Kontrollrummet

Hedblom - Perfect Strangers

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
LÅTNAMN: Perfect Strangers
ARTIST/GRUPP: Hedblom
GENRE: pop
LÅTLÄNGD: 2:11
KOMPOSITÖR: Hedblom
PRODUCENT: Hedblom
EV. MEDVERKANDE: me my self and I
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3

Suttit och skrivit lite av en emolåt.
Började med att jag satt och lyssnade på dylan och ville försöka
mig på sådan gitarr. Sedan gick det ganska fort.

Funderar på att dubba sången, men hur ska jag då göra det?

Trevlig lyssning (förhoppningsvis)...

http://www.hedblom.nu/Perfect_Strangers.mp3

« Senast ändrad: 03.10.2008, 17:52:21 by Hedblom »
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


freddy

  • Gäst
Läckert, jag gillar. Tycker om gitarrfiguren men den känns lite stressad nu, inte avslappnad riktigt. Du får köra den några vändor till tror jag och låta den sjunka in lite mer. Sången är bra den med, lite dov tycker jag på något vis. Vet inte om det är inspelningstekniskt eller om du behöver artikulera lite tydligare. Sången behöver lyftas fram lite mer, kanske lite mer diskant helt enkelt.

ös på :D


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
fint gitarrspel på akustisk, men som freddy säger, "lite stressigt", kanske sänka tempot något?
Låter lite konstigt raspigt om sången. Kanske en dålig kompressor eller värre - en mindre bra mik?
Skit samma, cool låt tycker jag. Vet inte om det kanske skulle behöva piffas upp med nåt annat instrument efter ett tag?


Utloggad Robert Höglund

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Grym energi i sången och spelet tycker jag. Väldigt långt från Dylan kan jag tycka dock.
Tycker att du ska göra en version med "full sättning" på denna, då kommer den nog lyfta.
Nu känns det som en Green Day-låt, minns inte vilken.

Men fan vilken bra låt.
Det var mina första tankar när jag lyssnar på den.
/ Robban

iMac 24" | Apogee Duet | Logic Pro Studio


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har bara lyssnat en gång men gillar allt. Men dottern sa att det inte är nån emolåt (jag vet inte vad en emolåt är för något)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack allihopa!  :)

freddy Har EQat om nu, så nu låter det väl kanske lite bättre om sången, men försökte snåla lite på EQn för det blir alltid så vassa s-ljud när jag är färdig  :D Vet att gitarren är lite otajt och det är kanske lite högt tempo, men har sjukt ont i fingrarna för jag har spelat så mycket så jag nöjer mig så där tills vidare.

Tokai Micken är en Hansén och den är det verkligen inget fel på. Använder dock cubase inbyggda kompressor på sången, och tycker faktiskt den fungerar bra. Däremot så tycker jag att jag har så hes/skum röst så jag EQar alltid sönder. Finns kanske nån bättre EQ eller kompressor än de i Cubase? Har faktiskt aldrig tänkt på det.

Robert Höglund Jag är som dig och tycker att det ska vara trummor, bas och hela paketet, men försökte för en gångs skull få det att låta bra med bara en gitarr, och jag är faktiskt riktigt nöjd. Men visst låter det Dylan?  :lol: Lyssna på introt på "Don't think twice it's allright", var ju där jag hämtade inspirationen, men sen kanske jag är tondöv  :lol:
Men hur som helst... Tack som fan! Nu blev jag inspirerad att fortsätta!

MaxB Tack, tack! Nej det är väl kanske ingen klassisk emo-låt, utan det är väl mer hur jag uppfattar texten och vad den handlar om. Men så är det väl med allt, de flesta som skriver musik har väl någon baktanke med allt dom gör  :D

Än en gång, tack tack tack!!!!

OBS! är en ny version nu sedan första... EQat lite bara.
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Tack allihopa!  :)
Finns kanske nån bättre EQ eller kompressor än de i Cubase? Har faktiskt aldrig tänkt på det.




Visst finns det, massvis. En del jättebra prylar är gratis, en del kostar kosing t.ex waves. Sen finns det kort att köpa UAD, tex, eller en fristående enhet, Focusrite LiquidMix, som jag själv använder.


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Gillar detta :)

Lite stressad kanske. Hm kanske.

Det jag tänkte på var att de ljusa tonerna på gitarren slåss lite med sången.

För att få lite mer variation kanske du på verserna skulle undvika de ljusa tonerna i liret, om det går.

Men snyggt, bevisar ju att det låter mer än väl bra med bara en gitarr om det är en bra låt från början.
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Hedblom

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
    • Hedblom.nu
Tack stajo.

Jo kanske är lite stressad, men det var väl lite av tanken, men är väl som man tycker själv.
Tycker den går alldeles lagomt fort, fast spelar lite fel på gitarren  :rolleyes:

Ja det skulle kanske vara lite variation, men ville göra det så enkelt som möjligt, introklinket är exakt samma
som på versen också, och jag tycker faktiskt att det fungerar, men går ju att vidareutveckla i det oändliga  :lol:

Tack än en gång!
www.hedblom.nu

Kristoffer Hedblom på Spotify


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra låt Hedblom framförallt gitarrspelet men sången funkar också.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Myrli

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
    • Myrli's sida
Hej.. en trevligt låt tycker jag.
Om jag var du, skulle jag eq-a om gitarren lite, så att den låter lite mera akustisk.
det saknas botten i den tycker jag, lite mera bas, eftersom du har en basgång i och med
plockandet. Om det inte går kan man alltid lägga till en bas, tex. en kontrabas.
Bra spelat härlig sång, tyckte inte det gick för fort.

//Anders
Motsatsen till Kärlek är inte hat