Kontrollrummet

Trummans ton

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Hej

Jag har ett litet problem som jag skulle vilja ha reda orsaken på (gärna lösningen också). Det hela handlar om en sån här handtrumma som man slår på med händerna (vet tyvärr inte vad sorten heter). Jag använde den i en halv låt, Sedan lade jag av med låten i några timmar. Sedan när jag skulle fortsätta så var tonhöjden på trumman högre än förut. Jag vill ju att den ska ha samma tonhöjd genom hela låten.

Någon som vet hur man kan fixa det och vad det beror på?


KillwithSkill

  • Gäst
Tror ärligt att du måste lägga om den. Och när du gör det så spela in hela på en gång så slipper du få olika toner ifrån den eftersom den stämmer om sig. Frågan är ju hur fort den stämmer om sig? Är det en bongo? Sitter det 4 muttrar/stämhus under varje trumma på den? Du kan ju prova att stämma ner den. Men som sagt jag tror det blir svårt.


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Det är en sådan här ungefär:

http://www.thomann.de/thoiw5_headliner_hdj600bsb_djembe_bluesunburst_prodinfo.html

Den stämde om sig på 4-5 timmar ungefär. Kan det vara temperaturskillnade eller lufttrycksskillnader (jag har ibland fönstret öppet och den står bredvid det.)?

Jag vågar inte pilla på skruvarna eller något heller eftersom den är lånad och jag inte är något trummgeni.

Men jag antar att jag lägger om den då, men finns det något sätt at förminska omstämningen?


KillwithSkill

  • Gäst
Kan det vara temperaturskillnade eller lufttrycksskillnader (jag har ibland fönstret öppet och den står bredvid det.)?
Där slog du huvet på spiken. Svar JA, det är därför den stämmer om sig. Akustiska träinstrument är känsliga för temperaturer och luftfuktigheter.
Har du tur så KAN den återställa sig till där den var innan den stämde om sig.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
är det så att du har en "riktig" djembe, med djurskinn och holkad ur en trästock??
snörade skinn!? osv osv..
då är det en levande trumma, den rör sig, och minsta lilla skillnad gör att den låter annorlunda.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad zagabar

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Nej, en sån har jag inte :P. Den ser nästan identisk ut som den där bilden jag skickade fasst några tusen dyrare bara.

Är det dåligt för trummans hälsa att bli omstämd pga kyla sådär eller är det bara dåligt för att den blir ostämd?

EDIT: Den verkar långsamt sjunka i ton igen efter att fönstret stängdes.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 17:48:24 by zagabar »


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Nej, en sån har jag inte :P. Den ser nästan identisk ut som den där bilden jag skickade fasst några tusen dyrare bara.

Är det dåligt för trummans hälsa att bli omstämd pga kyla sådär eller är det bara dåligt för att den blir ostämd?

EDIT: Den verkar långsamt sjunka i ton igen efter att fönstret stängdes.

Bara du inte utsätter den för STORA temperaturskillnader så borde det vara lugnt.
Spela inte för hårt när du vet att trumman nyligen varit med om en en temperaturvariation. man måste ge den tid att "vänja" sig.
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Spelar du en längre tid på en trumma med naturskinn kommer också skinnet att ta åt sig en del fukt från dina händer. Det gör att skinnet blir tyngre och tonen lägre. Men det kan man ju kompensera för med stämningen.

Jag har till exempel en indisk trätrumma (nä inte tablas...tyvärr) den har metallringar runt spännsnörena parvis, som man kan justera med. Enkelt och smart.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Om vi ska lösa problemet med olika toner på din djembe så spela glatt in igen, och pitch shifta ned det nyinspelade så det matchar de tidigare inspelade i ton. Du kommer förstås få lite skillnader, men det borde gå att eq:a till.

Säkert bättre än ingenting...


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Har en liten trumma av turistkrafs-modell, med naturskinn. Den ändrar tonen klart hörbart om man andas på skinnet (tonen sjunker), så jag skulle tro att det är ändringen i luftfuktigheten som ställer till det största sprattet med stämningen.
DON'T PANIC