Kontrollrummet

Udda mixerbord?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Scenario: Har 8 st telejack utgångar från ljudkort.
Dessa åtta vill jag ha in till någon "mixer" med telejack på 8 kanaler för att sedan kunna bara koppla in hörlurar. Eventuellt till en förstärkare som sedan går att sätta hörlurarna i.
Jag det enda jag vill göra är att kunna styra volymen och Panorera R/L på varje kanal.

Finns det någon sådan här "mixer"? Eller vad man nu ska kalla det. Utan att behöva köpa ett helt mixerbord.
Jag tänker mig simplaste med en telejack ingång på varje kanal och två små rattar till, som går ut i en utgång.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Scenario: Har 8 st telejack utgångar från ljudkort.
Dessa åtta vill jag ha in till någon "mixer" med telejack på 8 kanaler för att sedan kunna bara koppla in hörlurar. Eventuellt till en förstärkare som sedan går att sätta hörlurarna i.
Jag det enda jag vill göra är att kunna styra volymen och Panorera R/L på varje kanal.

Finns det någon sådan här "mixer"? Eller vad man nu ska kalla det. Utan att behöva köpa ett helt mixerbord.
Jag tänker mig simplaste med en telejack ingång på varje kanal och två små rattar till, som går ut i en utgång.

Du beskriver hur alla mixerbord fungerar. Oavsett storlek.
Här är ett enkelt:


Däremot: Vad ska du med ett extern mixer till egentligen? Om det enda du ska ha det till är att panorera och ändra volym, varför inte sköta det antingen i ljudkortets mjukvarumixer eller direkt i ditt inspelningsprogram?


Utloggad tsmalmbe

Det finns riktigt enkla linjemixers i 2HE-format som har bara ingångar, panorering och volympottar och en stereoutgång. Rolands begagnade linjemixers brukar vara riktigt billiga på andrahandsmarknaden. Den har kanske en AUX också och bas/treble, men inte mycket annat.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Men varför vill du summera analogt för att koppla in hörlurar? Förstår inte riktigt vad du vill uppnå..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men varför vill du summera analogt för att koppla in hörlurar? Förstår inte riktigt vad du vill uppnå..

Precis vad jag undrade ovan också.


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
alto 6 kanals hörlusförstäkare fixar detta.


Utloggad tsmalmbe

alto 6 kanals hörlusförstäkare fixar detta.



8 s eparatet ingångar som kan mixias till en utgång? Wow.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Men varför vill du summera analogt för att koppla in hörlurar? Förstår inte riktigt vad du vill uppnå..

Precis vad jag undrade ovan också.

Det jag vill komma till med detta är att när jag står själv i studion, kunna styra nivåerna på vad jag vill höra i liverummet. M.a.o. så om ska lägga gitarr kanske jag vill höra trummor, kompgitarr och klick. Jag brukar föredra att lägga trummor i vänster öra och klicket i höger för att lättare kunna höra. Och för att slippa springa till datorn i det andra rummet och ändra nivårena ville jag göra detta smidigt när man står riggad med hörlurar och gitarren på sig.
Vet att det finns ett svindyrt system som heter Aviom (enda jag känner till) som löser detta. Någon kanske hajjar vad jag menar och kan peka på bra lösning.
Jag tänkte mig en enkel lösning för "eget" bruk för någon tusenlapp.

Hoppas det klarnar lite.
« Senast ändrad: 22.08.2008, 08:05:50 by Metalrobban »


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Ok då är jag med. Men du måste ju ändå springa in till kontrollrummet och trycka på play/rec o.s.v. Jag har funderat på att skaffa en sån här men det har inte blivit av än: http://www.thomann.de/se/frontier_tranzport.htm

Med den kan du styra det mesta som behövs vid inspelning trådlöst. Men det krävs säkert lite invänjning innan det sitter.

Annars om det faller på linjemixer varianten så tror jag du bör kunna hitta en begagnad dylik som duger fint för några hundra eller så. Det är inte stenhård åtgång för såna på beg marknaden..
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
alto 6 kanals hörlusförstäkare fixar detta.



8 s eparatet ingångar som kan mixias till en utgång? Wow.

nej jag läste nog frågan lite för snabbt. 6 separata är det, en aux på varge kanal och en "direkt in" som låter i alla kanaler. det är 3 ut på varge knal 2 bak och en fram.
och en ut som bara länkar vidare main-in signalen, altså kan man stoppa in hörlurs förstärkaren på väg till monitorerna utan att det ska påvärka ljudet. många funktioner men inte rätt här... mixer är det som är bästa alternativet typ nån liten beringer eller alto. alto s-8 kan ju va ett alternativ.


Utloggad Violiner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 223
  • "Musicerande tekniker"
    • Visa profil
Jag har funderat på att skaffa en sån här men det har inte blivit av än: http://www.thomann.de/se/frontier_tranzport.htm

Jag köpte den första Tranzporten som över huvud taget fanns i Sverige, jag beställde den osett redan innan den hade kommit i serieproduktion...
Mycket bra köp, en trevlig liten pryl som jag kan rekommendera.
Tillbringar mer tid i elektroniklabbet/verkstaden med audioanalysatorer, oscilloskop, lödstation och kretssimulator än i studion...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Haha..jag har hittat något som funkar som detta. Lite sent kanske, men alltid ett tips.
Måste kompletteras med någon hörlursförstärkning.

http://www.thomann.de/se/sm_pro_audio_sm_di8.htm

« Senast ändrad: 03.11.2008, 15:42:20 by Zyan »


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/alesis_studio12r.htm