Kontrollrummet

Ny kategori: Uppmickning?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Hej!

Något som skulle vara grymt på forumet vore en kategori som hette Uppmickning. Under den borde en tråd med förhållningsregler finnas som anger att trådnamnet skall vara strukturerat på ett speciellt sätt. I tråden skall finnas en förteckning över vilken/vilka mickar som har använts, en komplett beskrivning av vilka komponenter som finns i signalkedjan(om ljudet inte är helt rent) och en kort förklaring om vad man försökt uppnå.

Tråden ska innehålla ett par bilder från olika vinklar som mycket tydligt visar hur mikrofonplaceringen är gjord, och slutligen en inspelning som visar resultatet. Exempelvis:


Uppmickad gitarrförstärkare(2 SM57)

I denna uppmickning har jag använt mig av två Shure SM57. Den ena pekar rakt in i konen och är placerad ungefär 2 cm från elementet. Den andra är på samma avstånd men med 45 graders vinkling rakt in i konen.

BILD 1 (rakt ovanifrån)
BILD 2 (från sidan)
BILD 3 (på avstånd)

För att uppnå värme i ljudet har jag slutligen kört signalen genom en Behringer T1953 Ultragain micpreamp med dessa inställningar:

BILD på inställda rattar.

LJUDEXEMPEL.MP3



Detta skulle kunna vara grymt lärorikt för alla och skulle underlätta för många då de vill uppnå ett särskilt ljud. Genom att trådarna får strukturerade namn blir det lätt att hitta och söka, och alla trådar som INTE följer reglerna raderas. Vad tycker alla?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Det där låter ju kalas, god idé. Det är väl bara att köra in det på gitarravdelmingen, kan ja tänka mig

h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Det här är vad som "special feature"-avdelningen är menad för: strukturerade och planerade och förberedda och välutförda tester/experiment.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.