Kontrollrummet

Varför inte stöd för DirectX i Cubase 4?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Uppgraderade från SX3 till Cubase4 vilket resulterade i att pluggar i directX inte dyker upp då Cubase4 inte har stöd för directX. Projekt gjorda i SX3 går alltså inte att jobba vidare med i C4. Blir programmet snabbare/bättre om man tar bort en funktion eller hur resonerar man?


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Min paranoida fantasi är att Steinberg vill tjäna mer pengar på att tvinga alla att anpassa sig till VST. Det kanske finns något slags wrapper. Nätet säger en hel del om detta t e x:
http://knowledgebase.steinberg.de/160+M52087573ab0.html

Testa med en wrapper  t e x:

http://perso.orange.fr/vb-audio/us/products/dxrack/dxrack.htm 

Det kan finnas bättre alternativ  :)


Utloggad 91:an

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 914
    • Visa profil
Mycket intressant, egghuvud, så med en sån här wrapper skulle problemet vara löst? Värt att prova med free-wareversionen! :)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Blir programmet snabbare/bättre om man tar bort en funktion eller hur resonerar man?
Det är kanske någor direktiv från Yamaha? Yamaha är inte direkt för öppna
lösningar.


Utloggad tsmalmbe

förklara yamaha?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Thomas

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
    • Beatscape
Officiellt svar från Steinberg:


Citera
The move to VST3 requires an extensive reengineering of many core aspects of a complex product like Cubase. In the development of any major DAW product, we have to make a realistic appraisal of the viability of supporting legacy technologies. This is made even more important when considering a technology that offers no practical benefit over other technologies already supported in a particular product.
 
When we introduced DirectX plug-in support many years ago, there was a comparatively large range of plug-ins available only for that platform. That range has dwindled over time to a very small number of plug-ins. Because of the extensive development work required to support and maintain DirectX in Cubase, we no longer feel that DirectX support is viable in the long-term for Cubase. That is why the PC versions of Cubase 4 and Cubase Studio 4 no longer support it. While our decision to end support for this legacy platform in Cubase was not easy, we are certain that it is clearly understandable why it became inevitable.
 
For users who wish to carry on using DirectX plug-ins, there are freeware and shareware wrappers available, which allow old DirectX plug-ins to be used in new Cubase projects.

edit: ...och nu ser jag att egghuvud redan länkat till informationen ovan. Nåväl, min quote besparar ju iallafall folk från ett extra klick :)
« Senast ändrad: 06.04.2007, 01:34:23 by Thomas »

Nu har vi en blogg och Facebooksida också!


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

ok! Visste inte det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Monocerotis

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
Steinberg + Yamaha = Sant
Jag vet att Steinberg en gång blev en del av Pinnacle Systems, men jag fick också ganska nyligen veta att det sedan 2004 ägs av Yamaha. Jag tror att Yamahas köp av Steinberg följde ganska tätt in på Pinnacles köp, så att det var i Pinnacles ägo under mycket kort tid innan det gick vidare till Yamaha. Som många andra tror jag att det kan få bara fördelar att företaget numera ägs av Yamaha.

Roland + Cakewalk = Sant?
En följdfråga nu: har Roland köpt Cakewalk? Man ser ju nästan alltid Roland representanter använda Cakewalks mjukvara i sina demonstrationer av produkter, och likadant är det när någon demonstrerar Sonar eller annat program att man använder Edirol (en del av Roland) MIDI klaviaturer. Har de bara ett stort samarbete eller har Cakewalk och Roland blivit ett?

DX pluggar & instrument
Det är tråkigt att höra det om DX pluggar. Nu har inte jag använt Cubase särskilt mycket och är så gott som nybörjare, så att jag behöver inte stöd för DX. Men för de som har använt DX pluggar är det rätt så kört. Visst finns det kanske sätt att gå runt problemet, men det är alltid enklare om det funktionen finns inbyggd i programmet redan från början. Inte nog med att det blir enkelare, på så sätt får man också ett mycket stabilare program om man inte behöver pilla på det för mycket och modifiera. Det gäller för musikdatorer i sig också - så lite pill som möjligt, man ska installera endast de mest nödvändiga programen. Men att DX stöd saknas i C4 får sina nackdelar även för mig, genom att många gratis pluggar och instrument finns till den plattformen.
« Senast ändrad: 08.04.2007, 22:34:38 by Monocerotis »