Kontrollrummet

Ocean Music - Ice Age (ny version)

gäst · 18 · 3249

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Lite neoklassisk improvisation med piano som huvudinstrument. Helt enkelt.

LÅTNAMN: Ice Age
GENRE: Neoklassiskt
LÅTLÄNGD: 4.53
KOMPOSITÖR: Ocean Music/JT
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3   


Ny version.
Ice Age II
« Senast ändrad: 17.10.2008, 20:08:07 by oceanmusic »


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Hallo hallo!

Detta är lite för "svår" musik för mig så jag är antagligen inte rätt person att kommentera.
Jag tror mig dock kunna höra att du är duktig på ditt instrument.

Om jag skall försöka tillföra något konstruktivt så upplevde jag det som att trummisen
ej befann sig i samma rum som den övriga musiken. Alla de andra musikerna satt i en
konserthall medan det lät som om trummorna var helt torra. Testa att placera trummorna
i samma rum som övrig musik så blir nog ljudbilden mer sammanhållen.

Vad är det för ljudbibliotek som du använder? Garritan personal orchestra?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!

Snygg prodd igen från OM!
Alltid lika luftiga och svävande ljudbilder.
I mixen kunde pianot soundmässigt mjukas upp lite och dom andra snygga intrumenten lyftas in i samma rum.
En violin vid 2:17 knutarna ligger onödigt långt ut panorerad.

Men fanken va snyggt du behandlar pianot, o snyggt lirat!
Trumminläggen, hihattar o cymbaler ligger lite nära nu... om dom öh måste vara med? Bryter lite den fina stämningen nu.

Well done mannen, gillas! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


oceanmusic

  • Gäst
Hallo hallo!

Detta är lite för "svår" musik för mig så jag är antagligen inte rätt person att kommentera.
Jag tror mig dock kunna höra att du är duktig på ditt instrument.

Om jag skall försöka tillföra något konstruktivt så upplevde jag det som att trummisen
ej befann sig i samma rum som den övriga musiken. Alla de andra musikerna satt i en
konserthall medan det lät som om trummorna var helt torra. Testa att placera trummorna
i samma rum som övrig musik så blir nog ljudbilden mer sammanhållen.

Vad är det för ljudbibliotek som du använder? Garritan personal orchestra?

Hello Stolle och tack för lyssning och återkoppling!  :) Cymbalerna var faktiskt snustorra. Hade styrt dem till en helt torr kanal, nu är det fixat. Och, ja jag kör Garritan Personal. Nöjd med den, saknar ensembleblås ibland bara.

Tjou JT!

Snygg prodd igen från OM!
Alltid lika luftiga och svävande ljudbilder.
I mixen kunde pianot soundmässigt mjukas upp lite och dom andra snygga intrumenten lyftas in i samma rum.
En violin vid 2:17 knutarna ligger onödigt långt ut panorerad.

Men fanken va snyggt du behandlar pianot, o snyggt lirat!
Trumminläggen, hihattar o cymbaler ligger lite nära nu... om dom öh måste vara med? Bryter lite den fina stämningen nu.

Well done mannen, gillas! :)

h.  johan


Tack Johan för lyssning och återkoppling!  :)
Jo, jag vill nog att cymbalerna ska vara med, de är åtgärdade nu i en version som kommer snart.
När det gäller rummen, har jag högst avsiktligt placera pianot i ett mindre rum än orkestern för att "skikta" det hela lite mer.

Ny version!
« Senast ändrad: 17.10.2008, 16:22:53 by oceanmusic »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou JT!
Mycket fint nu, pianot e mjukare coh balansen i mixen e fixad.
Skulle själv dra ner pianovolymen ännu an ingen,
bara för att ge liiiiiiiiite mer utrymme åt dom andra snygga intrumentalinsatserna ;)

Gillar detta stort, onödigt att försöka jämföra med nån förgången kompositör....
Detta är nu, och nu har vi JT!
Dethär behärskar du, har ju tjatat om det många gånger förr jag vet, men det e bara så!

Belabartoc i skärgården... vet ju att du bor "relativt" när skärgården :D
Så varför inte:

Music from the Swedish archipelago by the famous compouser JT!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


oceanmusic

  • Gäst
Oj, tack Johan!  :)  :wub:

Kul att det lilla fixeriet ändrade det hela!  :)

Bor nog inte bara "relativt nära", utan tom i.  ;)
« Senast ändrad: 19.10.2008, 01:01:01 by oceanmusic »


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena!

Mycket vackert pianospel! Dynamiskt och känsligt. Det låter även väldigt berättande. Tror att det skulle göra sig ännu bättre ihop med något visuellt. Gött jobbat!

