Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1063913

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa

Känns som en porrbild för oss musikskapare!  :P
Som att titta på en vacker gitarr...
Vilka underbara mätare - indikerar VU-mätaren bara RMS?


Mätaren visar ingen peak level... den låtsas simulera en "gammalmodig" elektromekanisk VU-mätare. Den har en röd LED för "over". En simpel mätare alltså som visar "average level".
Jag får mera ut av en sånhär enkel VU-mätare än t ex Waves "Dorrough Stereo" som jag bara blir konfys av  :lol:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Säsongens reor på musikprogram är frestande - och påfrestande när man ska installera och få de eftertraktade produkterna att funka på sin egen maskin. Till slut föll jag för en uppgradering från Kontakt till Komplete 11 med 50% rabatt. Lär ta en vecka att ladda hem och installera allt, vilket jag inte tänker göra... :rolleyes:

Också här använde jag mig av JRRShop's gruppköp för att kapa några dollar. Är osäker om jag smet från någon skatt den här gången dock. I gengäld fick jag vänta några dagar på att någon på JRRShop skulle läsa serial# från kartongen och maila mig... Märkligt upplägg, men billigt blev det, så jag klagar inte.



https://www.native-instruments.com/en/products/komplete/bundles/komplete-11/

https://www.jrrshop.com/
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag fick tag på två stycken M-Audio Delta 1010 ljudkort för 1200 ink frakt. Gamla men skitbra och ingen plast, jag har alla korten från deltaserien nu och även flera exemplar av dom. Gamla goa Pci kort och funkar till och med på mac/hackmac om man har drivare till det.

Med ett sånt kan man i alla fall göra några läs 2-4 separata separata hörlursmixar. Det blir ju lite svårt med mycket av det som säljs nu för ca 5000 som jag tror det här korten kostade. Behringer har en vettigt prissatt lösning dock som innefattar preampen jag tipsat om tidigare.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag fick tag på två stycken M-Audio Delta 1010 ljudkort för 1200 ink frakt. Gamla men skitbra och ingen plast, jag har alla korten från deltaserien nu och även flera exemplar av dom. Gamla goa Pci kort och funkar till och med på mac/hackmac om man har drivare till det.

Med ett sånt kan man i alla fall göra några läs 2-4 separata separata hörlursmixar. Det blir ju lite svårt med mycket av det som säljs nu för ca 5000 som jag tror det här korten kostade. Behringer har en vettigt prissatt lösning dock som innefattar preampen jag tipsat om tidigare.
+1 på den. Jag kör fortfarande M-Audio's Delta 2496 på båda DAW Pc maskinerna. Funkar hur bra som helst i Windows 7 x64 Kan inte motivera köpa nytt. Skulle gärna ha ett  Delta 1010 med alla in/out.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jag undrar om inte dom korten funkar till hackmac med samma drivers som jag kör med. Det är fina kort det där också. Men det går att hitta 1010 korten också med lite tur. Man måste dock försäkra sig om att man har en pci slot på moderkortet för dom är inte pcie dessvärre.

Jag tror jag testade dom i både win xp 7 samt 8 och dom funkade kanonbra.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nya grejer i studio. En 2014 års Epiphone Les Paul Standard som hade så bra pris på Blocket så jag var bara tvungen att hugga guran. Ett Duesenberg Les Trem II från tysken på det. Blev kanonbra. Svajet är bättre än jag hade hoppats på, Silkes "smooth" och ljudlös action utan att stämma ur sig.  B)

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Nya grejer i studio. En 2014 års Epiphone Les Paul Standard som hade så bra pris på Blocket så jag var bara tvungen att hugga guran. Ett Duesenberg Les Trem II från tysken på det. Blev kanonbra. Svajet är bättre än jag hade hoppats på, Silkes "smooth" och ljudlös action utan att stämma ur sig.  B)

https://s20.postimg.org/4pteuh1nh/epi_duesen2.jpg

Sweet!  Tycker att Epiphonearna är bra grejor oftast.  Hade själv en likadan förut men bytte till en Gibson LP Studio för att den var så skön att spela på men ljudet kan iaf. jag inte höra ngn. skillnad på. Någon sorts LP ska man ju bara ha!  :) 
Det där tremolot kände jag inte till.  Verkar schysst.   Grattis till en bra gura!   /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
En 12 strängad elgitarrbyggsats för 1060 spänn ink frakt. Får se om den är nåt bra.



Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
En 12 strängad elgitarrbyggsats för 1060 spänn ink frakt. Får se om den är nåt bra.



Intressant. Håll oss uppdaterade  :)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En 12 strängad elgitarrbyggsats för 1060 spänn ink frakt. Får se om den är nåt bra.
Intressant. Håll oss uppdaterade  :)

Ja jag blev nyfiken också
« Senast ändrad: 17.12.2017, 00:18:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Det var visst 10068 eller nåt för byggsatsen och ca 60 spänn för frakten. Har kollat på filmer om den och det verkar som att den kanske kan vara helt ok men jag tror att man får jobba lite när man sätter ihop den. Hårdvaran är nog inte den bästa heller för dom pengarna men bara trät är bra så gör det inget. Bara träbiten till en kropp kostar över 1500 spänn och halsbiten lika mycket tror jag.

Jag bygger ihop den live och lägger det i min tråd om green guror och annat.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Kunde inte motstå Waves så gott som ständigt pågående rea, utan köpte mig lite bandkompression i den högre skolan, och deras Neve-konsoll-emulering:





If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Den kom idag. Skaplig ändå men mycket att ta tag i men vad kan man förvänta sig för en tusenlapp. Givetvis är det bara att skruva ihop den men då blir det nog inte så bra då tex spåren i sadeln måste göras färdiga då dom bara är markerade med jättetunna skåror. Såg på youtube där nån fick shimma om under halsen i halsfickan också för att få till en bra spelbarhet. I alla fall på den jag fick så måste jag pressa några band så dom bottnar ordentligt och därmed också eventuellt slipa dom. Jag hade i och för sig räknat med att i alla fall få finlira lite på dom typ runda av vassa kanter i ändarna eventuellt polera hela banden. Men med en del arbete så verkar det som att det kan gå att få till en helt ok gura. Hårdvaran är det svårt att uttala sig om innan den är ihopmonterad men jag räknar med att den nog inte håller så hög klass. Summa summarum kanske inget jätte enkelt för nybörjaren men heller inget omöjligt då det finns hur mycket som helst på youtube om gitarrbygge. Specialfilarna till sadeln är ett måste i alla fall för den här tolvan då det inte går att göra så smala skåror med vanliga filar.

« Senast ändrad: 20.12.2017, 02:47:17 by Burnin_Sven »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Den kom idag. Skaplig ändå men mycket att ta tag i men vad kan man förvänta sig för en tusenlapp. Givetvis är det bara att skruva ihop den men då blir det nog inte så bra då tex spåren i sadeln måste göras färdiga då dom bara är markerade med jättetunna skåror. Såg på youtube där nån fick shimma om under halsen i halsfickan också för att få till en bra spelbarhet. I alla fall på den jag fick så måste jag pressa några band så dom bottnar ordentligt och därmed också eventuellt slipa dom. Jag hade i och för sig räknat med att i alla fall få finlira lite på dom typ runda av vassa kanter i ändarna eventuellt polera hela banden. Men med en del arbete så verkar det som att det kan gå att få till en helt ok gura. Hårdvaran är det svårt att uttala sig om innan den är ihopmonterad men jag räknar med att den nog inte håller så hög klass. Summa summarum kanske inget jätte enkelt för nybörjaren men heller inget omöjligt då det finns hur mycket som helst på youtube om gitarrbygge. Specialfilarna till sadeln är ett måste i alla fall för den här tolvan då det inte går att göra så smala skåror med vanliga filar.



Ska följa ditt pyssel med den där gitarren. Om den inte faller sönder i kartongbitar kan jag tänka mig köpa en också. Har länge velat bygga en elgura. Gissar det finns utrymme för förbättringar om man gör det själv.
Beställde du den från gear4music sajten?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Jo jag köpte den från gear4music och leveranstiden stämde med utlovat. En ide om man bor i Stockholm är att köpa den i deras butik för då kan man ju reklamera på plats om kitet kanske inte är det bästa i serien och helt enkelt be dom hämta en ny på lagret.

Som ingång till gitarrbygge duger den gott tycker jag nog och priset gör ju att man kan misslyckas lite utan att det blir nån katastrof.

Skoj om du också bygger en så man kan bolla lite idéer. Men filar till sadeln är nog ett absolut måste. Eventuellt att gävle hitarrfabrik har dom annars finns ju ebay och stewmac.


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
www.youtube.com/watch?v=sAc-1CbFQuI

Blivit med superior drummer 3


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
www.youtube.com/watch?v=sAc-1CbFQuI

Blivit med superior drummer 3
Grattis! Vad ska ni kalla pluggen?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil

Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
www.youtube.com/watch?v=sAc-1CbFQuI

Blivit med superior drummer 3

Grattis! :)

Har uppgraderat själv, men det är så pass stora skillnader mot 2an när det gäller ljud och framför allt respons att det är som att lära sig ett helt nytt instrument!  :unsure: Men den där Black Beauty-virveln...  :wub:


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
www.youtube.com/watch?v=sAc-1CbFQuI

Blivit med superior drummer 3

Grattis! :)

Har uppgraderat själv, men det är så pass stora skillnader mot 2an när det gäller ljud och framför allt respons att det är som att lära sig ett helt nytt instrument!  :unsure: Men den där Black Beauty-virveln...  :wub:
Ja kunde inte hålla mig.. B) Fick mycket för pengarna verkar det som ..mycket gig behövs det för biblioteken :D Jag har endast laddat ner den o sen drog jag en preset på ett par trummor jag diggar tidigare..ja lär nog ta ett tag innan man klarar av o fixa egna..skall försöka hitta black beutyn o lyssna

Edit: b beutyn  lät gottpåse  B)
« Senast ändrad: 24.12.2017, 16:18:26 by Marsall »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nya grejer i studio. En 2014 års Epiphone Les Paul Standard som hade så bra pris på Blocket så jag var bara tvungen att hugga guran. Ett Duesenberg Les Trem II från tysken på det. Blev kanonbra. Svajet är bättre än jag hade hoppats på, Silkes "smooth" och ljudlös action utan att stämma ur sig.  B)



Mer upgrades. G strängen på den här Epiphone guran kan få för sig att inte hitta helt tillbaka i pitch vid störtbombningar på svajen. Inga problem med de andra strängarna, bara den förbaskade G strängen. Beställde "The String Butler" via Reverb.com. Raka strängar över stallet ska det vara. String Butler'n är egentligen riktad till typ Gibson guror som har en ännu större vinkel över stallet för strängarna att ta sig förbi.

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Jag fortsätter på Epiphone-spåret.  Det dök upp en Epiphone Wilshire som jag har sneglat på länge och var tvungen att slå till på. En av mina favoritgitarrister (Deniz Tek i Radio Birdman) spelar på en dito Crestwood som är snarlik.  Just den guran kommer från Fred "Sonic" Smith i MC5 förresten.  Fruktansvärt snygg!      Hursomhelst så började Epiphone göra dessa på 60-talet och de har sedan kommit och gått i deras produktion.  Det var meningen att dessa skulle vara deras motsvarighet till Gibsons SG.  Tycker att balansen är mycket bättre än SG faktiskt.
Ljudet då?   Ja kropp och hals är av mahogny så det blir rätt fläskigt ljud.  Just denna är dessutom en specialutgåva som det sitter humbucker i till skillnad från minihumbuckers vanligtvis.  Det låter ok men Epis humbuckers har en tendens att bli lite muddiga, speciellt med en massa mahogny så jag bytte till ett par humbuckers från en kompis Bladegitarr och nu låter det bättre!  Här ska det rockas!   :)    /Fuzz

"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Det låter ok men Epis humbuckers har en tendens att bli lite muddiga, speciellt med en massa mahogny så jag bytte till ett par humbuckers från en kompis Bladegitarr och nu låter det bättre!  Här ska det rockas!   :)    /Fuzz

Jo jag har märkt detsamma på LesPaul Epi'n. Mycket bättre solo sound på från Epin än min gamla Tanglewood LP kopia men ska det plockas strängar eller kompas "clean" så tar jag Tanglewood guran. Bättre upplösning på något sätt. Får se om jag uppgraderar Epi'n. Väldigt nöjd med hur den uppför sig med de skitiga patcharna på min Boss burk.

Epiphone Wilshire, najs  B)
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.
« Senast ändrad: 04.03.2021, 21:34:57 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.
Den ser ut som 50-talet, läcker. Grattis :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.
Den ser ut som 50-talet, läcker. Grattis :D
Jepp, men skenet bedrar.  :D
Moderna specar på denna. Compound radius, noiseless etc...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.
Jäkligt snygg! Jag har fått för mig att jag ska ha en Butterscotch Blonde om det blir en Tele, men nu vet jag inte.... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.

Sent ska snyndaren vakna.  ;)    Tele är väldigt användbar och coola tycker jag.  Grattis!     /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fender Telecaster Elite.

Jäklar i min lilla låda vilken gitarr. Det är fjärde telecastern jag har. Tror äntligen jag fattat grejen med telecaster.

Sent ska snyndaren vakna.  ;)    Tele är väldigt användbar och coola tycker jag.  Grattis!     /Fuzz
Du och jag har nog ägt samma gitarr tror jag. Bytte med Jocke här på KR för ett par år sedan. Han fick en Ibanez och jag en fender telecaster lite ash. För mig att du har haft den va?  :D

Var inne på 4sound och testade alla (ALLA!) Telecasters för nån månad sedan. Samtliga hade gamla trötta strängar, var rejält ostämda och var rent felaktigt justerade. Man blev ju inte sugen direkt. Sen var jag också inne på Andreassons och testade en Elite och blev sugen. De hade orkat lägga ner en stund på att justera den. Fantastiskt instrument, men med en rejäl prislapp. Så när denna omärkbart begagnade gitarr i nyskick och perfekt justerad så att man inte behöver gissa vad instrumentet är kapabelt till, dök upp på musiksäljsiten med en attraktiv prislapp så slog jag till.
« Senast ändrad: 27.04.2018, 12:54:43 by Wernborg »


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil
Nya Turne bussen för det lilla bandet med mungiga och triangel. Plats för två håll i er det blir åka av en bit in här!

Med Winden i Håret



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
PRS SE 245 TS !!!
« Senast ändrad: 24.08.2018, 19:35:24 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag älskar den.  :wub:
Jag hade förväntat mig kvalitet men det var
mycket bättre gitarr än vad jag förställt mig
så jag blev positivt överraskad.  :)
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Jag älskar den.  :wub:
Jag hade förväntat mig kvalitet men det var
mycket bättre gitarr än vad jag förställt mig
så jag blev positivt överraskad.  :)

Härligt när man kan "connecta" till ett instrument på det viset :)  Låter bra gör den också!


Utloggad Burnin_Sven

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 016
    • Visa profil