Kontrollrummet

"Nya" låtar som inte är nya

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad aoeu

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Satt och lyssnade på en samling med klassiska pianostycken. Helt plötsligt hör jag något jag känner igen. Är det inte All by myself, jag hör i Rachmaninov Piano Concert nr 2, plankat rakt av? (eller hur det nu var...)
Är det någon annan som har liknande exempel på "nya" låtar som inte är nya, eller låtar som är "inspirerade" av gamla stycken. Berätta!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Depeche Mode, "Condemnation" har exakta tonerna och fraseringen av Orden "allt är frid" från stilla natt :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Min sambo är Rachmaninovälskare och introducerade pianokonserterna för mig.

Faktum är att jag noteradeexakt samma sak som du när jag hörde tvåan: Det är ju All by myself!
Det är början på versen man hör. Eller rättare sagt, det är Rachmaninovs andra pianokonsert man hör i början av versen på All by myself.

Kul att nån annan också hört det ... :)


Utloggad hammagrella

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
    • Hammagrellas Universum
Erik Prydz "Call on me" låter jäkligt likt "Valerie" med Steve Winwood tycker jag....
www.hammagrella.se


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
är rätt bekant i populärmusik eller?  :rolleyes:
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Signaturmelodin till "Amigo" låter rätt likt "Ångbåtsblues" med Cornelis, tycker jag.
DON'T PANIC


Utloggad berra_-

  • Lovande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 385
  • My name is Manny Calavera!
    • Visa profil
Signaturmelodin till "Amigo" låter rätt likt "Ångbåtsblues" med Cornelis, tycker jag.
ja faktiskt, lite (: fast värre exempel finns ju. var något band som i princip hade plankat hela "Father and son" just kommer jag inte ihåg vilka men :P
Hälsa sa Hellsa


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Magnus Ugglas Hand i hand (om den nu heter så) från 80talet är oxå en plankning från något känt gammalt verk men jag tror att han gjort det medvetet!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Ja Uggla har väl plankat en hel del vill jag minnas. "Fula gubbar" tror jag är Telemann, tex...


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Låten Punk Rock Song av Red Hot Chili Peppers avslutas med Sweet Child O' Mine-riffet/melodin.
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Låten Punk Rock Song av Red Hot Chili Peppers avslutas med Sweet Child O' Mine-riffet/melodin.
:lol: :lol: va dåligt!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Låten Punk Rock Song av Red Hot Chili Peppers avslutas med Sweet Child O' Mine-riffet/melodin.
:lol: :lol: va dåligt!!
Nja :P Jag tror det är mer liksom visa att han (John Frusciante) ser upp till de. Speciellt med tanke på att han tackar dem i konvolutet B)
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Låten Punk Rock Song av Red Hot Chili Peppers avslutas med Sweet Child O' Mine-riffet/melodin.
:lol: :lol: va dåligt!!
Nja :P Jag tror det är mer liksom visa att han (John Frusciante) ser upp till de. Speciellt med tanke på att han tackar dem i konvolutet B)
hehe ok.. då vare lite mer logiskt.. ;)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Coldplay skrev ny text till Computer Love med Kraftwerk och gjorde en riktigt bra version faktiskt. Vad den nya heter har jag glömt.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Coldplay skrev ny text till Computer Love med Kraftwerk och gjorde en riktigt bra version faktiskt. Vad den nya heter har jag glömt.
jag uppmärksammade det när jag hörde den första gången.. skit o bajs tycker jag..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Men paradexempel nr.1 måste väl ändå vara följande ekvation:

Översätt "Don´t cry for me Argentina" till svenska.
Byt ut Argentina mot Göteborg.
Sjung texten till Ted Gärdestads "Det är för oss solen går ner."

Voilá!


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Coldplay skrev ny text till Computer Love med Kraftwerk och gjorde en riktigt bra version faktiskt. Vad den nya heter har jag glömt.
jag uppmärksammade det när jag hörde den första gången.. skit o bajs tycker jag..  ^_^
där ser man


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
martin stenmark gör nån duett som måste va rakt av ripoff från andreas johnsons "glorius"  :o
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Jag tycker att det finns mycket snott i nya Mika albumet, "life in Cartoon Motion".

Jag känner igen det mesta men kan inte placera det förutom "Relax, take it easy" påminner om "I just died in your arms tonight" har dock inte tillgång till den o kunnat jämföra, utan det är bara ut mitt minne.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Men paradexempel nr.1 måste väl ändå vara följande ekvation:

Översätt "Don´t cry for me Argentina" till svenska.
Byt ut Argentina mot Göteborg.
Sjung texten till Ted Gärdestads "Det är för oss solen går ner."

Voilá!

Antar att du syftar på H.Hellström... det fanns en webbplats som var helt dedikerad åt att leta upp vad han stulit, både musik o textmässigt. Ganska intressant faktiskt men jag har tyvärr inte länken kvar, någon annan vet kanske vilken webbplats det är?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Men paradexempel nr.1 måste väl ändå vara följande ekvation:

Översätt "Don´t cry for me Argentina" till svenska.
Byt ut Argentina mot Göteborg.
Sjung texten till Ted Gärdestads "Det är för oss solen går ner."

Voilá!

Antar att du syftar på H.Hellström... det fanns en webbplats som var helt dedikerad åt att leta upp vad han stulit, både musik o textmässigt. Ganska intressant faktiskt men jag har tyvärr inte länken kvar, någon annan vet kanske vilken webbplats det är?

Den blev uppmärksammad i media och omtalad. Killen som drev den var ett faan av Hellström och starta den som en kul grej. Tyvärr blev det för stort och det sluta med att det bara fanns en ursäkt till Håkan på siten, stod typ att det inte var meningen att någon skulle ta illa upp.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!

Men paradexempel nr.1 måste väl ändå vara följande ekvation:

Översätt "Don´t cry for me Argentina" till svenska.
Byt ut Argentina mot Göteborg.
Sjung texten till Ted Gärdestads "Det är för oss solen går ner."

Voilá!

Antar att du syftar på H.Hellström... det fanns en webbplats som var helt dedikerad åt att leta upp vad han stulit, både musik o textmässigt. Ganska intressant faktiskt men jag har tyvärr inte länken kvar, någon annan vet kanske vilken webbplats det är?

Den blev uppmärksammad i media och omtalad. Killen som drev den var ett faan av Hellström och starta den som en kul grej. Tyvärr blev det för stort och det sluta med att det bara fanns en ursäkt till Håkan på siten, stod typ att det inte var meningen att någon skulle ta illa upp.

Hehe... kan låta bli att tänka på den där godisreklamen med alla ungar som kör fiskdamm och bara får nyttiga saker, så mamman drar undan skynket o där sitter gubben med fullt med godis i munnen - "fö'låt".  :lol:

Edit:
F.ö. synd att ingen sparade all den infon o la upp på en ny webbplats. :P


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Det blir ju lite av en filosofisk diskussion detta: Går det över huvud taget att skapa något unikt? Musikskapande är ju bara en rad stölder kombinerade. Varenda ackordsföljd, varenda melodi är redan gjord. Skapande blir allegoriskt, allt refererar till nåt annat. Med så mycket musik och ljud man utsätts för hela tiden är det inte konstigt att man medvetet eller omedvetet stjäl både musik och text från andra. Magnus Uggla och Timbaland gör det medvetet, många har ingen aning. Hur många nystartade rockband har inte skapat nån låt som går typ Am F C G? Vad är verkshöjd bland mainstreamhouse?

Nä, allt bygger på något annat som kommit tidigare vilket gör upphovsrättsfrågan rätt intressant också... Men jag ser ingen anledning till att döma eller hacka på någon för att ha stulit och utvecklat idéer, eftersom vi alla är skyldiga. Är resultatet njutbart är det det enda som borde räknas, och det är fullständigt subjektivt... Gillar man ex Håkan Hellström så spelar stölderna ingen roll, gillar man honom inte är man sur över att han lyckats komma undan med de där stölderna som gjorts tusentals gånger förut. Jag är inget stort fan och tycker han är lite överhypad men jag har respekt för honom och kan se att han har talang.

Men visst kan man bli besviken ibland... När jag upptäckte att Shpongle arbetade på ett helt annat sätt än jag förväntat mig sjönk tyvärr min respekt för deras talang en aning, men det är också på ett positivt sätt, som en reality check... Det till synes omänskliga hamnar på en greppbar nivå (för att vara lite flummig). Man kan plötsligt rättfärdiga sitt eget stjälande om inte annat...

Keep stealin', folks!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fick en flashback och undra om någon vet hur denna tvist sluta?

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_11924216.asp


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Fick en flashback och undra om någon vet hur denna tvist sluta?

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_11924216.asp

Det var helt klart mycket likt!
Intressant att få veta hur det gick?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Fick en flashback och undra om någon vet hur denna tvist sluta?

http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_11924216.asp

Det var helt klart mycket likt!
Intressant att få veta hur det gick?

Jupp...
Jag har gogglat men inte funnit någon. Tror att Rolling Stones körde över med tanke på tillgångar i plånboken att det är riskfyllt att driva en tvist på amerikansk mark. För oss ses det som en självklarhet att vinnaren är det svenska bandet. Men krånlig juridik och komplex byråkratik gör utfallet högst osäkert.

Vet någon något om detta så tala :)


Utloggad Exil

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 94
    • Visa profil
Erik Prydz "Call on me" låter jäkligt likt "Valerie" med Steve Winwood tycker jag....

Ja det är ju ett kännt faktum. Han har ju samplat från "Valeri" och byggt upp en egen låt. Därav finns det flera likheter.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det blir ju lite av en filosofisk diskussion detta: Går det över huvud taget att skapa något unikt?

Shakespeare's samlade verk finns faktiskt nedskrivna i decimalutvecklingen av PI (eftersom den är oändlig), alltså om vi har 26 bokstäver i engelska alfabetet, och delar upp utvecklingen i siffror om två: 01 02 03..... (ABC) 26 (Z)

Fast man måste leta jävligt länge för att hitta romeo och julia och de andra förstås.

