Forum > Färdiga produktioner
equality - Julefriden in
Marruschkka:
Hej ;)
Då har jag lyssnat på din Jul-visa, och då jag ska tillstå att country ej är min starkaste vurm här i livet, så blir jag ändå charmad-av vaddå? Jo, av din fina sång & text samt ditt jättevackra gitarrspel, det går ju hem oavsett genre.
Sen känns den inte så väldigt Julig, kanske beroende på att den går för snabbt i tempo :wacko:, möjligen det som kan vara skälet.
Jättefin låt i alla fall :P
Tack för den.
/Marr
equality:
--- Citat från: Tokai skrivet 28.10.2008, 21:25:16 ---Trodde först det skulle bli nåt långsamt men blev överraskad av lite country.
Välskriven text och med fint socialt innehåll. Uppskattas!
Ackorden som spelas i början funkar bra, men när river loss känns samma ackord gör att det blir lite krångligt. Jag hade nog önskat mig mer enkla ackord där.
Cornelis Vreeswijk kan jag höra i din sång, vet inte om det är ett hinder. Det blir så typiskt. Skulle önska att du sjöng befriad från dina husgudar.
Vad gäller basspelet tycker jag det kan förbättras. Ofta spelas det "fel" toner i ackorden. Ofta ligger basspelet på samma ton medan ackorden växlar.
Elguran där i början gillar jag skarpt. Varför inte mer av den varan? Och pianosolot är läckert. Och till sist: fingerplocket på den akustiska! Tack för den! :rolleyes:
--- Slut citat ---
Kul att det mesta verkar gå hem hos dig. Basspel är inget som jag direkt gått någon kurs för utan fuskat med genom åren. Kul att du ville kommentera det. Finns säkert massor att förbättra här. Gitarrkompet i snabba partiet kanske skulle fixas annorlunda säkert under pianosolot. Ska kolla på det. Kul att man låter som Cornelis även om han aldrig riktigt tog plats bland mina husgudar. Roligast är ju att inte låta som någon annan. Lite mer elgura noterat. Thanks Tokai, bra synpunkter!
--- Citat från: Markus Broberg skrivet 28.10.2008, 21:46:46 ---Grymt ju :)
--- Slut citat ---
Grymt att läsa! Thnx!
--- Citat från: cykeln skrivet 28.10.2008, 23:51:53 ---Klappat och klart! :)
Bra intro. Git och sång vet du
Gillar elgitarren här
Bra låt med ett bra julebudskap
Härlig närhet i framförandet
--- Slut citat ---
Trevligt att du ville följa denna och att den godkänts. Tack!
--- Citat från: egghuvud skrivet 29.10.2008, 16:54:29 ---Det här är riktigt bra. Det är väl också därför man så gärna vill gnälla om små detaljer, so here goes:
Lite vass sång. Jag tycker att du spelar rasande vackert på gitarren och gillar verkligen figurerna. När pianosolot kommer så kanske jag skull önskat att du kompade lite enklare på gitarren annars blir jag så ambivalent till vad jag skall lyssna på. Men det är egentligen en småsak. Trummorna stressar kanske lite. Jag gillar trainkompet, men om det gick att få det lite mer laidback så skulle det vara grädde.
Men förutom detta så är det faktiskt bra på riktigt. :)
--- Slut citat ---
Bra gnäll! Tar med det till åtgärdslistan. Har så förbaskat svårt för trummor bara...så om du ville lira in nåt? :rolleyes: :D
Skall försöka få guran att samsas med pianot på nåt sätt. Sångmässigt blir det nog inte bättre än så här, tyvärr. Taket på förmågan liksom. Tack för att du ville ta dig tid och jättekul att det annars föll i god jord.
--- Citat från: Wernborg skrivet 29.10.2008, 20:18:01 ---Nu kan du snart stå för nästa utgåva av Svenska visklassiker helt själv.
:D
Nåja... trummorna då bara också.
--- Slut citat ---
Tackar och bugar djupt! Trummorna skall få med mig att göra assså!
