Kontrollrummet

Basfälla bakom väggen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan, precis som titeln antyder funderar jag på att bygga in en basfälla mellan två väggar i min studio. Det rummet som är byggt mellan ytterväggen och kontrollrumsväggen är ett sångbås. Det jag funderar på är att fylla kilen mellan ytterväggen och kontrollrummet, där sångbåset tar slut, med isolering för att skapa en gigantisk basfälla. Då till min fråga: Om basfällan ska ha önskad effekt, gör det då något att det sitter två lager gips innan isoleringen i basfällan kommer? Bör jag ta bort dessa gipsskivor i sådana fall?
Jag undrar också om jag bör lämna en luftspalt innan basfällan kommer eller om jag kan göra den hela vägen fram mot sångbåsväggen?




Tackar för svar...

EDIT: Gipsen på sångbåsväggen är inte 23 mm utan den är 12 mm
« Senast ändrad: 12.10.2008, 16:45:49 by Dream Exp. »
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tänkt som hastigast, och du borde kombinera alltihop till en helmholz. En tokstor helmoholtzresonator blir ju bredbandsverkande om du gör en kil, och då kan du dessutom variera gapet mellan brädorna.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
om du gör en tygligare ritning(rita upp hela rummen sätt ovanifrån) kanske det är lite lättare ett förstå hur det ser ut...

men dom jag fattr ritningen så hadde det vättingaste varit att gjort samma vikel på sångbåset som kontrollrummet. ingen gips på baksidan(altså mot utterväggen) av väggarna, som det är nu(om jag fattar rätt?) så blir det "resonanslåda" mellan väggarna äfter som det blir håt som sudsar mot hårt.