Jag är lika vilsen som du i mixningens underbara värld. Tycker det är mer kul nu än när jag började för då fattade jag helt noll. Emellertid det jag tycker att jag har lärt mig kan sammanfattas ungefär så här:
Lira in alla instrument och röster på egna spår i Cubase t.ex. så rena som möjligt. Utom i mitt fall då jag kör ett förinställt guraljud som jag vet att jag inte kommer att ändra (via Toneport UX2).
Så nu var det klart.
Nästa grej är att lyssna på varje spår enskilt och kolla vilka EQ man sätter för att det ska låta bra för just det spåret/instreumentet/rösten.
En del lyssnar via högtalare runt 80 db och en del är förtrogna med hörlurar - själv kör jag med Skantic-högtalare alltså gamla högtalare till en vanlig stereo och som hörlurar har jag Sennheizer HD465 båda varianterna ger helt olika ljud - härlurarna ger betydligt bättre bas t.ex.
Så nu var det klart.
Nu gäller det att få ihop ljudbilden där har Ylle ett tips - dra ner alla volymkontroller i mixen och börja med att lägga drumsen rätt därefter basen och därefter t.ex. sången osv.
Så nu har du en juste gröt av ljud .
Dags att panorera det vill säga ut med prylarna åt sidorna på nåt sätt , kan göras på olika sätt med olika panoreringskontroller i mixern - obs kan innebära att du får kompensera med ljudivåerna.
När allt låter juste
Så är det dags för effekterna. Reverb t.ex. kan du om du kör en DAW lägga på ett gruppspår så tar den inte så mycket CPU-kraft och påverkar inte Latencyn så mycket.
Så nu var det klart.
Då så dags för mastringen
I mixern på utgångarna drar du in de effekter som allt ska påverkas av typ delay eller en mastringseffekt eller en komprimeringshistoria - var kanonförsiktig allt kan gå fel här har jag fått lära mig den hårda vägen. Kompensera med volymen hela tiden så att det inte blir rött.
Slutligen
Ta en översyn över EQ-inställningarna på utspåren i Mixern.
Voila klart som korvspad

Om man nu inte har gjort fel på vägen förstås vilket brukar vara det vanligaste.
Fan jag tror jag ska läsa igenom denna själv och kanske följa ett par råd här det lät himla bra eller hur

Eko