Flyttat till rätt tråd.
jonnerstone:Funderat på det här, om det är så att produktion och komposition är oskijbara, och bara ens egen subjektiva bedömning spelar roll för vad som är "bra" produktionsmässigt/kompositionsmässigt.
Alla kan ju roa sig med att nämna 5 skivor där man OGILLAR kompositionen, men gillar det som brukar höra till produktionen. Alltså tvärtemot det du ville att folk skulle kommentera i trådhuvudet.
Av nån orsak är ju t ex Depeche Mode's produktion knutet till skivan som den gjordes DÅ. Kraftwerk gav dock ut en skiva med "remixes" av sina kändaste låtar. Vilken 'das model' snackar vi om? Den jag gjorde i höstas?

Nån jäkel måste ju ha roat sig med att göra en cover av nån låt på Black Celebration (DP), tex titelspåret? På nåt sätt tycker vi dock att "konstnärens" intregritet är eh hotad om man börjar hävda att ens egen låt är den RIKTIGA black celebration, och DP inte når upp i samma klass.
I klassisk musik, t ex piano konsert nr 21 i Cdur av Mozart (som är populär) finns det ju tusentals eller mer produktioner sen den skrevs. Har man hört 5 olika skivor med denna konsert, så skiljer sig ljudkvalité, inspelning osv åt rätt mycket. Ändå menar ingen att (den döde) konstnärens integritet är hotad.
(Det sker väl först i fallet att någon ändrar i hans komposition (gör rap av den eller nåt), instrumentval osv..
Då börjar folk klaga liksom

Så det blir genast mycket mer komplicerat. För att svara på din fråga då, så kan jag inte komma på nån skiva där produktionen är helt fri från kompositionen, varför ett svar inte skulle vara ett svar på det som skrevs av dig i trådhuvudet

Tsmalmbe, skulle jag tycka sitter inne nån form av sanning dock. Det är att få igenom ett projekt (i slutändan oftast "få det sålt") som man kan avgöra produktionens kvalitet. Att tänka så funkar också när man betänker alla "klassiska kompositörer" i världen (inte sådana som jag, utan såna med utbildning som skriver symfonier enligt "form"

det finns som inte kan leva på sin kunskap/talang. De är kompositionsmässigt inriktade och saknar kontakter/organisation/egen-förmåga att få musiken att produceras (vara till uppenbar nytta för folk).
Hehe, fast så verkar det iofs vara med de flesta musiker
KR-julskivan från förra året var lyckad som projekt - "få det sålt" kan innebära mer än att bara "tjäna pengar" här

Även om pengar var inblandat

DEt gick plus iallafall.
/Per - skriver KRs filosofihistoria.