--- Citat från: mahan skrivet 29.10.2008, 22:34:12 ---Tjou EQ!
Va kan man säga här då...
Detta kan du ju absolut, din genre!
Bra låt, med lite för mycket sväng kanske :D
Det som drar ner poängen av mig är obehjälpligt rytmavdelningen, travar på helt utan att bry sig om det andra liret. Låter fishi fishi fishi från början till slut.
Skulle jag få mixa skulle jag antingen byta ut visplarna mot plain kantslag eller åxå bara använda en tamburin typ 1-2-3-4. Eller är tempot kanske överlag för snabbt för att inliva julefrid?
OCh i slutet borde du varva ner tempot, blir lixåm lite "hum o hoijt o slut" nu, utan känsla.
Trots lite knarrigt inlägg så gillas låten
Blir alltid lika avis när jag hör ditt gitarrspel, underbart!
DEt var bara arret nu som jag snubblade på :rolleyes:
h. johan
--- Slut citat ---
Ja, avd för rytm brukar jag bara gå snabbt förbi och inte ens vända mig mot de ogenomträngliga dörrarna. Men det är fel, fel, fel!
Och en aning fishigt. Bra att du beskriver hur man kan fixa till det. Sånt uppskattas! Skulle kunna dra ner tempot i de sista fraserna, visst! Skall titta närmare på detta. Att dra ner BPM:en i hela låten skulle bli för mycket kamikatzeuppdrag, pallar jag inte. Kul att den uppskattas i övrigt. Thnx Mahan!
--- Citat från: flabb skrivet 29.10.2008, 22:57:23 ---Kommer inte ihåg vad jag kommenterade sist, men texten är jättebra och låten med.
--- Slut citat ---
Roligt att höra. Massor av tack!
--- Citat från: Marruschkka skrivet 29.10.2008, 23:04:52 ---Hej ;)
Då har jag lyssnat på din Jul-visa, och då jag ska tillstå att country ej är min starkaste vurm här i livet, så blir jag ändå charmad-av vaddå? Jo, av din fina sång & text samt ditt jättevackra gitarrspel, det går ju hem oavsett genre.
Sen känns den inte så väldigt Julig, kanske beroende på att den går för snabbt i tempo :wacko:, möjligen det som kan vara skälet.
Jättefin låt i alla fall :P
Tack för den.
/Marr
--- Slut citat ---
Hej Marre!
Ursäkta om jag gnällde förut. Bara att man blir så frustrerad när något är "nästan" så där jättebra som det skulle kunna vara.
Jo det är något paradoxalt med att skriva om julefrid till ett upbeat country-komp. Kul att den verkar lyssningsbar ändå och tack för för din uppmuntrande rader. Kör hårt! ;)
perrra:
Du får alltid så jävla skönt sound .
BASEN.. är det en kontrabas eller nåt sånt coolt? :wub:
Gitarrspelandet älskar jag, skittydliga o fina, inget vassa nånstans, bra mixat!
Trummorna ligger PERFEKT i bakgrunden där .. tydliga fast ändå inte, hela mixen är fanimig perfekt :)
Grym låt och håller med en föregående talare om texterna, hur du får ihop det.
Bra jobbat!
Mvh
Perrra
karl:
Magnells arvtagare...du har en unik förmåga att få variation inom dina harmonier och typiska gitarrspel, därtill en text som ligger över allt här på forumet när det gäller engagemang och innehåll...bra motvikt till mycke dravel...produktionen känns mer live än studio och kanske beror på dom yviga figurerna på pianot men passar alldeles utmärkt där...nice feel :)
Allt gott / karl
equality:
perra: Glad att du gillar detta Perra. Basen är samplad för Gigastudio (R.I.P). Extra roligt att du är nöjd med trummorna, tror du är den första. :D Thnx mannen.
karl: Magnell är i särklass men roligt att du tycker så och här är det ju lite "ta det kallt det är allt"-stuk, vilket jag naturligtvis kommer på när nästan allting är klart som vanligt... Kul att det låter live, inte tänkt på det. Tusen tack!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida