Kontrollrummet

Hur skulle du inreda denna ministudio

gäst · 13 · 5620

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

oceanmusic

  • Gäst
Jag kommer äntligen få ett eget litet krypin som jag ska inreda som studio. Det som ska in i rummet är dator/datorbord, rack med lite pryttlar, stol och ett tvåvåningsställ med keyboards. Rummet ser ut såhär



Den streckade linken är där snedtaket börjar och takhöjden längst till höger är 120 cm. Under fönstret kommet dubbelradigt element sitta.

Jag har kört fast i hur jag kan eller borde placera allt, därför behöver jag lite icke "jävig" input.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Eftersom tvåvåningsstället troligtvis är högre än 1,2 meter, så kanske det blir pilligt... Går det montera om dörren så att den öppnas utåt istället? Mått på datorbordet kanske kan vara bra också.
blargh


oceanmusic

  • Gäst
Dörren måste vara hängd på det sätt, tyvärr. Datorbord bygger jag själv så det kan se ut hursomhelst i princip.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om dörren är en pappdörr och inte ljudisolerande kan du kanske ta bort den  :ph34r:

Annars: skjutdörr, sån där billig skrammelhistoria i plast. draperi?

Dubbeldörr? känns om dörre stjäl prime utrymme :(
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Mitt förslag blir datorbordet mot högerväggen, och då måste det ju vara tillräckligt djupt/lågt för att bildskärm och monitorer ska få plats (de kan nog inte stå närmast intill väggen, för där är takhöjden för låg). Vid den vänstra väggen ställer du syntharna, så att du inte behöver huka dig när du spelar. Borde sedan finnas gott om plats för rack och grejor vid fönsterväggen eller bredvid dörren.

Hur detta blir akustikmässigt har jag dock ingen aaaaning om :D
blargh


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Håller med om det där med dörren,, den tar väldigt mycket plats i ett så litet utrymme.

Jag tror att det kan bli en del problem med lyssningen i ett sådant rum.

en variant på lösning ->

Ta bort dörren/häng om den/dragjalulsi..
Ställ bordet på vänstra långväggen. (Skärm, tangentbord, mus, högtalare, ev. mixer och masterklav på arbetsbordet)
Placera rack, dator, slutsteg, reservdelar, småprylar och manualer på högra väggen (120cm hög)

Hur många klaviatur har du? Tänkt att ha klav på arbetytan, eller på ett separat stativ?


oceanmusic

  • Gäst
Tack för alla svar!  :)
Dörren kommer att vara kvar då den har en ljudisolerande funktion och ska dessutom vara i samklang med rummet bredvid. Klaviaturerna kommer att stå i ett separat ställ, möjligen att jag köper ett litet midikeyboard som komplement, som placeras vi datorskärmen. Min egen fundering kommer jag att rita upp och lägga ut under dagen men era ideer har varit inspirerande.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Grattis JT. Kul projekt att inreda
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Egentligen är nog rummet för litet för att det skall kunna gå att mixa vettigt med högtalare, så jag tror placeringen av bordet inte har så stor betydelse ur den aspekten. Andra aspekter har nog större betydelse: som hur ljuset kommer in/väderstreck och om du är höger eller vänsterhänt. Är du högerhänt är det inte så kul att få in ljuset från höger (Light heads placering) . Får du in ljuset snett från vänster blir det lätt irriterande ljus på skärmen om du har bordet utefter högerväggen (Fiddens placering).

Om utsikten är trevlig skulle jag ha placerat bordet mot fönstret. Annars utefter högerväggen, om du är högerhänt.

DON'T PANIC


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Angående ljus, det finns ju persienner,, Att placera skrivbordet på andra väggen. Risk för att t.ex. datorskärmen inte får plats.

Håller iofs med om ljudet. Det är inget optimalt rum, inte ens halv-optimalt... Så ett par små närfältare som är väl placerade kan funka, hyfsat.


Det känns som om man måste utnyttja de utrymmen som finns och om man lämnar vänstra väggen "ledig" så är det outnyttjat utrymme, eller? Ett par Billy-bokhyllor kanske?


oceanmusic

  • Gäst
drloop, tack för tipset.  :) Nämnde jag att jag alltid kör ensam och mixar i lurar...  :o  ;)

Tack för alla tips! Ska se om jag kan få ett annat rum istället, högst osäkert. Jag mätte lite grand igår med meterstock och blev inte alltför glad av det... :(

Återkommer.
« Senast ändrad: 24.10.2008, 10:12:18 by oceanmusic »


Utloggad studiosnart

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Hej!
Ett tips är att göra en exakt ritning av rummet och de instrument du har. Som 2-dimesionella bilder. Sedan kan du ex. flytta ex. keyboard som nu finns på ett papper tills du hittar ett bra ställe. Trixet är ju den snedställda väggen. Om du ex. vill ha pianoinstrument där funkar det ju om du sitter ner och spelar. Jag tänker mig att jag ser allt uppifrån. Jag gjorde så då jag inredde min studio i sovrummet. Studion blev då på mindre än 6 kvm. Det funkar bra. Jag har ställt 2 madrasser i vinkel. I hörnet har jag min sångmikrofon. Jag har ett stort skrivbord som jag har bildskärm och studiomonitorer på. Sedan har jag en konsollhylla med 7 hyllplan där jag placerat ljudmodul, trummaskin, gitarreffekter m.m. Kan bifoga bilder senare. Om du utnyttjar höjden på rummet får du plats med mycket. Kör du endast med MIDI? Har du som jag gitarrförstärkare  och gitarrer så kan det bli trångt. Mina 5 gitarrer står i 2 garderober. Jag har 2 lediga rum i mitt hus som varit kontorsrum tidigare. Där tänker jag så småningom bygga en musikstudio med inspelningsrum på c:a 10 kvm och ett kontrollrum på c:a 10 kvm. Men man vill ju kunna hålla på med musik innan detta är klart.


oceanmusic

  • Gäst
Studiosnart, tack för kloka funderingar!  :)
Nu har jag dock mätt som nämnts och jag måste "kapa" för mycket grejer för att få det att fungera som jag vill, så det blir nog till att kolla på alternativa lösningar.