Tack ska du ha!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Mmmm...härligt stycke det här! Det är ingen tvekan om att det är pianot som är huvudpersonen och de andra doar i bakgrunden... och visst ibland skulle jag kanske önska att tex flöjten fick komma fram lite mer, men så funderar jag samtidigt på om den skulle bli jobbig för öronen i de höga frekvenserna? Du har säkert själv testat lite olika varianter och kanske är det bäst så här! Tack för skön kvällslyssning!
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilket härligt pianolir Jay skitbra. Jag antar att du kör en trumbas under inspelningen som du sedan raderar eller hur gör du?
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


oceanmusic

  • Gäst
Tjena!

Mycket vackert pianospel! Dynamiskt och känsligt. Det låter även väldigt berättande. Tror att det skulle göra sig ännu bättre ihop med något visuellt. Gött jobbat!

Tack ska du ha!

Tack Leif, dina ord värmer! !  :) 
Visuellt, jag kan tänka mig någon slags dans i sådana fall, inte nödvändigtvis framför av människor dock.


Mmmm...härligt stycke det här! Det är ingen tvekan om att det är pianot som är huvudpersonen och de andra doar i bakgrunden... och visst ibland skulle jag kanske önska att tex flöjten fick komma fram lite mer, men så funderar jag samtidigt på om den skulle bli jobbig för öronen i de höga frekvenserna? Du har säkert själv testat lite olika varianter och kanske är det bäst så här! Tack för skön kvällslyssning!

Tack och bock, Plinka!  :) Du har uppfattat det hela helt korrekt, pianot är huvudpersonen och de andra instrumentet kommer in som någon slags "krydda". Piccoloflöjt tycker jag själv är ganska jobbigt i längden som soloinstrument, därav de förhållandevis korta delarna med den. När jag nu lyssnar på den, slås jag av tanken att detta stycke skulle kunna vara en del av säg tre, med något slags tema, kanske höst med dansande löv? Får se om jag hittar lite inspiration till att sy ihop påsen med två delar till.

Vilket härligt pianolir Jay skitbra. Jag antar att du kör en trumbas under inspelningen som du sedan raderar eller hur gör du?
Eko

Tackar å det bestämdaste Eko! :) Jag kör vanligt klick oftast, i detta fall 8/8 i 135 bpm. Fick rätta upp en hel del ändå men jag är nöjd med resultatet. Saknar det motstånd/tröghet som en vägd klaviatur erbjuder men synten fick duga då jag inte har något annat fn.  ;)


Utloggad emser

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 174
  • The Piano Has Been Drinking, Not Me.
    • Visa profil
Ahh... precis vad jag behövde efter att ha renoverat badrummet klart.
En kall öl och ledmotivet till livet-just-nu.
Härlig dynamik.

/And


oceanmusic

  • Gäst
Tack och bock Emser!  :)

Själv blir det kalkon med ris till middag...  ;)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Trevligt spel, ger trevliga associationer för mig. Moget spel!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Alltså jag säger ju (nästan) bara positiva saker om din musik vanligtvis.

Helt ärligt, din musik triggar nåt hos mig, och den här är nog fan nåt av dem som står på JT-pallen då OS går 2322 i shergarden. Guld, kanske silver.

Faaaaasen, vad bra!



Jag måste säga nåt negativt efter ett par lyssningar: Där är en repetitivitet i vissa partier som inte är lika ljuvligt :D
« Senast ändrad: 23.10.2008, 22:07:58 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
a, en av dina mest innovativa saker känns det som. Skulle passa i massa sammanhang. framförallt är det väldigt berättande på något sätt. en kortfilm skulle sitta fint, eller något i animerad lera.

snyggt!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Något slumpartat stundtals. Ofta mycket bra. Men så blir det ju med improvisation ibland.

Svårt att konstruktivt kritisera en improvisation på nåt sätt. Speciellt när arret är så sparsmakat.

Färdigt!


oceanmusic

  • Gäst
a, en av dina mest innovativa saker känns det som. Skulle passa i massa sammanhang. framförallt är det väldigt berättande på något sätt. en kortfilm skulle sitta fint, eller något i animerad lera.

snyggt!

Tack Emulator!  :) Jo, sitter och är väldigt nöjd med impro-kompositionen. Kortfilm har jag tänkt på, dansande löv, ska bara köpa en lövblås och sedan sätta igång och filma.  :D


Något slumpartat stundtals. Ofta mycket bra. Men så blir det ju med improvisation ibland.

Svårt att konstruktivt kritisera en improvisation på nåt sätt. Speciellt när arret är så sparsmakat.

Färdigt!


Tack Wernborg!  :) Å andra sidan, när upphör en improvisation och blir en komposition?  ;)
Sparsmakat, det gillar jag som annars mer än gärna skapar Phil-väggar.  :)

Låten är tänkt att ingå i en höstsvit om tre låtar. De andra är dock inte komponerade än...