Kontrollrummet

EMULATOR: Snow In July -sångpremiär VER 3

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vem gillar inte ordvitsar? :wub:

erkänner villigt att detta med att efterapa akustiska trummor inte riktigt är min påse. Har väl mest fokuserat egentligen på sången här faktiskt, mycket annat har släpat.

"riktig" elbas eventuellt på gång till denna, och i samband med detta ska jag se över trummorna igen.

Har lite nya sångspår och körer som skall på också, så förhoppningsvis blir det bättre totalintryck också.

Personligen gillar jag det slamriga i det "skumma lite ösigare kompet", förutom hihats då....men tanken är att det ska vara slamrigt på ett snyggt och intressant sätt, inte  bara taskigt reverb och väsen.


Tackar för lyssning och saklig o bra kritik! Hoppas att version fyra kan ge bättre intryck (när den nu må komma.....) för jag gillar låten i sig och hoppas att att hela "produkten" kommer funka.

Sovdags verkligen nu, jsut hemkommen från jobbet!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag gillar detta. Jag blir så glad för att det visar sej att det finns SÅ många duktiga glada amatörer precis som en själv. Man har känt sej så ensam oså visar det sej att det finns en hel jädra hoper dårar som en själv  :lol: .

Som sagt, jag gillar detta. Sången är personlig på gränsen till för mycket off ( död i tonen ) ibland men det är ingen fara det är micro stunder som känns off. Om du fortsätter att skapa och förfina dina "skills" så kommer du att glädja många människor framöver. Nu lyssnar jag bara musikaliskt och inte ljudmässigt. Jag sitter på jobbet och där har jag bara vanliga sketna småhögtalare. Det låter helt ok och allt verkar gå fram. Ibland islutet känns trummorna lite för påträngande men samtidigt så funkar det. Ändra inte. Allt som allt Väl godkänt.

En detalj som jag tycker du ska tänka igenom. Är det nödvändigt att du sjunger på engelska? Din engelska är visserligen charmig ( du bryter ganska rejält på scandiengelska ) men det låter inte naturligt när du sjunger engelskan. Jag tror personligen att du skulle tjäna i ditt utryck på att sjunga på svenska. Jag vet att det är mkt mer accepterat att inte ha rätt engelskt uttal idag än det var på 80 - 90 telet. Men ändå..... Fundera på att använda ditt modersmål nästa gång. Din musik och produktion är värd det imo.

Bra jobbat. Går hem hos mej! / Mikke


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Lyssnat på version 3 några varv..Hör att du fortfarande dras med förkylningen..elände.

Denna sång version tycker jag om,du har slipat på en del detaljer - perrens.Jag gillar din röst,inget snack om den saken.Röster är ju personliga - "what you hear is what you get".
Du går framåt med stormsteg i utvecklingen.Träna vibratot när du sjunger hemma/bilen.

En viktig sak när det gäller vibrato,se till så att du har tillräckligt med luft kvar för att börja "darra".Om du nästan har förbrukat all luft och närmar dig vibrato biten,så blir slut fasen på vibratot vacklande/svag.Det handlar om andnings teknik.Utan luft ingen sång,sedan hur man hushåller med luften är ju en tränings fråga.

Lyssna på dina inledande fraser i varje sång parti..Kraftfulla och stadiga ingen tendens till "vacklande".Det kommer ofta i slutet,jag hör var du ska hämta luft för att hela sång frasen ska bära.Ha som grundregel att alltid ha luft kvar när du sjungit ut.Mest i tränings syfte,så att du förstår vikten av att ha resurser kvar - det är det som gör att det bär.Det svåra är när man går steglöst mellan olika sångtekniker,magstöd förbrukar minst med luft - ju högre man går i sitt sång register desto mer luft behöver man för att sjunga.Det rinner luft emellan stämbanden då.

För att göra en lång historia kort:Du är framme vid andnings teknik nu,ditt personliga röstläge har du hittat,samt stödet för att göra den rättvisa - det tog mig 3 år! Jag är mycket imponerad,
då jag följt din utveckling från början.

Träna ovanstående (var och när du ska andas in)så kommer vi att få många sköna lyssningar framöver.
Glömde säga att låt och arr är kanon! Men sång utvecklingen är överlägset bäst :D

Mvh
Micael


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Mikke:
Tack ska du ha för det positiva, jag hoppas kunna lägga upp ver fyra snart där jag tycker att det mesta blivit bättre. Har faktiskt inte hört mitt uttal bedömas så tidigare så det tackar jag extra för, och jag håller med. Dock tror jag att det är extra knöligt (vet ett par you framförallt i början som låter hemskt) för att jag dessutom var så osäker på sången.  Sjunger faktiskt in på svenska i en låt nu :)
Jag postar ver 4 senare och då vore jag tacksam för en kommentar från dig vad som hänt med uttalet, jag tror att det ska vara bättre!

Jättekul att du gillar det och tack för lyssningen!

HMike: tackar igen. Du har ju bidragit med tips hela resan och jag tackar dig för det! Få se om det blir lite bättre vid ver 4.



Tack allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dark Of Light

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 153
  • Med lem
    • Visa profil
För jäsiken! Det hela utvecklas ju till något jättebra! Kul att höra hur det växer från en version till en annan. Keep up the good work och lyssna på Harmonica M, han har mycket bra saker och många bra tips för dig att ta till dig här.

Faktiskt riktigt bra och stämningsfullt!
  Vadå för tidigt för en öl??? Jag är ju faen vaken! 


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack DoL!  *räcker över en staropramen*

Så länge det går åt rätt håll :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Roligt med sång premiär... rösten låter överlag bra, men kommer inte fram riktigt. skitvårt att sjunga långa toner. Testa för dig själv att sycka upp sången, andas ofta, sjunga kortare toner så borde den träda fram mer även om det förövrigt blir lite ryckigt. Kommenterar bara sången...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Trevligt med kommentarer :)

Man kanske (o)medvetet tonar ner sången lite... just känns det som problemen mest handlar om intonation, att jag "svänger in" till tonerna istället för att ta dem rätt på.

Sjunger och sjunger och sjunger så blir det väl version fyra för folk att såga!

Tack för lyssningen!

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan Emu

Jag har för mig att sången är tillräkligt behandlad i inläggen ovan.. ;) Så över till låten, Hi hatten e e för skramlig, täcker över andra intressantare grejer, skulle också se fram mot en sk B-del med något annat, sexochenhalv minut så här blir lite långtråkigt ;) En aning för komprimerad helhet.

Låtens idé är fin, bekanta tongångar men ändå blir den din egen.

De va de från mig den här gången ;)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för lyssning!

Jo, betänk då att låten va 8 minuter först  :o

Får väl göra något mer intressant vid tillfälle. har lite ny sång inspelat som låter lite bättre och trummorna skall väl också fixas.

.....när tid finns :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Mixen känns rätt platt och reverbdränkt på alla möjliga håll. Trummorna låter även som de är lite väl hårt komprimerat när refrängen kommer igång. Himla flåsande. Som någon skrev ovan. Som Dåligt Gehör skrev ovan så låter det mest skräpigt, men inte på ett intressant sätt. Mixen känns överlag lite stökig. Men med lite jobb, bättre användande av reberb så kan man nog få materialet i sig att komma fram bättre.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Du har nog rätt på samtliga punkter!

Hoppas få tid för en ny version, och då hoppas jag att du tycker till igen. tack för lyssning!


Minns inte att jag lade på mer reverb på den..kan dock vara i addictive drums iof...ska kolla :)

hoppas vi hörs angående version fyra ;)

https://soundcloud.com/secondary-protocol