Forum > Färdiga produktioner

This night before christmas

<< < (2/3) > >>

LisaS:
Gitarren får mig att tänka på en Emiliana Torrini-låt (Honeymoon Child).
Bra sångröst, men lite monoton sångmelodi ibland. Det känns som att du har improviserat fram sången utefter texten och fastnat lite utan att hitta någon slående melodi (det är lätt hänt, jag brukar också hamna i den fällan).
Fin låt annars, jag gillar verkligen den avskalade instrumenteringen. :)

cykeln:
Ikväll är internet inte på humör - här hamnade ett inlägg till Plinka €%&%&#38;##
Flyttade det
..säkta

concealed:
Tack massor för all respons! :) De va flera som påpeka att det inte låter som en julsång och det håller jag totalt med om och det var på nåt sätt tanken också. Jag skriver mest folkinspirerade engelska visor som kan tolkas på många sätt, och jag gillar att experimentera med att blanda genren och texter så att en jätte glad melodi handlar om döden etc.

--- Citat från: Wernborg skrivet 05.11.2008, 21:15:42 ---Störtskön låt. Om än ganska märklig i sin uppbyggnad. Nu kommer liksom allt på en gång i sista versen.

Varför inte dela upp det lite. Först bara gitar, sen på med bas och trummor lite pianosolo kanske?

Jättefint gitarrkomp. Känns som sången är lite för nära bara, så att man nästan får anstränga sig för att höra vad gitarren hittar på.

Lite halvsluddrigt svengelskt uttal ibland på minussidan. Dina egna minus upplevde jag inte som besvärande.

Bra jobbat.

--- Slut citat ---

Det här med arrangemanget, att jag bara kokat ihop massor där i slutet är också medvetet, det beror på att jag bandade in sången och min ostämda 1000kr gitarr med en mic på ett spår (därför är balansen usel och gitarren int hörs), och ett trumspår (med en mic) till sista refrängen på lek och sen tyckte jag det passade så jag lät det bli så. Hade först tänkt lägga det på halva låten och bygga upp hela låten som ett slags crescendo men jag orkade inte pga att jag var sjuk.
Jag spelade in gitarren och sången med en mic för att jag är så jävla krånglig när jag sjunger folksånger. Det blir ett slags psykotiskt ylande som gör att det blir jävla svårt att få det att passa på gitarren, och när jag spelar folkgitarr, så improviserar jag en stor del vilket betyder att tempot ibland kastar och det inte passar ihop med sången om jag sjunger sången senare.
Mitt engelska uttal beror också på min stil att sjunga så det kan låta väldigt konstigt ibland. :D Jag ska försöka spela in lite annorlunda musik så sku ni få en bättre bild av min röst.

--- Citat från: LisaS skrivet 05.11.2008, 23:02:09 ---Gitarren får mig att tänka på en Emiliana Torrini-låt (Honeymoon Child).
Bra sångröst, men lite monoton sångmelodi ibland. Det känns som att du har improviserat fram sången utefter texten och fastnat lite utan att hitta någon slående melodi (det är lätt hänt, jag brukar också hamna i den fällan).
Fin låt annars, jag gillar verkligen den avskalade instrumenteringen. :)

--- Slut citat ---

Tack, jag måst kolla upp dendär låten :D. Jag förstår precis vad du menar med dendär monotona melodin, men det är en grej som är typiskt för mitt låtskrivande, att refrängen har en väldigt stark och känsloladdad melodi, och verserna har en melodi som ibland blir nästan bara tal, och ibland blir väldigt invecklad. Men jag kom på melodin och orden samtidigt, så jag har tänkt på varenda en ton som låten innehåller, och planerat rytmiken i texten noggrannt, jag lyckas bara aldrig få med sånt fullständigt när jag bandar in låtarna synd nog :unsure: Man måste höra låtarna live för att få grepp om dom  :D

Tack ännu alla för era fina ord och kritiken är väldigt uppskattad!

Zebastian:
Den här måste absolut vara med på skivan!
Riktigt vacker!
Och att den är mer sorgsen än vad många andra jullåtar är gör den inte mindre passande. Tvärtom, pengarna ska ju gå till välgörenhet så lite lidande måste det ju finnas också  ;)

Mycket vacker!

Eddi:
Jag gillar låten - att det inte är någon traditionell julsång är ju helt klart men va fan den är ju ärlig på ett högt plan så antingen den kommer med eller inte så är den bra.
Eko

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion