Kontrollrummet

Hellpig - Teenage Beauty Queen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
LÅTNAMN: Teenage Beauty Queen
ARTIST/GRUPP: Hellpig
GENRE: Rock/Metal
LÅTLÄNGD: 3:23
KOMPOSITÖR: Hellpig (+Ynot på texten, som inte är med här)
PRODUCENT: Hellpig
EV. MEDVERKANDE: Än så länge bara Hellpig
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Åh harre guuud, inte nu igen! Varför?! Ville lägga om gitarrerna med min Vox Tonelab för att se om man kunde få till ett juste rock/metalljud. Check, det kunde man nog. Tänkte återanvända Ynots sång men det gick inte så bra eftersom jag även ville lägga på Addictive Drums, men på stor del av sångspåret läckte det in musik från Ynots medlyssning. Mycket, så pass att detta hördes när man ändrade gitarrer och trummor. Så då passade jag på att också sänka tempot en aning.

Kommentera gärna:
* Trummorna på denna version är inte "satta" varken ljudmässigt eller vad de spelar. Eller funkar ljudet?
* Hur låter gitarrerna? Själv tycker jag att det är ett ganska gött sound men det faller säkert inte alla i smaken. Som sagt - inspelat med Vox Tonelab till skillnad från förra versionen som lirades in via PodXT.
* Basen är slask, tror jag. Hej, Slaptap!  B) (Om du hinner eller känner för det... får du gärna ge mig ett handtag!)
* Grovt tillmixat här. Har ett problem med att när jag lyssnar i Cubase så låter gitarrerna väldigt mycket och tufft. När jag kör MP3:an känns det som de krymper lite av någon anledning. Kan vara inbillning.

http://www.flips.se/music/TBQ_vox-03.mp3

Version 2 uppe
Har jobbat mer med trummorna här. Hittat ett sound som jag tycker passar bra för låtens karaktär, mer fills, mer variationer i anslag. Mixen är säkert inte bra men duger nog för att lyssna på om någon orkar. :)

http://www.flips.se/music/TBQ_vox-04all.mp3
« Senast ändrad: 08.04.2007, 14:20:28 by Hellpig »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låter faktiskt mycket bra tycker jag...gillar soundet från AD.

Gitarren är det inge fel på minsann :) om du vil testa din inbillning så släng upp en 10sek snutt .wav ?


Låter lovande detta!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
...Basen är slask, tror jag...
Tror... :huh:???
Förutom att den är mycket låg i volym så låter den ju gött...men vill du att jag ska försöka taffla ihop något så testar jag gärna... :)
Zippa ihop två mp3or varav den ena ska vara ett separat trumspår och ge mig en länk så ska jag se vad jag kan få till...när jag nu ska hinna med det... :lol:
Gurerna låter smaskigt...ToneLaben är najs... :P


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Emu:
Nja... när jag lyssnar på MP3:an via min stereo så låter vips bra igen :) Märkligt men sant. Tack för kommentaren.

Slaptap:
"Tror" som i att jag är inte riktigt nöjd med den... Skall fixa zipfil åt dig, tar det över MSN senare. Vad det gäller gurorna så är ena kompgitarren helt egenskapad, den andra är "Carlos", med lätt modifiering.
« Senast ändrad: 04.04.2007, 22:27:25 by Hellpig »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hallåå HP!

Here are the commentz of the Obbnäs jury:

1. Trummorna: Funkar ljudet? NEJ, låter som allt på ett spår och helt outbrett, inga space
2. Hur låter gitarrerna: alldeles fannytaskigt.. va fan skriver ja..FANTASTISKT! Djup o smör o vilken sustain i slutet! B)
3.  Basen: no comments, tycks vara under construction...
4.  Mixen: mera syre åt AD och väntar på sången


Där ve de ;)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Du har kört dina trummor genom någon monoplug nu igen. Hmh.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nja, tror inte det! Men jag skall kolla upp det när jag kommer hem, men denna gång hör man ju att gitarrerna är utpanorerade... vete fan. Skall kollas upp.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
goa gittarer nästan bara gittarer..väntar med spänning på fortsättningen ....men guran är mycket tydligare o mer sepparerad i mellan strängarna.
att leva är att dö


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med ynot... Gosiga gitarrer. Trummorna lite slöa dock. Fråga mig inte om ljudet är bra... :)

Skönt att lyssna på bara... Sparar detta utan sång ;) Nej nu kom trummorna igång. Inga blastbeats, men ändå.... Schysst jobb!! :)

/Per
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Ynot & Dividend:
Ja, gitarrerna är kanske för dominanta? Det är så svårt att avgöra. Inte minst eftersom basen skall bytas ut mot ngt bättre också. Men jag har sagt det förut o säger det igen nu: jag blir bara mer och mer imponerad av de som "verkligen kan mixa" efter att ha hållt på med det här ett tag. Visst blir man lite bättre, sakta men säkert men när man fått till en mix som låter kanon och sedan byter lyssning och det låter skit... då inser man hur lite man kan.

Vad är blastbeats förresten? Är det något jag borde lägga in?  :blink:

Fortsättningen, ja. Det är du det, Ynot! ;) Ja och så Slaptap på basen förstås.

Tack för era kommentarer!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ynot & Dividend:
Ja, gitarrerna är kanske för dominanta? Det är så svårt att avgöra. Inte minst eftersom basen skall bytas ut mot ngt bättre också. Men jag har sagt det förut o säger det igen nu: jag blir bara mer och mer imponerad av de som "verkligen kan mixa" efter att ha hållt på med det här ett tag. Visst blir man lite bättre, sakta men säkert men när man fått till en mix som låter kanon och sedan byter lyssning och det låter skit... då inser man hur lite man kan.

Vad är blastbeats förresten? Är det något jag borde lägga in?  :blink:

Man vet fan noll...  ;)

Ähh, hmm, blastbeats är sånt de kör med i deathmetal och liknande, även metallica på ...and justice for all. typ 32delar på baskaggen och i bland på , vad heter det, snares på engelska och så;)
Det skulle nog inte passa ;)
Det låter helt ok som det är!

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Sketabra!...
Trumljudet kan du sätta bättre!...spelsättet på trummorna är kanon!..bara att fixa till soundet på dem!
Gitarrerna låter grymma..fasiken va bra!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Åhh vilket härligt sound. Blir mer och mer sugen på en sån där voxgrunka ju....

Det halvrena introsoundet är speciellt vackert. Splirrans nya strängar? eller är laben så in i helvete bra?


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Kanon snyggt!

Speciellt gurorna vilket gör mig ont eftersom jag SÅLDE min Vox Tonelab för en tid sedan  :(
Tycker att det även är bra basljud även om du inte var nöjd med den (ligger för lågt i volym bara).
Trummorna är för stela både ljudmässigt och spelmässigt.

Skall bli kul att höra med sång!
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Dividend:
Aha, då är jag nog med igen. :)

valdez:
Tack så mycket! Skall pula lite till med trumsoundet... är bara lite osäker på hur det skall låta för att passa till låten.

Wernborg:
Jo tack, den låter fint på ett sätt som Poden inte gör även om Poden har sina fördelar. Strängarna som sitter på gitarren är sådana där Elixir, tror jag att de heter i alla fall. Svindyra men skall hålla tonen bättre/längre säger de och jag bytte förra sommaren så det kan stämma. Sedan kan det vara så att något av de rena ljuden där i början använder en effekt i Voxen som skall simulera en ackustisk gitarr lite lätt, det ger lite extra stringljud.

Fredrik K.:
Tråkigt att höra! Basen - ljudet är kanske inte så trist men jag tyckte att mitt spel är det. :P Skall försöka live:a till trummorna och som sagt ordna till ett annat sound. Tack för lyssning!


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Mmm.... vilket mysigt gitarrljud! Underbart!

Vad har du för gitarr och gitarrmickar förresten? *nyfiken*

Trummorna låter bra dom med, men lite väl "mono" som nån sa innan. Panorera ut dom olika trummorna lite mer i AD'n. Sen tror jag hi-hat-programmeringen skulle mysa lite mer om den inte var så hårt nertrampad! :-)
Prova flytta slagen till en lite mindre stängd hi-hat.

Trevlig låt också! Det där kan nog bli kalas det!
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
SvartSaft:
Syftar ditt användarnamn på kurrant? ;)

Gitarren skymtas på min avatar - en Gibson Les Paul från runtomkring 1976. Kroppen är Standard, halsen deLuxe men tyvärr känner jag inte till historien bakom detta. Inhandlades för under 5000 kr under 80-talets mitt, då japanska slimmade guror stod högre i kurs amerikanska fossiler. Men för mig har LP alltid varit den ultimata gitarren, så nu har den varit i min ägo i över 20 år! Mickarna är jag osäker på, de satt på när jag köpte den, allt jag kan säga är att de är svarta och att det är duktigt fett ljud i dem.

Jobbar med trummorna, satt igårkväll tills öronen helt plötsligt inte längre hörde skillnad mellan olika ljud.  :wacko: Hoppas att det nya soundet kommer att väcka beundran för min roll trum-mäster! ;) Nåja, vi får se. Tack för lyssning och kommentar!


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
SvartSaft = Jägermeister! Metal-dricka nummer 1!  :P

Gitarrljudet är verkligen kalas! Blev lite småkär i det faktiskt! Cooolt!
Så det är Tonelab som är "da shit" alltså? Hmm...
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
SvartSaft = Jägermeister! Metal-dricka nummer 1!  :P

Gitarrljudet är verkligen kalas! Blev lite småkär i det faktiskt! Cooolt!
Så det är Tonelab som är "da shit" alltså? Hmm...

Aha, Jägermeister ja... :)

Tonelaben är en cool pryl, helt klart. Största fördelen med den är att de verkligen fått den att låta mer som en rörförstärkare än vad Poden kan. Hur mycket det beror på röret vs bättre programmering kan man ju fråga sig men det låter mer rör och det är det som räknas. Och i mina öron är ljudet mindre digitalt än i Poden också. Utan att dissa Poden, som är bra på sitt sätt.

Passar på att bumpa för en ny version för den som ids lyssna igen. Mestadels ändrat trummorna, nytt sound samt mer variation och bättre stereobreddning på dem. Gitarrerna mer utpannade också.