cool att titta på :D och så är den ju guldfärgad också  :rolleyes:


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Lawson verkar riktigt spännande!
Är det en "U47-klon" som namnet antyder??
Själv har jag gått och funderat länge på PELUSO 22 47 LE, fast jag blev lite avtänd efter MM:s recension.
Jörgen skrev ungefär samma sak om Neumann TLM103 för många år sedan, tror tom han köpte den själv oxå vilket han hävdar han gjot med PELUSO:n. TLM103 är ingen favorit mik direkt.


Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121


Lawson verkar riktigt spännande!
Är det en "U47-klon" som namnet antyder??
Själv har jag gått och funderat länge på PELUSO 22 47 LE, fast jag blev lite avtänd efter MM:s recension.
Jörgen skrev ungefär samma sak om Neumann TLM103 för många år sedan, tror tom han köpte den själv oxå vilket han hävdar han gjot med PELUSO:n. TLM103 är ingen favorit mik direkt.


Visst är det en U47-klon.. den låter oändligt bra! :)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Du valde guld, haha! Stekare.
Det vore skitkul att höra lawsonmicken, för någon månad sedan var jag också skitsugen på den. Hoppas du lägger upp nåt!




Utloggad osiris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 55
  • Hedersmedlem
    • Visa profil
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Du valde guld, haha! Stekare.
Det vore skitkul att höra lawsonmicken, för någon månad sedan var jag också skitsugen på den. Hoppas du lägger upp nåt!


Klart man väljer guld :D
Jodå, det kommer nog pp nånting ska ni se.. den ska nog dessutom hamna på Claes testsite :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Två nya mikrofoner är beställda:

__
En Lawson L47MP MkII och en RoyerLabs R-121






Du valde guld, haha! Stekare.
Det vore skitkul att höra lawsonmicken, för någon månad sedan var jag också skitsugen på den. Hoppas du lägger upp nåt!


Klart man väljer guld :D
Jodå, det kommer nog pp nånting ska ni se.. den ska nog dessutom hamna på Claes testsite :)

Jäpp - och det ser jag verkligen fram emot - men på grund av tidsbrist så blir det nog inte förrän i januari-februari någon gång som det blir av.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Har också lyckats fylla på lite så här inför julen...

En Johnny Hallyday signature tele:



...och två stycken Shadow Hills GAMA preamps:



Guld är ute, svart ska det va :)


Utloggad tsmalmbe

Fan vad ful preamp - den måste ju vara helt fenomenalt bra!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Ser ut som svampar till knobs, är du drogliberal elof? :wacko: :lol:


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
....shadow hills är jag EXTREMT nyfiken på......har drägglat över Gama 4 länge, och läst JÄTTEbra saker om dom....!!! Vill veta...är dom bra? feta? grymma? HUR bra? HUR feta? HUR grymma?  :wub: :wub: :wub: :P :rolleyes:


dessutom är dom grymt SNYGGA!!! Skulle kunna ha ett helt rack med deras grejor bara för att dom är så jävla snygga....ser ut som en kvarleva från andra världskriget typ.....DET är stil!!!!!  :P
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Både gitarren och preampsen är väl lite fulsnygga, det gillar jag :)

Shadow Hills-grejjerna har inte kommit ännu, men det ska bli riktigt kul att testa sedan!
Hoppas man inte köpt grisen i säcken nu  :ph34r: Har ju aldrig hört grejjerna, men någon ska väl chansa och vara testkanin, hehe...



Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
så mkt gott jag läst om dom så har jag MKT svårt att tänka mig att du blir besviken.... :D
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
elof - fy FAAAAN vilken snygg preamp!!!!
och gitarren vadr sjukt snygg den med..
dräggel!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vad gör "nickel", "discrete" och "steel" omkopplaren?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad tsmalmbe

Till Zyans stora glädje kan jag berätta att jag anskaffat en:

SPL Charisma



Och en RSP Hush 2000, en 2-kanalers hush/expander/noisegate.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Shit åxå, blir ju avis, vart får ni all apparatur att rymmas? :o
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Shit åxå, blir ju avis, vart får ni all apparatur att rymmas? :o
in the raack..  B)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Vad gör "nickel", "discrete" och "steel" omkopplaren?

De byter mellan olika utgångstransformatorer i preampen. Jag är ingen hejare på elektronik, men det sägs ju att det är transformatorerna som bidrar mest till "soundet" i en preamp. Det blir lite som att ha tre olika karaktärer på ljudet i en preamp, vilket känns jävligt intressant att pröva på... :)


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
haha. näe inte direkt.. ;)
vissa spetsar har jag fått lära mig går att slipa upp utan problem, medan vissa kan bli strul om man gör det..

men jag har svårt att tänka mig att värmen skulle komma ut på ett felaktigt sätt för att man slipar till spetsen lite. :o
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Vad gör "nickel", "discrete" och "steel" omkopplaren?

