Kontrollrummet

Jag vill ha en synth farsan!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hej hej!

Jag är egentligen gitarrist men älskar ändå att spela synth. Jag får bekänna att jag
nog mest har varit en "preset-spelar-kille". Jag bläddrar ofta igenom presets i mjukvarusynthar
tills jag hittar något jag gillar. Ofta hör man dock folk som hävdar att det är bättre att
verkligen lära känna en synth och göra egna ljud. Sedan gammalt har jag en Microkorg
och jag har nu återigen börjat använda denna. Det roliga är att jag nu verkligen börjar lära
mig hur man rattar den. Jag hör ett ljud och sen så vet jag ungefär hur jag skall ratta för
att få fram detta ljud. Jag tycker att Microkorgen är grymt inspirerande och lättrattad
(åtminstone med editor mjukvaran). Dels undrar jag vad ni anser om microkorgen. Håller
den tillräckligt bra kvalitet eller är den underlägsen mjukvara från t.ex. Arturia?

För att göra det hela mer förvirrande så var jag inne på Jam idag och provade den nya
Mopho från DSI. Jäklar vad fet (i brist på bättre ord) den lät. Det är svårt att i ord beskriva
skillnaden på den och microkorgen. Orden man läst om analogsynthars ljud faller plötsligt
på plats när man hör den. En mycket rolig upplevelse! Jag kunde inne i affären direkt
jämföra ljudet med microkorgen och Mophon låter mycket tjockare på nått sätt. Mycket
bättre ljudkvalitet på något sätt. Men microkorgen inbjuder på nått sätt mer till lek
och experiment. Inte minst genom sin arpegiator som spontant kändes mer kreativ
än Mophons. Nu har jag sånt jobbigt ha begär efter Mophon men kanske är det helt onödigt
när jag redan har en microkorg och dessutom inte är synthare i första hand.

Har någon annan erfarenhet av Mophon eller microkorgen? Vilken hade ni valt av de två
och skulle det vara motiverat att äga båda? Eller borde man hellre satsa på mjukvara?

EDIT: Hittade lite sköna ljudklipp: http://www.trippler.net/files/p1/beta/
« Senast ändrad: 06.11.2008, 00:16:05 by Stolle »


oceanmusic

  • Gäst
En stor fördel med mjuka instrument är de inte tar plats! De är dessutom (oftast) kliniskt befriade från brus. Nackdelen är ju dels att de tar processorkraft och minne, dels måste du slå på dattan för att kunna utnyttja dem.

Uppgraderingar av mjuka instrument är smidigare än dito för hårdvarusyntar, om de senare ens går att uppgradera... Som vanligt är det en smaksak, jag kör otroligt många gratispluggar via KVR-Audio och de gör jobbet mer eller mindra bra för min del.

Den största nackdelen för mig personligen med hårdvara är priset! De kostar ju en rejäl slant, oavsett hur grymma de än är.

Men, det är oftast väldigt kul att skruva på alla knappar och reglage som finns på hårdvarusyntar.  ;)
Hårdvara är ju alltid hårdvara...



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
DSI gör sjukt grymma synthar som jag rekommenderar varmt till alla! Ett litet företag som inte bara försöker göra kloner av gamla synthar utan även hittar på nya innovativa lösningar. Och de har grym kundsupport, både med uppdateringar av operativsystemen (nya funktioner! och buggfixar) och med hjälp om det blir nåt fel på din synth!

Jag har inte testat Mophon själv, men är Evolver-ägare sedan länge. För min del skulle valet du funderar på vara självklart! :) Men det är absolut inget som ska hindra dig från att ha både en microKorg och en Mopho, ju större ljudpalett du har desto bättre...  :wub:

Och Oceanmusik's argument mot hårdvara funkar faktiskt inte alls när det gäller Mophon! ;)
-Den är sjukt liten, kostar ungefär lika mycket som de stora kommersiella mjukvarusyntharna och går som sagt säkerligen att uppgradera om DSI hittar på nåt nytt. (Och alla de nya synthar jag träffat på brusar förresten inte heller, om man nu inte vill det.)


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Är oxo stolt ägare till en Evolver,, :-)

Det där med att mjukisar tar mindra plats, håller jag inte med om alls!! Jo de tar mindre plats än en synt med keyboard. Men man glömmer bort alla kartonger å skit som man "måste" spara.

Vilka helt underbara ljud mophon åstakommer!  :wub:

Vill man ha en synt som låter synt,, då är valet enkelt och det är inte lätt att argumentera emot DSI!

Om jag vill håmta ny inspiration så räcker det att jag sätter mig framför min Juno60. Den är tillräckligt fylld med personlighet och stil för att man skall inse att det inte finns någon softis eller digitalt emulerad analogsynt som kommer i närheten!

Skall till musikhandlar'n nu,, å testa en Mopho.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Aaah, skriv här vad du tycker sedan, LH!
Är ganska så nyfiken på Mophon själv, men det jag hört av ljudexempel på nätet verkar inte ge så väldigt mycket mer än vad jag redan har i min MEK...


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Som en obetydlig parentes så måste jag bara påpeka hur roligt och faktiskt
användbart det är att Microkorgen kan köras på batteri. Det är bara nått väldigt
befriande med att ta med den i soffan eller sängen (hmm lät nästan lite konstigt)
och sitta och spela och ratta och slippa massa sladdar och datorer och bös
(många "och" i den meningen).

Nästa sommar skall jag ta mig en microkorg picknick och gå ut i skogen och
spela synth med blommor i håret och skriva låtar om blommor och bin typ...


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
När jag ändå är igång och spammar ner forumet så: som midi-klaviatur på Jam hade de en Novation XioSynth25.
Jäklar vad skön den var att spela på och vad kraftfullt det var att ha en X-Y pad eller vad det kan kallas. Undrar hur man får tag på en sån x-y pad på billigaste vis... det var väldigt uttrycksfullt att kunna styra filter och resonans med den. Ack så mycket roligt det finns att köpa!


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Äsch!!! Jag är en svag karaktärslös individ. En slav under mina passioner. Oförnuftigt girig.
Jag köpte en Mopho idag trots att jag inte borde.

Jäklar vad bra den låter! Åtminstone i mina öron.

Jag spelade in samtidigt som jag satt och bläddrade igenom presets.
Jag tänkte att jag lika gärna kunde slänga upp det här.
[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Leka%20mopho1.mp3[/mp3]

X antal Mophos utan några effekter. Inte värdigt att kalla en låt men lite noodlande möjligtvis.
Det hela är spelat för hand utan kvantisering. Jag triggar alltså sekveserna för hand vilket resulterar i att de inte är helt tighta men va sjutton. Lite rock n roll så kanske.


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
X antal Mophos utan några effekter. Inte värdigt att kalla en låt men lite noodlande möjligtvis.
Det hela är spelat för hand utan kvantisering. Jag triggar alltså sekveserna för hand vilket resulterar i att de inte är helt tighta men va sjutton. Lite rock n roll så kanske.

Låter som en fullständigt korrekt investering.  :)

/Stefan



Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Mmm, låter ju trevligt!
Och kanske inte så mycket Evolver som jag var trodde...
Tack för trudelutten!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag tycker att det är fan så mkt smidigare med mjukvara, därför jag nästan bara använder det, menas andra menar på att "det inte går att jämföra ljud" .. men det kallar jag ren bullshit.
Det finns 1 miljard rattningsmöjligheter på varenda mjukvarusynth.. du kan skruva den till oändlighet. Och dessutom är det ju nästan 100% att man använder EQ på ljuden.

Sen finns det ju en annan sak då förståss, och det är ju givetvis känslan av att man jobbar med en hårdvarusynth mot din burk, att känslan av att burken snor ett ljud från synthen och använder i sequencern osv osv, det är ju en viss känsla, men det får man nog nästan glömma om man inte har jätteutrymme, med tanke på att det tar rätt stor plats att ha fullklavssynthar ståendes :)
Jag har 2 hårdvarusynthar som styrs mot all mjukvara som klaviaturer och det är nästan 1 för mkt he he .

Jag fattar inte hur fasen man lyckades förr med musik alltså.
liksom, synthar, mixning, produktion, allt... är ju såå förenklat idag alltså :)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Var och en blir salig på sitt vis... :)

Jag gillar inte alls mjukvara, dels pga ljudet (fast jag kan erkänna att det var ett tag sedan jag testade nån plugg nu) men mest pga "känslan"! -Det är en helt annan sak att ha full kontroll över ljud direkt framför sig när man spelar. Ibland behöver man inte ens titta för att kunna skruva till ljudet eftersom man är så bekant med synthen i fråga...

Och jag vet inte, varför är det så mycket enkare med mjukvara? Jag har mina synthar kopplade till egna MIDI-portar, och väljer ljud direkt i Sonar, så när jag öppnar ett gammalt projekt kommer automatiskt rätt ljud fram.
Slipper dessutom alla problem med latency och CPU-belastning... :)

Och så ser det ju mycket coolare ut med en studio som är full med synthar jämfört med en "mjukvarustudio" med ett plastigt MIDI-klav... ;)


freddy

  • Gäst
En fördel med hårdvaruprylar är helt klart att det är lättare att man bara sätter sig och spelar, MIDI-klaver är mer gjort för enbart inspelning känns det som. Båda har väl sina fördelar.


Utloggad Antimon

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
    • november
Datorn är rätt mycket i vägen när man ska skruva till parametrarna. Efter vad man hört så känns det som att en fet modularvägg hade varit bäst - patchning och justering blir mer intuitivt, och det blir lättare att experimentera. Kruxet är att man måste råna en bank eller sluta äta eller nåt.

/Stefan



Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Jag kan ju inte hålla mig ifrån den lilla gula...

Här kommer ytterliggare en liten truddelutt med bara Mopho och inga effekter.
Förresten var det ju lite EZ-drummer man annars inget utöver torr Mopho.

[mp3=200,20,0,center]http://www.parentes.nu/Leka%20Mopho2_2.mp3[/mp3]

Problemet är att jag egentligen inte har något musikprojekt där skisser i denna stil passar in. Jag får väl helt enkelt göra musik för att det är roligt (va fan?!). Jäklar vad roligt det är att skruva på ljuden.


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil