Kontrollrummet

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
-
« Senast ändrad: 16.12.2011, 14:08:04 by Linkowich »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hejssan LW

Syrran verkar ju helt okei.  :)
Det vad jag inte gillar är det superdistade på dom små inputtana längs hela låten från höger till vänster.. Har lyssnat genom nu tre ggr, och varja gång hajar ja till om monitorerna eller hörlurarna fått någå fel. Inputtana iofs är ok , men soundet... :(

Kulsprutebaskaggen sitter som gjuten, inte överanvänd, great :)

Rappare jaa, eller murare... tycker sången sitter bra i min smak. Stämmorna är stora o breda o funkar till tusen,  :)  o så kommer det där yberdistainputtasoundet igen... :(

Ett jäkla gott jobb ha du satt ner på syrran, I love her :)


h.  mahan

« Senast ändrad: 04.04.2007, 22:21:55 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Klart bra låt! Gillar det mesta och rap'en funkar ju kanon. Skulle du kunna variera lite mer på refr? "When the dawn breakz". Lägg t.ex. på en liten rap där oxo? något snabbt.

Bra som tusan!


Utloggad tsmalmbe

Det där ultralimiterade digitaldist-grejerna som susar från vänster till höger gör att man måsta avbryta lyssningen i lurar. Gör riktigt illa. Kan fungera med stora umppadumppa PA-system på dansgolvet kanske där allting måste vara överdrivet för att höras? Ingen hemmalyssning för mig.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
tsmalmbe, du får skaffa dig PA-lurar som vi alla andra..   B)

Jag märkte inget i mina PC-högtalare, men skall lyssna efter detta jag oxo.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tsmalmbe, du får skaffa dig PA-lurar som vi alla andra..   B)

Jag märkte inget i mina PC-högtalare, men skall lyssna efter detta jag oxo.


Hejssa!
Håller med Ts. Det är samma sak som jag kanske lite klumpigare försökte få fran i mitt tidigare inlägg. ;)

h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tack mahan, Light Head och tsmalmbe för lyssningen!  :)

mahan & Light Head: Kul att ni gillar det! Ja sista refrängen kanske skulle må bra av lite variation. Funderar på om man skulle lägga fler sångfigurer och kanske en gitarr. Möjligen lägga lite mer element i beatet mot slutet också.

mahan & tsmalmbe: Glitcharna går inte hem i Finland, det är ett som är säkert!  :lol:
Bakgrundsstoryn är att jag samlade på mig en drös med oljud (kabelbrum, bit-knaster osv..) som blev till ett par beats som blev till låtidéer. Så för mig känns det som de ÄR ~breakz-låtarna.  :P

Vi får se om fler vill lyssna! Om ingen gillar glitcharna så får jag väl döda mina darlings och göra helt "vanliga" låtar...  *snyft*
« Senast ändrad: 05.04.2007, 13:19:59 by Linkowich »


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Autechre är ju grymma på clicks, pops, glitches och så vidare..


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jo jo men...
Kritiken gäller soundet på blitzen klytzen glitchen eller va de nu heter, helt av hälsoskäl, det gör ont i öronen för fa... :)

Håll dom hjärna med men med humant sound :D


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jo jo men...
Kritiken gäller soundet på blitzen klytzen glitchen eller va de nu heter, helt av hälsoskäl, det gör ont i öronen för fa... :)

Håll dom hjärna med men med humant sound :D

h.  mahan

 :lol: Det SKA göra ont, mahan! Precis som livet självt!

Nä som sagt, jag är inte omöjlig om det visar sig att fler tycker som ni. Det går ju alltid att dra ner på mängden och nivån...

Haha "Blitzen klytzen"!!! Underbart! Det blir namnet på nästa låt, tillägnad dig mahan! :P


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jo jo men...
Kritiken gäller soundet på blitzen klytzen glitchen eller va de nu heter, helt av hälsoskäl, det gör ont i öronen för fa... :)

Håll dom hjärna med men med humant sound :D

h.  mahan

 :lol: Det SKA göra ont, mahan! Precis som livet självt!

Nä som sagt, jag är inte omöjlig om det visar sig att fler tycker som ni. Det går ju alltid att dra ner på mängden och nivån...

Haha "Blitzen klytzen"!!! Underbart! Det blir namnet på nästa låt, tillägnad dig mahan! :P




Ha ha (garvar)  Nu gör det redan mindre ont.. :D :D :) :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad jahala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Hei Linkowich!

Bra produksjon, tight mix og master.. Kommersielt catchy refreng.. veldig catchy.. men arrangementet og glitch-inspirasjonen gjør det litt for underground for min smak.. Mister også bildet på helheten i låten.. Med litt mer jevne "stemningsinstrumenter" (pads/strings/piano/akustisk gitar?) som binder sammen strukturen i låten kunne dette vært en bra låt å sende til publishers som leverer musikk til film..

Låten føles som en blanding av nu metal, breaks og chillout.. Ikke en dårlig combo, men savner mer chillout-elementer for å bygge videre på den gode stemningen i låten..

Rap'en fungerer fint, men rytmikken du bruker er veldig "2002'ish white guy rap".. hehe..

Tror låten (fra et kommersielt synspunkt) kunne hatt godt av mer electro-akustisk perkusjon, og heller brukt noisebeats i breaks og fill-ins.. Et litt mer standard'ish arrangement kunne også gjort låten mer "memorable"..


- J.







Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag vet exakt hur denna låt blir ett monster. glitacharna ner lite i volymen med döda inte...I LOVE them.

behåll rapen som den är, men ös på med rakt trumkomp och tung ddistgitarr i ett par reffar på slutet och rappa nåt elakt bakom. shit så bra de skulle bli:)

tänk linking park the end!



Sköna grejjor detta, verkligen!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Hei Linkowich!

Bra produksjon, tight mix og master.. Kommersielt catchy refreng.. veldig catchy.. men arrangementet og glitch-inspirasjonen gjør det litt for underground for min smak.. Mister også bildet på helheten i låten.. Med litt mer jevne "stemningsinstrumenter" (pads/strings/piano/akustisk gitar?) som binder sammen strukturen i låten kunne dette vært en bra låt å sende til publishers som leverer musikk til film..

Låten føles som en blanding av nu metal, breaks og chillout.. Ikke en dårlig combo, men savner mer chillout-elementer for å bygge videre på den gode stemningen i låten..

Rap'en fungerer fint, men rytmikken du bruker er veldig "2002'ish white guy rap".. hehe..

Tror låten (fra et kommersielt synspunkt) kunne hatt godt av mer electro-akustisk perkusjon, og heller brukt noisebeats i breaks og fill-ins.. Et litt mer standard'ish arrangement kunne også gjort låten mer "memorable"..

- J.

Hej jahala!

Tack för en ingående lyssning och recension!  :)

Väldigt många bra synpunkter där! Jag måste ju börja med att säga att jag har inga kommersiella ambitioner med det här, utan allt jag postar på KR är hobbyexperiment för det egna nöjets skull!  :P

Kan det vara så att refrängen är FÖR snäll? Det är ju snarare undergroundkänslan jag vill åt...  :unsure:
Kan det bli "memorable", fast åt det andra hållet, liksom?

Haha...kul det om rappen! Jag håller med dig till 100%!  :lol: Jag kan inte rappa, och lyssnar väldigt sällan på det (kanske var 2002 sist  :lol: ). Har du några tips på hur en not-so-damn-white-guy-2007 skulle kunna frasera?

Kul att du gillar mix & master!  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
jag vet exakt hur denna låt blir ett monster. glitacharna ner lite i volymen med döda inte...I LOVE them.

behåll rapen som den är, men ös på med rakt trumkomp och tung ddistgitarr i ett par reffar på slutet och rappa nåt elakt bakom. shit så bra de skulle bli:)

tänk linking park the end!

Sköna grejjor detta, verkligen!

Hej Emulator!

Tack för lyssning! Äntligen nån mer som gillar knastret! :P Men som du säger, ner lite i mixen med dom är nog rätta receptet!

"Linkowich Park"  :lol: kan det vara nåt? Jag är ju iofs inget stort fan av Linkin Park, men det kanske kan bli riktigt skojigt ändå! Du kan få lägga vantarna på projektet om du vill? PM kommer strax...

 :) /Linko



Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tycker att det här låter riktigt bra...ett bra arr och ett intressant ljudlandskap.
 
Rappa kan man göra på många olika sätt, och du har gjort det på ditt sätt vilket jag tycker funkar mycket gott!
Skön refräng med bra melodi i..en sån som sätter sig!..

Lycka till.. :)

 


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Tycker att det här låter riktigt bra...ett bra arr och ett intressant ljudlandskap.
 
Rappa kan man göra på många olika sätt, och du har gjort det på ditt sätt vilket jag tycker funkar mycket gott!
Skön refräng med bra melodi i..en sån som sätter sig!..

Lycka till.. :)


Hej valdez!

Tack för lyssningen! Jätteskoj att du gillar låten, och till och med rappen!  :P
Är väl inte helt nöjd med den själv, men för en first time effort så blev det ju rätt ok!

Lycka till... Tack!! Fast...med vad?  :lol: Livet i stort?


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Juste låt och snyggt jobbat. Inte min stil egentligen men jag tycker att du har lyckats bra här, låter rent av helt ok på rappen. Tror jag. Inte fan vet jag hur det skall låta min i mina öron är det A-ok. Gillar den flytande refrängen också, skön. Trevliga ljud är det ju med... fortsätt! :)


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Tycker att det här låter riktigt bra...ett bra arr och ett intressant ljudlandskap.
 
Rappa kan man göra på många olika sätt, och du har gjort det på ditt sätt vilket jag tycker funkar mycket gott!
Skön refräng med bra melodi i..en sån som sätter sig!..

Lycka till.. :)


Hej valdez!

Tack för lyssningen! Jätteskoj att du gillar låten, och till och med rappen!  :P
Är väl inte helt nöjd med den själv, men för en first time effort så blev det ju rätt ok!

Lycka till... Tack!! Fast...med vad?  :lol: Livet i stort?


Tjenare!.. :D

Jag menar lycka till med låten!..det var ju den vi pratade om, men eftersom jag är generös så kan jag nog även dra till med att önska dig lycka till med livet i stort också..typ bra hälsa, ett gott jobb som ger god lön, stor familj och en ljus framtid med mycket roligt som ger många bra och intressanta minnen i bagaget.. :D  :D



Utloggad Monno

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Helt underbar låt. Älskar "glitcharna" som de flesta säger gör ont i öronen.

Dock har jag bara lyssnat i vanliga kassa datorhögtalare.
Är nykomling här och har inte lärt mig så mycket ännu(fast det var ju därför jag blev medlem, för att ta del av andras kunskaper)

Kan därför inte yttra mig så mycket mer om låten, mer än att jag gillade den skarpt.
Hade kanske kunnat lägga till lite rap mot slutet också? Och kanske sänka volymen på de "otäcka sounden" som folk får ont i öronen av :)

Keep up the good work


DåligtGehör

  • Gäst
Med alla de trasiga och rytmiska inslagen tillsammans med sköna atmosfäriska ljud så lyckas du göra något mer än bara en snygg låt. Du gör det intressant. Skapar en kluvenhet - vad vill han säga?

Möjligen har Emu rätt när han säger skruva ner dessa inslag lite - men jag är inte alls säker på att det är rätt väg att gå.

Riktigt bra mix mellan mörkt trasigt och ljus vacker ballad!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Helt underbar låt. Älskar "glitcharna" som de flesta säger gör ont i öronen.

Dock har jag bara lyssnat i vanliga kassa datorhögtalare.
Är nykomling här och har inte lärt mig så mycket ännu(fast det var ju därför jag blev medlem, för att ta del av andras kunskaper)

Kan därför inte yttra mig så mycket mer om låten, mer än att jag gillade den skarpt.
Hade kanske kunnat lägga till lite rap mot slutet också? Och kanske sänka volymen på de "otäcka sounden" som folk får ont i öronen av :)

Keep up the good work

Hej Monno!

Tack för lyssningen! Jättekul att du gillar låten, (och oljuden)!   :P

Åsså får man väl säga välkommen till forumet! Hoppas du ska trivas!  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Med alla de trasiga och rytmiska inslagen tillsammans med sköna atmosfäriska ljud så lyckas du göra något mer än bara en snygg låt. Du gör det intressant. Skapar en kluvenhet - vad vill han säga?

Möjligen har Emu rätt när han säger skruva ner dessa inslag lite - men jag är inte alls säker på att det är rätt väg att gå.

Riktigt bra mix mellan mörkt trasigt och ljus vacker ballad!

Åh man tackar!  :wub:

Det var precis den känslan jag var ute efter.
Nu har låten fått vila ett tag så det kanske är dags att ta nya tag och försöka göra färdig den. ^_^


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Verkar som du hitat en ny genre med glitcharna som ibland är väl starka men överaskningseffekten och kontrasten till de snygga melodiösa grejorna är det inget fel på. Intressant och kul!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
ORiginell ljudbild. :) Den här laddar jag i mp3-spelaren... SJutton, vad det låter bra, utan att jag kan sätta fingret på det.

Innovativt och bra balans mellan harmoniska tongångar, och mer fartfylld musik och öh "rap"....


mvh
PEr
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Verkar som du hitat en ny genre med glitcharna som ibland är väl starka men överaskningseffekten och kontrasten till de snygga melodiösa grejorna är det inget fel på. Intressant och kul!

Hej Equality! Tackar för örat!  :)

Njä, jag vill nog inte ta åt mig nån ära för glitchandet, det finns många artister som leker med sånt. Men kul är det!  :P

Men man blir lätt skadad märkte jag... Häromdan var det en defekt plugg i ett helt annat projekt som åt alldeles för mycket CPU och fick hela systemet att gå på knäna. Det glitchade rejält! Men jag reflekterade inte ens att det var nåt fel, utan tänkte -Aha, hade jag gjort sådär där?   :lol: :lol:


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
ORiginell ljudbild. :) Den här laddar jag i mp3-spelaren... SJutton, vad det låter bra, utan att jag kan sätta fingret på det.

Innovativt och bra balans mellan harmoniska tongångar, och mer fartfylld musik och öh "rap"....

mvh
PEr

Hej Dividend! Jättekul att du gillar! Det värmer verkligen!  :P

"Rapandet" blir nog en kortlivad karriär för min del  :lol: Men lite kul att göra!


Utloggad lonewind

Det här låter ju inte alls illa för en ovan rappare. Snyggt överlag. Men jag tycker att panoreringarna är lite jobbiga, men det är nog en smaksak. Jag tycker att det är en kanonrefräng som man blir på bra humör av. Snyggt jobbat!


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Finns väl bara en sak att säga:
Snuskigt bra!

Lyssnade på remixen du la upp på det andra forumet också, och tänkte att "Shit, detta är ännu bättre". Sen lyssnade jag på ditt orginal igen och ångrade mig. Du vinner. Älskar't.
blargh


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Det här låter ju inte alls illa för en ovan rappare. Snyggt överlag. Men jag tycker att panoreringarna är lite jobbiga, men det är nog en smaksak. Jag tycker att det är en kanonrefräng som man blir på bra humör av. Snyggt jobbat!

Tack för lyssning och omdömen, lonewind.

Jorå, rappen kan nog funka i sammanhanget! Dock tror jag min rapparkarriär inte blir längre än såhär  :lol: (Fast man ska ju aldrig säga aldrig  :lol:)

Antar att du med panoreringarna menar rytmelementen som far runt i ljudbilden. De tycks dela lyssnarna i två läger - de som tycker det är coolt och de som tycker det är jobbigt. Funderar som sagt på att softa till dom lite om det blir en ny mix.

Jättekul att du gillar refrängen!  :)


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Finns väl bara en sak att säga:
Snuskigt bra!

Lyssnade på remixen du la upp på det andra forumet också, och tänkte att "Shit, detta är ännu bättre". Sen lyssnade jag på ditt orginal igen och ångrade mig. Du vinner. Älskar't.


Aah Fidden, det värmde gott!!  :wub: Oavsett vilken version...  :lol:

Nu är jag ganska trött på mitt original... men Delight-remixen var grymt kul att få.
Ska lägga upp länk till den här i första posten också!