Kontrollrummet

Absoluta grunden i mixning/mastring

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tjena!

Vet att lära sig hyffsat OK tar en väldigt lång tid. Men jag är väldigt instresserad av detta men tycker det är väldigt svårt att komma igång. Jag hänger helt enkelt inte med när alla snackar om gates och kompressorer m.m.
Har fattar att reverbet är rumsklangen, men när bör man använda vad?

Vore schysst om någon kunde reda ut begrepp åt mig!

/Björn


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det första är nog att inte ens tänka på mastring än på några år....

Jag låter någon annan bättre lämpad reda ut resten.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Det är väl tålamod som gäller. Annars samma som med allt nytt man läser om, varje gång det dyker upp något du inte vet vad det är så tar du reda på det, förslagsvis i kr wikin, sökmotorn eller med google. Sen är det bara ett testa, testa och testa igen så faller nog bitarna på plats.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Det första är nog att inte ens tänka på mastring än på några år....

Jag låter någon annan bättre lämpad reda ut resten.

Svaren i den här tråden ska vara lite mer "mastring är när man mixar hela låten som ett enda spår, men detta är väldigt svårt och inget för nybörjare"

Så lär man sig nånting av svaret samtidigt


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Det är väl tålamod som gäller. Annars samma som med allt nytt man läser om, varje gång det dyker upp något du inte vet vad det är så tar du reda på det, förslagsvis i kr wikin, sökmotorn eller med google. Sen är det bara ett testa, testa och testa igen så faller nog bitarna på plats.  :)

Absolut, får nog bli lite bättre vän med google tror jag


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Folk har tipsat om wikin. Kolla här:

[wiki=kompressor]kompressor[/wiki]
[wiki=Gate]Gate[/wiki]
[wiki=Mixa]Mixa[/wiki]
[wiki=Mastering]Mastering[/wiki]

Om du undrar något specifikt så fråga. Men mycket grundläggande kunskap finns där.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det första är nog att inte ens tänka på mastring än på några år....

Jag låter någon annan bättre lämpad reda ut resten.

Svaren i den här tråden ska vara lite mer "mastring är när man mixar hela låten som ett enda spår, men detta är väldigt svårt och inget för nybörjare"

Så lär man sig nånting av svaret samtidigt
Sorry. Lite väl kort svar där ja, men som man frågar får man svar ibland. Lite väl brett anslag i frågan tycker jag. Ett bra sätt kan vara att rikta in sig på en sak i taget.

Ett riktigt hett tips är att kolla in Yllets mixtips här.

Citat från: Yllet
Hur mixar jag?

Till att börja med ställer jag mig frågan om vad som är det fundamentala i låten, vanligen är det trummor bas och sång, låter de bra till att börja med så är det enklare o snickra ihop resten sen.

Börjar ALLTID med att dra ner alla kanaler på 0 sen kör jag igång med baskagge, och bas, ser till att de får rätt balans o spelar bra mot varandra. När väl det är avklarat har du en bra grund att bygga resten av mixen på.

Då pillar jag in sången. Ser till att den låtar bra, helt ska man inte behöva skära för mycket low, för då är risken att sångenm upplevs som vass och ansträngd, jag försöker alltid behålla så mycket värme som möjligt och skär hellre i diskanten än low-mid. Min sång spelar jag oftast in med röde n2:a, en standardmic och all around arbetshäst.

Well efter det är det dax att ställa sig frågan, vad är det som ger låten karaktär förutom sången? Gitarrerna, en återkommande slinga, körer etc? Då tar jag tag i det o ser till att det låter bra o lyfts fram. Och så håller jag på tills allt e på plats.

Vidare har jag alltid en eq på mixbussen som gör hela mixen i mono under 80hz, en saturation plugg som ger lite gamaldax varm feeling (emulerar rullbandare), en ssl kompressor samt mastringsreverb i låg dos.



Utloggad tsmalmbe

tråden om mixning med grupper är ett bra ställe att lära sig 'rätt från början'.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tack tack. Intressant läsning!

Har en fundering kring equalizing. Har någonstans snappat upp att allt egentligen handlar om energi nåntingnåning..
Iallafall, vi säger att vi har ett spår med fiol spelande. Bör man då dra ner på basfrekvenserna eftersom det ändå bara är uppe på diskanten och således "onödigt" att ha basfrekvensen öppen eller är det bara onödigt då den ändå aldrig är där nere så det spelar ändå ingen roll? Hoppas någon förstår mitt trötta svammel och kan förklara det för mig!
« Senast ändrad: 14.10.2008, 00:23:51 by yeahbjorn »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack tack. Intressant läsning!

Har en fundering kring equalizing. Har någonstans snappat upp att allt egentligen handlar om energi nåntingnåning..
Iallafall, vi säger att vi har ett spår med fiol spelande. Bör man då dra ner på basfrekvenserna eftersom det ändå bara är uppe på diskanten och således "onödigt" att ha basfrekvensen öppen eller är det bara onödigt då den ändå aldrig är där nere så det spelar ändå ingen roll? Hoppas någon förstår mitt trötta svammel och kan förklara det för mig!

Ja, energi och information kan väl säga? Man kan skära kraftigt där det "iallafall inte finns någon information som går förlorad".

har du en fiol som spelar samtidigt med tex ett piano, kan du försöka lägga den lite olika frekvensmässigt, för att få dem tydligare. Går inte det, så kan du panorera dem lite åt varsin sida för tydligheten.

Jag tror också att du kan ställa separata frågor i respektive underavdelning här på forumet...ökar chanser för bättre svar!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tack tack. Intressant läsning!

Har en fundering kring equalizing. Har någonstans snappat upp att allt egentligen handlar om energi nåntingnåning..
Iallafall, vi säger att vi har ett spår med fiol spelande. Bör man då dra ner på basfrekvenserna eftersom det ändå bara är uppe på diskanten och således "onödigt" att ha basfrekvensen öppen eller är det bara onödigt då den ändå aldrig är där nere så det spelar ändå ingen roll? Hoppas någon förstår mitt trötta svammel och kan förklara det för mig!

Ja, energi och information kan väl säga? Man kan skära kraftigt där det "iallafall inte finns någon information som går förlorad".

har du en fiol som spelar samtidigt med tex ett piano, kan du försöka lägga den lite olika frekvensmässigt, för att få dem tydligare. Går inte det, så kan du panorera dem lite åt varsin sida för tydligheten.

Jag tror också att du kan ställa separata frågor i respektive underavdelning här på forumet...ökar chanser för bättre svar!

Okej, börjar greppa det här. Men förstår inte hur jag kan lägga dom lika frekvensmässigt? Har jag redan spelat in fiolen och pianot så ligger dom redan på samma frekvens? Ska man skära i diskanten på pianot skära i basen på fiolen för att på så sätt separera dom?

Ursäkta om det inte är rätt underavdelning men nybörjarforumet kändes bäst för mig att lära mig grunderna i


Utloggad tsmalmbe

Men förstår inte hur jag kan lägga dom lika frekvensmässigt? Har jag redan spelat in fiolen och pianot så ligger dom redan på samma frekvens? Ska man skära i diskanten på pianot skära i basen på fiolen för att på så sätt separera dom?

...och här börjar lektion 419-C, där vi lär oss att placera mikrofonerna rätt från början så vi snappar upp rätt saker. Alltså, skall pianot vara i huvudroll, och låta honkytonk, så mickar du upp det på det sättet, och sen då du spelar in fiolen beaktar du det då du placerar mikrofonen, alternativt/dessutom lägger korrigerande eq på fiolen för att helt enkelt ta bort 4-6dB där det kolliderar. Detta är alltså beslut du fattar utgående från ditt arrangemang och dina tankar kring vilka roller instrumenten har i din låt. När detta låter bra, kan du dessutom panorera. Då finns risken att det blir ännu bättre. Pianot mickar man dock oftast i stereo, så du skall då tänka på hur dominerande pianot skall vara i stereofältet (hur du panorerar ut L+R), och huruvida du skall micka upp fiolen med en närmick, eller ta upp den med närmick plus en par ambiensmikrofoner i konsertsalen, i vilket fall du har två "stora" sound du skall ha in i ljudbilden.

Och har du andra instrument så är det bara att göra search/replace i texten jag skrivit och läsa på nytt. Alltså: tankearbete, planering, implementering av planen du har redan vid inspelning (eller val av sound om du kör syntetiska instrument) och så har du en hel del av mixjobbet redan ganska självklart.

Nästa fråga?

;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Se till att ha ett par bra hörlurar till att börja med, eller ännu bättre ett par monitorer. Detta är såklart inget måste, men det underlättar väldigt mycket om man faktiskt "hör" vad man förändrar när man petar med eq:n eller kompressorn. Detta är såklart enklare med en bra lyssning (och öronträning). Vilka lurar eller monitorer man ska välja råder det såklart delade meningar om. Men bra märken att kika på är AKG, Sennheiser och Beyerdynamic.

Sen kan det vara väl värt att beställa studio.se mixologi, där får du det fundamentala.

mvh Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack tack. Intressant läsning!

Har en fundering kring equalizing. Har någonstans snappat upp att allt egentligen handlar om energi nåntingnåning..
Iallafall, vi säger att vi har ett spår med fiol spelande. Bör man då dra ner på basfrekvenserna eftersom det ändå bara är uppe på diskanten och således "onödigt" att ha basfrekvensen öppen eller är det bara onödigt då den ändå aldrig är där nere så det spelar ändå ingen roll? Hoppas någon förstår mitt trötta svammel och kan förklara det för mig!
Det är ett stort och omfattande ämne. Vi är många som inte hanterar masteringen bra alls men gör musik och spelar in ändå.
Med tiden och med tips från andra kan man lära sig mer hela tiden. Jag försöker att inte göra saker med ljuden från början, alltså:


1) Spela först in de olika instrumenten och sången
2) Testa volymen på de olika instrumenten i förhållande till varandra, gärna så att alla instrument och sången hörs.
3) Testa då att panorera ut en del instrument så de hörs mer på ena eller andra sidan (vanligt med en kompgitarr lite på ena sidan och piano lite på andra sidan kanske...)

Först nu kan jag fundera på om det ens är nödvändigt att skära i frekvenser. Lägger upp en ofärdig demo på kontrollrummet och får tips.

Observera att de som är duktiga kanske långt tidigare börjar skära i frekvenser och använda kompressor och allt fantastiskt.
Jag som är "nybörjare" tycker det är bäst att börja så här innan jag går vilse i all teknik.
« Senast ändrad: 14.10.2008, 10:44:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
dubbelpost
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Se till att ha ett par bra hörlurar till att börja med, eller ännu bättre ett par monitorer. Detta är såklart inget måste, men det underlättar väldigt mycket om man faktiskt "hör" vad man förändrar när man petar med eq:n eller kompressorn. Detta är såklart enklare med en bra lyssning (och öronträning). Vilka lurar eller monitorer man ska välja råder det såklart delade meningar om. Men bra märken att kika på är AKG, Sennheiser och Beyerdynamic.

Sen kan det vara väl värt att beställa studio.se mixologi, där får du det fundamentala.

mvh Jon

Absolut, var förbi stan idag och kikade på ett par hörlurar. Monitorerna får vänta tills jag själv märker att jag behöver dom. Får nog bli AKG 240 eller sennheisers hd 280 till att börja med.
Har spanat runt efter mixologiskolan också men verkar tyvärr inte finnas i pappersform längre. Får väll lov att plåga mina ögon och ladda den som pdf och läsa från datorn.

MaxB: Räknar nog inte heller med att hantera mixning/masteringen fullt ut men är för nyfiken för att bara någon annan göra jobbet åt en.
Men fortfarande att det viktigaste är att grundmaterialet är bra.




PS yllet, lyssnade på din Not a perfect song, inte illa inte!


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Jag har själv ett par akg 240 men använder de främst till att spela in. Kan uppleva att de är väldigt "basiga" och inte så detaljerade, dock är de ett par helt ok lurar.

Mitt tips är att du såfall kikar närmare på akg 271, de kostar inte mycket mer, tror de kan va värt det. Vidare kan jag inte uttala mig om sennheisers hd 280, men det är alltid bäst att lyssna och själv bilda sig en uppfattning. Dock kan detta vara svårt när man inte vet "vad" man ska lyssna efter. En hörlur som låter "bra" i dina öron kanske är väldigt förlåtande i sitt mellanregister och inte helt ärlig, för att dra ett exempel.

Men för att göra det enkelt för dig, akg 271 bör funka alldeles utmärkt som första lur att mixa och spela in i.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Sennheiser HD 280 är helt ok, men i första hand en inspelningslur tycker jag. Jag skulle inte välja slutna lurar att mixa i. Optimalt köper du ett par slutna för inspelning och ett par öppna som referenslurar/mixlurar.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sennheiser HD 280 är helt ok, men i första hand en inspelningslur tycker jag. Jag skulle inte välja slutna lurar att mixa i. Optimalt köper du ett par slutna för inspelning och ett par öppna som referenslurar/mixlurar.

