Kontrollrummet

Ny slaskdemo från BADLANDS och IKEN..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 B)
http://www.theikenband.se/Will%20You%20%20Follow%20me......%20Test..mp3

Vänner!
Kom nu i håg detta: En slask,inget mixat,inget eq:at,sången,guror,bas,första tagningar,trummorna
är ungefär vad vi kommer att använda.. DOCK!!! med mer fills o.dyl.
Det skall till ett intro,som BAD filar på just nu,dessutom ett outro,basen skall liras om,sången tas om...
men vi ville visa er låten som den har kommit till.
Jag hörde den på Badlands hemsida och kände att,typ,hmmmm,den där vill jag fixa till....
Så, innan ni skjuter oss i sank,läs min/vår förklaring på låten är ni snälla :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kom nu i håg detta: En slask,inget mixat,inget eq:at,sången,guror,bas,första tagningar,trummorna
är ungefär vad vi kommer att använda.. DOCK!!! med mer fills o.dyl.
Vill testa om jag kan lägga ut mediapselaren för låten, innan jag strömmar och lyssnar:

[mp3=200,20,0,left]http://www.theikenband.se/Will%20You%20%20Follow%20me......%20Test..mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 11.10.2008, 20:11:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Kan nog bli bra det här. Schysst grund att stå på. Jag skulle vilja höra mer av den "Knoplfleriga" gitarren som dyker upp i ena kanalen, typ lite plock/licks med det soundet på fler ställen i låten.

Sången är ju bitvis sur, men den skulle ju läggas om! Basen "slår igenom" på några ställen också.
Men jag tror det kan bli en riktig bra låt!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Lite problem att hitta tonerna i slasksången men iden är definitivt "good".
Sången skulle kunna vara Mark Knopflers eller Bob Dylan beroende på om det ska vara lite falsksång eller inte. Nu lutar det åt Bob Dylan... :wub:

Kul att höra era låtar Iken. Det hörs att det är myskänsla i era musikmöten => perfekt!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Tack pojkar!
Detta är som sagt bara en ''slaskversion'',känner ändå att det kan bli ''nått'' av detta........Janne(BADLANDS för er)har gott om ideer,ingen har tagit honom på allvar vad gäller musiken genom åren,vi står på samma grund ungefär,1959 års modell......,(näe ingen rosa lack och kromad grill.... 59-års modell) :lol:
det är skitkul att få jannes  förtroende att fixa till hans ideer..... :wub:
Vi har kul,det är helt klart så. Han växer som musiker,jag lär mej mixa... :)
Det bästa av 2 världar...... B)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
B)
http://www.theikenband.se/Will%20You%20%20Follow%20me......%20Test..mp3

Vänner!
Kom nu i håg detta: En slask,inget mixat,inget eq:at,sången,guror,bas,första tagningar,trummorna
är ungefär vad vi kommer att använda.. DOCK!!! med mer fills o.dyl.
Det skall till ett intro,som BAD filar på just nu,dessutom ett outro,basen skall liras om,sången tas om...
men vi ville visa er låten som den har kommit till.
Jag hörde den på Badlands hemsida och kände att,typ,hmmmm,den där vill jag fixa till....
Så, innan ni skjuter oss i sank,läs min/vår förklaring på låten är ni snälla :D


Vet faktiskt inte riktigt vad jag skall kommentera när du skriver så här. Inget skall tydligen vara kvar, så då är det inget att säga om spelet. Vad vill du veta? Om låten är bra och värd att satsa på? Ja, det tro jag. Men den känns lite enformig i sista versen, där borde något hända.
DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Snitsigt basljud.

Resten var rätt tråkigt.
:lol:
Basljudet är Rickenbacker rätt in i ljudkortet.........utan några som helst effekter.
Det kallar du snitsigt.... ;)
ärlig kommentar ger ärligt svar,eller hur Wernborg.... :lol:.
Tack för lyssning och kommentar i alla fall...... :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Snitsigt basljud.

Resten var rätt tråkigt.
:lol:
Basljudet är Rickenbacker rätt in i ljudkortet.........utan några som helst effekter.
Det kallar du snitsigt.... ;)
ärlig kommentar ger ärligt svar,eller hur Wernborg.... :lol:.
Tack för lyssning och kommentar i alla fall...... :D

Då ska jag överväga Rickenbacker vid nästa basköp.  :D


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Snitsigt basljud.

Resten var rätt tråkigt.
:lol:
Basljudet är Rickenbacker rätt in i ljudkortet.........utan några som helst effekter.
Det kallar du snitsigt.... ;)
ärlig kommentar ger ärligt svar,eller hur Wernborg.... :lol:.
Tack för lyssning och kommentar i alla fall...... :D

Då ska jag överväga Rickenbacker vid nästa basköp.  :D
Jag säger:Lycka till........ 24 Månaders väntetid.... minst.... :lol: :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 252
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
På förra låten så lät Janne bättre så det här kan bli hur bra som helst. Skön grund.. :D
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
På förra låten så lät Janne bättre så det här kan bli hur bra som helst. Skön grund.. :D
Eko

Tackar för detta Eko och ni andra.... :wub:
Ska göra mitt bästa för att dels lyfta sången men även få till mera Knopfler plink  ;)
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jomenvisst. skönt basljud. Skönt knopflerskt plock helt klart. basen slår igenom nånstans strax efter 1:30

Sången låter ju lite onyanserad och sur, men det fixar du va?  OM du nu inte fixar surheten så tror jag att du kan köra ännu mer pratstuk ala knopfler faktiskt. kan säkert fungera.

Tyckte det va riktigt skönt lunk detta :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 396
    • Visa profil
    • SoundClick
Dylan och Knopfler låter intressant och de kunde låta lika varandra. Mer Dylan än Knopfler tycker jag också. Dylan är ju en murbräcka för oss som inte är så sångtonsäkra och i den här typen av låtar kan det t o m bidra till uttrycket. Mal på lite för samma för att fånga mig helt. Mer fills som sagt skulle hålla intresset uppe. Men inte oävet, det finns en stämning, nerv som är fängslande. Borde lyssna mer på texten. Kanske kan lägga upp den vartefter låtbygget fortskrider?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou BADLANDS!
Tycks likadant med Obbnäsgänget att whiskyångorna tyx köra det mesta  av bandandet! Jovisst! :D
Kommer att lyssna på detta alsater eftar att whiskyågorna har lämnat mitt indre!
KÖR HÅRT BANDET!


h.  jiohan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Dylan och Knopfler låter intressant och de kunde låta lika varandra. Mer Dylan än Knopfler tycker jag också. Dylan är ju en murbräcka för oss som inte är så sångtonsäkra och i den här typen av låtar kan det t o m bidra till uttrycket. Mal på lite för samma för att fånga mig helt. Mer fills som sagt skulle hålla intresset uppe. Men inte oävet, det finns en stämning, nerv som är fängslande. Borde lyssna mer på texten. Kanske kan lägga upp den vartefter låtbygget fortskrider?
God ide att lägga upp texten till detta. Mitt mummel kanske inte alltid går att höra  ;)
Det blir mera plock i nästa version av denna demo, planerna om framtiden för låten har blivit klart inspirerade av er på KR :D Alla infall har tagits in till projektet (från min sida, IKEN får stå för sin del vilken jag tror är likvärdig med min).
Håll ut ett par dagar till innan nästa version dyker upp...

Mycket tacksam för den feedback ni ger  ;)
Nobody sings Dylan like Dylan


freddy

  • Gäst
Lite svårt att lyssna på detta för sången är redigt sur :)

Gillar gitarren som återkommer, man får direkta dire straits-vibbar, snyggt ljud på gura och bas.

Tycker det blir lite tråkigt, samma grej återkommer i en nästintill oändlig loop (känns det som). :D

Jag tycker faktiskt det är en bra början till en låt, men det behövs liksom en refräng eller en B-del känner jag, då kommer nog låten att växa.




Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Lite svårt att lyssna på detta för sången är redigt sur :)

Gillar gitarren som återkommer, man får direkta dire straits-vibbar, snyggt ljud på gura och bas.

Tycker det blir lite tråkigt, samma grej återkommer i en nästintill oändlig loop (känns det som). :D

Jag tycker faktiskt det är en bra början till en låt, men det behövs liksom en refräng eller en B-del känner jag, då kommer nog låten att växa.''


Nja,vet inte om det behövs en refräng,då blir det ju typ standardmallen 1A, i bland är det skönt med saker som bara ''maler på'',denna låt är en sådan.Sedan håller Mr Badlands på att lägga om sina gitarrspår,och när jag har fått dem,kommer det nya trummor,ny sång,nytt baslir,ett litet intro och ett längre outro modell Mark Knopfler.Jag känner starkt för denna lilla visa om ett kvaddat förhållande,det är dessutom trevligt med alla era råd,som vi som ett team försöker ta vara på......... :)
Ang.loopar,nope,det använder inte vi. ;)
Det enda som inte är äkta här är av naturliga skäl trummorna.




''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Nu finns texten till denna lilla låt att läsa på följande länk
http://missingpieces.se/ljud/Will%20You%20Follow%20Me%20Home.DOC
Den är i Word-format och eventuella problem med detta får lov att analyseras fall till fall  ;)

Som IKEN skrev, grundideen till låten kommer att behållas. Mera plock ala Knopfler kommer samt ny sång ny bas och nya trummor.
Totalen blir nog annorlunda (får man hoppas   :D)
Nobody sings Dylan like Dylan


freddy

  • Gäst
Jag håller med dig IKEN, kanske inte en refräng, men en B-del tycker jag behövs. Alternativet är att det varieras lite mer i kompet på den nuvarande figuren. Det kanske löser sig med dom nya gitarrpåläggen. ;)


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag håller med dig IKEN, kanske inte en refräng, men en B-del tycker jag behövs. Alternativet är att det varieras lite mer i kompet på den nuvarande figuren. Det kanske löser sig med dom nya gitarrpåläggen. ;)
Tror faktiskt det...... :)
Du får nog stå ut med ''malandet''.....
 Men det kommer att bli lite livligare trummor,de som hörs här är bara en grund som jag sände till
Badlands för att få ett tightare gitarrlir,nått för honom att lägga gitarr till,basen,samma sak där,det blir Rickenbacker,men lite mer anonym än här (fast det tar emot :lol: )Laid back blir den,så har han tänkt min gamle klasskompis...... och det köper jag. ;)
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972