Kontrollrummet

Hur mycket får en hemstudio kosta egentligen?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com
Dator + skärm 11.000 skrev nån... men då är den burken inte direkt avsedd för musik kanske, utan en "maffigare speldator".

"Nån" var nog jag. :rolleyes: Man kanske skulle ha delat upp summan där. Skärmen kostade typ 3000 kr, burken (som inte direkt är en speldator heller) kostade väl en 7000 och sen en tusing på småsaker typ minne, WLAN-kort och sånt.

Så nej, den är inte avsedd för musikbruk. 3GHz single-core + 2GB RAM. Den är ett patchat lapptäcke som används till ALLT och den klagar högljutt när jag kör många av mina projekt. :D Dock funderar jag på att skaffa mac och köra musiken där, och bootcampa till Win när man programmerar/spelar och sånt. Fast fan... då kommer studio-summan att öka ytterligare.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Dator + skärm 11.000 skrev nån... men då är den burken inte direkt avsedd för musik kanske, utan en "maffigare speldator".

. Den är ett patchat lapptäcke som används till ALLT och den klagar högljutt när jag kör många av mina projekt. :D

ha ha ha :D  underbart :)  :wub:
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Max 3000 per gång! :P

Att lägga ut 30 papp under ett par år är egentligen inga problem, men att lägga ut 30 papp vid ett tillfälle är liksom utanför kartan. Be mig inte förklara varför...  :huh:
DON'T PANIC


Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Svaret är väl att det är väldigt individuellt hur mycket man har råd och vill lägga på sin hobby. Diskuterade med en kompis nyligen om att köpa ny gitarr  för 25-30 000:-. Han tyckte inte alls det var konstigt (en vanlig knegare). Några exempel:
Rida: 1700:-/kvartal bara för ridskola. Tillkommer väst, hjälm, stövlar, resor etc etc etc . . . egen häst: 2-3000:-/månad.
Båt: Har polare som har båt, förra årets bensinnota på sommaren 19500:-= 5 veckor. Båtplats, vinterförvaring, lägga i/ur båten . . . någon stans 2500-3000:-/månad på hela året. En vanlig svensson.
MC: Försäkring 10-15000:-/år service ca 2500:- däck håller 2 år, samma med kedjan . . .
Bil: Nyare bil minst 5000:-/månad

Vad är det värt för dig - vad vill du lägga pengarna på? Så mycket får det kosta! 3000:-, 30000:-, 300 000:- eller mer?
Har du betalt hyran, räkningarna och maten så är ju resten "lediga pengar" för valfritt ändamål.

Jag vill inte sitta på ålderdomshemmet med massa pengar på kontot utan upplevelser att tänka tillbaka på.
Carpe diem . . . om man ser det lite krasst och osentimentalt.  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Amen to that brother
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mycket intressant läsning här och definitivt olika referensramar.

  200 kr /st - Mina två musikdatorer köpte jag av arbetsgivaren då de "inte duger för officepaketet"  ;) 1.8 GHz
några hundra för mer minne
under tusenlappen - ljudkort
gratis - två 15 tums platta skärmar då de "inte duger för officepaketet"
  600+2000 - gitarrer och bas (inköpta före 1990)
1000 kr? - gitarr + stärkare på Rusta
2200 kr - mic och micpreamp
8000 kr - Tascam PortaStudio (1984)
8000 kr - Roland Juno1 (1985)
3000 kr - Yamaha keyboard
  450 kr - beg. Cubase ver 5 VST32
  500 kr - beg Behringer mixer
3000 kr - Zoom H4 i somras

säkert mer, som jag inte kommer på nu.

Kan notera att det är ganska mycket low budget som fått styra.
Även segelbåten kostade förhållandevis lite - runt 20 000 kr

Jag är en riktig snålis!  :unsure:
« Senast ändrad: 31.10.2008, 07:01:51 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Studio. :D Typ ett midi-klaviatur, dator och möbel (samt lite av det ena och andra)? :D Billigt! :D

Funderar i och för sig att köpa en mic av vettigt pris till min akustiska gitarr, men vågar man lägga upp det sen...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Om någon är intresserad så har jag ett IKEA Jerker för 250:- i mitt garage,, i Göteborg.

Dator,, verkar som om alla pratar om dator?! En digital porta?? Eller fickinspelare? 3lök för 4ch, inkl mickar!

Men om man tar det lite lungt,, PC har man sedan tidigare,, ljudkort Maudio Audiophile 24/96  500:-

En liten bordsmixer,, 10ch Behringer 795:-

Enkla monitorer 2000:-

En slit å släng gitarr,, inbygd mic,, 1000:-

Inspelningsprg,, Audacity gratis (funkar en stund, men man växer ur det snabbt)

Kablar 200:-


5000:- så har man en helt ok och fungerande studio..







Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Max 3000 per gång! :P

Att lägga ut 30 papp under ett par år är egentligen inga problem, men att lägga ut 30 papp vid ett tillfälle är liksom utanför kartan. Be mig inte förklara varför...  :huh:

Jo det är nog så jag känner också. Vi kanske skall utveckla tråden lite.

Vad är den dyraste prylen du köpt till din studio?

Mitt är nog trumsetet. Det kostade 10.000:- när det begav sig.  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hm. jag köpte nån emu-sampler för över 20 papp eller hur de nu var  :ph34r:

Korg wavestation gick nog på 17
ensoniq SQ1 kostade 14
emaxen beggat för 8 om jag inte missminner mig. Hej, en 8-bitars  :wacko:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
nej. jag började räkna upp saker. men slutade. det är ju hemskt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hm,, det är rätt mycket stålar man har slängt ut,, men jäklar vad kul det har varit. Kan gräma lite lite på alla urdåliga affärer jag gjort bara. Köpt dyrt,, sålt billigt..  Pröjsade väl 20 löp för min emax,, sålde den för 1600:-

Eller om jagsparat TB303'an i ett år,, så hade jag nog fått 10.000:- för den,, i stället så fick jag 650:-,,, TR909, den var inte så illa, köpte den för 3900:- sålde den för 1400:-   Nä nu blev jag deppig!

Min "bästa" affär är ju att jag inte förlorat så hemskt mycket stålar...



Utloggad carl cadello

Dator iMac med lite extra minne: - 15 000
Ljudkort: M-audio - 1 500
Monitorer: nEar - 3 000
Extra hårddisk: Seagate - 1 000
Midikaviatur: Oxygen 8 - 1 500
Ableton Live: - 5 000
AD: 1 000
Hörlurar: 1 000
Virtual Guitarist 2: 1000 beg.

Summa: ca. 30 000 Herre gud! :o Det var dyrt

Och utöver det:
Skrivbord
Stol
Sladdar
Gitarr: ?Ibanez stratakopia 1976 - Någon tusenlapp
Basar: Aria pro II 1979  - Någon tusenlapp
Fender Telecaster bass 1967  - Några tusenlappar till
Fender Bassman 1966:   - Några tusenlappar till
Ibanez Sound Wave 35 - 2 000
Plektum
Nätverksuppkoppling
Tid
.....


Herre jävlar  :blink: Fast det sistnämnda har ju lagts till under 30 års musicerade så det får väl anses som avskrivet? :unsure:


Men åter till frågan: För mig så är värt det. Jag antar dessutom att det kommer komma till lite mer prylar med tiden. Bla önskar jag mig en preamp i julklapp, fast jag vet redan att det blir en resa till Egypten med familjen istället  :(
 ;)


asti

  • Gäst
Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK


freddy

  • Gäst
Haha det tog ett tag innan jag fattade att du skämtade där asti, hm... kaffe kanske.




Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil

Utloggad carl cadello

Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)


asti

  • Gäst
Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)

Kanske det....... Tog mig friheten att försöka skämta lite när jag såg en annan tråd om musik och humor! Men det kanske man inte ska göra :huh:?


freddy

  • Gäst
Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)

Kanske det....... Tog mig friheten att försöka skämta lite när jag såg en annan tråd om musik och humor! Men det kanske man inte ska göra :huh:?

stavmixer tyckte jag var skoj :D


Utloggad carl cadello

Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)

Kanske det....... Tog mig friheten att försöka skämta lite när jag såg en annan tråd om musik och humor! Men det kanske man inte ska göra :huh:?

Jamen??! Jag tyckte det var kul och skojade bara tillbaka!  :wub:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)

Kanske det....... Tog mig friheten att försöka skämta lite när jag såg en annan tråd om musik och humor! Men det kanske man inte ska göra :huh:?

stavmixer tyckte jag var skoj :D

Ja, och tidigare att cadello har en imac  :lol:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Själv kom jag rätt billigt undan:
dator - Commodore 64 med inbyggt ljudkort (75 SEK på Erikshjälpen)
gitarr - elgitarr från Haléns (495 SEK)
mixer - stavmixer (79 SEK i Ullared)
mikrofon - sjunger direkt i mikrofonen i elgitarren
monitorer - ett par svartvita 14-tummare, som bara tar in SVT1 och SVT2 (50 SEK/st på loppis)
kablage - från kasserade skrivbordslampor (återvinning)
mjukvara - modifierat pacman-program (fått av min son)
Summa: 749 SEK

Om det är som det brukar sägas: "Det är priset på leksakerna som skiljer männen från pojkarna!" så har du långt kvar innan du blir en MAN   ;)

Kanske det....... Tog mig friheten att försöka skämta lite när jag såg en annan tråd om musik och humor! Men det kanske man inte ska göra :huh:?

Jamen??! Jag tyckte det var kul och skojade bara tillbaka!  :wub:
Jo, jag förstod det! Kunde inte låta bli att provocera lite..... :)
Detta var ändå inte min första studio, jag började med en miniräknare med de 4 räknesätten och en skokartong med gummiband i st f gitarr och sjöng rätt in i vägguttagen!


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Beror ju på var man drar gränsen för studio med...om det bara är själva "dokumentationsutrustningen" eller om det är inklusive alla instrument. Oavsett så behöver man inte så mkt skit som man tror....
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Beror ju på var man drar gränsen för studio med...om det bara är själva "dokumentationsutrustningen" eller om det är inklusive alla instrument. Oavsett så behöver man inte så mkt skit som man tror....
Man behöver precis så mycket prylar som man tycker att man behöver för att kunna göra det man vill kunna göra. Enkelt, eller hur...? ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Beror ju på var man drar gränsen för studio med...om det bara är själva "dokumentationsutrustningen" eller om det är inklusive alla instrument. Oavsett så behöver man inte så mkt skit som man tror....
Man behöver precis så mycket prylar som man tycker att man behöver för att kunna göra det man vill kunna göra. Enkelt, eller hur...? ;)

Javisst. Problemet är ju att de flesta, mig inkluderad, oftast inte kan göra som de egentligen vill även om de har prylarna. Det hänger mer på trollet än på staven - än i dessa dagar.
 
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Beror ju på var man drar gränsen för studio med...om det bara är själva "dokumentationsutrustningen" eller om det är inklusive alla instrument. Oavsett så behöver man inte så mkt skit som man tror....
Man behöver precis så mycket prylar som man tycker att man behöver för att kunna göra det man vill kunna göra. Enkelt, eller hur...? ;)

Javisst. Problemet är ju att de flesta, mig inkluderad, oftast inte kan göra som de egentligen vill även om de har prylarna. Det hänger mer på trollet än på staven - än i dessa dagar.
 

Så har det alltid varit - och kommer alltid att förbli. Det finns ju inga prylar som gör jobbet automagiskt, utan den som sitter bakom spakarna måste ha öronen med sig - men med bättre prylar är det lättare att få till ett riktigt bra resultat ljudmässigt.
Musiken blir varken bättre eller sämre av att det är bättre eller sämre ljud, men det är bra mycket roligare att höra något där både musiken och ljudet är bra. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


asti

  • Gäst
Det är ju så med de flesta prylar att vid en viss punkt sticker priset rätt upp. Förhållandet pris/prestanda är ju sällan en rät kurva utan oftast exponentiell! Därför är man kanske mest intresserad av var ligger punkten precis innan priset sticker iväg, för att få något riktigt prisvärt!
Sedan vill man naturligtvis veta vilken komponent som påverkar slutresultatet mest - preampen,
mikrofonen, ljudkortet, mjukvaran.......? Vad bör man lägga mest pengar på?
För egen del har jag lagt mest pengar på instrument, speciellt gitarrerna. Dessa har man ju kvar även om man tröttnar på att spela in eller om datorn kraschar! :wacko: Men det känns som att nästa steg skulle bli riktigt kostsamt med ljudisolering, bättre mikrofon, ljudkort, preamp.....etc.
Tycker att t.ex tidningen Studio har rätt bra rekommendationer vad gäller att hitta komponenter för nybörjare resp mer avancerade användare.


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Man kan väl summera att en hemstudio får kosta vad som helst beroende på vem man frågar.


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
91:an - klart det är så!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Shit, ja man ska inte börja räkna ihop sånt här...  :blink:

Bara synthparken var lite mer än vad jag hade trott. Och om man räknar på skillnaden mellan inköpspris och värdet idag, så blir det ju minst sagt sorgligt, så det låter jag absolut bli!
Och man vill inte heller riktigt tänka på hur mycket pengar man lagt på datorköp genom åren... :(


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Shit, ja man ska inte börja räkna ihop sånt här...  :blink:

Bara synthparken var lite mer än vad jag hade trott. Och om man räknar på skillnaden mellan inköpspris och värdet idag, så blir det ju minst sagt sorgligt, så det låter jag absolut bli!
Och man vill inte heller riktigt tänka på hur mycket pengar man lagt på datorköp genom åren... :(

Tänk istället på värdet av det du fått ut av dem. Priceless  :rolleyes:


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Allt beror på vad man vill göra, vill du köra in dina riff till ett trumspår? Ladda ner sx3, EZ drummer och nån gitarrpryl, guitar rig eller nåt, kör in rent i din gamla skräpdators ljudkort och se till att den inte frasar allt för mycket. Funkar hyfsat...
Man kan faktiskt få till riktigt bra ljud om man är petig.

Eller gör som jag, köp ett MOTU för 20.000, Genelec 8040s och 8020s, sammanlagt 24.000, ett Soundtracs cm4400 för 50.000
mikar för närmare 40.000, en baskagge för 17.000, gitarrer för nästan 50.000, en dator för 20.000, bla bla bla och ha skitlite pengar i flera år innan det börjar gå runt :)

Häpp!
-=Signatures are for pussies=-