Jäpp! Slutna vill man helst inte ha på sig så länge som man brukar sitta med mixning.
Skaffar du ett par riktigt bra öppna lurar, som t ex Ultrasone Pro2500, så har du en mycket bättre lyssning än vilka budgetmonitorer som helst - så om pengarna inte räcker till ett par riktiga monitorer, rekommenderar jag att du kör med sådana tills du har möjlighet att lägga mer än det dubbla på monitorer, jämfört med vad dessa lurar kostar.

Sennheiser HD650 är också riktigt bra öppna lurar enligt vad jag har hört och läst, men jag har inte testat dem själv...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Har själv ett par HD280, testat både 600an och 650an, och avråder till att inhandla 650an för mixning. 650an känns omotiverat stark i lägre mellan/högre basregister och känns inte lika öppen som 600an.

HD280 för inspelning, som redan nämnts, och 600an för mixning är en bra kombination som inte kostar skortan.

Har även ett par Etymotic ER-4 som jag gillar skarpt, utöver det något bristfälliga basregistret, och dessa hörlurar har utöver mixning några andra intressanta användningsområden.


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tack för alla tips! Är fortfarande förvirrad över alla olika åsikter om AKG 240n,vissa hyllar dem och andra tycker dom bullriga och andra tycker dom är perfekta. Ska ta och provlyssna dom när jag får tid och höra själv.

Har tänkt att skaffa mig ett par rediga monitorer när jag får råd, så har mest tänkt att köpa lurarna i väntan på och för referenslurar sedan. Men är såklart ute efter det bästa i den prisklassen jag kollar på!


Andra nybörjare tveka inte att använda tråden till era frågor!


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
En annan sak som jag upplever ganska relevant när man skall börja inhandla utrustning, är att investera i BRA och FÄRRE prylar, för att inte sitta på en hel rigg efter ett tag som man inte är fullkomligt nöjd med.

hets investeringar är sällan tillräckligt genomtänkta och kommer bara vara att slänga resurser och tid i sjön när man inser att de bara ligger och dammar.

låt det ta tid, smält dina intryck, skaffa dig kunskap och sedan prylar som du är alldeles säker på kommer öka ljudkvalitén i dina inspelningar.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Tack för alla tips! Är fortfarande förvirrad över alla olika åsikter om AKG 240n,vissa hyllar dem och andra tycker dom bullriga och andra tycker dom är perfekta. Ska ta och provlyssna dom när jag får tid och höra själv.

Har tänkt att skaffa mig ett par rediga monitorer när jag får råd, så har mest tänkt att köpa lurarna i väntan på och för referenslurar sedan. Men är såklart ute efter det bästa i den prisklassen jag kollar på!


Andra nybörjare tveka inte att använda tråden till era frågor!

K240 är halvöppna och därför mindre bra till sånginspelning på grund av läckage. De används ofta till just det ändå, men jag tycker inte att de är bra till det. Då är HD 280 Pro i så fall mycket lämpligare.
Jag har haft K240 tidigare och det är en bumlig bas och ingen riktigt tydlig ljudbild, så det är sådana där lurar som är halvbra till det mesta, men inte riktigt bra på någonting alls.

Vilket prisläge är du beredd att hamna i för ett par lurar som funkar att mixa med?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Har själv ett par HD280, testat både 600an och 650an, och avråder till att inhandla 650an för mixning. 650an känns omotiverat stark i lägre mellan/högre basregister och känns inte lika öppen som 600an.
Jag trodde att HD650 var en ytterligare förbättring av HD600 - och inte att den hade en annan ljudbild... Intressant att veta.
Kan man då säga att HD600 är mer ärlig och HD650 är mer "hifi"...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Tack för alla tips! Är fortfarande förvirrad över alla olika åsikter om AKG 240n,vissa hyllar dem och andra tycker dom bullriga och andra tycker dom är perfekta. Ska ta och provlyssna dom när jag får tid och höra själv.

Har tänkt att skaffa mig ett par rediga monitorer när jag får råd, så har mest tänkt att köpa lurarna i väntan på och för referenslurar sedan. Men är såklart ute efter det bästa i den prisklassen jag kollar på!


Andra nybörjare tveka inte att använda tråden till era frågor!

K240 är halvöppna och därför mindre bra till sånginspelning på grund av läckage. De används ofta till just det ändå, men jag tycker inte att de är bra till det. Då är HD 280 Pro i så fall mycket lämpligare.
Jag har haft K240 tidigare och det är en bumlig bas och ingen riktigt tydlig ljudbild, så det är sådana där lurar som är halvbra till det mesta, men inte riktigt bra på någonting alls.

Vilket prisläge är du beredd att hamna i för ett par lurar som funkar att mixa med?

Tänkte mig runt 1500 som högsta pris. Runt där, och sedan köpa mig ett par monitorer när jag känner att det behövs.

Osse: Håller med dig, less is more ungefär. Men har ändå kommit så långt så jag bara tycker det är hopplöst att försöka mixa nånting med det jag har nu.


lnetzel

  • Gäst
Men jag har ett par hd280 som jag tycker funkar kanon till det mesta utom kanske slutprocessen av mixining/mastring.  Dem sitter bra på skallen och trycker inte mot öronen (om man har mina öron). Jag har dem mest till produktion- och inspelningsdelen av det hela.

Det där med ett par "magiska referens lurar" som gör att man kan göra grymma mixar och mastring tycker jag är lite överskattat. Mastra och mixa med alla varianter du kan komma åt istället (bra högtalare, dåliga högtalare, olika lurar, i olika rum). Dessutom går det inte att höra allt i lurar på samma sätt som i riktiga högtalare så det går inte att lita blint på referenslurar.

Om du köper dyra referenslurar och ändå mest skall ha till musikproduktion kommer du bara att bli förbannad på ljudet i dem.

Jag skulle lägga pengarna på en skön hörlur som du kan jobba med inspelning (helst sluten) i och sedan lägga resten av pengarna på bra minitorer.

Spela in en CD med tre olika låtar som du är bekant med ljudbilden i, ta med den till musikaffär och be att få lyssna på den i olika lurar. Det gjorde jag och HD 280 vann stort över alla andra jag var "säker" på att jag skulle köpa (tex olika i Beyer Dynamics dt serie).

« Senast ändrad: 16.10.2008, 09:31:29 by lnetzel »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kanske dags att ändra rubriken på tråden? "Bästa lurarna vid mixning" eller likande kunde passa.

Absoluta grunden i mixning/mastring är ett stort och omfattande ämne och av intresse för många.
Eftersom du yeahbjorn skapade tråden är jag nyfiken vilken absoluta grund du är nyfiken på.
För visst borde du vara nyfiken på mer än ett par lurar?

Har du lagt upp nån ofullständig demo på kontrollrummet ännu? Jag är nyfiken!
« Senast ändrad: 16.10.2008, 10:39:33 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Men jag har ett par hd280 som jag tycker funkar kanon till det mesta utom kanske slutprocessen av mixining/mastring.  Dem sitter bra på skallen och trycker inte mot öronen (om man har mina öron). Jag har dem mest till produktion- och inspelningsdelen av det hela.

Det där med ett par "magiska referens lurar" som gör att man kan göra grymma mixar och mastring tycker jag är lite överskattat. Mastra och mixa med alla varianter du kan komma åt istället (bra högtalare, dåliga högtalare, olika lurar, i olika rum). Dessutom går det inte att höra allt i lurar på samma sätt som i riktiga högtalare så det går inte att lita blint på referenslurar.

Om du köper dyra referenslurar och ändå mest skall ha till musikproduktion kommer du bara att bli förbannad på ljudet i dem.

Jag skulle lägga pengarna på en skön hörlur som du kan jobba med inspelning (helst sluten) i och sedan lägga resten av pengarna på bra minitorer.

Spela in en CD med tre olika låtar som du är bekant med ljudbilden i, ta med den till musikaffär och be att få lyssna på den i olika lurar. Det gjorde jag och HD 280 vann stort över alla andra jag var "säker" på att jag skulle köpa (tex olika i Beyer Dynamics dt serie).

Nu ligger mitt förslag (Ultrasone Pro2500) på ungefär det dubbla mot budgeten (alltså ca 3000:- ), men när jag använder dem och mixar i när sambon vill sova, så blir det inte några stora justeringar som behövs i mixen när jag lyssnar i monitorer dagen efter, så jag kan inte riktigt hålla med där. Det går absolut att lita på bra, öppna lurar.
Om du med "bra monitorer" menar sådana som ligger i storleksordningen 7-8000:- eller mer per par, så det bättre med sådana, men lurarna slår definitivt ut alla budgetmonitorer i ungefär samma prisläge och en bit upp. Dessutom har man inget rum att ta hänsyn till om man använder lurar, så om man inte har akustikbehandlat alls i ett litet rum, så är lurarna absolut att föredra.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag gör en hel del jobb i mina K240DF och ingen har klagat. Givetvis refererar jag alltid till mina monitorer och oftast spelar jag också i mina hifiburkar. Man lär sig liksom lurarna också trots att de inte är perfekta (know your bassrepsonse).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


lnetzel

  • Gäst

Nu ligger mitt förslag (Ultrasone Pro2500) på ungefär det dubbla mot budgeten (alltså ca 3000:- ), men när jag använder dem och mixar i när sambon vill sova, så blir det inte några stora justeringar som behövs i mixen när jag lyssnar i monitorer dagen efter, så jag kan inte riktigt hålla med där. Det går absolut att lita på bra, öppna lurar.
Om du med "bra monitorer" menar sådana som ligger i storleksordningen 7-8000:- eller mer per par, så det bättre med sådana, men lurarna slår definitivt ut alla budgetmonitorer i ungefär samma prisläge och en bit upp. Dessutom har man inget rum att ta hänsyn till om man använder lurar, så om man inte har akustikbehandlat alls i ett litet rum, så är lurarna absolut att föredra.

Ja, det stämmer, jag menar monitorer som prissmässigt ligger > 7000 kr. Jag har t ex ministingen från M-Audio, ett par Studiophile BX5 (ca 3500 kr) som låter någorlunda ok när man väl sitter och mecka med låten men mastringsmässigt är dem knappt användbara. Jag tar med mig låtar hem till polare som har mycket dyrare monitorer och skillanden är helt vansinnig. Plötsligt hörs saker som jag inte ens var medveten om fanns där. Så ja.. lägg över 7000 på monitorer om du hade täntke gör allt själv.

Jag har aldrig testat öppna lurar för jag har alltid haft en massa annat oljud omkring (bo i stan, högljudd dator, tvn på i andra rummet mm) och har aldrig tänkt tanken på öppen lur. Jag kan bara säga utifrån stängda lurar erfarenhet.
« Senast ändrad: 16.10.2008, 13:11:14 by lnetzel »


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Har själv ett par HD280, testat både 600an och 650an, och avråder till att inhandla 650an för mixning. 650an känns omotiverat stark i lägre mellan/högre basregister och känns inte lika öppen som 600an.
Jag trodde att HD650 var en ytterligare förbättring av HD600 - och inte att den hade en annan ljudbild... Intressant att veta.
Kan man då säga att HD600 är mer ärlig och HD650 är mer "hifi"...?

Jag blev själv ganska förvånad vid test att inse att 600orna lät mer obeslöjade och rakare(bättre i mina öron) än sin storebror.

Men jag gjorde lite sökningar på internet och insåg ganska snart att jag inte var ensam om min upptäckt, de flesta verkar föredra 600an över 650an.

det enda som går att klaga på i 600an är en aning grötighet, det känns som att frekvensregistret smörar ihop sig om man jämför med t.ex. mina Etymotic ER-4 eller Valutronic SQ-50(som är en högtalare). Har inte testat varken ultrasone eller Grado lurar eller liknande så där kan jag inte jämföra.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Kanske dags att ändra rubriken på tråden? "Bästa lurarna vid mixning" eller likande kunde passa.

Absoluta grunden i mixning/mastring är ett stort och omfattande ämne och av intresse för många.
Eftersom du yeahbjorn skapade tråden är jag nyfiken vilken absoluta grund du är nyfiken på.
För visst borde du vara nyfiken på mer än ett par lurar?

Har du lagt upp nån ofullständig demo på kontrollrummet ännu? Jag är nyfiken!

Såfall säger jag akg 701 :)
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Såfall säger jag akg 701 :)

Nån driver med mig   :wacko:

Är jag dum som föreslår en ändring av titel på tråden: Bästa lurarna och högtalarna vid mixning

Absoluta grunden i mixning/mastring är ett intressant ämne, stort och omfattande. Jag är intresserad av mycket mer än hörlurar och högtalare. Är yeahbjorn som skapade tråden kvar eller är tråden redan ointressant för honom?

Om jag är dum så säg till - så kniper jag...   :angry:
« Senast ändrad: 16.10.2008, 14:59:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad yeahbjorn

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Såfall säger jag akg 701 :)

Nån driver med mig   :wacko:

Är jag dum som föreslår en ändring av titel på tråden: Bästa lurarna och högtalarna vid mixning

Absoluta grunden i mixning/mastring är ett intressant ämne, stort och omfattande. Jag är intresserad av mycket mer än hörlurar och högtalare. Är yeahbjorn som skapade tråden kvar eller är tråden redan ointressant för honom?

Om jag är dum så säg till - så kniper jag...   :angry:


Tänkte inte att tråden skulle endast handla om vilka lurar som låter bäst. Tänkte först och främst frågor om mixning osv. Men nu blev den ännu mer grundläggande, nämligen att se till att ha rätt utrustning. Det är väll den Absoluta absoluta grunden. Kolla på första sidan så ser du att det är mer än bara lurar jag har lärt mig av tråden.
Men som du säger är det väldigt stort ämne som råkar rikta in sig på lurar nu. Fråga bara på om du har några andra basic frågor kring mixning så kan säkert forumguru svara även på det!

Men tänkte på det någon skrev tidigare. Sitter i ett ganska stort rum som jag inte skulle kalla särskilt akustikbehandlat (men vänta bara), är det något man måste ta stor hänsyn till om man mixar i monitorer? Har aldrig tänkt på det när jag har trixat hos andra men då har det också varit väldigt små rum.

Angående hörlursinköpet så är jag nog mer vilse än vad jag var innan. Å ena sidan vore ett par rejäla monitorer schysst, å andra sidan blir det ofta så att man sitter och pillar in på småtimmarna och då måste jag ha hörlurar så jag inte väcker hela huset. Då vore det ju skönt med ett par hyffsade lurar så man inte märker dagen efter att man var helt off när man kör låten i monitorerna..

Sen ska jag skicka upp en demo så fort jag har fått den såpass bra så jag själv inte behöver skämmas för den!



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag är lika vilsen som du i mixningens underbara värld. Tycker det är mer kul nu än när jag började för då fattade jag helt noll. Emellertid det jag tycker att jag har lärt mig kan sammanfattas ungefär så här:
Lira in alla instrument och röster på egna spår i Cubase t.ex. så rena som möjligt. Utom i mitt fall då jag kör ett förinställt guraljud som jag vet att jag inte kommer att ändra (via Toneport UX2).
Så nu var det klart.
Nästa grej är att lyssna på varje spår enskilt och kolla vilka EQ man sätter för att det ska låta bra för just det spåret/instreumentet/rösten.
En del lyssnar via högtalare runt 80 db och en del är förtrogna med hörlurar - själv kör jag med Skantic-högtalare alltså gamla högtalare till en vanlig stereo och som hörlurar har jag Sennheizer HD465 båda varianterna ger helt olika ljud - härlurarna ger betydligt bättre bas t.ex.
Så nu var det klart.
Nu gäller det att få ihop ljudbilden  där har Ylle ett tips - dra ner alla volymkontroller i mixen och börja med att lägga drumsen rätt därefter basen och därefter t.ex. sången osv.
Så nu har du en juste gröt av ljud .
Dags att panorera det vill säga ut med prylarna åt sidorna på nåt sätt , kan göras på olika sätt med olika panoreringskontroller i mixern - obs kan innebära att du får kompensera med ljudivåerna.
När allt låter juste
Så är det dags för effekterna. Reverb t.ex. kan du om du kör en DAW lägga på ett gruppspår så tar den inte så mycket CPU-kraft och påverkar inte Latencyn så mycket. 
Så nu var det klart.
Då så dags för mastringen
I mixern på utgångarna drar du in de effekter som allt ska påverkas av typ delay eller en mastringseffekt eller en komprimeringshistoria - var kanonförsiktig allt kan gå fel här har jag fått lära mig den hårda vägen. Kompensera med volymen hela tiden så att det inte blir rött.
Slutligen
Ta en översyn över EQ-inställningarna på utspåren i Mixern.
Voila klart som korvspad :D

Om man nu inte har gjort fel på vägen förstås vilket brukar vara det vanligaste.

Fan jag tror jag ska läsa igenom denna själv och kanske följa ett par råd här det lät himla bra eller hur  :D

Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se