Forum > Färdiga produktioner
Asti och Åsa - Allting börjar om (ny version)
asti:
--- Citat från: Light Head skrivet 05.11.2008, 12:06:18 ---Gillar inte introt,, skulle behövas mycket bättre stråkar och framför allt bättre frasering...
Sången är riktigt bra! Jag tycker att det är för mycket instrument och att de dränker varandra i denna visa som är rätt vacker och lite "höst".
Texten,, jag hänger upp mig på en massa ord! Känns som att stämningen och sången håller på att leda mig in i en höstvisa och helt plötsligt så dyker ord som "precis", "deprission",, "skepp", "börjat",, "cirklar", "repriseras", "efter",, "utmaningar", "mål", "ständigt", "tål"... "släcker", "rusta", "börja"
Nu låter jag väl rätt negativ?
Om jag plockar ut några ord som är mer störande så är det "repriseras", "depression" och "cirklar"
Det är rätt svårt att sätta fingret på vad som stör, eller varför det stör. Men "repriseras",, nej det köper jag inte, inte i ett stycke som andas vacker höst-nedstämdhet.
Som det kanske märks så är det min flummigare sida jag har vaknat på i dag?!
Höst kan ju utspela sig på så många olika platser,, storstad, landet, jobbet, hemma,, Grekland.. You name it. Men jag får en känsla av att det blandats med ord som inte används i de miljöer som jag omfamnas av.
repriseras,, återkommer?
Men jag är medveten om att jag är ute å trampar på lite tår, dock så är det för att jag tycker att detta är en vacker visa som förtjänar att förbättras!
Bra jobbat och Åsa, din röst,, tänka om jag hade den... Hm, kanske svårt att få ihop,, 2meterPeter med Åsas röst? hehe
--- Slut citat ---
Kul med lite synpunkter!
Jag är helt överens med dig om introt och avslutningen! Stråkarna låter inte bra! Det ska jag försöka göra om. Börjar också fundera på att banta ner arrangemanget. Vissa ord i texten funderade jag också över, t.ex "repriseras". Valde det framför "repeteras", som låter lite tråkigare. "Återkommer" stämmer inte riktigt tycker jag - har betoningen på första stavelsen i st f tredje. "Depression" är väl inte ett lyckat ordval, men jag hittade inget bättre. Däremot "cirklar" har jag inget emot, tror att det blir lite "fyrkantigt" om jag tar bort det! :) Skämt åsido, det är svårt ibland att hitta ord som stämmer både vad gäller känsloläge och betoning/frasering. Men det är ju ingen nyhet, så ibland blir det lite nödrim! :( Du trampar alls inte på några ömma tår (inte mina i alla fall), det är spännande att få lite kommentarer på texten! Tack för att du tog dig tid!
/Peter
cykeln:
Jag tycker det här är en mycket fin visa
Tyvärr hör man inte dess fulla potential då den har klätts i ljud som inte låter så bra.
Jag tror jag känner igen mig - jag försöker klä på mina visor instrument jag inte
riktigt behärskar och inte har ljud som låter trovärdiga för att få något mer än gitarr och röst
Men den här visan kommer fram om du låter den följas av en nylonsträngad gitarr
och kanske en sparsamt använd bas
Åsa sjunger den fint och med värme
Håller med LH om en del av orden i texten
Du har en stående inbjudan till Orsa obildade visklubb!
Plinka:
Jag älskar den här visan! Arret, sången och kören är otroligt fint. Introt tycket jag inte så mycket om, men det kanske beror på de hårda syntetiska stråkarna.
asti:
--- Citat från: cykeln skrivet 05.11.2008, 22:15:14 ---Jag tycker det här är en mycket fin visa
Tyvärr hör man inte dess fulla potential då den har klätts i ljud som inte låter så bra.
Jag tror jag känner igen mig - jag försöker klä på mina visor instrument jag inte
riktigt behärskar och inte har ljud som låter trovärdiga för att få något mer än gitarr och röst
Men den här visan kommer fram om du låter den följas av en nylonsträngad gitarr
och kanske en sparsamt använd bas
Åsa sjunger den fint och med värme
Håller med LH om en del av orden i texten
Du har en stående inbjudan till Orsa obildade visklubb!
--- Slut citat ---
Du har helt rätt angående instrument jag inte behärskar! Jag har grunnat en hel del över arrangemanget, men ännu inte kommit på något som skulle fungera. Enbart nylongitarr och sång tror jag blir lite tomt, men är inne på att skära ner arrangemanget. Stråkarna ska ersättas/göras om, men jag behåller kanske pizzicaton. Hade nog behövt hjälp av någon med pianot!
Tar man bort cellon kan man lägga dit en ståbas/elbas i stället.
Kanske ett lite jazzigare arr med vispar, piano och ståbas?
Åsa sjunger jättefint, så jag vill gärna få till kompet också!
Tror du jag är tillräckligt obildad för att platsa i denna visklubb? :D
Tack för synpunkter!
/Peter
asti:
--- Citat från: Plinka skrivet 05.11.2008, 23:06:51 ---Jag älskar den här visan! Arret, sången och kören är otroligt fint. Introt tycket jag inte så mycket om, men det kanske beror på de hårda syntetiska stråkarna.
--- Slut citat ---
Kul att du gillar låten! Du har just övertygat mig om att stråkarna ska göras om!
/Peter
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida