Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1064524

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Testpiloten gör honnör!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Florian le Sage

  • Gäst
Jaha, då har jag äntligen fått hem en riktig drömkompressor, valet stod ju mellan Chandler TG1 eller denna Vintage design CL1 mkII som jag till slut valde pga dess mångsidighet och sköna sound-nu förstår ni kanske varför jag sålt av en del prylar på sistone:



---och så denna mycket trevliga opto-kompressor för en mycket vettig penning---ART PRO VLA:



 B)













« Senast ändrad: 01.11.2007, 23:22:07 by Florian le Sage »


Utloggad tsmalmbe

Jaha, det var trevligt att se en VLA-användare till på forumet. Jag kör mest bas genom den, men jag vet att man borde leka med trumgrupper också. Här i Finland finns det en typ jag känner till som bygger om VLA:n så att den har en hipass sidechain - den har annars en tendens att pumpa till riktigt fult om det kommer en bas-spik in i signalkedjan.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jaha, det var trevligt att se en VLA-användare till på forumet. Jag kör mest bas genom den, men jag vet att man borde leka med trumgrupper också. Här i Finland finns det en typ jag känner till som bygger om VLA:n så att den har en hipass sidechain - den har annars en tendens att pumpa till riktigt fult om det kommer en bas-spik in i signalkedjan.


Aha, du är alltså också en VLA kille, kul, jag tycker den funkar jädrans bra på mixmaterial t.o.m. det lilla jag hunnit testköra den, typ med 3-4:1 i ratio, threshold så att den ger ca 6-8 db gainred. snabb attack och auto release så blir det inga pumpaden här inte, bara tightare och mer sammansatt, precis som man vill ha det!!!

 B)


Utloggad tsmalmbe

Ja det är sant, den funkar bra på större bussar såväl som på program material. Har lite lekt med den i mastering också, men det är just i det sammanhanget som jag upplever att basen ibland drar ner nivån lite fult. Nåväl, nu är det ju också så att jag mer sällan kör den med fast/fast inställning, utan oftast i auto-läge. Jag kom också mycket billigt (60€) över en Art Levellar - i princip samma rör/optiska kretsar, men bara med threshold/gain knobar och fast-knappen. Verkligen prisvärt - den använder jag mest för att köra min uppmickade förstärkare med, soundet blir verkligen fläskigt och tjockt och fungerar fint på både heavy och clean.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Florian le Sage

  • Gäst
Jomenvisst, dyrgripen CL1 MkII är dock den riktigt intressanta här i sammanhanget, en riktig karaktärsburk som gör något med ljudet som man bara måste höra, smooth krämig distorsion etc är ledord och vintage/retro med ultrafiness är precis vad jag gillar.
Den klarar masteringjobb rätt rattad och den kan göra väldigt mycket för soundet på individuella grupper/spår, som ingen annan kompressor kan göra faktiskt, via sin diodbrygga istället för opto eller vca eller fet eller rör-konstruktion, nu har jag kompressorer av rang i alla dessa kategorier!!!

 :)


Utloggad tsmalmbe

Ja, med tanke att man får ungefär 10 stycken VLA för en Cl1 så får  man hoppas att den är riktigt super! Du kunde ju lägga en trumloop,  eller ett enkelt sångspår genom båda, och låta oss höra?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Ja, med tanke att man får ungefär 10 stycken VLA för en Cl1 så får  man hoppas att den är riktigt super! Du kunde ju lägga en trumloop,  eller ett enkelt sångspår genom båda, och låta oss höra?

Ja jäklars! Det hade varit roligt att höra om Florian har tid d.v.s.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ja, med tanke att man får ungefär 10 stycken VLA för en Cl1 så får  man hoppas att den är riktigt super! Du kunde ju lägga en trumloop,  eller ett enkelt sångspår genom båda, och låta oss höra?

Ja jäklars! Det hade varit roligt att höra om Florian har tid d.v.s.
Och det sekunderar jag! (Nej snälla, inga fler som gör samma sak. Det här var tillräckligt tramsigt!)

Rackans vackra burkar, Florian! Får försöka mig på ett studie(o)-besök senare. Jag menar, man kan ju inte ha oflyt jämt. :)


Florian le Sage

  • Gäst
Visst, så fort jag får lite tid skall jag gärna lägga upp en sådan loop etc genom båda, en sak bara-ge mig lite tips på hur man bäst omvandlar till mp3 och via vilket verktyg/program, jag har testat ett antal sådana och i 128 mbps eller vad det heter och tycker alltid det låter piss ärligt talat, helst la jag nog upp wav-filer om det går här på k-rummet???

 B)


Utloggad tsmalmbe

Det går att lägga upp korta (20MB) waver, det är OK. Jag står nog till tjänst med konvertering till 384kbps mp3:or eller alternativt flac (lossless).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Låter som det kan bli aktuellt med kontrollrummet special feature.


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Ok. Fick precis hem IK Multimedias "Total Effects Bundle" som innehåller suveräna Amplitube 2 (som är mycket bättre än ettan), CSR-reverben (kanonbra) samt Ampeg-simuleringen och T-RackS effekterna för mastering.


- En fråga, hur bifogar man en bild...?
www.akoume.com


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Man kan inte ladda upp bilder på kontrollrummet, måste länka dem från egen server eller på anna plats på internet.
Och då använder man bild knappen och skriver in addressen när man postar meddelanden.



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det går att lägga upp korta (20MB) waver, det är OK. Jag står nog till tjänst med konvertering till 384kbps mp3:or eller alternativt flac (lossless).

Behövs det väldigt mycket plats, så kan jag annars lägga upp sådana testfiler i en katalog på min testsite, där jag har tillgång till sanslöst mycket utrymme. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag har köpt en sustain pedal,beggad 100:- blev hel nöjd!
Jo just det,Yamaha stod det på den rackarn :D

Och några expension packs till Ez:et..Inte så nöjd där,,ingen virvel som låter bra.Fan,lurad igen :P

Mvh
Micael


DåligtGehör

  • Gäst
JAg hade en sustain-pedal en gång. Jag antar att den förlängde sustainen  :)  men minns inte hur det fungerade. Är det en slags kompressor?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
JAg hade en sustain-pedal en gång. Jag antar att den förlängde sustainen  :)  men minns inte hur det fungerade. Är det en slags kompressor?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sustain_pedal

:)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


DåligtGehör

  • Gäst
Naj, men jag tänkte på en sustainpedal till elgitarr. Okej det en sådan här som det handlade om.


Utloggad Dexter

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
    • Dexter Rec

Här är mitt senaste inköp. En Audient ASP008, åttakanalspreamp inkl ADAT-kort. Väntar leveransen från England i mitten på nästa vecka...




/Dex.
Spelar in, mixar och mastrar egen och andras musik i egna studion.
www.dexter.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Naj, men jag tänkte på en sustainpedal till elgitarr. Okej det en sådan här som det handlade om.
med tanke på priset, så misstänkte jag att det inte var en effektpedal, utan bara en sustainpedal.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
har också en sustainer till gitarren. lite kul ibland med ändlös sustain. måste nog spela lite med den nu......


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
har också en sustainer till gitarren. lite kul ibland med ändlös sustain. måste nog spela lite med den nu......
jag vill ha en sån.. :(
får bli en ebow ist.
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Det bidde en Fairchild 670.



Till UAD-1 alltså.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Det bidde en Fairchild 670.



Till UAD-1 alltså.
jisses.. jag trodde du menade hårdvaran.. tills jag scrollade ner..  :blink: <_< ^_^ :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
jisses.. jag trodde du menade hårdvaran.. tills jag scrollade ner..  :blink: <_< ^_^ :lol:
En klassiker...  :rolleyes:
Passande bild också. Man är så dreglande sugen på att visa vad man har köpt att man glömmer stänga av/rikta bort blixten.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jisses.. jag trodde du menade hårdvaran.. tills jag scrollade ner..  :blink: <_< ^_^ :lol:
En klassiker...  :rolleyes:
Passande bild också. Man är så dreglande sugen på att visa vad man har köpt att man glömmer stänga av/rikta bort blixten.
så det är alltså din mjukvara på bilden!? galet.. :D
jag trodde det var den riktiga..
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Nej, bilden hittade jag på nätet. Men den passade bra in i sammanhanget.

Hur som helst. Det tog mig flera år att hitta användningsområde för UAs Fairchild-plugg. Från och med nu lägger jag den på bussen i början av mix. Det är en kompressor som i stor utsträckning påverkar hur jag mixar.

Den gör inte lika stor nytta om man klistrar på en i sllutfasen.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad tsmalmbe

Förklara gärna mera kring Fairchild. Jag har alltid använt den utsslutande på trumbussen och inget annat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
"Imdrecordings" på UAD-Forumet tipsade om ett fiffigt användningssätt för Fairchilden på masterbussen, jag vet inte om joachime använder den här metoden med det är åtminstone ETT sätt. Som enl undertecknad funkar klockrent i början av mix:

Använd time constant 1 el 2.
Dra på inputen till MAX och outputen till MIN. Threshold och BIAS ska också ner till MIN.
Håll koll på inputmätaren, du ligger bra till om du är nånstans mellan 0 - +3db. 
Öka försiktigt BIAS tills du ser att nålen börjar röra sig lite och backa sedan tillbaks efter eget tycke.
Testa också att låta BIASkontrollen vara på MIN och istället öka threshold tills nålen börjar darra.

Den här metoden fungerar också ypperligt på trumbussen.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Skrivbordsskiva i ekfaner.....



...plus höj/sänkbara ben...



...plus indragbart tangentbord... (fast mitt sitter i mitten)



...plus upphängning för dator...

= Jäkligt skön arbetsplats! :)

Grymt skönt att kunna stå upp, och grymt skönt att kunna skjuta in tangentbordet och ha klaviaturet framför sig uppe på bordet. Grymt skönt att ha ett RAKT skrivbord (alla verkar vilja sälja skrivbord med konstiga former och konstiga gropar som aldrig sitter i mitten). Nu ska man bara skaffa ett par nätta monitorer också. Det blir ju lite fel att ha golvhögtalare när man står upp...

 B)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad kostade benen...har sådana på jobbet och har tänkt samma tanke. Speciellt när jag sitter på en barstol framför datorn vid elgitarrinspelningar. Då vill jag verkligen ha upp allt.


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Vad kostade benen...har sådana på jobbet och har tänkt samma tanke. Speciellt när jag sitter på en barstol framför datorn vid elgitarrinspelningar. Då vill jag verkligen ha upp allt.

Skivan kostade en femhundring. Benen gick loss på 4 lax. :ph34r: Men i längden kommer det att vara värt mycket, både för kropp och inspiration. Själv har jag börjat få taskig rygg, så för mig är det en riktig räddare.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Vad kostade benen...har sådana på jobbet och har tänkt samma tanke. Speciellt när jag sitter på en barstol framför datorn vid elgitarrinspelningar. Då vill jag verkligen ha upp allt.

Skivan kostade en femhundring. Benen gick loss på 4 lax. :ph34r: Men i längden kommer det att vara värt mycket, både för kropp och inspiration. Själv har jag börjat få taskig rygg, så för mig är det en riktig räddare.
Så pass...tänkte sätta sådana på min befintliga skiva :)