De byter mellan olika utgångstransformatorer i preampen. Jag är ingen hejare på elektronik, men det sägs ju att det är transformatorerna som bidrar mest till "soundet" i en preamp. Det blir lite som att ha tre olika karaktärer på ljudet i en preamp, vilket känns jävligt intressant att pröva på... :)

Oj, respekt! Misstänkte nästan att det var något åt det hållet.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
haha. näe inte direkt.. ;)
vissa spetsar har jag fått lära mig går att slipa upp utan problem, medan vissa kan bli strul om man gör det..

men jag har svårt att tänka mig att värmen skulle komma ut på ett felaktigt sätt för att man slipar till spetsen lite. :o

Det är ju många s.k. longlife spetsar som är pläterade, blästrade o.s.v. för att man ska få en bra yta. Vet faktiskt inte vad det här är för spets men tror inte filen är nåt bra alternativ..  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
haha. näe inte direkt.. ;)
vissa spetsar har jag fått lära mig går att slipa upp utan problem, medan vissa kan bli strul om man gör det..

men jag har svårt att tänka mig att värmen skulle komma ut på ett felaktigt sätt för att man slipar till spetsen lite. :o

Misstänkte nog att det var så du trodde, även om jag inte var säker på om du skojade. Och jag ville därför kolla upp det för att inte folk här med eventuellt nyinköpta lödkolvar skulle börja med att sabba lödspetsarna...
Filar du bort "longlife"-ytan på en lödspets av den här typen så har du sabbat den. Så fort du tar dig igenom "longlifeskiktet" så äts lödspetsen snabbt upp. Därför ska man också vara försiktig med all mekanisk påverkan på den typen av spets, alltså inte heller använda den på ett sådant sätt så den blir repad, (t ex inte vara för "våldsam" om man löder loss gamla komponenter och "bända upp" ledningstråd med lödspetsen) för då förkortas livslängden radikalt.
Och vissa typer av longlifespetsar är ganska dyra, till några av mina Wellerkolvar (220 volt för serviceväskan) med temperaturkännare kostar en vanlig rak spets cirka 300 kr...
Den enda lödspets du kan sätta filen i är en gammaldags, billig, kolv med bara en vanlig kopparbit som lödspets.

Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
myysigt. :)

Japp!  :P

Tänkte sätta mig o löda lite GSSL. Det enda som är omysigt är att det inte följde med nån bra spets, bara mejselformad, trots att killen på Elfa sa att det skulle följa med en spetsig smal spets också.  :angry:

Men jag ska ändå till Elfa i veckan och hämta lite annat också...för typ femte gången.
då e det bra att ha en schysst järnfil..
eller en tång om man har kopparspets.

Är du avundsjuk så du vill att han ska förstöra lödspetsen på en gång...   :rolleyes:   ;)
haha. näe inte direkt.. ;)
vissa spetsar har jag fått lära mig går att slipa upp utan problem, medan vissa kan bli strul om man gör det..

men jag har svårt att tänka mig att värmen skulle komma ut på ett felaktigt sätt för att man slipar till spetsen lite. :o

Misstänkte nog att det var så du trodde, även om jag inte var säker på om du skojade. Och jag ville därför kolla upp det för att inte folk här med eventuellt nyinköpta lödkolvar skulle börja med att sabba lödspetsarna...
Filar du bort "longlife"-ytan på en lödspets av den här typen så har du sabbat den. Så fort du tar dig igenom "longlifeskiktet" så äts lödspetsen snabbt upp. Därför ska man också vara försiktig med all mekanisk påverkan på den typen av spets, alltså inte heller använda den på ett sådant sätt så den blir repad, (t ex inte vara för "våldsam" om man löder loss gamla komponenter och "bända upp" ledningstråd med lödspetsen) för då förkortas livslängden radikalt.
Och vissa typer av longlifespetsar är ganska dyra, till några av mina Wellerkolvar (220 volt för serviceväskan) med temperaturkännare kostar en vanlig rak spets cirka 300 kr...
Den enda lödspets du kan sätta filen i är en gammaldags, billig, kolv med bara en vanlig kopparbit som lödspets.


jag har en billig gammaldags lödkolv med kopparbajs längst ut. ;)

bra att du förklarade för hur det står till!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se