Kontrollrummet

karl-no money for the poor ones

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
LÅTNAMN:No money for the poor ones
ARTIST/GRUPP: karl
GENRE: float music
LÅTLÄNGD: 3minuter prick
KOMPOSITÖR:karl
PRODUCENT: karl
INSPELNINGSÅR: 2008
LÄNK:No money for the poor ones,andra trummor

Gjorde en låt ikväll i studion ...inte disco direkt men tar ändå emot kritik....
Allt gott /  karl
« Senast ändrad: 30.10.2008, 17:11:40 by karl »
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Väldigt karlsk  :wacko: melodi, harmoniuppbyggnad, och gitarr. Mindre så med kompet som låter lite nya grepp :)

jag får någon slags.....nordisk-folkmusik-tjosan-vibbar av breaket? Eller irländskt keltiskt ?

Lyssna på Sinead O'Connors stretched on your grave...hon har några riktigt schyssta etno-percussion-slammer-grejor som du kunde införliva. kanske med nåt gammalt horn, djupt och basigt.

Skulle ge låten en bra twist tror jag.

Antagligen är det väl bara jag som får såna här knäppa ideer :D


Sången ligger ganska naket ovanpå arret. gillar det faktiskt, fast kanske ner i volym. Ger nån känsla av ärligt uttryck.


mina 3.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
kul att du tycker något är nytt  :rolleyes: nordiskt ? vet inte.
ska lyssna på sinead...
tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Nej, du måste göra mer dicso  :P.
Melodin är ju urläcker liksom pianomollprylen som känns bekant men jag kan ha fel.
Karlskt, visst men unikt ändå. Det händer mycket på knappa tre minuter och innan man
hunnit lära känna låten är den slut. Här finns ju material för det dubbla i mina öron.
Skulle ha kört versen en vända igen efter pianoprylen sedan sticket och sedan tillbaka till den snygga versen.
OK, kanske blir fyra minuter...
Jättesnygg komposition, bra sång, dåliga elektronikatrummor. Förläng och fixa den något och jag köper plattan direkt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gillar stycket - utan övriga kommentarer, jo förresten en sak...
Där du sjunger "I'm" händer det ibland att man inte hör mer än "I".
I inspelningen försvinner ibland det som ska representera ordet "am".

Kanske bara jag som noterar denna bagatell...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
equality...ska pilla lite på nivåerna och lägga om en del sång...visst "stylus" kan bli lite torra ibland men vill inte vräka på...mollpartiet är från en "slaktad" låt som aldrig blev något men du har hört det på den tiden man inte la upp hela låtar utan bara en figur för att få respons på  :huh: B)tnx / karl


Max B...I am ?  :rolleyes: Jag vet jag hör det själv...ska fixa till det...tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kul att du fortsätter jobba på att finslipa den här typen av "sound" och musiktyp. Kan inte komma nåt som låter liknande, som är lika bra.

Lite depp, lite nordisk folkvisa (inklämd där), trevligt gitarrspel. Melankoliskt, men lyssnar inte på texten nu.

Bara lyssnat en gång, men känns som om detta ligger i yttersta toppskiktet av vad du gjort! Och jag menar det... (Typ top 5 eller nåt)
Nice kontemplativ stämning, intressant och mycket bra. Typ en karl-låt :)

Får väl ta och lyssna på text och på låten några gånger till, och återkommer om jag hittar nåt :)
« Senast ändrad: 30.10.2008, 15:24:17 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Per för lyssningen och kul att du tycker det låter eget och top 5...wow nice kul / karl    :rolleyes:  B)
Kul att du fortsätter jobba på att finslipa den här typen av "sound" och musiktyp. Kan inte komma nåt som låter liknande, som är lika bra.

Lite depp, lite nordisk folkvisa (inklämd där), trevligt gitarrspel. Melankoliskt, men lyssnar inte på texten nu.

Bara lyssnat en gång, men känns som om detta ligger i yttersta toppskiktet av vad du gjort! Och jag menar det... (Typ top 5 eller nåt)
Nice kontemplativ stämning, intressant och mycket bra. Typ en karl-låt :)

Får väl ta och lyssna på text och på låten några gånger till, och återkommer om jag hittar nåt :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


oceanmusic

  • Gäst
Håller med, åtminstone någon! :) ;)

Bra låt, bra sång! (som vanligt). Jag gillar din röst skarpt verkligen. Det jag möjligtvis saknar är att vissa fraser skulle kunna blötas upp för att skapa lite mer dramatik. Vet inte om jag har någon PG-låt i huvudet men det fanns vissa ställen i melodin där det kliade i mina reverbfingrar rejält!

Tummen upp!  :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx  ocean...kul att du gillar / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Snyggt....gitarrbreaket och stycket med stringsen är riktigt bra...en sak..vet ju att du gör allt på onsdagar..även texten? Hur fasen hinner du med?.. :) Snart dags för CD nr 2? 


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Clemens...tack för lyssningen...startade "stylus" och lät mig inspireras...men visst ibland går det fort...och ibland för fort...Hörs / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


asti

  • Gäst
Suveränt! Skitsnygga gitarrer och varierat arr, sången bra som alltid!
Jag älskar den här typen av låtar, man får lite av den där känslan som när det kom ut ett nytt Beatles-album t.ex. Man sitter med ett fånigt leende och bara njuter!  :wub:


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx för överord men kul att du gillar / karl  B)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad stensdotter

  • Nirvana nästa
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 206
    • Visa profil
    • Stensdotters hemsida
Fan Karl - vad jag saknar ditt goda sällskap. Jag känner det så snart låten går igång. Jag vill att vi ses snart igen och gör en studioraid tillsammans. Jag behöver komma tillbaka in i musikskapandet, kreativiteteten, skaparglädjen. Den BOR ju för tusan i dig!!!!!!

Din musik gör mig alltid så upprymd. Det blir som föreningen för inbördes beundran här - jag ber er andra om ursäkt - men herregud vad du är begåvad mannen. Pianosticket en bit in i låten, alltså - var hittar du alla dina idéer??!!!!! Jag bara leeeeeer.  :D :D :D Och alltid bra texter. Du är ett geni och jag hoppas verkligen att du kommer bli upptäckt och firad för den stora talang du har. Jag är INTE en kvinna som brukar strö superlativer omkring mig, men dina låtar göra mig berörd - varenda gång. Helt otroligt.

Så - när kan vi ses och tota ihop något?
Lyssna på http://www.stensdotter.com


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Det här gillade jag! Skön sång och go låt. Påminner om Phil Collins. :) Snyggt gitarrljud och panorerade på ett gött sätt.

Gillade dock inte akustiken och reverbet på sången, låter lite uppepå. Fast jag vet hur svårt det är. Lät bättre när det var fler instrument på, då flöt det in lite mer. Och din långa ton vid 95sek kändes inte så bra. Annars var detta väldigt bra.

Mvh

Memphis


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Karl!

Introt hoppar på lite häftigt, nån sekund som blivit obandad kanske...
Men när allt kommer igång så låter det ju kanoon. Inte det vanliga mjuka Karlet utan en rätt så skarp mixning med mer attityd i både sång o komp än det brukar vara. Gillar denna lilla förnyelse som du delar åt oss! Lite skulle jag dock dra ner på trumkompet, ett snyggt sound på det , gillas.
OCh ackena e suverena....

Sången sticker lite ut här o var, nån lång ton nästan lite surar, men helheten e snygg och dynamisk.
Så mixen kanske vore värt en titt, kan vara mina greijor åxå men tycker nånting e nära dist nu o då, ackena vid 2:22 o sen nåt vid 2:30 o en lite spik vid 2:43, kanske som resultat av nåt klipp som du gjort.

Men snyggt att du förnyar dig utan att överge din egna stabila stil! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Jag bockar och tackar...ja , det vore kul att göra något igen..Hörs / karl
Fan Karl - vad jag saknar ditt goda sällskap. Jag känner det så snart låten går igång. Jag vill att vi ses snart igen och gör en studioraid tillsammans. Jag behöver komma tillbaka in i musikskapandet, kreativiteteten, skaparglädjen. Den BOR ju för tusan i dig!!!!!!

Din musik gör mig alltid så upprymd. Det blir som föreningen för inbördes beundran här - jag ber er andra om ursäkt - men herregud vad du är begåvad mannen. Pianosticket en bit in i låten, alltså - var hittar du alla dina idéer??!!!!! Jag bara leeeeeer.  :D :D :D Och alltid bra texter. Du är ett geni och jag hoppas verkligen att du kommer bli upptäckt och firad för den stora talang du har. Jag är INTE en kvinna som brukar strö superlativer omkring mig, men dina låtar göra mig berörd - varenda gång. Helt otroligt.

Så - när kan vi ses och tota ihop något?
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Memphis...ska se över surtonen men kul att du gillar....

mahan....tänkte först ha en halvton ner i ett intro bara en upptakt men så blev det inte nu så den hoppar igång lite oväntat....kul att du tycker det är en förnyelse, tänker inte själv i dom banorna men ser man tillbaka så skriver man låtar i lite olika touch olika perioder...ska se över "popsen" tror inte jag klipp något där men ska kolla...tnx / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Min spontana reaktion,, hm,, detta låter som en slaskinspelning gjord av Peter Gabriel.. något som han kom på och i all hast spelade in för att kunna plocka fram vid tillfälle.

Tycker det känns som en bra låt, med trevliga harmonier och en lättsam melodi, som inte är av det absolut vanligaste slaget trots att den är enkel.

Tycker att ljudet är något dämpat och saknar lite lyster.

Bra jobbat!


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Tnx Ljushuvud...ska se om jag kan spetsa eller klarna till ljudbilden....
Allt gott / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se