Ändå vill jag hävda att det är väldigt lätt att skapa en melodi som inte redan är gjord. Eller skriva en ackordsföljd som ingen tidigare gjort.
Finns fler ackord än 26, alltså är det ännu svårare att hitta en unik låt i decimalföljden av PI.


[/quote]
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Nej, för en bok innehåller ofta över en miljon bokstäver. Men en låt med så
många ackord måste anses ovanlig. (Och outhärdlig att lyssna på.)
Alltså måste det räcka med en ganska liten serie decimaler, för att det ska
kunna räknas som koden för en låt, och då finns det ju betydligt fler chanser
att samma låt dyker upp igen. Eller..?  :unsure: :wacko: :wacko: :rolleyes:


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
kanske inte en låtstöld rakt av, men "Super Grass" med låten "moving" är iallafall en "Pink Floyd" med låten "Dogs" Wannabe
åtminstone vers biten,fast jag antar att det antagligen är mer en hyllning,får intrycket av att de flesta brittiska band
har pink floyd som hjältar!

Pink Floyd-Dogs:


Super Grass-Moving:


kul att leka musik polis!! :lol:
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Stratoholic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Att det finns ett mkt stort men ändligt antal ackord/melodi-kombinationer är väl inte så mycket att orda om, men försök räkna ut hur många takt/rytm/"timing"-kombinationer det finns om vi tänker oss en begränsad låtlängd..

kvantfysik?   :wacko:

(..det är ju iofs också ändligt i praktiken eftersom
vi inte kan uppfatta nån millisekund hit eller dit)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det blir ju lite av en filosofisk diskussion detta: Går det över huvud taget att skapa något unikt? Musikskapande är ju bara en rad stölder kombinerade. Varenda ackordsföljd, varenda melodi är redan gjord. Hur många nystartade rockband har inte skapat nån låt som går typ Am F C G?
Trams.
En myt, som lever friskt, mest för att sanktionera stöld o ren lathet.
Antalet ackordsföljder kombinerat med melodikombinationer är närmast oändliga. Allt låter ju däremot inte bra i våra öron som just är vana vid Am C F G-låtar med tillhörande trallvänlig lättlyssnad melodi. Det man skapar blir vad man gör det till.
Asus2 C9no7 F Gm. Vilken känd låt har de ackorden?
« Senast ändrad: 23.05.2007, 11:39:03 by MrPhil »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Att det finns ett mkt stort men ändligt antal ackord/melodi-kombinationer är väl inte så mycket att orda om, men försök räkna ut hur många takt/rytm/"timing"-kombinationer det finns om vi tänker oss en begränsad låtlängd..

kvantfysik?   :wacko:

(..det är ju iofs också ändligt i praktiken eftersom
vi inte kan uppfatta nån millisekund hit eller dit)

Inte så mycket att orda om? Du har fel om att de är ändliga. Låt säga att vi skapar en melodi med helnoter som varar 1 sek, och en låt som varar 1 minut.
12 upphöjt med 60 är ett ofantligt tal. Även 5^60 (pentatonisk skala) är ett fedefett bauta-tal ;)
Till detta kan vi lägga de andra instrumenten, t ex basslinga och andra kompinstr... som ökar på antalet möjligheter, inte additivt, men också exponentiellt. Eller att vi har halvnoter och 1/4-noter osv... AAAARGH! Kombinationerna blir så jädrans många, att gränsvärdet går mot oändligheten. :)
 
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Stratoholic

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
Att det finns ett mkt stort men ändligt antal ackord/melodi-kombinationer är väl inte så mycket att orda om, men försök räkna ut hur många takt/rytm/"timing"-kombinationer det finns om vi tänker oss en begränsad låtlängd..

kvantfysik?   :wacko:

(..det är ju iofs också ändligt i praktiken eftersom
vi inte kan uppfatta nån millisekund hit eller dit)

Inte så mycket att orda om? Du har fel om att de är ändliga. Låt säga att vi skapar en melodi med helnoter som varar 1 sek, och en låt som varar 1 minut.
12 upphöjt med 60 är ett ofantligt tal. Även 5^60 (pentatonisk skala) är ett fedefett bauta-tal ;)
Till detta kan vi lägga de andra instrumenten, t ex basslinga och andra kompinstr... som ökar på antalet möjligheter, inte additivt, men också exponentiellt. Eller att vi har halvnoter och 1/4-noter osv... AAAARGH! Kombinationerna blir så jädrans många, att gränsvärdet går mot oändligheten. :)
 




Ok jag ger mig, du har en poäng där..
Alla möjliga låtar kommer förmodligen inte att komponeras innan universum går under,
men jädrans många är inte i närheten av oändligt.  ^_^


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
Asus2 C9no7 F Gm
[...]

Funderade på en grej... sus2-ackordet saknar ju ters, 9no7 blir exakt samma ackord fast med ters, men jag har alltid skrivit detta som add9... finns det nån skillnad, eller är det bara "stavningen"? Har även sett att man bara langat på en 2:a efter (A2)  :huh: