Kontrollrummet

Digi 002/003 med Cubase?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Blev så jävla sugen på en Digi 003 Rack när jag såg bilderna :wub: Hur funkar deras prylar med Cubase och Win XP?
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad tsmalmbe

Fungerar dom inte endast med ProTools?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Fungerar dom inte endast med ProTools?

Nope, funkar med annat också. Tvärtom blir det, Protools funkar endast med deras egen hårdvara.

Jag skulle inte köpa Digidesigns ljudkort om det inte vore för att jag vill köra Protools, finns många andra bättre alternativ då.
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Fungerar dom inte endast med ProTools?

Nope, funkar med annat också. Tvärtom blir det, Protools funkar endast med deras egen hårdvara.

Jag skulle inte köpa Digidesigns ljudkort om det inte vore för att jag vill köra Protools, finns många andra bättre alternativ då.

Ja iofs... RME Fireface800 är ju ganska trevlig den med  :)
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Blev så jävla sugen på en Digi 003 Rack när jag såg bilderna :wub: Hur funkar deras prylar med Cubase och Win XP?


om du köper 002 f 003 f d v s med kontrollytan o ljuskortet  i ett kan du bara använda kontrollytan i prootool annars funkar ljudkortet ok i andra prog..
att leva är att dö


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Blev så jävla sugen på en Digi 003 Rack när jag såg bilderna :wub: Hur funkar deras prylar med Cubase och Win XP?


om du köper 002 f 003 f d v s med kontrollytan o ljuskortet  i ett kan du bara använda kontrollytan i prootool annars funkar ljudkortet ok i andra prog..

Ok.. bra att veta! Jag var mest sugen på rackenheten men man vet ju aldrig om jag fått för mig att köpa kontrollytan också eftersom jag äger ett ljudkort med kontrollyta idag  B)

Tack för svaren... det blir nog att fortsätta söka... RME Fireface 800 är bästa alternativet just nu men ändå inte en fullträff
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Blev så jävla sugen på en Digi 003 Rack när jag såg bilderna :wub: Hur funkar deras prylar med Cubase och Win XP?


om du köper 002 f 003 f d v s med kontrollytan o ljuskortet  i ett kan du bara använda kontrollytan i prootool annars funkar ljudkortet ok i andra prog..

Ok.. bra att veta! Jag var mest sugen på rackenheten men man vet ju aldrig om jag fått för mig att köpa kontrollytan också eftersom jag äger ett ljudkort med kontrollyta idag  B)

Tack för svaren... det blir nog att fortsätta söka... RME Fireface 800 är bästa alternativet just nu men ändå inte en fullträff

Varför inte?
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Jadu... Om man kollar på skillnaden mellan Fireface800 och Digi 003 så ser det ut såhär

Fireface800
- 1 hörlursutgång
+ 2 ADAT

Digi 003
+ 2 hörlursutgångar
+ 1 Main monitor out
+ 1 Altgernativ out som kör ut samma signal som main out
+ 1 aux in
- 1 ADAT

Jag tycker att Digi 003 är bättre planerad och att man tänkt på saker som separat main out, alternativ lyssning, 2 hörlursutgångar mm. Ett enklare och mera praktiskt upplägg som helt enkelt tilltalar mig mera. Jag säger däremot inte att Fireface är dåligt på nått vis... men den är inte perfekt  ^_^ Och det är inte 003an heller
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
du får ju med protools oxå med 003,a inte det sämsta proggramet jag har kört :D kanske ett litet pluss
att leva är att dö


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
du får ju med protools oxå med 003,a inte det sämsta proggramet jag har kört :D kanske ett litet pluss

Vet inte om jag räknar det som ett plus ;) Jag trivs bra med Cubase så det finns inga ambitioner för att konvertera till ProTools helt plötsligt. :)
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Vad finns det för fler bra alternativ till Digi002/003 om man vill ha en juste kontrollmoj? Jag vet att M-audio har en men jag kommer inte att köpa fler ljudkort från dem. Sorry om jag nallar på tråden men är lite nyfiken.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
bheringer bcf 2000 två stycket ger ju 16 kanler styrning
att leva är att dö


Utloggad thrinithan

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 30
  • Die by my shovel
    • Visa profil
Kolla in det ljudkortet jag använder just nu... Tascam FW-1082, riktigt fint kort!
Bilda dig gärna en egen uppfattning... så länge du fortsätter att bilda den tills det blir rätt!


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag postade precis en liknande tråd då jag inte upptäckte denna direkt. Jag äger ett Digi 002 rack tillsammans med en kollega och tanken är att vi ska sälja det. Mitt eget, privata, ljudkort är ett M-Audio och jag är väldigt sugen på att byta upp mig vilket för mig att tänka att jag eventuellt skulle kunna köpa ut min kollega. Själv kör jag Sonar men jag har inte haft möjligheten att testa de två tillsammans ännu.

Det jag vet om Digidesigns 002 rack är att det finns ASIO-drivrutiner men att maxupplösning ligger på 24bit/44.1 kHz. Nu råkar det vara just den upplösningen jag använder mig av men ifall jag skulle vilja byta upplösning av något skäl som t.ex. ifall jag skulle behöva leverera musik för film, där man främst använder sig av 48kHz, kan det vara bra att redan från början spela in med den upplösningen. Ett annat problem med Digidesigns ASIO-drivrutiner är att de inte finns för 64-bitars OS ännu. Jag har mailat dem angående bl.a. detta men tyvärr har jag inte fått något svar ännu.
www.akoume.com


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Vad? Bara 44.1? Jag har ju kört 002R i 48 (i Cubase)... Ska till och med gå med 88.2 och 96 om man halverar antalet ut- och ingångar (men detta har jag inte testat).

Jag skulle inte köpa 003 bara för bilderna... Enda anledningen till att köra digidesign är Protools och Protools LE är inge vidare med kanalbegränsning och allt. Så det enda PT man i så fall ska ha är PTHD men med dagens kraftfulla datorer minskar vitsen med att köra PTHD enormt, speciellt med tanke på priset.

Nu vet jag inte så mycket om 003:an men jag tror FF800 knäcker den på de viktigaste punkterna, alltså ljudmässigt. Digidesign har för vana att anlita Focuswrong för sina analoga delar, RME:s brukar vara av väldigt hög klass.

Vad gäller hörlursutgångar är det ändå bra att ha en sjysst hörlursdistribution i studion. Vad gäller dubbla main out ser inte jag det som en fördel. RME:n kan du med största sannolikhet routa så att du får samma funktion. FF800 har för övrigt sammanlagt 28 kanaler in om du kopplar in AD:ar till ADAT:arna och hela kittet. 16 antar jag att 003 landar på sammanlagt.

Kontrollytor finns från en massa fabrikat. Mackie gör nån som jag tror ska vara sjysst...

Men mina erfarenheter med 002 och Cubase har varit helt ok! Enda problemet har nog varit att en preamp/ad som var kopplad med ADAT till 002:an var ganska nyckfull och ofta inte ville skicka nåt (vet inte om det var ut eller in som strulade). Och sen att man var tvungen att starta allt i helt rätt ordning för att saker och ting alls skulle fungera. Och att firewire-kortet strök med ett par ggr men det är nog inte 002:ans fel... Midi:t var lite konstigt iofs nu när jag tänker efter. Då och då fick man gå in och köra Reset på drivrutinerna för att det skulle gå igång. Så visst, lite strul har det varit men jag har inte varit med om någon kombination som inte har det...

Den stora anledning till att vi satsade på 002 då var att vi köpte in den till en utbildning och att det kändes viktigt att kunna ha möjlighet att köra Protools.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag sökte lite på Digidesign och ASIO-drivrutiner och hittade den här sidan: http://archive.digidesign.com/download/asio/

Där står bl.a. att man kan köra ASIO med en 002 t.ex. Det är helt riktigt att det fungerar bra hela vägen upp till 96 kHz i 24 bitar - jag har förmodligen läst fel eller kanske läst på fel ställe. Vidare finns de programvaror listade som man har testat ASIO med. Tyvärr verkar man inte ha jobbat särskilt mycket med ASIO-biten de senaste åren - dels är drivrutinerna från september 2003 och dels har man enbart testat dem med Cubase SX 1.

Personligen tycker jag 002:an verkar vara ett tämligen stabilt interface med bra ljudkvalitet, i alla fall att döma av de inspelningar jag gjort med det i ProTools-miljö.

Jag har möjligheten att köpa loss ett Digi 002r interface för att köra med Sonar (kan även köpa Command 8) då jag och min kollega tänker sälja den riggen. Finns det goda skäl tycker ni att köpa exempelvis ett Motu PCI-interface som t.ex Motu 24I/O, 2408mk3 eller 896HD i stället? Skulle det innebära bättre ljudkvalitet? I dagsläget spelar jag inte in trummor av något slag, ej heller band, utan det är mest mina egna gitarrer, lite slagverk samt sång från olika sångerskor. Detta kan dock komma att förändras.
www.akoume.com


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Motu och 002 har nog ungefär motsvarande ljudkvalitet. Inte dåligt alltså, men det är ett helt klart färgat ljud och beroende på vad man gör behöver det inte vara negativt. Apogee, som många talar varmt om, har också ett färgat ljud som många tycker låter väldigt bra. Köper du loss ett billigt 002 är det nog helt klart värt pengarna så länge det funkar bra med resten av ditt system!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag har gjort lite fler undersökningar nu när det gäller Digidesign-hårdvara och annan mjukvara. Som det verkar gälla med Sonar åtminstone kan enbart en processorkärna användas vid använding av ex. Digi 002r. För min egen del, utesluter detta Digi-hårdvara helt då jag planerar att köpa en ny DAW snart med flera processorer.

Jag har också testat att köra Command8 med Sonar men detta fungerar inte heller helt enkelt. Tyvärr.
www.akoume.com