Kontrollrummet

Spela in trummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Spelar ni in trummor rakt in när ni kör med mickar eller har ni effekter på.
Kör igenom ett Mackie bord innan Cubase 4
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
En legendarm Bob Clearmountain, lät ofta signalen överstyra lite, och lapå en svagkomprimering vid inspelningen. JAg tror dock att om man inte är proffs så borde  ett torrt sound vara bäst. hur många inputs har du in i datorn?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad tsmalmbe

Torrt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Kör nu med 16in16ut, har AKG 190D mickar till trummorna låter lite som Shure-SM57 orna.
Man kan ju byta ljud på trummspåren efteråt om man vill på audiospåren med Drumagog t.ex men jag vill slippa detta.
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Helt torrt kör även jag och jag rekommenderar dig att göra det samma. Speciellt med tanke på att du har nog med kanaler för att spela in allt separat. Hade man tvingats till att mixa ihop spåren innan dom hamnar på band så får man ju tänka lite annorlunda eftersom att det ger begränsade möjligheter efteråt.

/Oweson
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Helt torrt kör även jag och jag rekommenderar dig att göra det samma. Speciellt med tanke på att du har nog med kanaler för att spela in allt separat. Hade man tvingats till att mixa ihop spåren innan dom hamnar på band så får man ju tänka lite annorlunda eftersom att det ger begränsade möjligheter efteråt.

/Oweson

Precis :)  Sen finns det väl gurus som säger att det inte går att återskapa vissa saker på annat sätt än direkt vid inspelning o med analoga burkar och så...men det känns som budgeten fär sån utrustning ändå är en nolla bakom eller något :D

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Skall spela in torrt i kväll med trummor så får vi se hur det låter efter mix :lol:
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad tsmalmbe

Sen finns det väl gurus som säger att det inte går att återskapa vissa saker på annat sätt än direkt vid inspelning o med analoga burkar och så...men det känns som budgeten fär sån utrustning ändå är en nolla bakom eller något :D

Har du 16 kanaler in/ut kan man ju kasta på dessa burkar vid mixning. OK, att reampa med en specific preamp gör det ju krångligt förstås, men vill man ha en viss preamp vid inspelning, det går bra, vill man ha en channelstrip på virveln och "göra sound" - varsågod, men dra gränsen där. Håll dig borta från att bränna fast delay, reverb, dist och massvis med eq vid inspelningen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Inte för att kapa tråden, men en relevant inflikning. Kör ni upp gain på inspelningen så högt som möjligt utan att det distar för bästa upplösning? Jag märker i studion att jag får med en hel del läck som är svårt att gate:a bort, främst på pukor varpå jag undrar om jag kanske kan sänka gain så att mindre tas upp av allt? Kommer detta att underlätta min gatening, eller förlorar jag för mycket av det intressanta grundljudet från pukan genom att ha lite lägre gain vid inspelning?

Det är säkert relevant för trådskaparen att känna till detta också.


Florian le Sage

  • Gäst
Ha alltid så mycket gain som möjligt vid inspelning utan att det distar, se till att sätta mikrofonerna på så vis att dom inte läcker in för mycket av annat än det dom skall ta upp, välj rätt mickar!
Är man inte van, spela in torrt och lägg kompression+effekter efteråt.


Utloggad tsmalmbe

Ha alltid så mycket gain som möjligt vid inspelning utan att det distar

..och "så mycket som möjligt" betyder ofta att man spelar in med 8-10dB analog headroom. Detta för att trummisen alltid spelar med hårdare anslag vid inspelning som vid övning, eller vid olika testslag, eller att kombinationer av cymbaler eller annat leder till peakar man inet räknat med. Eftersom SNR är bra både med bra digitala och analoag grejer är alltså "så mycket som möjligt" inte uppe vid röda gränsen. Preamparna kan också bete sig bättre utan att köra riktigt uppe vid röda gränsen.

Så med denna lilla precisering så är det nog bäst att ha så mycket gain som möjligt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Har spelat in trummor nu och laggt allt torrt med normal inspelning.
Både närmickning och överhäng.
Lägger på lite comp nu så blir det ok.....
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Ha alltid så mycket gain som möjligt vid inspelning utan att det distar

..och "så mycket som möjligt" betyder ofta att man spelar in med 8-10dB analog headroom. Detta för att trummisen alltid spelar med hårdare anslag vid inspelning som vid övning, eller vid olika testslag, eller att kombinationer av cymbaler eller annat leder till peakar man inet räknat med. Eftersom SNR är bra både med bra digitala och analoag grejer är alltså "så mycket som möjligt" inte uppe vid röda gränsen. Preamparna kan också bete sig bättre utan att köra riktigt uppe vid röda gränsen.

Så med denna lilla precisering så är det nog bäst att ha så mycket gain som möjligt.

Ja - men kom ihåg att alltid spela in med 24-bit upplösning. Om man gör så och bara kör med 16-bit, så blir det inte lika kul... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Kan du inte slänga upp en ljudfil hur det lät.. helt torrt :)  vore kul att höra!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
Ok men hur lägger jag upp en låt här då? B B)
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Spelar ni in trummor rakt in när ni kör med mickar eller har ni effekter på.
Kör igenom ett Mackie bord innan Cubase 4

Jag brukar göra så mycket som möjligt innan det går in på disk, så man slipper alla valmöjligheter.
Om man vet vad man vill ha från början är det lika bra att göra det direkt.
Brukar dock aldrig komprimera eller gejta virvel, pukor eller kagge vid inspelning.
Rumsmickar, trashmickar, hihat och OH kan man med fördel komprimera vid inspelning tycker jag.
Man kan också "fega" genom att splitta signalen i en patchbay och spela in både komprimerade och rena versioner av samma spår om man har tillräckligt med ingångar.