Hej,
Är nybliven medlem och har kollat igenom många trådar och sett att det alltid kommer en kommentar "Lämna iväg låten till någon som jobbar med det". Vem då?
De flesta artiklar/böcker pratar om traditionel banduppsättning eller symfoniorkester (som bob anser vara det örat egentligen vill ha i form av balans). Kan man tänka sig att alla mastringsnissar, oavsett musikgenre, försöker på till ett bra ljud som passar generen eller kan dem bara sin genere. Bob pratar ju om att man måste hantera Hip Hop med "boomy" basar annorlunda mot ett rocklåt så jag vill veta att dem inte skär bort det som kanske har med generen att göra.
Vad jag egentligen undrar är väl, om jag gör Rock, skall jag då gå till Rockmastrare, och om jag gör Noisetechno skall jag då gå till en Noisetechnomastrare eller är det alltid så att rätt registeromfång ger bra ljud oavsett genre?
Ja, jag vet att man fixar till soundet i mixningen men jag är helt övertygad om en mastringsgubbe och jag kan ha olika uppfattningar om vad som låter bra eller inte. Visst låter jag som en potentiellt jobbig kund?

Finsn det några här med erfarenhet av att mastra olika artister och band som har lite anekdoter kanske?