Kontrollrummet

Åka För Fort Med Bilen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lonewind

LÅTNAMN: Speeding The Car
ARTIST/GRUPP: Chris Michols + Band
GENRE: singer/songwriter
KOMPOSITÖR: Chris
PRODUCENT: Chris
INSPELNINGSÅR: 2007
FORMAT: mp3

Min föregående låt Brother blev riktigt lyckad, mycket tack vara Harmonica Mike som lyfte låten med sitt fantasiskt sköna munspelande.
Tänkte jag skulle slänga upp en förhandstitt på vad jag håller på med nu. Tänkte att alltid är det väl någon som har tråkigt och vill lyssna lite. Låten är egentligen en låt jag skrev till mitt förrförra rockband Dislife men tror den kommer bli helskön i sånt här arr också.

Det som saknas nu är kör. Och sen hann percussion-kalle bara med lite sist vi spelade in så just nu finns bara hälften av den percussion som ska vara med så det kan kanske låta lite konstigt.

Speeding The Car (pre)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyssnar, ... härligt drag....där e rösten! kanske det är så att you  love it or hate it...I LIKE IT!
andra lyssningen.. guitarrerna bra, alla 2 eller 3? Fint utfunderad rytmavdelning, märker den kanske bara om den tas bort :)

Förstår inte riktigt varför ni körde ut solisten vid 2:05, inte så lyckat :o

Men han kom tillbaka in 2:24, tackolåv :) men men  vid 2:52 kastas han ut igen :wacko:Håll honom med på låten jämnställd :D

Jääkeln va din röst e personlig o fin,  LAIKIT
(Behövs nog ingen kör)


h.  mahan

---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Me too alike lajka LW.
Tycker mixen låter bra så här långt 1.08 in i låten..Mycket personligt och skönt vibrato i din röst.
Har väl sagt det förr :D Na na grejerna låter snyggt,dra upp dom i volym - passar perfekt in i låten,där kom dom i rätt volym, YES YES YES vilket tryck det blir när du klämmer iii,men så försvann dom igen.Jämna till så har du en bra och lite smårockig låt till din skiva.Inge fel på mixen i övrigt,snyggt och avvägt mellan alla delar.

Mvh
Micael


Utloggad lonewind

Lyssnar, ... härligt drag....där e rösten! kanske det är så att you  love it or hate it...I LIKE IT!
andra lyssningen.. guitarrerna bra, alla 2 eller 3? Fint utfunderad rytmavdelning, märker den kanske bara om den tas bort :)

Förstår inte riktigt varför ni körde ut solisten vid 2:05, inte så lyckat :o

Men han kom tillbaka in 2:24, tackolåv :) men men  vid 2:52 kastas han ut igen :wacko:Håll honom med på låten jämnställd :D

Jääkeln va din röst e personlig o fin,  LAIKIT
(Behövs nog ingen kör)


h.  mahan



Ah.... man tackar för väldigt fin feedback. Jag fula bort min röst lite för jag tyckte på något vis att det lät fånigt när jag höll på lekte runt så där... Men jag kanske ska ta tillbaka den. (jag la på ett rummigt reverb och sänkte för att ge illusionen av att jag backade från micken och fortsatte sjunga. men där avslöjade du mig genast)

Edit: Och jo då... kören måste på. Anna som brukar köra åt mig har en grym stämma till den här refrängen så den måste med


Utloggad lonewind

Me too alike lajka LW.
Tycker mixen låter bra så här långt 1.08 in i låten..Mycket personligt och skönt vibrato i din röst.
Har väl sagt det förr :D Na na grejerna låter snyggt,dra upp dom i volym - passar perfekt in i låten,där kom dom i rätt volym, YES YES YES vilket tryck det blir när du klämmer iii,men så försvann dom igen.Jämna till så har du en bra och lite smårockig låt till din skiva.Inge fel på mixen i övrigt,snyggt och avvägt mellan alla delar.

Mvh
Micael

Och tusen tack till dig Micael för grym feedback. Läs mitt svar till mahan angående att jag pillade med mina na na grejer. Ska stark överväga att ta tillbaks dem....


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Lyssnar, ... härligt drag....där e rösten! kanske det är så att you  love it or hate it...I LIKE IT!
andra lyssningen.. guitarrerna bra, alla 2 eller 3? Fint utfunderad rytmavdelning, märker den kanske bara om den tas bort :)

Förstår inte riktigt varför ni körde ut solisten vid 2:05, inte så lyckat :o

Men han kom tillbaka in 2:24, tackolåv :) men men  vid 2:52 kastas han ut igen :wacko:Håll honom med på låten jämnställd :D

Jääkeln va din röst e personlig o fin,  LAIKIT
(Behövs nog ingen kör)


h.  mahan



Ah.... man tackar för väldigt fin feedback. Jag fula bort min röst lite för jag tyckte på något vis att det lät fånigt när jag höll på lekte runt så där... Men jag kanske ska ta tillbaka den. (jag la på ett rummigt reverb och sänkte för att ge illusionen av att jag backade från micken och fortsatte sjunga. men där avslöjade du mig genast)

Edit: Och jo då... kören måste på. Anna som brukar köra åt mig har en grym stämma till den här refrängen så den måste med


Jooduu!
Pass på att int Anna stjäl hela rasket av dig, Näeij, skämtar, väntar ivrigt på följande version. Men för att inget skabli oklart, din röst e TOPP :)


h.  mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Keyllen

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
potential heter det. Men sången måste mixas och matchas, gitarren för dominerande ibland.
Och sång i bakgrunden låter helt fel, ungefär som om du ångrat dig och inte vill vara med längre. Men här finns mycket att göra, och grunden är skön. Bara att ösa på.
Eller egentligen inte, sänkt gärna tempot lite i den här låten.
 


Utloggad lonewind

potential heter det. Men sången måste mixas och matchas, gitarren för dominerande ibland.
Och sång i bakgrunden låter helt fel, ungefär som om du ångrat dig och inte vill vara med längre. Men här finns mycket att göra, och grunden är skön. Bara att ösa på.
Eller egentligen inte, sänkt gärna tempot lite i den här låten.
 

Hej!

Ja, en del mixjobb finns det att göra. Ska göra det när jag fått allt inspelat. Bakgrundssången tar jag bort.
Sänka tempot får bli till liveversionen, lite drygt att spela om allting, och nog funkar det i det här tempot.

Tusen tack för bra input!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ösigt intro. sen händer något..den lite smådör när sången kommer in, det blir en ny låt, och det hålls inte riktigt ihop.

bra melodier annars i denna låt. men för mig blir första grejjen ett hack lixom.

nanana-partiet är kalas. lite lågt i mixen kanske.


bra vibrato nu i sången tycker jag. fast lite mycket näsa? bra är det iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ålaa Cris!
Finns det nån nyare version av denna härliga låt???

Du pratade själv om körer... och annat gott.... få se :)

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad lonewind

ösigt intro. sen händer något..den lite smådör när sången kommer in, det blir en ny låt, och det hålls inte riktigt ihop.

bra melodier annars i denna låt. men för mig blir första grejjen ett hack lixom.

nanana-partiet är kalas. lite lågt i mixen kanske.


bra vibrato nu i sången tycker jag. fast lite mycket näsa? bra är det iallafall!

Hej Emu!

Härligt att se dig här.

Det här är en sån där låt som de flesta nog bara kan gilla efter ett gäng med lyssningar. En typisk sån låt som bandet tycker är kalas men publiken är mindre hänförd. Man måste ju göra såna också :D

Det finns risk för att na na delen ryker. Jag tycker den är pinsamt dålig men jag ska försöka göra  en bättre tagning.

För övrigt så är det en hel del av sången på den här som jag ska ta om. Tycker att det är stelt så till den grad att det på sina håll låter som det är kraftigt autotunat vilket det inte är. Jag glider mycket på tonerna normalt  när jag sjunger. Nu försökte jag göra en väldigt rak och tonsäker tagning och jag gillar inte alls resultatet. Det saknar liv.

Angående näsheten i sången. Visst kan sjunga med  mindre näsljud men det är på bekostnad av annat. Får se vad det blir med de nya tagningarna.


Utloggad lonewind

Ålaa Cris!
Finns det nån nyare version av denna härliga låt???

Du pratade själv om körer... och annat gott.... få se :)

h.  Johan

Hej Mahan!

Kul att du frågar.

Tyvärr så kan jag inte bjuda på någon ny version. Jag väntar på att Anna ska ha tid att komma hit och sjunga och detsamma gäller för kalle som ska lägga resterande percussion.

Plus att jag ska lägga om en del sång, se föregående inlägg.

Jag har precis börjat pillat med en ny låtidé och jag ska göra en snabb demo på den för att se om den är något att ha. Den kanske jag skickar upp här.

Vi hörs


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Snyggt gitarrljud på introguran. Härlig frasering på sången, det påminner mig om någon sångare i band vars namn jag inte kan komma på just nu... något 90-tals-band skulle jag tro. Bra är det i alla fall. Lovande, hoppas man får höra den färdiga demon här senare när du börjar bli klar med låten!


Utloggad lonewind

Snyggt gitarrljud på introguran. Härlig frasering på sången, det påminner mig om någon sångare i band vars namn jag inte kan komma på just nu... något 90-tals-band skulle jag tro. Bra är det i alla fall. Lovande, hoppas man får höra den färdiga demon här senare när du börjar bli klar med låten!

Hej, härligt att du gillar.

Självklart kommer du få höra den färdiga. Det kommer nog dyka upp en eller två versioner till innan det blir en färdig version.