Kontrollrummet

Unika musikupplevelser

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Här handlar det om riktig nostalgi. Har velat begränsa detta till 60 och 70-talet. Skulle vara kul att höra väldigt unika musikupplevelser här. Nu tänker jag inte så mycket på musikaliska upplevelser utan mer att man har sett DOM, typ the Beatles i Enköping, he-he. Detta inlägg är kanske för oss lite äldre.


Jag börjar först:
The Who spelar på en liten scen i en park utanför Uppsala. Minns inte vad stället hette, kommer ihåg att jag blev enorm imponerad av att Pete Townsend stämde gitarren genom att bara slå an alla strängarna samtidigt som han skruvade dom rätt. Resten minns jag inte mycket - nej, jag var inte full.
Jimi Hendrix på Gröna Lund. Var tillsammans  - förmodligen - med cykeln även om han naturligtvis inte visste det då. Gillade inte när han spelade med tänderna, minns jag.
The Beach Boys i Stockholm, konserthuset. Minns att dom spelade otroligt lågt, alltså ljudanläggningen. Var Brian Wilson med? Tror inte det. Detta runt tidigt 70-tal.
Elvis Costello på en klubb (nånstans på Föreningsgatan) sent 70-tal. Han var så arg hela tiden.
Ian Dury & The Blockheads i Folkets park i Malmö. Fantastiskt och en otrolig kombination av underground och nöjespark - men det funkade!!

Kommer säkert på fler unika musikupplevelser vad det lider.

 


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mig är det några mindre konserter som är de mest minnesvärda:

Kaipa då de spelade på Bryggargården i Västerås. Roines gitarrspel...
Fläsket Brinner på Bryggargården i Västerås. Ibland var det så bra att ögonen tårades.
Mikael Ramel på Ashoka restaurant i Gamla stan, Stockholm. Övriga medlemmar i familjen Ramel satt och lyssnade några bord längre bort. Mikael hade en gitarrist med sig som spelade så härligt, att jag grät av lycka ibland. Kanske nån här som vet vem han hade med sig på gitarr (första halvan av 70-talet). Kanske var det Kenny Håkansson?
« Senast ändrad: 06.12.2008, 22:34:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tycker att det vore roligare att höra om medlemmarnas bästa upplevelser istället för att få reda på vilka som var gamla nog att se Beatles.  ;)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Kan väl bara säga att mina bästa upplevelser har faktiskt varit tiden då jag lade upp mina första  halvfärdiga demon här på detta fantastiska forum.
Nån kan ju tycka att detta låter aningen populistiskt, men sanningen är ju att med detta forum har mitt kunnande som musiker förkovrats alldeles otroligt.
Den respond jag fått har gett mig otroliga kunskaper i både  producerandets och musiserandets värld!

Så jag kan bara säga att KR har varit för mig en "UNIK UPPLEVELSE", det var ju det som efterfrågades i denna tråd.
STORT TACK till alla som orkat svara och kommentera mina låtar här på Kontrollrummet :wub:

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag mötte lassie-tråd finns väl redan :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Håller delvis med mahan, nostalgi är farligt, man blir bara deppig ;)

Men men here goes...
Jag går inte så värst mycket på konsert längre, man får dålig plats, vänta i sjutielva timmar innan start, etc

Hoppade längst fram på 'Clash' spelning i Göteborg tidigt åttital, skrek de skulle spela "White Riot", vilket de gjorde, dan därpå i Stockholm. Kommer ihåg ett en del i publiken spottade upp på scen, något som pojkarna i bandet inte verkade tycka värst bra om. Nina Hagen var en upplevelse.
Minns också Iron Maiden som förband till Kiss, också i Scandinavium, Kiss var ju skoj att se.
Status Quo, samma där, 'avskedsturne', jag var sur när de fortsatte  efter den turne'n  :lol:

Apropå Kenny så såg jag ju Dag Vag på Fasching i våras, det var ett skoj återseende, många goa låter de gjort :)

Annars minns jag några besvikelser, Saga på, var det isstadion eller globen? Va trista det var, jag gick hem och har inte lyssnat på dem sen dess  :ph34r:
Lou Reed inomhuskonsert med paus mitt i, samma här, ganska trist, fattar inte vad jag gillade hos LR en gång i tiden?
AC/DC utomhuskonsert Stadion, hade så taskig plats så långt bort så jag gick hem efter att ha sett Van Halen.

Fogerty 97 på Hovet var också jäkligt bra, medans Fogerty -05 i Globen inte vart alls lika bra ;)

Usch, nostalgi, både kul och jobbigt  :)

En av de mest skrämmande grejerna är att jag har en konsertbiljett (det enda jag brukar spara) på Ramones -91 'Iggy Pop & The Ramones' står det, men jag har inget minne av Ramones...  :(
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tycker att det vore roligare att höra om medlemmarnas bästa upplevelser istället för att få reda på vilka som var gamla nog att se Beatles.  ;)


Precis  <_<
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Tycker att det vore roligare att höra om medlemmarnas bästa upplevelser istället för att få reda på vilka som var gamla nog att se Beatles.  ;)


Precis  <_<

Ahmm, okej låt se, som typ att Michael Jacksons Black or White (
) har gett mig så mycket lyckorus? Varför? För den är en hårlig jympalåt och jympade mycket till den -93 eller nåt!  :D
Är inte värst mycket för MJ men den är go, skönt riff etc
Var det sånt ni menade?  ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Tycker att det vore roligare att höra om medlemmarnas bästa upplevelser istället för att få reda på vilka som var gamla nog att se Beatles.  ;)


Precis  <_<

Ahmm, okej låt se, som typ att Michael Jacksons Black or White (
) har gett mig så mycket lyckorus? Varför? För den är en hårlig jympalåt och jympade mycket till den -93 eller nåt!  :D
Är inte värst mycket för MJ men den är go, skönt riff etc
Var det sånt ni menade?  ^_^


vad jag ( och säkert wernis menar) är att det vore skojigare/intressantare ifall man fick skiva itråden FAST man kanske råkar vara född på 70- eller 80-talet  :) :)
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fast vi får kanske respektera Tokai's tråd, ni kan väl ignorera den då  ^_^
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Fast jag förstod Tokais tråd som att vi skulle skriva i tråden ifall vi sett just DOM, oavsett hur bra/dåligt det var?



Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Fast jag förstod Tokais tråd som att vi skulle skriva i tråden ifall vi sett just DOM, oavsett hur bra/dåligt det var?



JO, när jag närläser första inlägget så är det ju precis det han menade:D

slarvläste nog första gången, skit i det jag skrivit  -_-
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Fast jag förstod Tokais tråd som att vi skulle skriva i tråden ifall vi sett just DOM, oavsett hur bra/dåligt det var?



Ah, det är jag som slarvläser igen ;)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Känns inte så gammalt men det är ju faktiskt 12 år sedan Kiss var här på sin första reunion-runda och det är ett kul minne för mig, som aldrig såg dem när jag var liten grabb. Lite som en tidsmaskin... jäkla ös i Scandinavium. Pink Floyd på första återföreningen var med en upplevelse även om jag saknade Roger Waters. Men när jag var liten på sjuttiotalet var jag aldrig på en koncert, mina föräldrar var inte direkt musikintresserade som jag och jag var för liten för att komma iväg på något skoj. Men jag är inte bitter jag inte.  :lol:


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Jag var också på den Kissturnéen  fast på Globen ( 6/12 -96 ) och på Stockholm stadium 14/7 - 97 ), Fan DET VAR RÖJ !!!
Tyckte Globen var bättre, för ljusshowen funkade bättre där, än på stadium mitt på sommaren....

Det som rog ner helheten lite var ace frehley .... han var så mosig i hjärnan av allt knark att han glömde spela när det blev han slolo, Paul fick gå fram o putta på honom... den kom han igång o allt var super  :)

"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ebba Grön -81 (tror jag) i en äkta Folkets Park.
Ganska surrealistiskt att som elvaåring komma backstage och få en packad Thåströms autograf på Sibyllatallrik.

U2 -92 i Scandinavium. Första turnen med Zoo-konceptet med Trabanter i talket och allt. Makalöst.

Tribal Tech -99 (tror jag) på Nefertiti, Gbg. Efter-konserten-snack med Scott Henderson om Mexicostrator och sökande efter den perfekta tonen.



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Kul att läsa inkomna bidrag. Är barnsligt förtjust i såna här berättelser, läste med intresse t. ex. flabbs historier. Kanske rubriken skulle ha varit Berömnda Band Live? Och inte begränsat det till 60 och 70-tal? Å andra sidan är det väl en viss skillnad att ha upplevt Bruce Springsteen eller Bob Dylan live på 70-talet istället för på 90-talet? Det smäller liksom lite högre.
Jaja, det hela är mest på skoj. Det började med att jag läste att cykeln hade sett Hendrix på Grönan. Va fan, det har ju också gjort, och började minnas andra band från den tiden och framåt. Beatles har jag aldrig sett live, men kunde ha gjort det. Minns en affisch uppsatt på väggen till en kiosk där det stod att The Beatles spelar i Enköping (tror det var Enköping?) Bara en sån grej..
Men att verkligen ha sett The Who i mitten på 60-talet (1966?) en kall, regnig sommarkväll i en folkpark strax utanför Uppsala - ja, det är en av de få fördelarna man har som "gubbe".
Minns att en kompis gav mig biljetter till The Kinks på Konserthuset i Stockholm i början på 70-talet, men jag gick inte dit. Aj, aj, aj (jag slår mig för pannan)


freddy

  • Gäst

Tribal Tech -99 (tror jag) på Nefertiti, Gbg. Efter-konserten-snack med Scott Henderson om Mexicostrator och sökande efter den perfekta tonen.



Respekt :) Min ena gitarrlärare var Scott Henderson-fanatiker, TT är helt klart tuffa.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Zamla Mammaz Manna, Rackarbergspuben, Uppsala 1980.
Måste ha varit en av de sista konserterna. Proggmusiken var döende. Hasse Bruniusson skulle snart få trumma
i nåt dansband för att överleva. Lasse Hollmer körde på på egen hand och fick en "hit" med BoEves Psalm.
Tyckte bandet stod på sin höjdpunkt ungefär som Beatles på slutet. Ropade låtönskemålet "Lejonet av Ljuga"
men efter "ett argt brev från en reggae-kung i Skåne har vi strukit den från repertoaren."
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Zamla Mammaz Manna, Rackarbergspuben, Uppsala 1980.
Måste ha varit en av de sista konserterna. Proggmusiken var döende. Hasse Bruniusson skulle snart få trumma
i nåt dansband för att överleva. Lasse Hollmer körde på på egen hand och fick en "hit" med BoEves Psalm.
Tyckte bandet stod på sin höjdpunkt ungefär som Beatles på slutet. Ropade låtönskemålet "Lejonet av Ljuga"
men efter "ett argt brev från en reggae-kung i Skåne har vi strukit den från repertoaren."

Världen är bra liten ibland. Jag googlade på "Hasse Bruniusson" för att kolla om det fanns något nytt. Hittade hans "Flying Food Circus" där den gitarrlärare som jag precis nämnde innan lirar :) http://www.burlesco.com/

Hasse florerade väl en hel del i Flower Kings sen med?

:D


« Senast ändrad: 07.12.2008, 15:36:08 by freddy »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul! Eino Haapala var väl iaf gitarrist i ZMM efter Coste Apetrea (han som gjorde signaturen till Björnes Magasin). Ingen aning om Flower Kings. Skall kolla in Flying Food Cirkus musik också. På den tiden betydde ju omslagen nånting (Hipgnosis omslag till Pink Floydplattorna, Led Zeppelin, Yes) och Zamla hade så jäkla snygga omslag gjorda av Tage Åsén. Ja, det var en parentes.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Hasse Bruniusson känner jag väl till. Han var nämligen trummis i vårt band The Acts (från Uppsala) på 60--talet. En enormt tekniskt driven trummis. Han var bara med ett 1/2 år, tyvärr.


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Hasse Bruniusson känner jag väl till. Han var nämligen trummis i vårt band The Acts (från Uppsala) på 60--talet. En enormt tekniskt driven trummis. Han var bara med ett 1/2 år, tyvärr.

OJ! Ja fasen. Hans xylofonlir är ju enormt drivet också. Kul att lyssna på Flying Food Cirkus, låter kanonbra och inte så lite Zamla.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves