Kontrollrummet

Senaste prylen/prylarna

idf · 3900 · 1063873

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Verkar som det bara är att tuta och köra med Midisport 2x2 som ska vara "class compliant". Den behöver alltså inte en separat driver. Den ingår i operativsystemet.

http://m-audio.com/kb/article/1919
Den Midisport som är listad där är Anniversity modellen jag har orginalet och den nämns inte nånstans märkligt nog.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
M-audio är ju inte direkt kända för att hålla med drivers för äldre prylar. Mitt 1814-kort funkar inte alls till nyare mac. Och till pc gjordes sista drivaren för vista, men funkar ändå för windows 10. Ren flax.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
M-audio är ju inte direkt kända för att hålla med drivers för äldre prylar. Mitt 1814-kort funkar inte alls till nyare mac. Och till pc gjordes sista drivaren för vista, men funkar ändå för windows 10. Ren flax.
Där ser man - och i stället för att stångas med M-Audio så åkte jag till den lokala musikaffären och köpte en Cavo Addatore USB MIDI sladd där drivrutinen sitter i en liten kloss på sladden. Det står på den att den stöder både XP och Mac OS - har förmodligen legat och skräpat på hyllan sedan 2005 - men den funkade!   :D :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
M-audio är ju inte direkt kända för att hålla med drivers för äldre prylar. Mitt 1814-kort funkar inte alls till nyare mac. Och till pc gjordes sista drivaren för vista, men funkar ändå för windows 10. Ren flax.
Där ser man - och i stället för att stångas med M-Audio så åkte jag till den lokala musikaffären och köpte en Cavo Addatore USB MIDI sladd där drivrutinen sitter i en liten kloss på sladden. Det står på den att den stöder både XP och Mac OS - har förmodligen legat och skräpat på hyllan sedan 2005 - men den funkade!   :D :D

Smart lösning!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En ny gitarr har hittat hem till gården. Jag har aldrig ägt en Fender. Nu har Rustocastern fått konkurrens...   :wub:



« Senast ändrad: 13.06.2016, 12:33:09 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
En ny gitarr har hittat hem till gården. Jag har aldrig ägt en Fender. Nu har Rustocastern fått konkurrens...   :wub:




Tror jag inte du kommer att ångra!
Jag har en Strata som jag är väldigt nöjd med. Bytte dock mickar till brumfria.
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
En ny gitarr har hittat hem till gården. Jag har aldrig ägt en Fender. Nu har Rustocastern fått konkurrens...   :wub:




Jag ser allt extraknapparna. En sorts...syntgitarr?  ;)
DON'T PANIC


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 B)  Ja Rolands system för att plocka ut midi finns inbyggd från fabrik. Det är alltså både en kvalitetsbyggd Fender Stratocaster och synthgitarr.
För 500 kr köper man en sladd -  för ytterligare 3500 kr Rolands ljudmodul och den kan låta som många andra instrument också.
« Senast ändrad: 13.06.2016, 19:58:48 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
För 500 kr köper man en sladd -  för ytterligare 3500 kr Rolands ljudmodul och den kan låta som många andra instrument också.
Nä det gör man inte. Man köper det på Ebay begagnat.  ;)

Grattis till en fin gitarr.  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För 500 kr köper man en sladd -  för ytterligare 3500 kr Rolands ljudmodul och den kan låta som många andra instrument också.
Nä det gör man inte. Man köper det på Ebay begagnat.  ;)
Grattis till en fin gitarr.  :)

Tack Wernborg! Ja, gratis var ordet. Jag kan inte begripa det själv. Jag har fått ärva en Fender Stratocaster. Har fått den av anhöriga till en gammal fin musikvän! Universum talar till dig, säger min dotter...  :wub:

Här är länk till min dagbok från mitt och Christers möte i augusti 2015. Efter det åkte han till Malaysia och var där under några månader, bodde bland annat i tält på stränder. Sen kom han hem till Sverige innan han lämnade oss.

http://elvshand.blogspot.se/2015_08_01_archive.html
« Senast ändrad: 14.06.2016, 01:08:02 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Min gamla mick gick åt helvete så jag köpte en ny - får se om den gör mig till en bättre sångare ... den gamla gjorde det inte  ;) B)
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Min gamla mick gick åt helvete så jag köpte en ny - får se om den gör mig till en bättre sångare ... den gamla gjorde det inte  ;) B)
/G


Ser cool ut.  Den kommer säkert att göra dig till en fruktansvärt grym sångare!  Ser fram emot ljudtest.  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
sjukt snygg mik.  :)
Ja visst är den! och den är bra oxå :D
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/

Men jäklars!  Jag kollade upp priset och förväntade mig åtminstone en prislapp på minst 15kkr men under 5k är ju grymt bra för en sån maskin!
Ok ingen CD-brännare men den har ju SD-kortplats så det är ju bara att ta hem och bränna.  Återkom gärna med en recension sen om du orkar.  Funderar starkt på en sån till bandet!  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/
Är lite förvånad att det fortfarande finns en marknad för denna typen av inspelare...men bra pris!
Hur är det med editeringsmöjligheter av audiospår på en sån här Håkan? Kan du koppla ett
keyboard och använda dig av midi eller är du hänvisad till externa syntar?
Dina inspelningar brukar låta väldigt bra med fin live-känsla! Vore kul att se din studio nån gång!
Nu väntar vi bara på att få höra lite inspelningar med nya maskinen! Lycka till!
/Asti
« Senast ändrad: 07.12.2016, 10:54:53 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Ny inspelare. Den förra 2488 MKll blev kass i knapparna. Har redan kommit på flera grejer som naturligtvis är mycket sämre på den här. Tex ingen cd-brännare.
http://tascam.com/product/dp-32sd/
Är lite förvånad att det fortfarande finns en marknad för denna typen av inspelare...men bra pris!
Hur är det med editeringsmöjligheter av audiospår på en sån här Håkan? Kan du koppla ett
keyboard och använda dig av midi eller är du hänvisad till externa syntar?
Dina inspelningar brukar låta väldigt bra med fin live-känsla! Vore kul att se din studio nån gång!
Nu väntar vi bara på att få höra lite inspelningar med nya maskinen! Lycka till!
/Asti
Det verkar som att marknaden är större för dom nu. Många som är vana att spela in med datorer tycker ändå så illa om det att de hellre använder en digitalburk.
På den här har de tagit bort midi in/out helt, det fanns på den förra jag hade, många retar sig enormt på det, jag vet inte vad midi är och har aldrig använt mig av det så för mig är det skit samma. Editeringsmöjligheter finns, allt jag vill göra som att kopiera eller klippa bort en vers går att göra enkelt. För mig är det tvärtom, jag fattar inte hur nån står ut att sitta o jävlas med datorer när de ska göra musik när man kan slippa det. Med datorer går en väldig tid åt till att sitta o fundera o jävlas i det oändliga. Jag hatar det, musik älskar jag att hålla på med.

Och studion... Den har jag flyttat till en lite större lokal, håller på med akustikbehandling mm där nu. Jag kanske lägger ut lite bilder därifrån senare. Nu blir det möjligt för mig att tandra band, och att väsnas mitt i nätterna.  B)









                                                                 
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vann typ på lotto idag. Eller det känns så.
Hittade ett Steinway & Sons på loppis.

Serienummer 348944
Model Z
År 1955
Hamburg
Levererat av Waidele musik i Göteborg

   

http://www.stefanwernborg.com/?p=807
« Senast ändrad: 25.02.2017, 15:21:22 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vann typ på lotto idag. Eller det känns så.
Hittade ett Steinway & Sons på loppis.

Serienummer 348944
Model Z
År 1955
Hamburg
Levererat av Waidele musik i Göteborg

   

http://www.stefanwernborg.com/?p=807
Du köpte väl det? Vad fick du i så fall ge?
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oh ja. Jag köpte det.
Gav 950 kr. Pallen kostade 400 kr :lol:

Kostar ju förvisso 1800 att få hem det också. Och sen behöver det service, men om slutsumma blir 6-7tusen så är det fortfarande ett rån.
« Senast ändrad: 25.02.2017, 15:29:37 by Wernborg »


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Oh ja. Jag köpte det.
Gav 950 kr. Pallen kostade 400 kr :lol:

Kostar ju förvisso 1800 att få hem det också. Och sen behöver det service, men om slutsumma blir 6-7tusen så är det fortfarande ett rån.
Härligt när man kan göra såna fynd! Grattis!
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Grattis till fyndet. Loppisar is da shit  B)
Försöker skänka bort vårt fula 60tals piano men det är ju inget Steinway & Sons förstås.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Grattis till fyndet. Loppisar is da shit  B)
Försöker skänka bort vårt fula 60tals piano men det är ju inget Steinway & Sons förstås.
Tack. Ja, loppisar är kul, men det här är ju helt overkligt.
Och nu har jag också ett piano över.  :lol:


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Waves Dorrough Stereo på specialerbjudande 99 e (normalpris 199 e)



...hoppas den är så bra som det sägs :unsure:

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaha!! Då är man med i Monitor-fjoll-klubben!! :o
Du äre väl på tiden att man sätter lite fart på Mussiserandet igen.. :unsure: :mellow:

Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jaha!! Då är man med i Monitor-fjoll-klubben!! :o
Du äre väl på tiden att man sätter lite fart på Mussiserandet igen.. :unsure: :mellow:


Härligt. Gulligt med en nalle på den högra högtalaren. Jag har också ett mjukisdjur på den högra högtalaren. Finns det nån djupare innebörd i detta fenomen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jaha!! Då är man med i Monitor-fjoll-klubben!! :o
Du äre väl på tiden att man sätter lite fart på Mussiserandet igen.. :unsure: :mellow:


Härligt. Gulligt med en nalle på den högra högtalaren. Jag har också ett mjukisdjur på den högra högtalaren. Finns det nån djupare innebörd i detta fenomen?

Appselut!!
Det är mitt alterego : Uriah! Han tar över mig när det vankas rock... :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Boss GT-001. Wow vilket lyft. Min elgura som jag tyck har lite klent med sustain har bara varit offer för tidigare billig skitpedal. Kul med grejer som överträffar förväntningarna. Funderade ett tag på att gå över till helt analoga effekter men den här burken med en bra expression pedal kommer att bli bra. Ev. kommer jag att komplettera gitarrlinan med en analog Blackstar LT-Dist eller Boss Blues Driver.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Ev. kommer jag att komplettera gitarrlinan med en analog Blackstar LT-Dist eller Boss Blues Driver.


Jag har både en Blackstar LT-Drive och en Boss Blues Drive (BD-2) på mitt pedalbord och jag är super-nöjd !!!

Vad har du för stärkare du kör på? En röris?
Jag kör med en Blackstar HT-20 med en Marshall 2*12 låda till.
Bossen kör jag som en mjuk tryckare av rören medans Blackstaren får bli substitut för "high-gain".
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har inte använt förstärkare på många år. Behöver en gitarr setup som låter bra direkt in i mixern kl 01 på natten när huset sover. Boss burken kan dessutom några bra tricks. Fyra kanaler ut. Kan sätta ett "wet" stereospår samtidigt med en torr version för senare re-amping.

Vilken av boss blues eller blackstar dist tycker du är bäst på nästan clean, med bara lite saturation? Rådisten klarar gt-001 burken galant själv.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Jag har inte använt förstärkare på många år. Behöver en gitarr setup som låter bra direkt in i mixern kl 01 på natten när huset sover. Boss burken kan dessutom några bra tricks. Fyra kanaler ut. Kan sätta ett "wet" stereospår samtidigt med en torr version för senare re-amping.

Vilken av boss blues eller blackstar dist tycker du är bäst på nästan clean, med bara lite saturation? Rådisten klarar gt-001 burken galant själv.

Aha..ingen stärkare..
Jag kör en Blackstar HT1-R (hel-rör 1 watt) den har hörlur/line-uttag och funkar kanon med lurar eller direkt till ett mixerbord.

Jag tycker nog att BD-2:an (Bossen) spöar Blackstar LT-Drive vad gäller det där lilla goa spräcket.
Jag kör ju via dels min 1 wattare (HT1) eller 20 wattaren (HT20) så hur pedalerna låter "nakna" vet jag inte...
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har inte använt förstärkare på många år. Behöver en gitarr setup som låter bra direkt in i mixern kl 01 på natten när huset sover. Boss burken kan dessutom några bra tricks. Fyra kanaler ut. Kan sätta ett "wet" stereospår samtidigt med en torr version för senare re-amping.

Vilken av boss blues eller blackstar dist tycker du är bäst på nästan clean, med bara lite saturation? Rådisten klarar gt-001 burken galant själv.

Aha..ingen stärkare..
Jag kör en Blackstar HT1-R (hel-rör 1 watt) den har hörlur/line-uttag och funkar kanon med lurar eller direkt till ett mixerbord.

Jag tycker nog att BD-2:an (Bossen) spöar Blackstar LT-Drive vad gäller det där lilla goa spräcket.
Jag kör ju via dels min 1 wattare (HT1) eller 20 wattaren (HT20) så hur pedalerna låter "nakna" vet jag inte...

Den här GT-001 burken simulerar både stärkare och cabinett och gör det rätt bra. Var ett måste annars låter det apa med direktlajnat som jag kör. Boss Blues pedalen är nog min favorit också av de demos jag hört. Dubbelt så dyr ioför sig men de där pedalerna kan man ha i evigheter. Använder fortfarande min Boss Compressor/Sustainer pedal från 80 talet.

Shit, ser nu att den kan ju användas som ett USB ljudkort med egna ASIO drivrutiner denna lilla juvel. Bättre och bättre  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Köpte nyss en begagnad sån här ni vet, som är bra att ha då man sjunger ensam men vill ha körstämmor samma sekund som man sjunger leadstämman.
https://www.sweetwater.com/insync/hands-on-review-tc-helicon-play-acoustic/



Har påbörjat ett pedalbordsbygge för ett gäng pedaler som är användbara på scen.


-                   Sångprocessor             -          Loop-pedal      -   Oktav-pedal   -  Distorsions-pedal  -  Volym-pedal

« Senast ändrad: 27.05.2017, 15:09:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Börjar bli dags att skaffa något till pedalerna. Köpte ett reverb och gammal kompressor idag. Byggde också själv en gång för några år sedan, men det blev så jäkla tungt så jag la ner det. Vill nog köpa något som är lite lättare.