Forum > Färdiga produktioner
Asti och Åsa - Allting börjar om (ny version)
equality:
Tango minsann! :P Försöker alltid bedöma låten som sådan (melodi & text) först innan jag lyssnar på arr, mix, etc. Melodiskt är detta helt ok och versen är snygg. Refrängen i dur mot mollversen får mig att studsa till först men samtidigt bryter den av och det är nog bra. Nu känner man också igen dina harmonival och det är gott. Texten är omedelbar och igenkänningsfaktorn är säkert stor. "Landskapet förvandlas likt ett övergivet skepp" är välfunnet. En del annat låter lite klyschigt. Slutet är lite snöpligt. Åsa gör en bra insats som alltid med teknik och känsla i fin förening. Skulle nog börjat med ett sparsammare arr och väntat med stråkar och körer till andra halvan minst. Stråket låter Synful Orchestra som har en del konstigt vibrato. Finns ju bättre pluggar idag. Spelet är helt ok och pizzicatton gillas skarpt. Kören är bra. Mixen är bra, aningen torr kanske. Sammanf: Alltid intressant att lyssna på dina alster. Denna når inte upp i samma klass som Mardröm och det kan ingen begära men absolut lyssningsvärd och lite arr-fix skulle höja den ytterligare.
Emulator:
--- Citat från: asti skrivet 25.10.2008, 00:06:27 ---
--- Citat från: Emulator skrivet 24.10.2008, 19:55:17 ---Det går inte hem hos mig detta.
Stråkarna i introt låter alldels Casio 1987...och arret känns lite stelt och onaturligt... kanske gör detta också att sången känns lite... slätstruken? Någrå höga toner låter det snyggt.men i mångt och mycket låter det lixom oinspirerat.
Tyvärr. Men det är ju å andra sidan bara min åsikt.
jag tror att ett djupdyk i en bra orkesterplugin kunde rädda massvis, och kanske mer dynammiskt lagd sång.
my 2 cents.
--- Slut citat ---
Kände väl på mig att stråkarna inte är riktigt lyckade! Har du något förslag på en bra orkesterplugin?
--- Slut citat ---
ja. EWQL gold eller något i den stilen.... tror dividend kör med den!
freddy:
Alrighty! Jag skriver lite under tiden jag lyssnar på denna version.
Stråket låter buffligt faktiskt, gillas inte alls. Fel ljud för denna låt, man hör att det är dramatik i stråket som inte passar denna låt, du skulle ha mer stillsamma fraseringar, inte så intensivt om du förstår. Nu är det överspelat i fraseringarna tycker jag. Det känns otajt med, tyvärr. Ljudet är inte bra alls heller. Nog låter det Casio-crap. :P
Som Emu säger så skulle ett par rediga samplingar lyfta denna låt ett par snäpp, stråket förtar hela upplevelsen för mig. Allting med East West är att rekommendera, vet dock inte om Gold är rätta pluggen för dig, kostar ju en hel del. Beror på om du använder stråket mycket.
Gitarrspelet tycker jag alltid är fläckfritt, bra fylligt ljud. Pianot funkar med, kanske kunde softas upp bitvis.
Avslutningen på låten låter skum nu, klippt in, ljudbilden ändrades lite och det kändes inte färdigt.
Astis aaaaa-körer på refrängen tycker jag var schysta.
Gillar texten, fin text och lite betänksam sådär. Kanske lite klyschor ibland som eq skriver, men dom passerar mig förbi ändå. Tycker texten är det bästa med låten.
Själva låten då, ja Åsa vet att jag inte gillade denna låt något vidare. Tycker den har växt en aning med flertalet spelade vändor, men det är lite tråkigt och lite slätstruket. Känns som Asti har skrivit mycket bättre låtar och Åsa glöms bort lite i farten eftersom jag inte tar till mig låten. Fan Asti, våga ta ut svängarna lite! Prova på ett dim-ackord eller något. :)
Jag vill även poängtera att detta är inget jag normalt lyssnar på, funkar säkert bättre hos dom där p2-visprogram-lyssnarna, eller något...
Inget för mig är jag rädd. Jag vet att ni kan så mycket bättre, faktiskt.
asti:
--- Citat från: equality skrivet 25.10.2008, 00:41:22 ---Tango minsann! :P Försöker alltid bedöma låten som sådan (melodi & text) först innan jag lyssnar på arr, mix, etc. Melodiskt är detta helt ok och versen är snygg. Refrängen i dur mot mollversen får mig att studsa till först men samtidigt bryter den av och det är nog bra. Nu känner man också igen dina harmonival och det är gott. Texten är omedelbar och igenkänningsfaktorn är säkert stor. "Landskapet förvandlas likt ett övergivet skepp" är välfunnet. En del annat låter lite klyschigt. Slutet är lite snöpligt. Åsa gör en bra insats som alltid med teknik och känsla i fin förening. Skulle nog börjat med ett sparsammare arr och väntat med stråkar och körer till andra halvan minst. Stråket låter Synful Orchestra som har en del konstigt vibrato. Finns ju bättre pluggar idag. Spelet är helt ok och pizzicatton gillas skarpt. Kören är bra. Mixen är bra, aningen torr kanske. Sammanf: Alltid intressant att lyssna på dina alster. Denna når inte upp i samma klass som Mardröm och det kan ingen begära men absolut lyssningsvärd och lite arr-fix skulle höja den ytterligare.
--- Slut citat ---
Hade först ett lite "vildare zigenarintro", men gjorde om det till stillsam tango och det kanske inte var så lyckat! Drog också ihop outrot, vilket gör att det kanske känns lite "snöpligt" i slutet.
Är medveten om att stråkarna inte är lyckade - vet inte riktigt varför. Använde samma plugg som i Mardröm. Håller med dig om att texten är lite klyschig, men så blir det tyvärr ibland! :wacko:
Kanske ska göra om introt mer gitarrbetonat? Får se vad man orkar med, känner mig för tillfället lite oinspirerad. Tack för synpunker!
/Peter
asti:
--- Citat från: freddy skrivet 25.10.2008, 01:24:26 ---Alrighty! Jag skriver lite under tiden jag lyssnar på denna version.
Stråket låter buffligt faktiskt, gillas inte alls. Fel ljud för denna låt, man hör att det är dramatik i stråket som inte passar denna låt, du skulle ha mer stillsamma fraseringar, inte så intensivt om du förstår. Nu är det överspelat i fraseringarna tycker jag. Det känns otajt med, tyvärr. Ljudet är inte bra alls heller. Nog låter det Casio-crap. :P
Som Emu säger så skulle ett par rediga samplingar lyfta denna låt ett par snäpp, stråket förtar hela upplevelsen för mig. Allting med East West är att rekommendera, vet dock inte om Gold är rätta pluggen för dig, kostar ju en hel del. Beror på om du använder stråket mycket.
Gitarrspelet tycker jag alltid är fläckfritt, bra fylligt ljud. Pianot funkar med, kanske kunde softas upp bitvis.
Avslutningen på låten låter skum nu, klippt in, ljudbilden ändrades lite och det kändes inte färdigt.
Astis aaaaa-körer på refrängen tycker jag var schysta.
Gillar texten, fin text och lite betänksam sådär. Kanske lite klyschor ibland som eq skriver, men dom passerar mig förbi ändå. Tycker texten är det bästa med låten.
Själva låten då, ja Åsa vet att jag inte gillade denna låt något vidare. Tycker den har växt en aning med flertalet spelade vändor, men det är lite tråkigt och lite slätstruket. Känns som Asti har skrivit mycket bättre låtar och Åsa glöms bort lite i farten eftersom jag inte tar till mig låten. Fan Asti, våga ta ut svängarna lite! Prova på ett dim-ackord eller något. :)
Jag vill även poängtera att detta är inget jag normalt lyssnar på, funkar säkert bättre hos dom där p2-visprogram-lyssnarna, eller något...
Inget för mig är jag rädd. Jag vet att ni kan så mycket bättre, faktiskt.
--- Slut citat ---
Ja, som sagt, är medveten att stråkarna inte är lyckade. Har gjort om dom så mycket att jag är rädd att jag lyssnat mig "blind(döv?)" på hur det låter!
Du har helt rätt ang slutet - jag var inte nöjd med det, så jag kortade ner det, men det blev nog lite väl abrupt!
Däremot vägrar jag slänga in dim-ackord bara för att det ska verka mer sofistikerat eller avancerat om det inte hör hemma i låtens karaktär! ;)
Tror jag har snöat in lite för mycket på stråkar - får nog gå tillbaka till mer gitarrbaserade låtar, som jag ev behärskar bättre! :)
Uppskattar dina ärliga synpunkter!
/Peter
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida