Kontrollrummet

Hedblom - All Up To Me

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: All Up To Me
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD: 3:20
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE: Hedblom
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Senaste låten. Har suttit alldeles för länge för att den ska bli bra, men blir inte nöjd hur jag än gör  :angry:
Vad tycker ni? Behöver nog lite mer attityd i sången, men är grymt svårt, och höjer jag en tonart så blir det inte alls bra  :lol:
Sen är trummorna inte färdiga heller. Har bara programmerat tills andra versen än så länge...

http://www.hedblom.nu/All_Up_To_Me.mp3

[mp3=200,20,0]http://www.hedblom.nu/All_Up_To_Me.mp3[/mp3]

EDIT: NY VERSION... (HAR SKRUVAT LITE BARA  :D 2008-10-26)
« Senast ändrad: 26.10.2008, 12:06:31 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hmm,, ingen dålig låt!

Virveln ligger rätt högt.

En sak som slår mig omgående är att det är lite otajt sjunget, det är mycket sväng i musiken men sången hänger inte med där... Låter som om du inte orkar upp till rätt toner, som om du får kämpa genom att ställa dig på tå för att trycka till de där lilla extra för att få upp ytterligare 15hz.

Det är något mer med sången. Kanske "attityd". Om jag skall leka sångcoach lite,, du måste tänka lite på längden på orden. I bland så är det "me",, ibland "meee",, "be" ,, "beee" o.s.v. trots att det borde vara "mee" och "bee" varje gång. Det är oxo rätt ojömt tryck på orden. Där man förväntar sig mer är det för lite och tvärt om. Frasering! Uttalet? (Vissa anser att det är bra och skänker en personlig prägel när man har ett "eget" uttal, jag är inte lika förtjust). En strof som jag hänger upp mig på är "what to do" där du låter som en blandning av svenne och Tony Soprano.

Den ena guran låter "ostämd".


Det är rätt tralligt och melodin sätter sig snabbt. Vill gärna höra lite förbättringar!


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jättebra låt..men virvel ner, och du ska ha en kaxigare attityd i sången..ta sats..här kommer jag..och vråla till mer på refrängen..då du :D

Den här ska jag följa, du kommer få till det här, du har en bra röst!!
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Skriver under på de tidigare kommentarerna. Låten har en bra grund och har förutsättningar att bli riktigt bra, men då krävs omsjungning, sänkt virvel och stämd sologitarr på introt. Tycker också i att kompgitarren låter lite vasst (obs, lyssnar just nu inte i mina vanliga högtalare, så viss risk att jag har fel om vassheten..).

Näe, lite mer "jävlaranamma" i sången så sitter den där!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Håller med föregående och lägger till en fråga - hur skulle den låta i lite snabbare tempo - tyckte att den segade lite emellanåt. Bra låt som kan bli något .
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Hmmm. Här har vi ett case av bra musiker, låtskrivare. Hemsk arrangör/producent.
En bra låt med bra text. MEN Du behöver gå igenom vilka ljud du använder. Hitta ett trumset som har mindre smäck och istället mer tyngd. Alternativt ett "brush" set. Basen hade varit bra om den varit mer "gitarr"sound istället för synthbassound.

Sången låter lite "lägenhets"syndromet. Dvs där du behöver ta i och öppna upp är istället hukande och försiktig.

Men som sagt så är det viktigt att du försöker knyta ihop produktionen/arret lite bättre. / Mikke


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
hallå.

Tack för alla svar.. Jag ska försöka att göra om sången. värma upp, ta i, om inte annat så höjer jag en halv tonart och ser vad det ger :)
Tror även att några stämmor här och där skulle lyfta.

Ska tänka på allt ni skrivit och försöka igen.

Mikke Det är faktiskt en riktig bas  :)
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Hedlund!

Bra låt som är vaärd att jobbas vidare med!
Nu e det närmast mixen som ger anledning till min kommentar:

1. trummorna låter plapp, och alltför höga  nivåmässigt, kanske ett bättr sound som Mikke redan sa
2. panoreringarna vad gurorna o orgeln beträffar låter inte bra. Nu har vi lixåm sången, basen o trummorna i samma rum. Gurorna o orgeln ligger i varsit rum på var sida av scenen. Så  dra in dom närmare mitten och sätt på ett stereoreverb på slutändan, så kommer dom in i samma rum, åtminståne närmare. Solot e ju snyggt så ddet ska definitivt i centerpartiet med lite stereodelay!

3. Snygga sound på gurorna bara du får dom att höras i bägge öronen och inte som enskilda instrument i var sitt öra!

Så fortsätt at skruva lite till, snygg sångröst har du, så ge den lite mer attityd o trovärdhet! O stämmor lyfter alltid låt som låt!
Finns potential till en på riktigt snygg låt.

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Hmmm...   finns en del att kommentera här.

Som fler har påpekat ligger bas och framför allt virveltrumma alldeles för högt i volym.
Trummisen känns inte heller särskilt engagerad i låten, utan kör mest en enkel grundtakt rakt över och sitter i stället och spanar på den där snygga tjejen borta i hörnet. Han glömde pg a detta även bort att han hade tillgång till hattar och cymbaler.  Väck trummisen och ge han lite mer liv, så kommer låten att höjs till en helt annan nivå.

Du kör korta dämpade ton på basen genom i stort sett hela låten. Variera denna lite, så att du exempelvis kör hängande toner i refrängen och korta i versen för att få mer variation.

Sången känns lite osäker. Ungefär som att du inte riktigt bestämt dig exakt för hur du skall sjunga innan du spelat in sången.
Sjung den ett antal ggr till så att du verkligen känner dig säker i melodin och gör sedan en ny inspelning.

Oj, nu låter det kanske som världens sågning, men det är inte menat så. Låten är riktigt bra, men med en del fix kan den bli toppenbra!!   :)
Me, Myself & I


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Kornstad Var väl knappast världens sågning.. Hur bra och ärligt som helst :D

Trummorna skrev jag faktiskt att jag inte gjort färdiga än. Men ska se över det. Dom är lite långsamma,
ska nog öka takten lite och göra om som någon skrev och ev. höja en halvtonart.

Att det är korta dämpade toner på basen beror på att låten lät helt annorlunda innan jag var färdig, och då lät det grötigt om dom inte var så, men du har rätt.. Det blir kanske lite enformigt. 

Hehe ja det är väl sången som är största problemet anser jag. Grejen är att om jag tar i mer då spricker allt. Vet inte varför men är verkligen en gräns, annars måste jag höja tonart, och det är ju det jag sitter och funderar på nu  :D

Men tusen tack alla som tagit sig tid att svara!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Trots din andra låt, så tar jag risken med denna :)

Det är säkert nåt som är konstigt med inspelning eller annat, jag är för kass på instrumentval och inspelning så låter bli. Folk verkar veta ovan, men inte läst så noga. Tycker låten flyter fint. Inte så värdefull comment kanske men, som låt betraktad.. på andra lyssningen har den redan satt sig liksom. Det är ett gott tecken, inte så vanligt egentligen.
Annars är det väl inte grymt innovativ, men jag är inte heller expert på detta, så skriver bara att det låter bra vad gäller musiken, och lovande vad gäller ljudbild.
Texten är bra.
 
Denna får gå här i listan några dagar :)

Tack för den! :)
https://soundcloud.com/user7789882


lnetzel

  • Gäst
Lite mer fantasi på trummorna annars låter det som vilken annan poplåt som helst och efter 2 vändan håller jag med Dividend, den sätter sig i huvudet. Jag diggar inte denna typ av musik men det är alltid kul att höra hemma pulare göra annan musik än man gör själv.

Gitar solot gör att det händer lite, det är bra!