Forum > Färdiga produktioner

Yllet - I'm your rain on a sunny day

<< < (3/5) > >>

Clemens:
Musik i Världsklass! :wub:

Yllet:
Leif Tackar tackar!

Clemens Du smickrar mig   :rolleyes:

mahan:
Tjou Jon!

Nu e intron jäkligt fin, och övergången till vers efter intron känns massiv o snygg!
Sen lugnar det ner sig ett tag för att sedan löpa ut i grande finale!

Två små pytteting som jag kunde ändra:
- distgurorna låter ställvis lite grötiga och tar lite stor bit av ljudbilden hela vägen, en liten variation på dom kanske?
- Om jag fick bestämma skulle jag skarva i låten på slutet med "I'm your rain on a sunny day" med endast lite svag ackekomp. Nu slutar låten lite obehärkst, lixåm mot väggen.

Så tyckte Obbnäsgubben!
Låten e ju helt snygg o färdig som sådan nu åxå! :)

h.  johan

Stolle:
Ja jäklar detta var bra!
Mycket välskriven låt får jag säga. Jag märkte inte ens bristen på variation på
teman för ens jag läste kommentarerna här i tråden. Jag tycker att låten aldrig
blir tråkig trots detta. Du har en bra hook och en jättebra röst. Det gör väl att
partiet tåls att höras så många gånger om. Jag får lite sköna Tiger lou vibbar.

Vad gäller ljudbilden så tyckte jag först att det lät lite stökigt och odistinkt mellan
de olika instrumenten men efter att ha lyssnat ett tag så kom jag på att jag nog
gillar det soundet här. Det låter mycket olikt från hur jag själv brukar mixa men jag
inser att det faktiskt har en viss charm att baka ihop ljudet till mer av ett stort sound
snarare än ett gäng individuella instrument som spelar ihop. Hur har du åstadkommit
denna "ihopklistring" av ljudet? Saturationspluggar? Vintage warmer? Nebula med
tape presets (i så fall vilka)?

EDIT: Just det! Jag tycker att "Obbnäsgubben" ovan har ett utmärkt förslag till
slutet på låten. Jag tycker också att slutet låter lite väl av kapat. Det hade nog
låtit jättebra med en kort akustisk avskalad repris.

Yllet:

--- Citat från: Stolle skrivet 17.10.2008, 13:52:02 ---Ja jäklar detta var bra!
Mycket välskriven låt får jag säga. Jag märkte inte ens bristen på variation på
teman för ens jag läste kommentarerna här i tråden. Jag tycker att låten aldrig
blir tråkig trots detta. Du har en bra hook och en jättebra röst. Det gör väl att
partiet tåls att höras så många gånger om. Jag får lite sköna Tiger lou vibbar.

Vad gäller ljudbilden så tyckte jag först att det lät lite stökigt och odistinkt mellan
de olika instrumenten men efter att ha lyssnat ett tag så kom jag på att jag nog
gillar det soundet här. Det låter mycket olikt från hur jag själv brukar mixa men jag
inser att det faktiskt har en viss charm att baka ihop ljudet till mer av ett stort sound
snarare än ett gäng individuella instrument som spelar ihop. Hur har du åstadkommit
denna "ihopklistring" av ljudet? Saturationspluggar? Vintage warmer? Nebula med
tape presets (i så fall vilka)?

EDIT: Just det! Jag tycker att "Obbnäsgubben" ovan har ett utmärkt förslag till
slutet på låten. Jag tycker också att slutet låter lite väl av kapat. Det hade nog
låtit jättebra med en kort akustisk avskalad repris.

--- Slut citat ---

Till att börja med tack. Jo det är helt riktigt att jag strävat efter en mer grötig/ihopklistrad ljudbild, eller vad man nu vill kalla det. Lite för att fånga livekänslan och att det inte behöver vara perfekt.

Så då var det dax att avslöja några av mina hemligheter då, hehe: Jaja. På masterregeln har jag colortone med color 1, första preseten, minns inte vad den heter, tror den emulerar TTD 1272, sen ligger där psp mixsaturator med 35% saturation och tape 2. Vidare waves SSL 4000 kompressor 2:1 som autorelease som tar 2-3 db i de starta partierna, izotope ozone reverb 12% från 250 hz till 5khz typ medelstort rum och avslutningsvis oxford inflator +5db samt 30% curve

På samtliga kanaler ligger api 560 eq, samt api 2500 kompressor där det behövs. Även URS kanalstripp ligger lite här o var.

För att uttrycka det enkelt.

mvh Jon

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion