Kontrollrummet

FLYTTAT - Eko Black Death - omdöpt

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Helt ärligt så blir jag sådär otroligt ambivalent till detta. Å ena sidan tycker jag att det låter gröt och apa. Något slags låt döljer sig i en reverbdimma. Sedan är det samtidigt fräckt på något sätt. Jättesvårt att kommentera. Jag vill verkligen gå in och skapa något slags närhet i produktionen. Allting flyter runt i en stor tank känns det som. Samtidigt så kan det ju bara vara så att jag inte fattar vad du vill uppnå?
Jag skulle skala bort allt reverb från alla filer och börja om från början. Jag kan tycka att man kan skapa dramatiska kontraster mellan vått och torrt och att det kan låta fräckt, ta tex stora svulstiga trummor och väldigt torr och nära sång. Eller torra trummor och riktigt reverebererade gitarrer. I nuvarande form så fattar jag inte mig på det riktigt, men det var en cool låt.  :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :D Tack för din ambivalens Egg. Jag kollade upp min inspelning och det visade sig att jag bara hade slängt in lite reverb på utkanalerna. MaxB´s och min gitarr är dock reverbiserade redan innan så de går ej att fixa men jag har faktiskt med de reservationerna lagt in ett reverbfritt alternativ i första posten. Fast jag känner att det blir andra grejer som sticker ut då eller....?

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gillar sådana här berättelser. Bra melodier, men...

Otajta trummor. KVANTISERA för bövelen.
Plocka bort minst hälften av effekterna på sången. Du har karaktär, men det försvinner helt bland effekterna.

Gott.
Tack Wernis för omdöme - kan man kvantifisera en audiofil i Cubase4? Ja det kan man säkert men kan Eko det? Nä tror inte det men jag ska läsa manualen kanske hm.... Vadå effekter på sången? Det är inget jag har hört :blink:
Eko
Jag upplever det som att sången är dränkt i reverb. Det kanske är på mastern inte vet jag. Hur som helst så är sången väldigt långt borta i alla fall.

Kvantisera audio vet jag inte om. Jag trodde det var miditrummor.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nej det är ju Mahan som lägger trummorna och jag har svårt att tro att han har lagt dom otajt  det måste i så fall vara andra instrument gör att det låter otajt i dina öron. Jag hör inget otajt med trummorna men som tidigare konstaterat så är jag en otajt person tydligen.

Nu finns ju som sagt en reverbfri version i första posten men jag måste säga att jag personligen föredrar den reverbiserade varianten. Emellertid är jag mer än villig att ge mig för övertygande argument av typen "hörru det låter bättre med den reverbfria varianten" då är de ju så. Men hittintills så har ingen kommenterat skillnaderna.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Aliihoppa!
Det är jag, ICH, som e syndabåkken!
Har ju lirat trummorna på ett riktigt snyggt sätt, tycker jag SCHÄLV! ;)
Gillar ju denna låt och tycker den sitter rätt bra nu i sin reverbiga omgivning!

Så EKO, jag tycker att låten börjar låta färdig, snygg sång o snygg mellodi!
Eftersom jag själv är inblandad kan jag ju inte överösa låten mer, men jag GILLAR! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Gillar detta,mixen lämnar en del i övrigt att önska,men låten,arret,Mahans trummor och Max's tokyl på guran är så bra att mixen blir mindre intressant att kommentera,som,förövrigt,flera sagt.
Texten då?Som gjord för Sabbath's förstling ''Black Sabbath''....... :) Högsta betyg där.....
sången på den reverbfria varianten,lite halvtaskig engelska,men härligt att höra Eko,utan ''eko'', mer sådant! ;)´
Jag har varit inaktiv ett tag här,Inventering av Reservdelslagret (35.000 artiklar)och eftersom jag är arbetsledare för reservdelar så blir det mycket övertid då, och pysslet med Badlands senaste (Come On In) har fått mej att prioritera lite annorlunda,verkligheten är viktigare än diverse forum. :lol: Den kommer upp här snart...... ;)  wink,wink,nudge,nudge.. :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Våga vägra reverb - fram för reverbfria alternativ!
Mixen är inte som Michael B Tretow skulle gjort den men jag gillar det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu finns det alltså två inlägg för reverb (Eko o Mahan) och två emot (MaxB och Iken) jag går en medelväg och slänger upp den på färdiga det lär inte komma mer kommentarer här antar jag. Tack för för bra input.

Förresten MaxB något jättemärkligt hände med din fil gitarren på allra sista delen muddade ihop fullständigt så jag får ta bort den - Cubase gillar inte alls den tagningen märkligt,

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
FÄÄÄÄÄÄÄÄRDIG!
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp hoppas det - nu upplagd på Färdiga tack Mahan för dina bombastiska bravader.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se